Ga naar inhoud
GENEGEERD

Energiezunig koken


bot mes

Aanbevolen berichten

Beste gebruikers van het forum...

 

In mijn poging om de wereld te redden dit jaar wil ik graag mijn energieverbruik verminderen.

Ik heb al wat leuke ideeen opgedaan over verwarming/koeling op dit forum en ik vroeg me af of dit ook kon met koken.

 

Wie heeft hier ervaring mee?

Je mag het zo breed mogelijk benaderen, van goedkope klimaat neutrale brandstoffen tot groentes die maar heel kort hoeven te koken...

 

MvG.

 

nog steeds Bot Mes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Koken staat bij mij onderaan de lijst omdat ik verhoudingsgewijs daar de minste energie aan besteed (paar kuub gas per jaar geloof ik).

 

En HOE gaat de vraagsteller nu besparen ?

@bot mes

Afgezien van het feit lang- of kortkokend is deksel op de pan houden, juiste panmaat en grote van de vlam maatgevend.

Verder kan je natuurlijk het ags dichtdraaien nadat het water kookt, daarna in een hooikist zetten en verder laten garen. Een hooikist is niets anders dan een goed geisoleerde kist waarin je pan met heet voedsel zo lang mogelijk heet blijft.

 

Bij kamperen wikkel je de hele handel in je slaapzak.

Voor de oplettende lezer: inderdaad geen gloeiendhete zwartgeblakerde pannensets inwikkelen. Maat op de kooktijd niets uit maar wel met slapen.

 

Je zou bv wat kunnen experimenteren met de warmhoudkisten van het zwitserse leger die bij de BVB brandders horen.

Maar het NL leger zal dit soort kisten ook wel gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hoeft niet gelijk een hooikist aan te schaffen om energiezuiniger te koken.

wanneer je de pan in een slaapzak of wollen deken wikkeld doet deze hetzelfde als een hooikist.

Zoals al eerder in dit draadje vermeld is alleen de kooktijd iets langer.

Maar je kunt ook wanneer je in de ochtend een gekookt eitje wil deze de avond ervoor bij de aardappels gooien.

Afgietwater van aardappels bevatten trouwens ook veel zetmeel waardoor deze als een hele goede ontvetter gebruikt kan worden en je geen warm water voor je afwassopje nodig hebt.

 

voor de zaken die niet met koken te maken hebben

Ook een ruimte verkleinen waar je zit heb je minder verwarming nodig of werk amders met laagjes om het warm te krijgen in plaats van de thermostaat hoger te zetten.

ook kun je het lichaam trainen om het comfortabel warm te hebben bij bijvoorbeeld 15 graden.

Het lichaam is heel goed in staat om zichzelf aan te passen en had ik het toen we nog in ons vorig huis zaten bij 23 graden pas een beetje warm, als het nu 18 graden is dan vind ik het eigenlijl alweer veel te warm binnen

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

energiezuinig koken?

 

wel voor het geval u het nog niet deed, koken op gas is een stuk zuiniger als koken op elektriciteit, het licht er dan nog steeds aan wat voor toestel je gebruikt maar gas is in elk geval goedkoper, en heeft volgens mij ook een groter rendement omdat er in energie centrales een energieomzetting plaatsvind van warmte energie naar elektriciteit, en hoe goed de kabels de stroom ook mogen geleiden er ontstaat altijd wel verlies in die kilometers lange stroomkabels, bijvoorbeeld, een klein gedeelte word door de weerstand van die kabels omgezet in warmte en daarom gaat een deel van die energie weer verloren nog voordat het bij je huis is en dan moet het nog door een ander apperaat weer in warmte omgezet worden. bij aardgas is er een directe toepassing van de opgeslagen energie in de brandstof. ( tot zover de theorie ;) )

 

en ook weinig koken = kleine pan, anders heeft het kooktoestel meer moeite om die grote pan op te warmen, en dat voor dat kleine beetje groenten bijvoorbeeld. en kies ook de juiste pit

 

en als het dan toch moet ( jaja de magnetron die door sommigen hier in de ban is gedaan ) een kant-en-klaar maaltijd kan beter in de magnetron verwarmt worden dan au bain marie ( moedermelk en chocola kan beter wel op die manier verwarmt en gesmolten worden ) maar uiteindelijk is iets rechtstreeks in de pan opwarmen nóg beter voor het millieu ( en in veel gevallen ook beter voor de portemonnee )

 

ook heb ik ergens gelezen dat men beter water in de waterkoker kan koken dan op het vuur, moet men er dan ook op let niet meer dan nodig te koken en ook regelmatig het geval even ontkalkt

 

en als u zoals wij een centrale ventilatie hebben is een afzuigkap eigenlijk helemaal niet nodig ( onze mechanische ventilatie zat een hele poos verstopt omdat de woningbouw er een poosje over deed om hem schoon te komen maken, maar nu doet hij het naar behoren )

 

en ook inderdaad zoals eerder genoemd de tip met de spaghetti. zo ook een variatie op de frituurpan, als men de laatste lading patat aan het bakken is en ze bijna gaar zijn kan men beter de frituurpan alvast uitzetten ( het geval is toch nog altijd zo'n 180 graden, dat koelt niet zo snel af )

 

en voor nog meer tips onderstaande site, de meesten van mijn tips komen daar ook vandaan

 

http://www.consumentenbond.nl/energie/extra/energie-besparen-koken/

 

succes met zuinig doen :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

voor de zaken die niet met koken te maken hebben

Ook een ruimte verkleinen waar je zit heb je minder verwarming nodig of werk amders met laagjes om het warm te krijgen in plaats van de thermostaat hoger te zetten.

ook kun je het lichaam trainen om het comfortabel warm te hebben bij bijvoorbeeld 15 graden.

Het lichaam is heel goed in staat om zichzelf aan te passen en had ik het toen we nog in ons vorig huis zaten bij 23 graden pas een beetje warm, als het nu 18 graden is dan vind ik het eigenlijl alweer veel te warm binnen

 

zo is het ook te oefenen om steeds kouder te douchen.

 

en men moet zich ook niet schromen om dekentjes te gebruiken ( zijn wij hier gek op ) het is tevens een goede voorbereiding om genoeg dekens en ander isolatiemateriaal in huis te hebben voor het geval zich weer eens een strenge winter ( hier in Nederland? ja alles is nog mogelijk ) voordoet en mensen "zonder" hulpmiddelen zich warm moeten houden. wij hebben hier thuis zo'n 10 dekentjes liggen en we kunnen de thermostaat makkelijk op 17 houden, lager zou voor mij ook wel kunnen maar mijn moeder is een beetje een koukleum :rolleyes:

 

( voor degenen die mij eerder een lager deken aantal hebben horen beweren: "10 fleece blankets and counting" * ;) )

 

* als parodie op de tv-show "sixteen kids and counting, kijkt mijn moeder wel eens )

 

overigens vempain, goede tip van dat aardappelwater, als afwaswater gebruiken kende ik nog niet, maar wel als toevoeging aan de jus om een gebonden jus te krijgen

Link naar reactie
Delen op andere sites

overigens vempain, goede tip van dat aardappelwater, als afwaswater gebruiken kende ik nog niet, maar wel als toevoeging aan de jus om een gebonden jus te krijgen

 

De aardappel is zeer veelzijdig in te zetten en heb hier een tijdje geleden een topic over geplaast met een aantal fantastische aanvullingen van andere preppers. Misschien zitten er nog meer dingen tussen die mensen interessant vinden (ik wel :o)

Deze zijn te vinden in onderstaand draadje

 

http://preppers.nl/forum/threads/7598-Aardappels-niet-alleen-om-te-eten

Link naar reactie
Delen op andere sites

..

ook heb ik ergens gelezen dat men beter water in de waterkoker kan koken dan op het vuur, moet men er dan ook op let niet meer dan nodig te koken en ook regelmatig het geval even ontkalkt

..

 

Dat moet dan op een verkoopsite van een waterkoker geweest zijn denk ik.

Stel dat je zelf een stuwmeer in de tuin heb liggen of een offgrid oversized zonnepanelenpark, dan heb je gelijk.

 

Maar als je gewoon energie afneem is het verwarmen / koken op gas is toch echt een stuk efficiënter (en voordeliger) dan elektrisch.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat moet dan op een verkoopsite van een waterkoker geweest zijn denk ik.

Stel dat je zelf een stuwmeer in de tuin heb liggen of een offgrid oversized zonnepanelenpark, dan heb je gelijk.

 

Maar als je gewoon energie afneem is het verwarmen / koken op gas is toch echt een stuk efficiënter (en voordeliger) dan elektrisch.

 

Koken op gas mag dan wel efficienter zijn, maar hoe zit het met Centrale Verwarming ?

 

Electra vs. gas. Wie wint ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat moet dan op een verkoopsite van een waterkoker geweest zijn denk ik.

Stel dat je zelf een stuwmeer in de tuin heb liggen of een offgrid oversized zonnepanelenpark, dan heb je gelijk.

 

Maar als je gewoon energie afneem is het verwarmen / koken op gas is toch echt een stuk efficiënter (en voordeliger) dan elektrisch.

 

in termen van pure efficientie in je huis zelf, distributie-verliezen en dergelijke niet meegeteld, is een ketel wel degelijk efficienter.

het verwarmingselement zit volledig ondergedompeld, en gezien dit een ohmse weerstand is, gaat 100% van de verbruikte energie je water in...

(let op; ik spreek over standaard waterkokers, niet over een ceramische kookplaat)

ook inductie-platen geven de energie efficienter door dan gas.

 

bij een gasfornuis verlies je veel warmte langs de zijkanten van de pot, dat is ook de reden waarom de SOL JetBoil met een heatsink onder de pot werkt.

 

gas blijft wel nog steeds vele malen goedkoper, daar is geen discussie over :)

maar over pure efficientie, ie. kW in, kW uit, wint de waterkoker, en de inductie-plaat van een standaard gasfornuis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Koken op gas mag dan wel efficienter zijn, maar hoe zit het met Centrale Verwarming ?

 

Electra vs. gas. Wie wint ?

 

Gas.

 

Ook hier gebaseerd op het gegeven dat de energie wordt afgenomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

..

maar over pure efficientie, ie. kW in, kW uit, wint de waterkoker, en de inductie-plaat van een standaard gasfornuis.

 

Doe toch maar een bron, want dit is naar mijn idee onjuist

 

Is volgens jouw redenatie een elektrische kachel efficiënter dan een gaskachel?

Ik heb het over efficiënter, niet zozeer over goedkoper

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe toch maar een bron, want dit is naar mijn idee onjuist

 

Is volgens jouw redenatie een elektrische kachel efficiënter dan een gaskachel?

Ik heb het over efficiënter, niet zozeer over goedkoper

 

Ja.

bron; basisopleiding electronica.

efficientie => energie in - verliezen = energie uit

 

bij een standaard elektrische verwarmingsweerstand heb je 0% verlies, dit is gewoon een ohmse weerstand, dus zelfs geen cos phi waar je rekening mee moet houden.

wat er in gaat, word omgezet in warmte, niets meer, niets minder.

 

gas kachel heb je nog steeds een bepaalde schoorsteentemperatuur, bij zeer efficiente modellen is dit nog steeds 60°C of hoger.

aangeraden word minimaal 200°C voor een standaard schoorsteen om condensatie-vorming te voorkomen.

nieuwe modellen hebben een dubbele wand, en een aansluiting op de afvoer om de condens weg te krijgen.

dat is dan je verlies.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe toch maar een bron, want dit is naar mijn idee onjuist

 

Is volgens jouw redenatie een elektrische kachel efficiënter dan een gaskachel?

Ik heb het over efficiënter, niet zozeer over goedkoper

 

Iets wat effecïenter is zou toch o.a. als eigenschap hebben dat het goedkoper is? Ik ga daarbij wel uit van dezelfde kwaliteit/eindresultaat hé :)?

 

Bovendien kan een huishouden zelf haar electriciteit opwekken op een paar manieren. Gas vraag ik mij af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iets wat effecïenter is zou toch o.a. als eigenschap hebben dat het goedkoper is? Ik ga daarbij wel uit van dezelfde kwaliteit/eindresultaat hé :)?

 

nee, gas is nu eenmaal véél goedkoper dan elektriciteit per kWh.

(en het energie-efficientie verschil waarover ik spreek zal waarschijnlijk minder dan 15% bedragen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja.

bron; basisopleiding electronica.

efficientie => energie in - verliezen = energie uit

 

bij een standaard elektrische verwarmingsweerstand heb je 0% verlies, dit is gewoon een ohmse weerstand, dus zelfs geen cos phi waar je rekening mee moet houden.

wat er in gaat, word omgezet in warmte, niets meer, niets minder.

 

gas kachel heb je nog steeds een bepaalde schoorsteentemperatuur, bij zeer efficiente modellen is dit nog steeds 60°C of hoger.

aangeraden word minimaal 200°C voor een standaard schoorsteen om condensatie-vorming te voorkomen.

nieuwe modellen hebben een dubbele wand, en een aansluiting op de afvoer om de condens weg te krijgen.

dat is dan je verlies.

 

Dan heb je vermoedelijk het vak natuurkunde laten vallen?

 

Warmte druk je uit in joule (J)

 

Als je een koperdraad plaatst tussen de plus en min van een stroomvoorziening (wel even de aardlek en de zekering overbruggen) dan zal 100% van de energie worden omgezet naar warmte. (wel een flink dikke draad gebruiken, anders wordt het omgezet in licht, en heb je een gloeilamp)

 

Met efficiënt bedoel ik een maximaal resultaat in warmte (joule).

Een traditionele gloeilamp is volgens jouw basisopleiding dus ook een stuk efficiënter dan een ledlamp?

 

Laten we het er maar op houden dat het woord "efficiënt" voor jouw iets anders betekend dan voor mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan heb je vermoedelijk het vak natuurkunde laten vallen?

 

Warmte druk je uit in joule (J)

 

Als je een koperdraad plaatst tussen de plus en min van een stroomvoorziening (wel even de aardlek en de zekering overbruggen) dan zal 100% van de energie worden omgezet naar warmte. (wel een flink dikke draad gebruiken, anders wordt het omgezet in licht, en heb je een gloeilamp)

 

Met efficiënt bedoel ik een maximaal resultaat in warmte (joule).

Een traditionele gloeilamp is volgens jouw basisopleiding dus ook een stuk efficiënter dan een ledlamp?

 

Laten we het er maar op houden dat het woord "efficiënt" voor jouw iets anders betekend dan voor mij.

 

een gloeilamp zend ook energie uit in licht.

de warmte is hier het verlies, gezien het hoofd-doel hier verlichten is.

totale efficientie? ergens rond de 8% als ik het goed heb.

 

een LED-lamp heeft dit fenomeen ook, met als verschil dat hier het rendement ~50% (afhankelijk van de kleur) is.

 

mijn definitie veranderd niet.

 

waar ik het over heb is de energie-overdracht van je warmtebron naar het water.

bij gas is deze (als je liever met joule werkt dan het woord energie - maakt mij niet uit), nog steeds lager dan een ondergedompelde ohmse weerstand.

 

zoals ik reeds eerder zei heb je bij gas steeds een hoge temperatuur aan verbrandingsgassen dat niét gebruikt worden om je water te verwarmen.

bij een dompelweerstand heb je dit fenomeen niet, gezien het nergens anders naartoe kan.

 

efficient betekend voor iedereen hetzelfde. of je die energie nu joule of watt noemt. (waarbij Watt nog steeds gewoon Joule/s is, qua efficientie maakt dit helemaal niets uit)

 

maximale energie heeft helemaal NIETS te maken met efficientie, want 1kW is nog steeds 1kW.

100 joule is nog steeds 100 joule, of die nu elektrisch opgewerkt word, of met gas..

 

zoals ik eerder aangehaald heb, laat ik distributie-verliezen achterwege.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan heb je vermoedelijk het vak natuurkunde laten vallen?

 

Warmte druk je uit in joule (J)

 

Als je een koperdraad plaatst tussen de plus en min van een stroomvoorziening (wel even de aardlek en de zekering overbruggen) dan zal 100% van de energie worden omgezet naar warmte. (wel een flink dikke draad gebruiken, anders wordt het omgezet in licht, en heb je een gloeilamp)

 

Met efficiënt bedoel ik een maximaal resultaat in warmte (joule).

Een traditionele gloeilamp is volgens jouw basisopleiding dus ook een stuk efficiënter dan een ledlamp?

 

Laten we het er maar op houden dat het woord "efficiënt" voor jouw iets anders betekend dan voor mij.

 

vrijwel alle energiesoorten druk ( ja de "druk" ofwel in dit geval bedoelt als zwaarte-energie of g ( gravitatie ) zoals men het ook wel noemt ) zijn uit te drukken in joule toch? zelfs calorische energie zou eigenlijk officieel gezien in joule uitgedrukt moeten worden maar de mensen kennen de calorie zó goed dat een volledige overslag naar enkel "joule" verwarrend zou werken.

 

o, en volgens mij kun je beter constantaandraad gebruiken als je de elektriciteit wil omzetten in warmte, aangezien dat ook het soort draad is wat in die grote schuifbare weerstanden bij mij op school zat ( derde jaar elektrotechniek gevolgd, was niet helemaal mijn ding bleek :rolleyes: )

 

en wat bedoelt u met overbruggen? gewoon geheel overslaan of ook in serie schakelen met . . . :p

 

want dan is het raar om de aardlek én de zekering te doen!? maar ach, veiligheid voor alles hé ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat moet dan op een verkoopsite van een waterkoker geweest zijn denk ik.

Stel dat je zelf een stuwmeer in de tuin heb liggen of een offgrid oversized zonnepanelenpark, dan heb je gelijk.

 

Maar als je gewoon energie afneem is het verwarmen / koken op gas is toch echt een stuk efficiënter (en voordeliger) dan elektrisch.

 

eh nee op een site met allemaal bespaartrucjes, dat beschouwde ik toch als een betrouwbare bron . . .

misschien een stiekeme sponsor :rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...