Ga naar inhoud
GENEGEERD

Ongebruikte Fire steels


GuywithAplan

Gebruik jij je fire steel?  

42 leden hebben gestemd

  1. 1. Gebruik jij je fire steel?

    • Nee mijne zit nog in de verpakking
      1
    • Heb hem uitgepakt en in mijn tas gestopt
      2
    • Een paar vonkjes voor me uit geslagen
      5
    • Ja 1 0f 2 keer vuurtje mee gemaakt en vindt het wel goed zo
      9
    • Ja gebruik hem en heb het ook onder de knie
      25


Aanbevolen berichten

Nadat ik in NL was en ik met een paar preppende vrienden had afgesproken en we door de gear heen gingen.

Viel mij op dat veel spullen nog ongebruikt waren. En sommige zef nog in de verpakking zaten.

En bij alle vier waren hun firesteels nog ongebruikt,

Dus vroeg ik me af hoe zit dat met julie?

Dus daar wou ik een poll over maken.

 

Er wordt altijd gesproken over je gear testen maar hoeveel doen dat daadwerkelijk.

Dus laten we beginnen met een simpel maar zeer effectief stukje gear de fire steel

 

 

 

Zelf ja ik gebruik me fire steel regelmatig ook als ik er zin in heb om er de openhaard mee aantesteken. Maar toch vooral ik overnachtin het bos met een jacht trip bijv,

Maar ook voordat ik in Polen woonde en ik me eerste firesteel kocht zodra die binnen was ging ik er gelijk mee aan de slag.

 

 

 

 

Ben benieuwd naar de uitslag

 

Keep on prepping

GWAP

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik heb er een paar keer een vuurtje mee gemaakt en weet dus dat het werkt.

 

(uiteraard heb ik altijd 2 aanstekers op zak, en een mini benzine aanstekertje (ja, die van de prepshop !) aan mijn sleutelbos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb verschillende fire steels . En ja sommige zijn nog nooit gebruikt . Zo valt mij ook op als je een gloednieuwe nieuwe gebruikt de eerste maal lastiger gaat dan de komende malen . Ook de merken ,waar ze vanaf komen hebben natuurlijk veel verschil .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb verschillende fire steels . En ja sommige zijn nog nooit gebruikt . Zo valt mij ook op als je een gloednieuwe nieuwe gebruikt de eerste maal lastiger gaat dan de komende malen . Ook de merken ,waar ze vanaf komen hebben natuurlijk veel verschil .

 

gebruikt vs ongebruikt is simpel te verklaren.

en nee, het is niét enkel de coating dat de oorzaak is.

 

als je die gebruikt, schraap je steeds een groter oppervlak af (O vorm is nu eerder een D), waardoor je meer, en grotere vonken krijgt.

 

wat ook belangijker is dan de firesteel zelf, is de scraper (althans, naar mijn ervaring)

 

een Light My Fire firesteel dat het doorgaans super doet (je kan zelfs rustig schrapen en de vonken vliegen er nog van af), werkt ook slecht met een scraper dat bij goedkopere steels komen.

maar een goedkope firesteel met een goede scraper doet het ook niet slecht.. :)

 

zelf heb ik er meerdere, van goedkoop tot investeringswaardig duur.. in de praktijk werken ze nagenoeg allemaal prima.

ze worden niet elke dag gebruikt, maar toch met enige regelmaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

. Zo valt mij ook op als je een gloednieuwe nieuwe gebruikt de eerste maal lastiger gaat dan de komende malen . Ook de merken ,waar ze vanaf komen hebben natuurlijk veel verschil .

vaak zit er een coating omheen die je vanaf moet schrapen voordat ze optiemaal werken,

 

edit ohw poste ik op tegelijk met fragalot

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb nu 2 verschillende maar komt dit weekend nog een nieuwe binnen (is voor mijn vrouw bestemd) en heb ze tot nu toe allemaal getest. Ook de nieuwe ga ik direct (laten) uittesten. Merk inderdaad wel veel verschil tussen de twee die ik nu heb (Light my Fire en Action). Nog niet veel gebruikt want heb ze nog niet lang maar weet zeker dat ik ze vaker ga gebruiken als ik weer op pad ga.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In het begin hebben we een firesteel gekocht die we nu nog in onze vuurkit hebben zitten.

Deze is in het begin veel gebruikt en omdat ik het iedere keer op een ander stukje vonken maakt gaat deze zeker nog wel een aantal jaren mee.

Inmiddels gebruik ik deze eigenlijk zo goed als niet meer en pak ik voor een vonkje 2 vuurstenen die je zo onderweg in de natuur kunt vinden.

Je kan nog zoveel gear in je tas hebben om het jezelf makkelijk te maken, maar ik vind het juist fantastisch wanneer mensen met een beetje creativiteit en goede kennis ook zonder al die extra spullen kunnen redden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben twee gebruikte firesteels en zo her en der een nieuwe. Met een firesteel vuur maken is geen probleem. Maar na bovenstaande post van @Vempain gelezen te hebben wil ik leren vuursteen te gebruiken :) . Workshopje op de Sc ?

Dat moet zeker te doen zijn, ik neem wel een aantal vuurstenen eind januari mee om te laten zien en andere uit te laten voeren. :)

Het vraagt wel wat oefening maar we hebben de tijd toch? ;)

Als eerste om het idee te krijgen een stukje oude vijl met vuursteen en daarna met 2 vuurstenen moet te doen zijn :o

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat moet zeker te doen zijn, ik neem wel een aantal vuurstenen eind januari mee om te laten zien en andere uit te laten voeren. :)

Het vraagt wel wat oefening maar we hebben de tijd toch? ;)

Als eerste om het idee te krijgen een stukje oude vijl met vuursteen en daarna met 2 vuurstenen moet te doen zijn :o

 

Een tijd terug had ik geprobeerd met een vuursteen en een slagijzer vuur te maken, nou mooi dat ik het niet voor elkaar kreeg! Nou was het bij een workshop en mochten we het maar eventjes zelf proberen, anders was ik waarschijnlijk net zo lang doorgegaan tot al m'n vingers er af lagen maar ik potjandikkie wel de boel in de fik had haha.

Was overigens zo'n ding:

DSCF1693_0.jpg?itok=vSy36N00

 

En ontopic, ik heb 3 firesteels, maar volgens mij ben ik ze alle drie kwijt. Uiteraard wel mee gespeeld.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb één firesteel. Nah, eigenlijk twee.

Mijn primaire firesteel heb ik gekocht nadat ik voor het eerst met een vuurboog vuur heb gemaakt. Dat was een geweldige ervaring, maar was wel drie uur bikkelen. Ik had geen idee wat ik aan het doen was.

Afijn, dat is een Primus Large Firesteel.

De tweede is een firesteel die in zo'n paracord armbandje zit. Maar die doet het niet echt goed. Dus ik blijf bij m'n Primus.

Sinds ik dat ding heb maak ik al mijn vuurtjes er mee aan. Is zoveel leuker dan een aansteker ^_^

 

Weet iemand of de Action die firesteels nog heeft? Laatst gekeken maar ze hadden helemaal niks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb één firesteel. Nah, eigenlijk twee.

Mijn primaire firesteel heb ik gekocht nadat ik voor het eerst met een vuurboog vuur heb gemaakt. Dat was een geweldige ervaring, maar was wel drie uur bikkelen. Ik had geen idee wat ik aan het doen was.

Afijn, dat is een Primus Large Firesteel.

De tweede is een firesteel die in zo'n paracord armbandje zit. Maar die doet het niet echt goed. Dus ik blijf bij m'n Primus.

Sinds ik dat ding heb maak ik al mijn vuurtjes er mee aan. Is zoveel leuker dan een aansteker ^_^

 

Weet iemand of de Action die firesteels nog heeft? Laatst gekeken maar ze hadden helemaal niks.

 

Blijkt een zomerartikel te zijn......niet in de wintermaanden te verkrijgen :-(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ik zo'n 20-30st firsteels heb die nog in de verpakking zitten, zo'n 40 stuk los in bulk doos en zo'n stuk of 6-7 met grote regelmaat gebruik. De afgelopen jaren heb ik reeds 2 LMF army firesteels versleten.

 

Hou er trouwens rekening mee bij opslag van de firesteels dat deze goed luchtdicht verpakt zijn. Ze "verweren" na verloop van tijd. Het is geperst materiaal en na verloop van tijd krijg je last van corrosie. Ik hou mijn firesteels in bulk berpakking altijd wat vettig met wat lowtech motorolie, wat goed functioneert. Niet behandelde firesteels krijgen witte uitslag wat zich omzet in poeder en uiteindelijk gaten en putjes in je firesteel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ik zo'n 20-30st firsteels heb die nog in de verpakking zitten, zo'n 40 stuk los in bulk doos en zo'n stuk of 6-7 met grote regelmaat gebruik. De afgelopen jaren heb ik reeds 2 LMF army firesteels versleten.

 

Hou er trouwens rekening mee bij opslag van de firesteels dat deze goed luchtdicht verpakt zijn. Ze "verweren" na verloop van tijd. Het is geperst materiaal en na verloop van tijd krijg je last van corrosie. Ik hou mijn firesteels in bulk berpakking altijd wat vettig met wat lowtech motorolie, wat goed functioneert. Niet behandelde firesteels krijgen witte uitslag wat zich omzet in poeder en uiteindelijk gaten en putjes in je firesteel.

 

 

waar heb je de bulk verpakkingen vandaan? :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hej,

 

Ik hou het bij lightmyfire firesteels en heb er 2 in de auto (beide nieuw), 2 in de 'BOB' (ook nieuw), 2 in een andere tas met 'voorraad' (ook nieuw) en 2 in m'n bushbag en daarvan is er 1 goed gebruikt en 1 bijna versleten en aan vervanging toe.

 

...en dan nog een Mora-lightmyfire die ik een paar keer in de tuin gebruikt heb en m'n zoontje heeft er ook een in zijn bushbagje en die's ook niet nieuw meer.

Oh en ergens hier in huis heb ik nog een klein zwart waterdicht doosje wat als EDC bedoeld was en daar zit er ook nog een in .... alleen kan ik die even niet meetellen omdat ik geen idee heb waar dat die uithangt.

 

alle nieuwe hou ik nieuw omdat ze zijn 'voor het geval dat' want ik ga ervan uit dat als de SH echt flink TF heeft gehit dan zal je ze niet zo snel even ergens kunnen kopen.

En als je er de rest van je leven elke dag gebruik van moet gaan maken kan je er maar beter een paar hebben toch ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er ook een aantal aan elk foedraal van m'n messen hangt er meestal wel 1. ook meerdere in m'n bob en in m'n ghb.

Meestal fosco's en die van de action, ook al zijn het beide budget firesteels voor mij werken ze goed en krijg er een vuurtje mee aan de praat..

 

Ook heb ik zo'n one handed (blast match), maar m'n leverancier kan ze niet meer bestellen.

 

ik heb recent een mini vuurkitje gemaakt met watteballetjes, firesteel met stijker en enkele rietjes met wax in zo'n bruistablet-tube met ducttape en een paar rangerbands errond. Aan een stukje paracord, kan zo makkelijk via carabiner hangen aan riem, broeklus, rugzak,...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nu twee vuurslagen en tien firesteels (ook ruilmiddel WSHTF)

 

ik hoop dat ik tijdens mijn verjaardag de firesteel van Dave Canterbury nog krijg: http://www.selfrelianceoutfitters.com/heavy-duty-1-2-x-6-ferrocerium-rod/

@Loreen met een vuurslag is het wel lastig inderdaad maar met een mooi stukje flint/vuursteen valt het erg goed te doen en ook iets wat je voor de rest van je leven kunt gebruiken als het goed is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...