Ga naar inhoud
GENEGEERD

[VRAAG] Ervaringen bivakzak


Aanbevolen berichten

Hallo mede preppers!

Ik had de vraag of mensen ervaring hadden met bivakzak(ken)? En dan in het speciaal deze: http://www.militaria4you.com/paginas/artikel-details.php?id=2134 of deze http://www.militaria4you.com/paginas/artikel-details.php?id=3978

Er staat bij "kan in alle omstandigheden gebruikt worden" moet ik dit met een korreltje zout nemen? Is hij waterdicht, kan hij tegen sneeuw? Enz. Enz.

Waarvoor wil ik de bivakzak gebruiken?

Ik wil de bivakzak gaan gebruiken om in mijn BOB te doen, ik wil er gewoon mijn eigen slaapzak en matje in kunnen gooien, en als het kan ook mijn tas, ik wil wel dat hij confortabel genoeg is om tijdens bijvoorbeeld een SC of een wildkampeerovernachting goed in te kunnen slapen, maar hij moet vooral praktisch zijn.

 

Alvast bedankt, mvg DS

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 78
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Gebruik m nu al zon 3 jaar voor mijn werk. Prima ding, heeft me altijd droog gehouden in weer en wind. Heb erin gelegen tijdens hoosbuien, sneeuwstormen en extreme koude (-20) en is nog altijd waterdicht. Het is wel het beste als je hem combineert met een poncho of tarp erboven. Scheelt ruimte en warmte. Maar zonder kan prima. Ik weet niet hoe groot je bent, maar als je uitrusting, ruza en kleding erin wilt stoppen om droog te blijven dan zou ik gaan voor de XL variant.

Mocht je nog specifieke vragen hebben gooi ze even over de PM.

 

Greets,

 

Nazdrovje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Houd er wel rekening mee dat als je je hoofdeind opgezet en dichtgedaan heb, het een nogal benauwende ruimte kan zijn.....

Ik persoonlijk kan hier slecht tegen, en het is een heel gez#%k om die ritsen weer open te krijgen in het donker, mischien moet dat wel wennen..

 

Ik houd het daarom maar bij een "normale" bivakzak en een afdak van een poncho, scheelt ook enorm in afkoeling door wind.

Link naar reactie
Delen op andere sites

.....de XL variant.

 

Vraagje: ik heb ooit zo'n bivakzak gekocht maar die aluminium boog lijkt niet te passen, door jouw XL variant opmerking vraag ik me af of de verkeerde boog meegeleverd was. Bestaat uit 7 delen, ik vermoed dat die bij de XL variant hoort en dat bij de normale (?) variant een boog uit 5 delen hoort. Of is de boog bij elk model hetzelfde maar verschilt de lengte (of een combinatie)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou niet kunnen oordelen of je de verkeerde boogjes hebt, want ik heb de bivakzak nog niet, maar bij de militarya4you hebben ze de boog los, de 5 deelse, dus misschien daar eens kijken.

 

Thanks. Volgens de foto bestaat die uit 5 delen. Kost wel €17 excl. verzendkosten, dan is het goedkoper om mijn boog verbouwen...

 

Edit: sorry voor het kapen van je topic btw. :p

 

Het zou een een zwart boogje moeten zijn. Anders heb ik er wel een voor je. Als het de nld versie is

 

Op het label op de bijbehorende hoes staat: "Bivakzak enkelboogs F.E.C.,S.A. Maat: L NSN 8465-17-115-3954", dus ik neem aan dat ik de nld versie heb in maat L (en niet de XL). Er zit een zwart opvouwbare aluminium boog bij die bestaat uit 7 delen. Bestaat die van jou uit 5 delen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vraagje: ik heb ooit zo'n bivakzak gekocht maar die aluminium boog lijkt niet te passen, door jouw XL variant opmerking vraag ik me af of de verkeerde boog meegeleverd was. Bestaat uit 7 delen, ik vermoed dat die bij de XL variant hoort en dat bij de normale (?) variant een boog uit 5 delen hoort. Of is de boog bij elk model hetzelfde maar verschilt de lengte (of een combinatie)?

 

Hmm dat is apart... boogje dat ik erbij heb gekregen bestond uit 3 delen... :S

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even terug naar de 2 verschillende bivakzakken, de franse ( de tweede link) is een stuk lichter en goedkoper, dus wat zijn dan de voordelen van de kl versie ( eerste link) is daar de kwaliteit beter van of maakt het elkaar niet veel?

 

Die franse is 20 gram lichter, dat valt wel mee. De NL versie heeft een boog waardoor je meer "ademruimte" hebt voor je bovenlichaam, dat lijkt mij wel zo prettig als het regent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vraagje: ik heb ooit zo'n bivakzak gekocht maar die aluminium boog lijkt niet te passen, door jouw XL variant opmerking vraag ik me af of de verkeerde boog meegeleverd was. Bestaat uit 7 delen, ik vermoed dat die bij de XL variant hoort en dat bij de normale (?) variant een boog uit 5 delen hoort. Of is de boog bij elk model hetzelfde maar verschilt de lengte (of een combinatie)?

 

Dat boogje uit 7 delen komt uit een Observer (dubbelboogs).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het meeste is al wel gezegd idd maar ter onderschrijving van bovenstaande het zijn erg prettige zakken!...

Ik heb in m'n BOB een lichtere/kleinere zitten (die bij m'n USMC variant van de M90 slaapzak hoort)... Maar aangezien ik vaak een bivy gebruik heb ik deze zak aangeschaft voor m'n normale gebruik. Zo hoef ik de BOB niet steeds te plunderen voor onderdelen...

 

Hij bevalt prima! En in combi met een tarpje heb je in no-time een prima basiskamp!

 

P.S.

Ik heb nog nooit de befaamde "dubbelboogs observer" gezien heeft er iemand een foto van?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het meeste is al wel gezegd idd maar ter onderschrijving van bovenstaande het zijn erg prettige zakken!...

Ik heb in m'n BOB een lichtere/kleinere zitten (die bij m'n USMC variant van de M90 slaapzak hoort)... Maar aangezien ik vaak een bivy gebruik heb ik deze zak aangeschaft voor m'n normale gebruik. Zo hoef ik de BOB niet steeds te plunderen voor onderdelen...

 

Hij bevalt prima! En in combi met een tarpje heb je in no-time een prima basiskamp!

 

P.S.

Ik heb nog nooit de befaamde "dubbelboogs observer" gezien heeft er iemand een foto van?

 

Zoiets:

 

Observer.JPG.d184f5c2cd98d19f6b8bdafaef537b45.jpg

 

Wat bedoel je trouwens met de US variant op de M90?

Ik ken alleen de groen/zwarte combo, die soms in urban grey uitgevoerd is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoiets:

 

Observer.JPG.d184f5c2cd98d19f6b8bdafaef537b45.jpg

 

Wat bedoel je trouwens met de US variant op de M90?

Ik ken alleen de groen/zwarte combo, die soms in urban grey uitgevoerd is.

 

Ooooooh!... Nou heb ik bijna spijt da'k een paar maanden terug de enkelboogs gekocht heb!!...

Dat extra luik zie ik wel meerwaarde in, ook qwa comfort!..

Wat is die rits halverwege het luik, een bergvak of een ventilatiesleuf?

 

Gaat ook gewoon op het verlanglijstje dus. In het kader van '1 is geen, 2 is 1, enz'...

 

In antwoord op je vraag: Ik heb een paar jaar terug over Ebay het gelijksoortige modulaire slaapsysteem gekocht (als de M90) maar dan van het United States Marinecorps...

Idd de groene zomerzak, zwarte winterzak en een eenvoudige bivy (woodland bovenkant/kahki onderkant)...

Was eigenlijk opzoek naar een fijne bivy en stuiterde bij toeval over een mooie aanbieding voor een heel slaapsysteem... Was me op dat moment niet eens bewust van het bestaan van de M90, hoewel ik ook zomaar de M90 eerst had kunnen treffen... Maar de specs waren top en de prijs goed. Later kwam ik er achter dat de M90 eigenlijk exact hetzelfde speelgoed is...

 

De usmc bivy zit in m'n BOB. Simpelweg omdattie kleiner en lichter is en dan in combi met een reguliere slaapzak...

De enkelboogs + usmc slaapzakken gebruil ik als 'alles-in-1-bedrol' op alle overige kampeer trips...

 

Ik zoek wel een keer het SNS van die usmc set op...

 

 

Goed pad, zonnig spoor!

 

Anvil

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan niet bepalen wat je wel of niet moet kopen:)

Maar als ik de keuze had kwa merk dan zou ik toch voor een Carintia gaan of een Feuchter( Ringelay) Bivi.Ook Seyntex heeft Klasse spul.Tenminste als je een ex NL defensie bivi wil kopen.

Ik heb het merk Fecsa in het begin op een voetstukje gezet.

Maar helaas hebben ze lang niet de Kwaliteit van een Carinitia of Feuchter .Vooral de Rits .Gewoon rommel.

Ik neem dus mijn woorden terug die ik in een ander Topic heb neer gezet. http://preppers.nl/forum/threads/9525-Wie-heeft-positieve-ervaringen-met-KL-BiviBag(Gore-Tex-EnkelBoogs)/page3

Ook blijkt het Laminaat(Ademende laag) ,Soort Gore tex.Van heel andere samenstelling te zijn en zodoende ook anders aangeduid in de zak.Zie foto hier onder van een Fecsa

images8SPMUGL4.jpg.36b529b4558118a3e532c83ca4754860.jpg

 

Air-Permeable Laminate (Gore-Tex-Licentie voor Defensie)

 

Wil ook nog vermelden dat van de Feughter en volgens mij bij de Carintia ook, de Boven rits hetzelfde is als de Zij rits.In dit geval geen zwakke schakel.

Hebben beide YKK rits en Boogje bestaat uit 5 Delen.

IK heb mijn Carintia Biv's niet thuis liggen dus ik kan niet checken of dit klopt.

 

In de Feugter die ik hier heb staat ook duidelijk (Zie Foto .

bivi-feughter-2-.jpg.17d5299cd66a57399732f63eb8d1b907.jpg

 

Ik heb mijn beide Fecsa's ook verkocht.Dil alleen al om de redenen dat er vanzelf meer klachten komen en ik tegen die tijd ze niet meer kwijt raak.Dit door de slechte naam die het product dan heeft gekregen.

 

Vroeger was toch alles beter :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...