Ga naar inhoud
GENEGEERD

De Matchcap van Exotac!


MyronPrps

Aanbevolen berichten

ik kan nu een een heel verhaal gaan typen over mijn gedoe met de camera maar daar gaat deze review niet over dus laat ik gewoon zeggen dat de prepper versie van de ice bucket challenge niet gelukt is (wel gelukt maar geen bewijs)

 

deze review gaat over de matchcap van Exotac!

 

ik kwam op dit idee door een video van wranglerstar waarin hij een matchcap laat zien van zijn grootvader die in WWII een matchcap bij zich had en toen ben ik dus op zoek gegaan en uiteindelijk bleek dat @Simurgh de matchcap beschikbaar had voor een review dus kom maar op!

Waar is die matchcap nou eigenlijk voor?

 

De matchcap is eigenlijk simpelweg een waterdichte container die jouw lucifers droog houd maar ook een strijkvlak heeft zodat je die er niet nog eens extra in hoeft te doen.

 

De manier waarop ik mijn matchcap draag is met een stukje touw (in dit geval 750 paracord) heel makkelijk om mijn riem heen en in mijn broekzak zodat ik hem niet verlies mocht hij eruit glijden.

 

attachment.php?attachmentid=15657&stc=1

 

Deze manier is voor mij het prettigste omdat de matchcap zo niet opvalt in je zak naast bijv. je sleutels of telefoon en je maar een heel klein zwart touwtje zit, ik heb deze matchcap erg uitvoerig getest en dus elke dag gedragen en zelfs op mijn school heeft niet een keer iemand er wat over gezegd dus hij viel niet op wat ik een erg groot plus punt vind.

 

Mijn gedachtes erover:

 

Voor mij is dit een van de beste EDC items die er bestaan, je hebt namelijk ruimte voor erg veel lucifers:attachment.php?attachmentid=15658&stc=1

 

zoals je ziet zowel voor normale,cowboy en storm/nood lucifers maar je zou ook eventueel de helft minder lucifers kunnen doen en nog een kleine ferro rod erbij kunnen doen plus een strijker dan heb je 2 vuur opties in zo'n klein buisje.attachment.php?attachmentid=15659&stc=1 wat je eventueel ook nog zou kunnen doen is de reserve onderdelen er bij in doen want deze krijg je er gratis bij!! (een extra O-ring plus een paar extra strijk oppervlakken)

 

 

ik droeg de matchcap dus om mijn riem, nog een voordeel hieraan is is dat je je bovenkant kunt laten bungelen terwijl je met de lucifers een vuurtje aansteekt. De bovenkant is dus ook een erg goede plek om bijv. drooglint in te bewaren zodat je ook gelijk aan de volgende stap van je vuurtje hebt gedacht en ik had dit er dus ook altijd in. Dit zorg er ook voor als je minder lucifers in je matchcap hebt dat ze geen geluid kunnen maken voor de echte OPSEC liefhebbers.

 

de enige twee nadelen die ik heb kunnen vinden is dat het strijkvlak binnen in de matchcap snel beschadigd bij iets harder strijken en dat het strijkvlak aan de onderkant niet geschikt is voor normale lucifers en stormlucifers wel enige oefening nodig hebben. maar verder vind ik deze matchcap perfect.

 

Mijn suggesties voor de inhoud van de matchcap:

 

 

Ik heb de matchcap met meerdere dingen gedragen:

 

-Vol met lucifers: geschikt voor alledaags gebruik en misschien zelfs af en toe in stijl je sigaar/sigaret aansteken.

-Ferro rod en lucifers: dit geeft je twee opties en vooral in combinatie met drooglint zal dit jou zeker een vuurtje geven ook als het erg hard waait.

EXTRA idee: In mijn bob heb ik altijd een mentos potje (waterdicht gemaakt) met snippers van zelf gemaakt fatwood, dit gooi ik altijd door mijn hout heen zodat het in het begin een extra boost krijgt. Wat ik hiermee heb gedaan is een gedeelte in mijn matchcap gedaan op de bodem plus drooglint. Drooglint op de grond met de fatwood snippers erbij, normale lucifer aansteken en zo heb je een klein vuurtje wat op zichzelf 3minuten en 36 seconden brand!

 

ik ben dus uitermate positief over de matchcap en wil hem dus nomineren voor: Het Beste EDC Item van 2014!

als er iemand nog vragen heeft, kom maar op!

 

Met vriendelijke groet,

 

MyronPrps.

 

PS: ja natuurlijk ben ik een sloot ingesprongen met de matchcap en daar zou een video van zijn als mijn oude iphone het nog deed.......

 

attachment.php?attachmentid=15660&stc=1

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@MyronPrps @Simurgh ik vind het een mooi ding , maar zoals @Simurgh zelf zegt erg prijzig :( voor dat bedrag hadden

ze er nog wel een knoop kompas en een noodfluit in kunnen doen .Wat wel een feit is dat iets waterdicht verpakken iets is wat niet meevalt

en een O-ring is daarvoor een goede oplossing .

Voor degene die wat handig is , is zoiets ook goed zelf te maken , van een oude maglite zaklampje (aa versie) of andere metalen zaklamp

(de kant waar de lamp /led zit eraf schroeven , afdichten en en je bent klaar )

Ook zijn er veel goedkopere kunststof koklertjes waar zelfs aan de onderkant nog een staafje ferrorod zit ,(sommige met fluit en kompas en opvallend van kleur

dit laatste is toch wel handig :rolleyes: )

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

prijs is inderdaad in verhouding erg hoog.

 

MAAR haha

 

Voor iets wat ik elke dag bij mij draag en ook op wil kunnen vertrouwen wanneer het echt moet vind ik de matchcap toch wel het geld waard, de matchcap staat als een huis en als je af en toe de strijkvlakken vervangt is het iets wat je aan je kinderen zou kunnen doorgeven zelfs bij dagelijks dragen zoals ik nu doe waarbij je toch een stevig product wil.

 

ieder zijn ding natuurlijk, ligt er ook maar net aan of je het ook echt nodig hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de Hema verkopen ze kleine kokertjes van aluminium met O-ring voor 2 euro, zie: http://preppers.nl/forum/threads/62-Preppers-Dagboek-(ideeën-links-amp-tips)?p=270029&viewfull=1#post270029

 

Als ik nu barstte van het geld zou ik zo'n exotac kokertje misschien overwegen, maar hij is zo makkelijk te vervangen door bv. een leeg medicijnpotje of ander verpakkingsmiddel wat je hergebruikt.

 

Voor m'n vuurspulletjes gebruik ik een pijptabakblikje (met dank aan @JamHard). Mooi formaatje en met waterdichte rubberrand (getest).

attachment.php?attachmentid=15665&stc=1

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vroeger had ik een schoenendoos vol met van die fotorol-kokertjes. Die gebruikte ik overal voor.

Jammer genoeg heb ik die doos opgeruimd.

 

En tegenwoordig schiet iedereen digitaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk bestaan er ook de china versies hiervan, voor bakken minder, en mogelijks zelfs geproduceerd in dezelfde fabriek, met enkel een andere stempel er op..

 

Mogelijks probeer ik er wel 1 eenmaal ik een nieuwe visa kaart vind waarvoor ik geen exotac matchcap voor moet betalen om die te mogen gebruiken om een matchcap mee te kopen :) ..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 weken later...

Voor de geïnteresseerden:

 

Is de matchcap van exotac nou ook autodeur proof?

 

JAZEKER! als je op een groot parkeerterrein loopt zoals bijv die van de hornbach en ineens besluit een ford ka eigenaresse haar deur open te doen die tegen jouw been aankomt waar toevallig je matchcap in je broekzak zit is de matchcap onverslaanbaar en vecht terug tegen de deur met een erg mooie deuk:) en mijn been is onbeschadigd gebleven en klaar voor een onverwachte Bug-out ter voet dankzij de matchcap:cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de geïnteresseerden:

 

Is de matchcap van exotac nou ook autodeur proof?

 

JAZEKER! als je op een groot parkeerterrein loopt zoals bijv die van de hornbach en ineens besluit een ford ka eigenaresse haar deur open te doen die tegen jouw been aankomt waar toevallig je matchcap in je broekzak zit is de matchcap onverslaanbaar en vecht terug tegen de deur met een erg mooie deuk:) en mijn been is onbeschadigd gebleven en klaar voor een onverwachte Bug-out ter voet dankzij de matchcap:cool:

 

Kamajaja jippiejippie jee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...