Ga naar inhoud
GENEGEERD

Stoof allesbrander


johanjha

Aanbevolen berichten

Wat ik graag wil maken is een kleine stoof/allesbrander 60cm X 60cm. voor in een 4 persoons tent. Wie o wie heeft hier ervaring mee of heeft hier info over en hoe zit het met de rook afvoer van in je tent naar buiten toe.

ik kan hier weinig of niets vinden op het internet.Wie weet er een leuke site hier over.

 

mvg. Johan V.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Dag Johan,

 

Het zal vast op dit forum te vinden zijn, zo'n beetje alles staat hier wel. Ik kan me voorstellen dat het lastig zoeken is alhier, maar heb je meer info over de tent? Een foto zou helpen. Er zijn zo enorm veel verschillende tenten, geen idee of jouw tent geschikt is voor een stove...

 

Plaats een foto en ik ben er van overtuigd dat je meerdere tips krijgt.

 

Grtn.,

 

JB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik graag wil maken is een kleine stoof/allesbrander 60cm X 60cm. voor in een 4 persoons tent. Wie o wie heeft hier ervaring mee of heeft hier info over en hoe zit het met de rook afvoer van in je tent naar buiten toe.

ik kan hier weinig of niets vinden op het internet.Wie weet er een leuke site hier over.

 

mvg. Johan V.

 

als je in een tent gaat zou ik gewoon een woodstove aanraden ( hier een leuk exemplaar http://www.thebushcraftstore.co.uk/frontier-stove---your-own-portable-stove--wood-burner-10404-p.asp )

 

deze heeft ook opties om water op te warmen via de kachelpijp en er zijn genoeg winkels die sets verkopen zodat je pijp de tent uitkan.

 

wel wat prijzig maar gaat een erg lange tijd mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Johan,

 

Het zal vast op dit forum te vinden zijn, zo'n beetje alles staat hier wel. Ik kan me voorstellen dat het lastig zoeken is alhier, maar heb je meer info over de tent? Een foto zou helpen. Er zijn zo enorm veel verschillende tenten, geen idee of jouw tent geschikt is voor een stove...

 

Plaats een foto en ik ben er van overtuigd dat je meerdere tips krijgt.

 

Grtn.,

 

JB

 

Wtf weet jij nou ineens iets over tenten! En wat doe je aardig, heeft iemand je account gehackt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@johanjha, zoek eens op 'hot tent' ik kwam dit onlangs tegen op YouTube en is bijzonder geinig.

Het is een kleine houtkachel die in een tent staat, door het doek gaat een schoorsteenpijp naar buiten.

Hoewel ik veel gecampeerd heb had ik dit nog nooit gezien.

De stove of kachel laat zich eenvoudig opvouwen/demonten. En als het in je tent staat kun je er ook op koken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij tipi tenten worden vaak houtkachels gebruikt. Er zijn een aantal bedrijven die de kachels voor deze tenten verkopen.

 

http://www.moosecamp.nl/Moosecamp

Vurig stoken

ProTipi

Qvist

Er zijn meer verkopers in Nederland.

 

De meeste tenten die een kachel hebben zijn van katoen. Op dit forum is een draadje van iemand die ik meen een de Waard tent heeft en daar een kacheldoorvoer in heeft gemaakt. Op het de Waard forum is meer te vinden over kachels in tenten. Op het Tipiforum is trouwens ook veel te vinden over dit onderwerp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het blijft een gevaarlijke onderneming om in een gewone tent een houtvuur te stoken..

De kachelbuis wordt heel erg warm...ja moet poten voorzien om de buis naar buiten te begeleiden en deze moet ook zeker genoeg afstand hebben van het zeil...

Een tent is niet onbrandbaar..wel in sommige gevallen vlam vertragend...

De omgevingswarmte van de stoof is ook een aspect om rekening met te houden...

Genoeg zuurstof toevoer ook...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

@bornready71

 

Afgelopen Sc in Nunspeet mochten wij de frontier stove van @Alpacaatje gebruiken in onze tent. We merkte dat je voldoende trek moet hebben als je het deurtje open doet omdat er anders rook de tent in gaat in plaats van de schoorsteen in. Hoe gaat dat bij jou kachel? ik zie nl dat je een deel van de bovenkant omhoog doet om hout toe te kunnen voegen.

 

edit: mooie hond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf t idee dat de pijp van de frontierstove te kort was cq niet genoeg 'trek' had? Tevens gebruik ik een grotere diameter pijp..Ik begin altijd eerst op de Zwitserse manier de pijp warm te stoken voor betere start met weinig tot geen rook..proberen van begin af aan de ideale mengverhouding te houden zoals op de foto te zien is lukt dat niet altijd.. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...