Ga naar inhoud
GENEGEERD

Preppers artikel in Scheldestromen magazine


Rataplan

Aanbevolen berichten

20141221_164449.jpg.5b963e41d093603db832a120a8789009.jpg

 

ik zat net lekker op de bank het gratis tijdschrift van het waterschap in Zeeland te lezen, kom ik tot grote verrassing een interview van 2 Zeeuwse preppers met de fictieve namen bram en wilma. Ook de foto is in scene gezet

Dit had ik niet verwacht tegen te komen in zo'n tijdschrift, maar vind het wel leuk omdat het erg luchtig is opgeschreven, wat burgers eerder doet laten nadenken en misschien ook wel wat basis maatregelen doen gaan nemen in de toekomst.

bij deze deel ik het verhaal van hun met jullie en misschien dat ik deze preppers al eens heb gesproken op het forum of irl op een meeting heb ontmoet, ben wel benieuwd naar Zeeuwse preppers aangezien het er in Zeeland niet zoveel zijn bij mijn weten.

 

hier het verhaal, aangezien het niet te lezen is op de foto vermoedelijk.

 

Preppers zijn mensen die voorbereid zijn op alles wat kan gebeuren in de wereld. Het woord komt van prepare, voorbereiden.

Is het hip en trendy of in feite niet anders dan onze grootouders ook al deden:grote voorraden in huis hebben.

We spraken met 2 Zeeuwse preppers.

 

Liggen ze van elke natuurramp,oorlog of bankfaillissement wakker? Bram uit Walcheren en Wilma uit Zeeuws-vlaanderen en de meeste andere preppers in Nederland zeker niet."Doordat wij alles al in huis hebben om de eerste dagen/weken van een crisis veilig door te komen, slaap ik juist heel rustig", vertelt Wilma die iedereen aanraadt om meerdere liters water per persoon voor meerdere dagen in huis te halen."Het maakt niet uit wat er gebeurt, ik hoef tijdens een crisis niet naar de supermarkt te vliegen om de eerste levensbehoefte in te slaan en misschien wel te vechten om de laatste flessen water.Het is zo belangrijk om die tijd te kopen, zodat je rustig kunt nadenken over hoe het verder moet.

 

VUUR ZONDER LUCIFERS

 

Warmte is essentieel om te overleven. Dekens en waxinelichtjes mogen volgens de preppers niet in huis ontbreken.

Ook het beheersen van bepaalde vaardigheden vinden zij heel belangrijk. Bram maakt er zijn hobby van om vanalles te kunnen:"Ik vind het leuk om vuur te maken zonder lucifers en om noodkacheltjes en windmolens te maken.Met creatief denken kom je een heel eind.

Weet je dat je boven acht waxinelichtjes een heel brood kan bakken?" Wilma maakt zelf zeep."en kan voor €0,50 vijf liter vloeibaar wasmiddel maken. Handig om te hebben maar ook nog eens ontzettend goedkoop. "Dit leren ze op speciale bijeenkomsten, maar ook via www.preppers.nl." Want hoe meer vaardigheden je beheerst, hoe beter je voor jezelf en voor je omgeving kunt zorgen", vertelt Wilma.

 

TOT OP DE BODEM

 

Preppers, die overigens van alle leeftijden zijn en uit alle lagen van de bevolking komen, zoeken allerlei onderwerpen tot op de bodem uit.

Wilma: " Ik wil alles weten, want je kunt niet alles geloven wat je hoort of leest. We hebben overal onze bronnen zitten. Zo ben ik al veel meer te weten gekomen over verschillende oorlogen, over de kerncentrale en de Zeeuwse dijken".

 

 

KOKEN OP KATTENKORRELS

 

Voor Bram is het niet ondenkbaar dat we zonder gas,water of elektra komen te zitten.Vandaar dat hij allerlei mogenlijkheden uitzoekt om te kunnen koken zonder voorzieningen. "Ik heb een deo bus verknipt, een gaatje in geboord en met wat spiritus erin, kun je er op koken.

Grotere blikken kun je verbouwen en vullen met houten kattenkorrels. Aansteken met vuurstaal en je kunt erop koken."

 

Preppen is geen doomdenken volgens Wilma: Je hebt geen leven als je overal gevaar inziet. " Bram en Wilma hebben een belangrijke boodschap: 'Denk na over je eigen verantwoordelijkheden, voor jezelf en je kinderen. Koop tijd om rustig na te denken. Haal water, warmte en blikken eten in huis.'

De overheid draagt sinds kort dezelfde boodschap uit met de campagne ' Ons Water'.

De site overstroomik.nl wijst burgers erop wat ze kunnen doen om zich voor te bereiden op een overstroming.

 

Preppen dus eigenlijk.

 

-----

 

[Dr.P] Het tijdschrift is te downloaden in PDF, zie het Winternummer 2014 op http://www.scheldestromen.nl/tijdschrift/digitaal_lezen en dan pag 12/13.

  • Leuk 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@Vempain je geheugen is prima , en ja het klopt , Ik had met @Amazing Dree afgesproken dat zodra we wisten dat het geprint en uitgegeven was dat @Amazing Dree het hier zou melden maar wij hadden nog niets van het waterschap gehoord dus vandaar @Rataplan is ons dus voor :)

De rest van de toelichting laat ik wel aan Amazing Dree over die is hier beter in :o

gr will

  • Leuk 9
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik nooit begrijp, waarom staan er altijd mensen met het meest overbodige prepitem ooit (flessen water) op prep-geraateerde artikelen?

@Vladimir omdat de meeste niet preppers altijd nog wel wat eten in huis hebben als er een calamiteit zou zijn maar zelden een paar liter water pp in huis hebben

dus vandaar en leg mij uit meest overbodige item ??? (in mijn omgeving is het meeste water (buiten de waterleiding dan ) veelal brak water wat je dus niet kunt drinken tenzij je zou kunnen distilleren

gr will

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Vladimir omdat de meeste niet preppers altijd nog wel wat eten in huis hebben als er een calamiteit zou zijn maar zelden een paar liter water pp in huis hebben

dus vandaar en leg mij uit meest overbodige item ??? (in mijn omgeving is het meeste water (buiten de waterleiding dan ) veelal brak water wat je dus niet kunt drinken tenzij je zou kunnen distilleren

gr will

 

Omdat je net zo goed kraanwater op kan slaan, daar hoef je geen flessen water voor te kopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke, oke, oke, ben ik toch te laat met plaatsen, wilde het vanavond doen :o

 

Ja, dit waren @Wafels en ik.

We hebben ons verhaal verteld, op de meest begrijpelijke manier voor niet preppers, omdat we dat belangrijk vinden.

Omdat we meer mensen willen wakker schudden.

Denk dat wij (mag ik vast zeggen van Wafels) het aardig gebracht hebben, om op deze manier het op een duidelijke, rustige manier uit te leggen.

De groep mensen, die er al eventueel voor open zouden staan, kunnen dan beginnen met de eerste prepbeginselen.

En ja natuurlijk, gekochte flessen water, is misschien wel duurder, maar in onze verwende maatschappij gaat een niet-prepper echt niet beginnen met lege flessen vullen met kraanwater @Vladimir

Begrijp je geste in deze volkomen, maar denkend vanuit de psyche van een niet-prepper, zijn gekochte flessen water toch een beter voorstel.

Nu ja, hoop dat jullie het wat vinden. Wij vinden het in ieder geval een goede boodschap en beweegt het mensen misschien tot de eerste stappen naar zelfverantwoordelijkheid.

 

Groetjes AD

  • Leuk 13
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke, oke, oke, ben ik toch te laat met plaatsen, wilde het vanavond doen :o

 

Ja, dit waren @Wafels en ik.

We hebben ons verhaal verteld, op de meest begrijpelijke manier voor niet preppers, omdat we dat belangrijk vinden.

Omdat we meer mensen willen wakker schudden.

Denk dat wij (mag ik vast zeggen van Wafels) het aardig gebracht hebben, om op deze manier het op een duidelijke, rustige manier uit te leggen.

De groep mensen, die er al eventueel voor open zouden staan, kunnen dan beginnen met de eerste prepbeginselen.

En ja natuurlijk, gekochte flessen water, is misschien wel duurder, maar in onze verwende maatschappij gaat een niet-prepper echt niet beginnen met lege flessen vullen met kraanwater @Vladimir

Begrijp je geste in deze volkomen, maar denkend vanuit de psyche van een niet-prepper, zijn gekochte flessen water toch een beter voorstel.

Nu ja, hoop dat jullie het wat vinden. Wij vinden het in ieder geval een goede boodschap en beweegt het mensen misschien tot de eerste stappen naar zelfverantwoordelijkheid.

 

Groetjes AD

 

Mooie tekst en sterk gebaar:)!

 

Toch vraag ik het mij af of losse flessen kopen echt zoveel nut heeft. Ik bedoel je beweegredenen zijn valide alleen als je toch naar de supermarkt moet dan heb je toch vaak al een paar lege statie geld flessen? Is die omspoelen en vullen met kraanwater niet sneller voordat je bij de supermarkt bent aanbeland? Hier in Arnhem zou dat tijdstechnisch wel zo wezen overigens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch vraag ik het mij af of losse flessen kopen echt zoveel nut heeft. Ik bedoel je beweegredenen zijn valide alleen als je toch naar de supermarkt moet dan heb je toch vaak al een paar lege statie geld flessen? Is die omspoelen en vullen met kraanwater niet sneller voordat je bij de supermarkt bent aanbeland? Hier in Arnhem zou dat tijdstechnisch wel zo wezen overigens.

 

Laat het nou toevallig zo zijn dat niet iedereen frisdrank drinkt??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laat het nou toevallig zo zijn dat niet iedereen frisdrank drinkt??

 

Dat is niet toevallig, dat doen wel meerdere mensen. Ondanks dat wordt niet alleen frisdrank (ik denk dat je hierbij doelt op de koolzuurhoudende varianten?) in plastic flessen gedaan. Vandaar dus de vraag.

 

En als je helemaal niks uit plastic flessen moet hebben, wat dan van je collega's op het werk? Of bij een familie diner in een andere streek of of... gewoon vrienden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is die [lege flessen] omspoelen en vullen met kraanwater niet sneller voordat je bij de supermarkt bent aanbeland?

Meestal denken mensen (áls ze er al aan denken) pas met lege flessen vullen als de kraan het niet meer doet of het water verontreinigd is (zoals laatst in Apeldoorn).

 

Een paar liter flessenwater inslaan kost vrijwel niets en het is lang houdbaar.

Niet iedereen heeft zo'n mooie water jerrycan en het voordeel van flessenwater is ook dat het in porties zit verpakt.

Dus makkelijk vervoerbaar, doseerbaar en als, door wat voor reden dan ook, een fles verontreinigd raakt, is niet meteen je gehele voorraad verontreinigd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mee eens, maar daarvoor doe je aan prepping of niet. Iets achteraf doen heet geen 'voorbereiden' (misschien achterbereiden?).

 

Toch als je er op gewezen wordt... Kan de prepshop.nl niet water verkopen in ehmm jerrycans? Misschien met los pompje..

 

@Simurgh

 

Als luiheid dan toch lonend is, dan grijp de kassa en f*ck de massa (dat heb ik geleerd bij ondernemers klas. Duidelijk maar ik vind het een one-liner van niks)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi verhaal @Wafels en @Amazing Dree, geen sensatieverhaal maar heel praktisch en gericht op mensen voor wie dit waarschijnlijk allemaal nieuw is.

 

Grappig dat er meteen een discussie ontstaat over het nut van water in flessen, dat zegt meer over het forum dan over het onderwerp. Voor niet-preppers die gemotiveerd moeten worden om een voorraadje in te slaan voor noodgevallen is het natuurlijk erg handig om wat flessen water in de gangkast op te stapelen.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...