Ga naar inhoud
GENEGEERD

Basiscursus Bijenhouden


Gast morningglory

Aanbevolen berichten

Gast morningglory

Na 2 jaar van onzinnige uitstel ga ik dit jaar beginnen met de basiscursus bijenhouden. Met als uiteindelijk doel om zelfstandig bijen te gaan houden. In de eerste plaats omdat het me een leuke hobby lijkt en niet geheel onbelangrijk om mijn prep skills uit te breiden. Ik ben compleet nieuw in de wereld van bijenhouden en wat ik zal leren is nieuwe informatie voor me.

 

Zelf meer over de cursus weten en waar deze gehouden word? Dan is dit de link waar je meer informatie kan vinden: http://www.bijenhouders.nl

En natuurlijk een filmpje over bijen & imkeren:

 

Persoonlijk vind ik dit wel een leuke film impressie van bijen in het algemeen (engels gesproken)

 

Zijn er nog mede-preppers die met de cursus gaan beginnen of die al ervaringen hebben met de cursus en deze willen delen?

 

Mochten er preppers geïnteresseerd zijn in mijn belevenissen in de bijenwereld laat het even weten dan zal ik van tijd tot tijd een update sturen met mijn ervaringen met het imkeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 56
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Het lijkt me wel een hobby die je moet bijhouden.

 

Ik zou zelf graag bijen houden. Het zijn prachtige beestjes. Maar het houden van een bijenkorf zal niet gaan vanuit mijn achtertuin in de woonwijk.

Als ik ooit de ruimte heb staat dit wel hoog op mijn verlanglijstje.

 

ha... bij-houden :)

 

was er trouwens geen project ergens waar mensen dit gewoon urban gingen gaan doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt me een hele mooie hobby, helaas ben ik allergies voor wespen steken en dus is het risico voor mij te groot. Maar anders zou ik graag die cursus gaan doen!

 

Ik hoop dat je er heel veel van opsteekt en dat je zo af en toe eens laat horen wat je geleerd hebt?

 

 

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast morningglory
Ik heb het afgelopen jaar overwogen om een cursus te gaan volgen, maar na 40 bijensteken bij het splitsen van een zeer venijnig volkje heb ik het voorlopig op de lange baan geschoven. :o

 

Klinkt positief ;-)

 

Wel een leuke karma trouwens: "Raad het aantal bijensteken die Morningglory oploopt tijdens het eerste jaar imkeren en win de tweede pot honing die hij oogst" Eerste hou ik natuurlijk zelf ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klinkt positief ;-)

 

Wel een leuke karma trouwens: "Raad het aantal bijensteken die Morningglory oploopt tijdens het eerste jaar imkeren en win de tweede pot honing die hij oogst" Eerste hou ik natuurlijk zelf ;-)

 

Bijensteken zijn nog gezond ook! :) Moet je natuurlijk niet allergisch ervoor zijn, maar inmiddels weet @rumble dat hij daar geen last van heeft.

 

Mijn vader was vroeger imker en ik was WEL allergisch voor bijensteken. Dat gaat echter ook over na een paar honderd steken.

't Grappige was dat hij zelden z'n speciale pakje aantrok voor inspectie en dat ging altijd goed tenzij hij ook maar een druppeltje alcohol had gedronken, dan worden ze echt agressief.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe

 

Naar aanleiding van jou onderschrift: neem lekker een kop thee met een beetje honing. ;)

 

Dagelijks twee keer, veel rauwe prei, uit en knoflook en gelukkig is het gesnotter eindelijk wat afgenomen.

Gelukkig is acacia honing (uit Hongarije mee genomen, 10kg) nu net erg goed voor de luchtwegen. :)

 

Dank je voor het meedenken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen alcohol en niet douchen met champoo.

 

Eigenlijk gingen de eerste twee volken goed, maar we raakte een koningin kwijt en daardoor werd mijn imker vriend wat onrustig en ik werd gehaast, toen kwam er in de verte ook wat donkere bewolking en onweer. Toen was het hek van de dam. Beide onder de steken, maar door de adrealine merk je eerst niks. Ik ben een dag van de kaart geweest en een week bont, daarna nog een maand last van jeuk gehad. Krapte ik aan mijn linker arm, begon het rechts te jeuken.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar daarvoor zijn toch die pakken? Om dit soort steekjes tegen te gaan?

 

Wil je geloven dat als 1 promile van het bijenvolk zijn weg vind tot in je bijenpak en masker dat het dan nog heel veel bijen zijn. Daarnaast prikken ze gewoon door je handschoen, broek en sokken heen. Geloof me een pak is dik genoeg. Maar krijg het maar goed afgesloten. En ja we hadden van alles afgetaped met ducktape:rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wil je geloven dat als 1 promile van het bijenvolk zijn weg vind tot in je bijenpak en masker dat het dan nog heel veel bijen zijn. Daarnaast prikken ze gewoon door je handschoen, broek en sokken heen. Geloof me een pak is dik genoeg. Maar krijg het maar goed afgesloten. En ja we hadden van alles afgetaped met ducktape:rolleyes:

 

Bij mijn weten zijn deze pakken juist ontworpen om dat tegen te gaan? Ook in je handschoen, broek en sokken (ik heb het hier over een complete lichaamsbededekker, geen vitale onderdelen).

 

Beetje vreemd, koop je een anti steek pak... krijg je alsnog heel veel bijen... daar koop je het toch niet voor?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn weten zijn deze pakken juist ontworpen om dat tegen te gaan? Ook in je handschoen, broek en sokken (ik heb het hier over een complete lichaamsbededekker, geen vitale onderdelen).

 

Beetje vreemd, koop je een anti steek pak... krijg je alsnog heel veel bijen... daar koop je het toch niet voor?

 

;)jij hebt er duidelijk een ander beeld bij. Houde zo:o

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na alle BIJdehante opmerking zal ik ook een spreekwoordelijke duit in het zakje doen. Niet dat ik veel meer schrijf op het forum, maar over dit soort onderwerpen kan ik me niet echt stilhouden :p

 

Bijenhouden is een mooie hobby, maar veel mensen vergeten dat het toch wel de enige aandacht vraagt. In de winter (okt - feb) heb je eigenlijk geen werk voor de bijen en kun je een winterhobby zoeken. Wel zul je wat voorbereidingen moeten treffen voor het aankomende seizoen, zoals raampjes maken, oude kasten repareren en schoonmaken, maar dit is wel te overzien.

In het hoogseizoen (mei - aug) kost het relatief veel tijd om je bijen te verzorgen. Als je een baan hebt met onregelmatige werktijden, dan is dat ideaal. Je kunt dan een keer overdag je bijen verzorgen en honing slingeren. Als je geen onregelmatige baan hebt, zul je dit in de avonduren en in het weekend moeten doen. Op zich wil dit ook nog wel, maar het kost wat meer quaility time van je partner. (mocht je een slechte relatie hebben dan is bijen houden ideaal. Je hebt altijd een excuus om niet op de bank te zitten met man of vrouwlief)

Maar nu komt het.... bijenhouden is een hobby die je niet altijd op gezette tijden hoeft te 'beoefenen.' Als je een keer geen zin hebt (of dat je verplicht op de bank moet zitten), dan kun je er de volgende dag ook naar toe. Maar eind mei dan gaan de bijen zwermen en dat is een tijd dat je goed wakker moet zijn en goed moet opletten. Als je dan een dag te laat bent, dan kan het zijn dat er zwermen van je volk afvliegen en dan ben je een boel bijen kwijt. Dit zou jammer zijn, want dit gaat zeker ten koste van je honingopbrengst.

 

Om nog even iets te zeggen over bijenpakken.

Bijenpakken heb je in verschillende soorten en kwaliteiten. Ik heb zelf een pak van gewoon katoen en daar steken ze echt wel doorheen. Maar omdat ik er vaak nog wel wat onder heb heb ik er geen last van omdat ze dan door twee lagen heen moeten steken. En dat gaat ze niet lukken. Het nadeel is dan wel dat je het snel warm krijgt. Dus wat ik doe is gewoon een t-shirt aan, pak erover heen en een dikke leger overbroek van een tientje bij de lokale dumpzaak, waar ze niet doorheen kunnen steken.

Er zijn ook wel pakken die goed beschermen, maar die zijn echt niet leuk als het 25 graden of warmer is. Dan laat ik me liever een paar keer door het pak heen steken. Is ook nog eens 'gezond.'

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast morningglory

@Bijenman Dank je wel voor je aanvulling vanuit de praktijk.

 

Gelukkig heb ik baan met onregelmatige werktijden dus dat komt goed uit voor deze hobby. en nu heb ik twee goeie argumenten om niet naar de schoonfamilie te hoeven...... Werk en Hobby :-)

 

 

Na alle BIJdehante opmerking zal ik ook een spreekwoordelijke duit in het zakje doen. Niet dat ik veel meer schrijf op het forum, maar over dit soort onderwerpen kan ik me niet echt stilhouden :p

 

Bijenhouden is een mooie hobby, maar veel mensen vergeten dat het toch wel de enige aandacht vraagt. In de winter (okt - feb) heb je eigenlijk geen werk voor de bijen en kun je een winterhobby zoeken. Wel zul je wat voorbereidingen moeten treffen voor het aankomende seizoen, zoals raampjes maken, oude kasten repareren en schoonmaken, maar dit is wel te overzien.

In het hoogseizoen (mei - aug) kost het relatief veel tijd om je bijen te verzorgen. Als je een baan hebt met onregelmatige werktijden, dan is dat ideaal. Je kunt dan een keer overdag je bijen verzorgen en honing slingeren. Als je geen onregelmatige baan hebt, zul je dit in de avonduren en in het weekend moeten doen. Op zich wil dit ook nog wel, maar het kost wat meer quaility time van je partner. (mocht je een slechte relatie hebben dan is bijen houden ideaal. Je hebt altijd een excuus om niet op de bank te zitten met man of vrouwlief)

Maar nu komt het.... bijenhouden is een hobby die je niet altijd op gezette tijden hoeft te 'beoefenen.' Als je een keer geen zin hebt (of dat je verplicht op de bank moet zitten), dan kun je er de volgende dag ook naar toe. Maar eind mei dan gaan de bijen zwermen en dat is een tijd dat je goed wakker moet zijn en goed moet opletten. Als je dan een dag te laat bent, dan kan het zijn dat er zwermen van je volk afvliegen en dan ben je een boel bijen kwijt. Dit zou jammer zijn, want dit gaat zeker ten koste van je honingopbrengst.

 

Om nog even iets te zeggen over bijenpakken.

Bijenpakken heb je in verschillende soorten en kwaliteiten. Ik heb zelf een pak van gewoon katoen en daar steken ze echt wel doorheen. Maar omdat ik er vaak nog wel wat onder heb heb ik er geen last van omdat ze dan door twee lagen heen moeten steken. En dat gaat ze niet lukken. Het nadeel is dan wel dat je het snel warm krijgt. Dus wat ik doe is gewoon een t-shirt aan, pak erover heen en een dikke leger overbroek van een tientje bij de lokale dumpzaak, waar ze niet doorheen kunnen steken.

Er zijn ook wel pakken die goed beschermen, maar die zijn echt niet leuk als het 25 graden of warmer is. Dan laat ik me liever een paar keer door het pak heen steken. Is ook nog eens 'gezond.'

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...