Ga naar inhoud
GENEGEERD

Onroerend goed in Oost Duitsland; Ad Hoc preppergemeenschap


hayauchi

Aanbevolen berichten

ONROEREND GOED ALS WEGWERPARTIKEL

 

Stel je eens voor: 30 preppers die probleemloos elk 300 euro in een potje kunnen leggen.

Dan heb je een eigen spoorwegstationnetje in voormalig Oost Duitsland. Een plek om af en toe naartoe te reizen.

Mensen te ontmoeten, beetje klussen en wandelen. Een 'campinggevoel met andere serieusgestemden'.

 

Zou het niet de 'ongetwijfelde' plek voor samenkomst en oefening zijn?

 

De 'idee-sprong' in dit berichtje: voor de prijs van een midweekje vakantiepark, ben je ineens deelnemer in (vastgoed) bezit. Een sleutelgenoot.

Het vastgoed is een krot, en dat blijft het ook. Natuurlijk, maak je het waterdicht. En voor extra stevigheid plaats je een stempel.

That''s it.

 

Het is een 'safe house', voor de tijd dat het duurt. Een uitvalsbasis in een gebied dat verder verkend kan worden.

 

Wie een week doorbrengt op de plek heeft zijn geld (de vergelijking van een midweek vakantiepark) er al weer uit.

Het vastgoed zou door de groep ook weer direct in de verkoop gezet kunnen worden, voor b.v. de helft van de aankoopsom.

 

Het loopt natuurlijk mis op (Duitse) wetskennis, onderhuurders, monumentenzorg, op gemeenten die regelgeving naleven, belastingen heffen enzoverder. Uiteraard.:(

 

Overigens op de makelaarswebsite staan nog andere objecten.

 

Zijn er mensen die hun ervaringen met dit soort groepsacties willen delen?

 

277a.jpg.d03fcf8c61ae1430a56e848184590e31.jpg

voorbeeld van de website http://97832.webhosting37.1blu.de/immobilien/immobilien-bis-20000.html

 

288.jpg.d1b0109c69b3ed32936bd9b68181d26d.jpg

voorbeeld van de website http://97832.webhosting37.1blu.de/immobilien/immobilien-bis-20000.html

 

:cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Maar goed dat jouw duits zo goed is:o

 

Valt wel mee maar als er staat "mogelijke" prijs 9900,00 dan is dat gewoon vanaf. Overigens heb ik zo wie zo geen goed gevoel als twee van die goedkope objecten al in 2010 aangeboden zijn en dat de eigenarese (dezelfde ?) nu overleden is.

 

Er zijn meer van die onroerend goed sites waar, in onze ogen, koopjes te vinden zijn in het buitenland. Kan goed waar zijn maar laat je verdomd geod begeleiden.

Je zal niet de eerste zijn die er bij de notaris ahcterkomt dat je nog wat familiedleden moet uitkopen of dat je er helemal niet mag wonen want de burgemeester had het al aan iemand anders toegezegd. Ga dan maar procederen in een jouw vreemde taal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn in Duitsland, met name in de voormalig DDR hele gebieden die leeglopen of al leeggelopen zijn... Het gebied een kleine 100 km boven Magdeburg is zo'n regio. Er zit helemaal niets meer! Een handjevol bejaarden die niet weg willen, maar alles jonger dan dat is weggetrokken naar de grote steden, zowel in oost als west... Vroeger zat er zware industrie en na WO II voornamelijk Nederlandse veeteelt, maar ook dat is al jaren weg...

Ik heb me enige tijd enorm druk gemaak over deze verkwantseling en mezelf meermalen de kop gebroken over wat je nu met zo'n regio kan doen.. Maar industrie wil niet, toerisme werkt niet want ondanks dat het naar onze smaak een prachtige omgeving is, zijn er echt mooiere stukken Duitsland... Historisch gezien is het ook niet bijster interessant... Ken zelfs mensen die er maar een bejaardentehuis zijn begonnen. Maarja die ouwetjes die daar nog zitten, wilde bij voorbaat al niet uit hun huis! Dus dat faalde ook... Kortom je kunt er niets mee!

Mijn conclusie was uiteindelijk dat je nog tijdelijke werkgelegenheid kan creeren door alles wat er ooit gebouwd is, steen voor steen af te breken voor recycling en het gebied vervolgens terug te geven aan de natuur... Je hebt er tenslotte duizenden jaren zitten schijten, dan mag je ook even je reet afvegen voor je vertrekt... Vind ik zelf tenminste!

 

Uit preppers oogpunt is het een prachtig gebied, er woont bijna geen hond en het vastgoed kost echt bijna niets!... Gemiddeld heb je een prachtig landhuisje van een 250 m2 en 8500 m2 grond erbij voor een kleine €12.000,-

 

En ze willen er vanaf!... Staatsgoederen kopen is altijd link en zoals @-geanonimiseerd- aanhaalde moet je goed uit je doppen kijken. Maar de particuliere vastgoedmarkt in Duitsland is heel anders dan hierzo... Hier spaar en leen je voor je starterswoning, investeert en renoveert een beetje, verkoopt met een kleine winst en herhaald dat nog 1 of 2 keer teneinde je droomhuisje te kunnen kopen...

In Duitsland is een enorm woningoverschot en is het verkopen van een huis met winst een heel zeldzame uitzondering... Traditioneel ga je pas na je studie uit huis en vaak naar een nieuwgebouwd huisje dat betaald is uit het bouwspaarfonds dat je ouders bij je geboorte voor je gestart zijn... Je woont er tot je dood, of dat je wat beters erft of dat je noodgedwongen naar een andere of kleinere woning moet. Maar verkopen met winst is vaak uitgesloten... Ze pakken het verlies of laten het afrotten

 

Ikzelf heb geen €12.000,- los in m'n kontzak zitten, maar als je dat wel hebt en je zoekt nog een BOL in het oosten, had ik het wel geweten!!!...

 

Wees er alleen op bedacht dat er niks meer zit!... Als er voor hun geen werkgelegenheid is, is dat er voor jou ook niet! En als je wat nodig hebt zal je vaak een goed stuk moeten rijden... Genoeg Duitsers die van en naar hun werk elke dag 200 km afleggen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik blijf elke keer weer als grootste struikelblok zien hoe je het voor elkaar wilt krijgen om 30! eigenaren te hebben van één object.

Men krijgt ruzie, iemand wil er uit stappen enz enz.

In deze casus is bij Greener dan ook het glas half leeg en zie ik derhalve alleen maar problemen.

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik blijf elke keer weer als grootste struikelblok zien hoe je het voor elkaar wilt krijgen om 30! eigenaren te hebben van één object.

Men krijgt ruzie, iemand wil er uit stappen enz enz.

In deze casus is bij Greener dan ook het glas half leeg en zie ik derhalve alleen maar problemen.

 

Greener

 

simpel: een VVE oprichten ( Vereniging van eigenaren)

 

dat moet toch te doen zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Greener, u bent een wijs man.

 

Maar ff eerlijk is 300 euro nou zo'n groot bedrag, een bedrag waar je je een buil aan valt?

Misschien voor sommige mensen, maar laten die dan vooral niet meedoen.

Het wordt direct allemaal zo ernstig, met een stenen gebouw in de focus, de eerste reacties waren ook over 'opknappen' en isoleren.

Een project als dit kan zelfs als vermakelijk worden ervaren, juist door de (onverwachte) groepswerking.

 

Nou ja, mensch, stel je zaak op niets.

Dan kan je een avontuur beleven. ;)

 

ff.jpg.b0dba366c98b3a4b7c5c564f37c48895.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

@fritsimeel Hier probeer deze even http://www.immobilienscout24.de.

Grondstukken huizen boerderijen bedrijven etc.

 

ik heb zelf een 1000 m2 grondstuk gekocht( moet nog langs de Notaris) in sachsen-anhalt. Nog niet helemaal definitief.

Wel gelijk een optie genomen op het belendende stuk.

Is wat verder rijden (500 km) maar dan ook een stuk goedkoper.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alles in een stichting doen, een bestuur oprichten en leden maken. Leden zijn dan lid, maar geen eigenaar. Kunnen wel in bestuur plaats nemen. Jaarlijkse contributie om investeringen te doen. Stap je eruit dan krijg je je investeringbedrag terug, niet je contributie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een idee-sprong::D

 

Stel je nou eens voor dat zo'n gebouw vol met asbest zit en dat je na de aankoop van het gebouw

door de burgemeester van het dorp wordt gefeliciteerd als ingezetene en je opgedragen wordt de asbest sanering voor je rekening te nemen. Das een ramp.

Wat nu als je gebruikt maakt van een vriendelijke stroman, dan kan je zo'n asbestsanering, op de lange termijn schuiven.

En zo lang het duurt en het lijntje niet breekt heb je een (groeps)onderkomen.

 

zz.jpg.e7af0e04a3f2c17645562f0c5e32fb42.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je koopt dat ook niet op 5 minuten he..

Een dagje naar daar en gaan zien zou nodig zijn...

Mooi project en zou ergens interesse hebben als ALS alles goed op papier staat...

Link naar reactie
Delen op andere sites

@hayauchi,

 

Je stelt leuke iniatieven voor alleen komt er iets meer bij kijken daarna...

 

Is het niet onderling dan is het wel vanuit de omgeving dat we iets van het 'gebruikelijke' systeem moeten toepassen.

 

En 300 euro is alleen voor het pand! De opknapkosten kunnen er gauw een stuk meer worden en dan... hoe gaat dat verdeelt worden zonder VVE o.i.d.

 

Het is ook een knap eind uit de richting waar je niet 1-2-3 bent. Ook is 30 man bij elkaar krijgen pittig, agenda's, karakters, ik spreek uit ervaring met het verhaal van Spanje. Het begon bij 50 man... bij de laatste meeting was het krap aan 8.

 

Je brengt het leuk, maar met een te roze bril :)!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doe gewoon nog een idee, ik ben een ideeënmens.

 

Nu geen gebouw (krot), maar een stuk Duitse grond. Een 'verwaarloosde' camping? Nabij een rivier? Een bosgebied.

Of nog wel een waardeloos gebouw, maar het gaat (stiekem) om het land er om heen.

 

En dan een stichting, een verenigingsverband. Of iets in die geest, als 'een commune optredend'.

 

En alle leden, voor zichzelf, kopen een container als onderstaande foto laat zien (die kosten 1700 euro, of minder).

Uniform. Dat kan een leuke vrijplaats worden.

 

En ieder is verantwoordelijk voor zijn eigen domeintje. Want dat zit nou eenmaal in een prepper.

 

ds127.jpg.12b93f6b1a2be7540eb937a1c5770ad8.jpg

ds021.jpg.701551de4e3467f84c632513f6c4d7f7.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Greener, u bent een wijs man.

 

Maar ff eerlijk is 300 euro nou zo'n groot bedrag, een bedrag waar je je een buil aan valt?

Misschien voor sommige mensen, maar laten die dan vooral niet meedoen.

Het wordt direct allemaal zo ernstig, met een stenen gebouw in de focus, de eerste reacties waren ook over 'opknappen' en isoleren.

Een project als dit kan zelfs als vermakelijk worden ervaren, juist door de (onverwachte) groepswerking.

 

Nou ja, mensch, stel je zaak op niets.

Dan kan je een avontuur beleven. ;)

 

ff.jpg.b0dba366c98b3a4b7c5c564f37c48895.jpg

 

Ten eerste staat je caps lock aan, dit kan een foutje zijn.

 

Vervolgens aangeven dat als je niet meedoet je een buil valt.

 

Als laatste punt, ik ken je niet met 10 posts?

 

Ik zou bijna een gokje wagen dat jij een Duits pandje te koop hebt :)

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn 2 ct. was alleen een prijs- en marktbeeld weer te geven...

 

En een groepsopzet weet ik ook nog niet of ik daar wel aan mee zou doen... Maar het geeft een leuk idee wat je aldaar met een leuke €60.000,- zou kunnen doen...

Wat je hier niet meer dan een garagebox oplevert...

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

simpel: een VVE oprichten ( Vereniging van eigenaren)

 

dat moet toch te doen zijn?

 

Nu is je pand 10.000 in waarde gestegen, hoe ga je dit oplossen waardoor 29 man gelukkig zijn?

 

Nu is je pand 10.000 in waarde gezakt, hoe ga je dit oplossen waardoor 29 man gelukkig zijn?

 

Dit lukt helaas zelden.

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...