Pagina 4 van de 4 EersteEerste ... 234
Resultaten 31 tot 38 van de 38

Onderwerp: Energiezunig koken

Prepper goeroe
    Ingeschreven
    Jan 2014
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fragalot Bekijk Berichten
    efficient en rendabel zijn 2 volledig andere dingen :-)
    Je hebt natuurlijk wel gelijk, maar het is wel een flinke investering om een degelijk, betrouwbaar systeem te installeren waar je het gehele jaar rond voldoende elek. van krijgt.
    als je stand-alone wilt koken ben je beter af met een houtkachel denk ik dan.

maar dit topic is ENORM aan het afdwalen van de originele vraag, misschien terug on-topic? (energieZUINIG leven)

[MENTION=2597]bot mes[/MENTION]
    tijdens de zomer kan je mogelijks gaan werken met een solar oven, of variant hiervan.
    super simpel zelf te maken, en super efficient.
    Het is energiezuinig koken ^^!

Bij mij staat rendabel gelijk aan effeciŽnt. Iets wat niet effeciŽnt (genoeg) is kan ook nooit rendabel zijn en wat niet rendabel is, is niet effeciŽnt (genoeg).

Over energiezuinig koken, ik heb altijd al in mijn hoofd gehad een rocket mass heater zo om te bouwen dat het eerst de keuken(pitten) verwarmt en daarna de rest van het huis. Hoe denken jullie daar over?
    'Beroemd om zijn eindresultaat, berucht om de manier hoe'

Diehard Prepper
    Ingeschreven
    Aug 2014
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Range Bekijk Berichten
    Over energiezuinig koken, ik heb altijd al in mijn hoofd gehad een rocket mass heater zo om te bouwen dat het eerst de keuken(pitten) verwarmt en daarna de rest van het huis. Hoe denken jullie daar over?
    ik dacht dat dat net de bedoeling was van die dingen?
    koken op de barrel, en het overschot aan warmte gaat de massa in om langzaam afgegeven te worden aan de ruimte.

kook je niet, geeft de barrel de warmte gewoon rechtstreeks af aan de ruimte.

Prepper goeroe
    Ingeschreven
    Jan 2014
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fragalot Bekijk Berichten
    ik dacht dat dat net de bedoeling was van die dingen?
    koken op de barrel, en het overschot aan warmte gaat de massa in om langzaam afgegeven te worden aan de ruimte.

kook je niet, geeft de barrel de warmte gewoon rechtstreeks af aan de ruimte.
    Ik zie voornamelijk de versies waarbij de warmte aan de bank wordt afgegeven, vandaar de vraag ^^!
    'Beroemd om zijn eindresultaat, berucht om de manier hoe'

Diehard Prepper
    Ingeschreven
    Aug 2014
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Range Bekijk Berichten
    Ik zie voornamelijk de versies waarbij de warmte aan de bank wordt afgegeven, vandaar de vraag ^^!
    misschien best in de chat verder, en dit topicje "schoon" houden?
    (of een apart topic openen?)

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Sep 2013
    Denk er ook aan je verwarming en koken te combineren. Bijvoorbeeld een houtkachel met oven of waarop je kunt koken. Of een houtkachel met CV\boiler waarmee je ook warm water ter beschikking hebt.

Adventurer
    Ingeschreven
    Aug 2013
    Dank u allen voor uw bijdrages...

Moderator
    Ingeschreven
    Dec 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bot mes Bekijk Berichten
    Dank u allen voor uw bijdrages...
    De hoeveelheid gas die je kunt besparen met koken is verwaarloosbaar voor je portemonnee.

Ik heb twee jaar lang in een caravan gewoond, kookte iedere dag en dan blijkt hoe weinig gas je verbruikt om te koken.
    Met een standaard gasfles van 10,5 kg deed ik driekwart jaar!

Vandaar dat bv. ook in flats met stadverwarming of gecombineerde verwarming, waar dus alleen nog kookgas wordt verbruikt er eigenlijk nooit een gasmeter zit.
    Toen ik in m'n studententijd in een flat woonde betaalde ik drie gulden vijftig per jaar voor kookgas.

Ik heb geen aparte meter achter m'n gasstel hangen, maar kan me niet voorstellen dat het mogelijk is om meer dan 20 kuub gas per jaar er doorheen te jagen.

Op het moment dat je speciaal hout, benzine, petroleum of wat anders moet gaan stoken (in b.v. een SHTF situatie), loont het wel om zo efficiŽnt mogelijk je eten te bereiden.
    Nieuw forum: preppers-shelter.nl (Bij aanmelden kijk voor de activatie mail in je spamfolder)

Survivor
    Ingeschreven
    Oct 2014
    Andere tip voor geld bewuste mensen in de winter. Als het buiten vriest kun je potjes water buiten zetten. Als deze eenmaal bevroren zijn kun je ze in de koelkast zetten. Hierdoor hoef de koelkas iets minder hard te werken.

Vergelijkbare onderwerpen

1. Klimaat koken
    Door FincaInSpanje in forum Eten en drinken
    Reacties: 5
    Laatste Bericht: 31-01-14, 14:06
  2. Koken op een olielamp
    Door Wafels in forum Vuur, verwarming en energie
    Reacties: 13
    Laatste Bericht: 12-11-13, 20:41
  3. Koken
    Door reneisvoorbereid in forum Survival uitrusting algemeen
    Reacties: 1