Ga naar inhoud
GENEGEERD

Ondergrondse bunker, hoe te stutten?


"Thom"

Aanbevolen berichten

Heeft iemand hier ervaring hoe je een ondergrondse bunker kan gaan graven?

Ik ben namelijk wel benieuwd hoe je het best kan gaan beginnen.

Je kan namelijk denk ik niet zomaar gaan graven als een kip zonder kop.

 

Hoe kan je het beste de hele boel stutten?

Ik zat eerst te denken aan een zeecontainer achtig iets, maar dat schijnt niet zo stevig te zijn, en is redelijk prijzig (€1700).

 

Dus, heeft iemand ervaring/ideeën?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 61
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

wil je het doen met een zeecontainer mag je er nog wel een nul bijrekenen.

 

De €1700 is geloof ik voor een tweedehands zeecontainer. Maar ja, dat heb ik er (nu) niet voor over.

Mijn bedoeling is een kleine "bunker", waar ik steeds weer naar kan terugkeren.

Het hoeft niet groet te zijn, als ik er maar in kan slapen en een rugzak in kwijt kan.

 

En hoe moet je precies stutten met planken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo @"Thom"

Door even toe zoeken, bijvoorbeeld op "container ingraven" had je gelijk het volgende topic gevonden: http://preppers.nl/forum/threads/8563-Zeecontainer-huis-bouwen?highlight=container+ingraven

 

Lees maar even door, het helpt je op weg over je container idee.

 

Over het stutten van aarde kan ik je niet helpen, succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dacht net hetzelfde...

Het is niet zo dat je een put graaft en wat planken tegen de wanden zet die je vastzet met een boomstronk....

Lees eerst wat meer..zoek op ...ga naar bedrijven info vragen over boringen en uitgraven...

Zo niet ben je dood voor je het weet....

Link naar reactie
Delen op andere sites

a) waarom ondergronds?

b) waarom 'bunker'? wat moet het kunnen weerstaan? (9mm, .50, 30 mm etc? deze worden meestal horizontaal verschoten; u verwacht dus bommen en granaten?)

c) hoeveel ervaring heeft u met dergelijke zaken?

d) hoeveel budget heeft u?

e) wat is de lokatie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@"Thom"

 

Heb nog even nagedacht. Als je een slaapplek en plaats voor je rugtas wil, waarom:

 

Zoek je geen droge greppel uit, waarop je een dak van stammen plaatst, waaroverheen ander materiaal ?

Of zijn er geen droogstaande greppels in je buurt ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat de meeste hier denken dat Thom een tunnel willen graven ala "the great escape".

Maar als hij over een zeecontainer begint denk ik zelf meer aan een groot gat graven, wanden stutten (of container gebruiken) en dan de grond rond om je bouw werk weer terug gooien...

 

Lijkt mij mogelijk :rolleyes:

 

Zelf loop ik met de overweging een container in te graven van 2x2x3. Middagje een 3tons graafmachine huren, gat graven, container laten zakken en dicht gooien. Voor het dak heb ik nog een paar stalen rijplaten liggen... Maar ja, locatie, locatie, lokatie ;)

 

[ATTACH=CONFIG]15812[/ATTACH]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stevig zijn ze niet wat dat betreft. Misschien de zijkanten stutten door balen stro te stapelen !? (Isolatie) Anders 3 koker profielen per zijkant er op bouten !?

 

Ik heb deze containers in eerste instantie om spullen in op te slaan. Grote voordeel is dat ze demontabel zijn en met 2 man te plaatsen en te verplaatsen (in stukken dan) Mochten ze vrij komen gaan ze in de verkoop. Maar misschien dat ik er een houd als BOL. Hij hoeft dan ook niet helemaal in de grond wat mij betreft, maar dat maakt camoufleren (of onttrekken aan het zicht) wel eenvoudiger.

 

[ATTACH=CONFIG]15815[/ATTACH]

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Peerke, @jobs ene @tom666,

 

Ik heb het woord bunker gebruikt, maar ik daarmee bedoel ik niet het tegenhouden van zwaar materiaal.

Ik wil gewoon een schuilplaats maken, net zoals een boomhut of wigwam.

 

Het kan ook half in de grond worden gegraven. Heeft iemand misschien alternatieven voor een container gebruikt?

En Ja ik heb een budget, namelijk "ongelimiteerde mankracht" :D

 

Iets in de trant van hieronder:

1186727024-72292.jpg.27019c0b5b3dcf9072a5f0b1af9db5bd.jpg

 

 

EDIT: @Scratch, dat ziet er super leuk uit, en ook een goed idee met hooibalen, maar ik heb momenteel niet het geld,

om een zeecontainer aan te schaffen, maar ben zeker benieuwd naar het eindresultaat van jou, als je het gaat uitvoeren!

Link naar reactie
Delen op andere sites

(Zee)Containers ingraven zonder verdere extra verstevigingen is gewoon dom. Simpel dom.

Moet je dus niet gaan doen. Heb je geen opleiding in graven en stutten: doe het dan niet. @Myronprops: graaf je ondergrondse kamer met iemand buiten de je kan redden.

 

In één van de doomsday prepper afleveringen was iemand die dat deed. Moest eerst kollommen gezet worden, dan container in gat en dan een dragende dakconstructie op de palen niet op de container.

Nou graaf dan meteen een gat en stort gewoon betonwanden.

In moonshiners waren ze ook iets ondergronds aan het bouwen: ook goede voorbeelden. Resultaat was overigens veel werk en arbeid verzet maar nul komma nul resultaat.

 

Wil je echt nog steeds iets simpels denk dan eerder aan zo'n afvalcontainer met "gebroken kap" constructie als bovenkant. Daarmee bedoel ik dus niet een vlakke bovenzijde maar zoals boerderijen een schuin dak hebben. De schuine zijden en kleinere bovenzijde leiden de grondbelasting naar de zijkant toe.

Voordeel is ook dat er in de schuine bovenzijde een luik zit en aan de voorzijde twee deuren.

 

Zoiets dus:

afvalcontainer1.jpg.d0e5415d7da5853af790d9a9eff6707f.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Link naar reactie
Delen op andere sites

het hoeft volgens mij allemaal niet zo groot en duur te zijn.

 

Wat ik als kind vroeger deed en wat veel mensen nu ook nog doen is simpel weg een gat te graven te grote van wat jij je shelter wilt hebben plus een eventuele ingang. De diepte moet jezelf bepalen, wil je er in kunnen staan dan zit je al snel op een gat van 2.5 meter diep (dat is flink graven) de wanden van je shelter kan je eventueel versterken met betonplex platen en de vloer kan je maken van pallets. De dak maakte ik altijd van boom stammen, daarom moet je de bovenste 30 cm van je uitgegraven shelter ongeveer 30 cm breder maken, daar kunnen de boomstammen rusten op de grond om je shelter heen en de betonplex platen voorkomen dat de zandwanden onder het gewicht inzakken. Heb jij je shelterdak helemaal bedenkt met boomstammen dan dek je ze af met met zeil om het inlopen van regenwater tegen te gaan (wederom het zeil dient de shelter ruim te bedekken). Heb je dat gedaan dan leg je er een laag bladeren overheen als extra bescherming en dan kan je het bedekken met een flinke laag zand. Doe je het goed dan zou je hooguit een heuveltje zien maar niets wat op een shelter lijkt.

 

Tips:

1. Bedenk vooraf of je er een kachel in wilt hebben, het is makkelijker om een afvoer tijdens de bouw van je dak erin te maken dan na die tijd.

2. Voorkom ontdekking van je ingang door er planten uit je omgeving er om heen te plaatsen, laat het er natuurlijk uitzien want een buxus haagje valt op. Denk mogelijk aan brandnetels.

3. Verbeter je dak door er gras over heen te laten groeien, gebruik geen tuinzaad maar iets als graszaad voor een paardenweide. Hierin zitten behalve gras ook andere planten/kruiden verwerkt en geeft een natuurlijk effect en voorkomt ontdekking. Het "gras" versterkt ook de grond op je dak door wortelvorming, voorkomt weg regenen van het zand en neemt water op wat mogelijk anders in je shelter zou komen.

 

 

Mocht je kiezen voor een minder natuurlijke shelter dan is dit misschien een optie:

 

[ATTACH=CONFIG]15819[/ATTACH]

 

Leuke bron, met veel informatie over dit type shelter en de geschiedenis ervan. Schijnbaar een school project, zie je hier in Nederland helaas niet.

http://1940s-dig-4-victory-garden.blogspot.nl/2011/05/anderson-shelter-restoration-day-27.html

 

[video=youtube_share;nUnnu8u_NHs]

Link naar reactie
Delen op andere sites

@AWOL

 

Zeecontainers zijn ontworpen om erg veel last te kunnen dragen op de vier hoekpunten, zijwaartse druk op de muren of neerwaartse druk op het dak ( ipv de vier hoeken ) kunnen ze veel minder goed tegen. Of ze 20cm grond kunnen dragen? Ik denk het wel maar ik ben niet bekend met de exacte berekeningen, enkel het algemene ontwerp en de sterke/zwakke punten van zeecontainers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@AWOL

 

Zeecontainers zijn ontworpen om erg veel last te kunnen dragen op de vier hoekpunten, zijwaartse druk op de muren of neerwaartse druk op het dak ( ipv de vier hoeken ) kunnen ze veel minder goed tegen. Of ze 20cm grond kunnen dragen? Ik denk het wel maar ik ben niet bekend met de exacte berekeningen, enkel het algemene ontwerp en de sterke/zwakke punten van zeecontainers.

 

Daarom lees je op internet ook altijd dat ze de zijkanten versterken met profielen, en eventueel de onderkant boven doen.

Ik denk ook niet dat je een "container ingraven" moet zien als iets waar je jaren en jaren kan wonen. Het lijkt mij meer een tijdelijke nood oplossing.

Maar er is altijd wel wat stud materiaal te verzinnen wat je kan gebruiken om het instorten of inklappen van de container uit te stellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...