Ga naar inhoud
GENEGEERD

Simpel aktief kool filter maken


Gast Peerke

Aanbevolen berichten

- neem een 1,5 liter Coca-cola fles

- zaag de bodem eraf en vijl deze glad.

- boor kleine gaatjes in de dop van de fles en schuur deze af.

- plaats wat filtermateriaal op de dop.

- plaats hierop een laag zand (zuur-, loog- en schoongewassen, en verhit), een grote laag aktief kool tot 3/4, en plaats hierop weer een laag zand (zuur-, loog- en schoongewassen, en verhit).

 

Hiermee heb je voor weinig kosten een prima werkend aktief kool filter. De hoeveelheid te filteren water is afhankelijk van de verontreiniging en kan per lokatie verschillen.

 

Je moet alleen zelf nog een houder en opvanger verzinnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Leg misschien ook uit hoe je de kool zelf best maakt?

 

Haal deze bij de Boerenbond (NL) of een viswinkel, in België AVEBE (of ABEVE, dat ben ik even kwijt. Er staat er 1 in Essen, dat weet ik). Da's veel makkelijker dan zelf maken.

 

Aktieve kool verkrijg je door koolstof met stoom te genereren. Dus ga daarvoor niet zelf lopen kloten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 liter voor € 31,25 http://www.mingkoi.nl/filtermaterialen/aktieve-kool-zout/Actief-kool-10-liter?utm_source=twenga

klopt @Peerke ik gebruikte inderdaad actieve kool voor in vijverfilters, geweldig spul, ging zo'n 3 mnd mee en de vijvers werden prachtig helder en het is verkrijgbaar bij de meeste tuincentra e.d.

 

Ah goed om te weten, vast een stuk goedkoper dan m'n katadyn actieve kool. Met actieve kool kun je bepaalde virussen (edit: of was het nu bepaalde chemische vervuiling) uit water filteren, toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij stond er chemisch, kleur en geurstoffen en ook medicijn resten.

 

Na het klikken op je link begon ik ook te twijfelen (vandaar m'n edit), wat me wel bijgebleven was toen ik op zoek was naar waterfilters is dat actieve kool bepaald spul uit het water haalt wat je met normale filters er niet uit krijgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na het klikken op je link begon ik ook te twijfelen (vandaar m'n edit), wat me wel bijgebleven was toen ik op zoek was naar waterfilters is dat actieve kool bepaald spul uit het water haalt wat je met normale filters er niet uit krijgt.

 

Actieve kool filtert geen virussen en minmaal bacterien http://www.kwrwater.nl/projecten.aspx?project=7889&id=190

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haal deze bij de Boerenbond (NL) of een viswinkel, in België AVEBE (of ABEVE, dat ben ik even kwijt. Er staat er 1 in Essen, dat weet ik). Da's veel makkelijker dan zelf maken.

 

Aktieve kool verkrijg je door koolstof met stoom te genereren. Dus ga daarvoor niet zelf lopen kloten.

 

bedoel je soms AVEVE? :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Wafels en @vheeswijk prachtig filter, het is hier duidelijk de eenvoud die hem siert:)

zit er alleen actieve kool en zeoliet in of ook nog andere filtermaterialen?

Zou zoiets ook zout uit zee of brakwater filteren ? Of kan je hier een eenvoudig ander filter voor maken?

Ik heb laatst zoutgehalte meting gedaan bij ons op het eiland wafels en de verschillen zijn echt enorm, bijv de zee heeft waarde boven de 40 en kraanwater 0,42.

natuurlijk brakwater aan de west/noordwest kant had wel een waarde van soms 9 tot 11 en aan de noordoost kant van het eiland, o.a. afkomstig uit de duinstreek had een waarde van 0,62 bijna gelijk aan kraanwater, denk zelfs dat het lekkerder is dat water uit de duinstreek.

Er staan best wat dennen, dus maar eens filtertje mee en kopje thee gaan zetten daar op een mooie winterdag.:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Rataplan het is inderdaad een heel simpel filter met aan boven en onderkant van dat filtermateriaal wat ook in afzuigkappen (op die platen die je eruit kunt nemen )

het is een grof filter en het houdt het houtskool op zijn plaats . Het filter weegt nagenoeg niets .In dit filter zit enkel maar actieve kool maar je zou het ook kunnen vullen met zeoliet of een combinatie van beide @vheeswijk kan je daar veel meer over vertellen :cool: actieve kool verwijdert geen zout uit water jammer genoeg :( en of zeoliet dit doet betwijfel ik daar kan @vheeswijk denk ik wel uitleg over geven .

om water zout vrij te maken heb je of een osmose filter nodig , maar dan wel een speciaal daarvoor gebouwd osmose filter of je kan het water distilleren (stoom maken ) en er zijn systemen die gebruik maken van een membraan wat werkt met een spanningsverschil welke het zout van het water scheidt

ik weet dat er hier in de duinen bij ons inderdaad plaatsten zijn waarbij er gewoon zoet water zit , het wordt dan ook gewonnen (zijn water win gebieden) het water bevat wel meer kalk

als het leiding water maar is gewoon drinkbaar . vroeger betrok heel het gebied hier water uit de duinen maar door de hoeveelheid mensen d laatste 100 jaar krijgen we tegenwoordig ons

grootste deel van ons water uit Brabant .

Mocht je een keer daar water uit een plasje willen gaan proberen te drinken , is het slimmer om naast dat plasje en kuil te graven en deze vol te laten lopen en daaruit water te putten , dan heb je een eerste zandfiltering al gehad :)

Kun je uitleggen hoe je zout meting werkt want dat ken ik niet en ben er wel benieuwd naar ??? (ik denk dat je de geleidbaarheid ervan meet )

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Wafels , @Rataplan : Zeoliet verwijdert geen Natrium en Kalium zouten. Zoet water maken is dus geen optie. Het verwijdert alleen goed tot zeer goed zware metaal (ionen), dus ook radionucleïden. Het getoonde koolfilter is wel erg grof en is alleen affectief als de doorstroomsnelheid laag is dus druppelsgewijs (onderbroken straal, snel druppelen). Het is van aquarium-kwaliteit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Wafels dit is wat ik heb gemeten met een electronisch apparaatje. Denk dat je gelijk hebt wat betreft het meten van de geleidbaarheid van het water.

zover ik het snap zegt het iets over het zoutgehalte aanwezig in het water, echter hoeveelheid berekenen/omrekenen is nu net niet mn sterkste kant.:confused:

De 2 waterwingebieden ken ik, die van Oranjezon wordt ook nog steeds onderhouden en kan worden ingezet ivm calimiteiten op drinkwatergebied,echter daar heb ik nog niet gemeten, het meest brakke water was gemeten in de Rapenburgse sprink en het zoete water was van de Oranjezon sprink, bovenste deel ervan.

http://www.lenntech.nl/toepassingen/irrigatie/zoutgehalte/irrigatiewater-zoutgehalte.htm

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 jaren later...

Ik lees nu in een aantal "preppers" columns dat actieve kool het beste wordt gekocht. Maar wanneer de spreekwoordelijk stront de ventilator raakt en de winkels al geplunderd zijn, hoe kom ik dan aan actieve kool?

In afwachting op antwoord groet ik u allen.

François 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...