[ Advertentie ]
Investeren in solar power? Koop de populaire en kwalitatief hoogwaardige Goal Zero zonnepanelen, power packs en accessoires in de Prepshop.nl.
Als je via deze link koopt, ondersteun je tevens ons forum. Dank voor je support!

Pagina 3 van de 7 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Resultaten 21 tot 30 van de 66
    Last (wo)man standing
    Ingeschreven
    Apr 2013
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Highway Bekijk Berichten
    Binnen kort spreek ik Richard. Zal ik vragen of hij contact met je wil opnemen?
    Je mag me zeker introduceren als je denkt dat er voor beiden een win-win is. Ik ben in november nog in de RDM campus geweest om bij de Liam F1 te kijken. Overigens goed om te zien hoe ze een groen product combineren met een MVO-vriendelijk assemblage traject. Richard ken ik niet persoonlijk maar we hebben genoeg linkedin connecties in common zie ik. Het nadeel van dit soort bedrijven is dat ze bij de startup letterlijk bijna doodgeknuffeld worden, en het vaak lang duurt voor er echt een goed doorontwikkeld model en uitgedacht productieproces is. En er net als bij elektrische auto's, te rooskleurige rendementen worden afgegeven. In Hoek van Holland verdien je 'm in een jaar of 7-8 terug. In de regio waar wij heen gaan vermoedelijk 25 jaar.
    Hora est.

Moderator
    Ingeschreven
    Aug 2013
    Ok, zal ik doen. Eind van de maand zie ik hem

Soms is het beter om het idee van 'terug verdienen' los te laten. Op een ander vlak is er in andere waarde winst te behalen, zoals leven zoals je graag wil.

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Sep 2013
    [MENTION=2155]f150[/MENTION], even een vraagje. Wat gebeurt er als je warm water in de buffervaten te heet dreigt te worden omdat je er geen bestemming voor hebt? Gaan er dan kleppen dicht of moet je het overtollige water ergens aftappen m weer af te laten koelen?

PS ik heb nog even lopen brainstormen over je overcapaciteit warm water. Toen dacht ik direct aan het kweken van Gamba's en Vissen die in warm water leven. Uiteraard voor consumptie voor jezelf en misschien een klein stukje commerciŽle ruilhandel.

Last (wo)man standing
    Ingeschreven
    Apr 2013
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FincaInSpanje Bekijk Berichten
    [MENTION=2155]f150[/MENTION], even een vraagje. Wat gebeurt er als je warm water in de buffervaten te heet dreigt te worden omdat je er geen bestemming voor hebt?
    Het is een vrij hypothetisch probleem. Het water van het energiedak kan niet heter worden dan 85 graden (het zijn geen vacuumbuizen). In dat geval kan de warmte volledig worden afgegeven aan de buffervaten en als de delta T te klein wordt, zal de pomp stoppen.
    Het water van de warmtepomp kan niet heter worden dan 65 graden. Is de gewenste temperatuur bereikt, stopt te warmtepomp.
    Het warmwater van de houtvergasser kan met een klep direct het CV systeem van de woning voeden. Als dat niet voldoende is om de warmte af te staan (of als er problemen zijn met de pomp) is er een backup: de koud water inlaat. Er stroomt dan koud water in het circuit. Aan de afvoer kant zal het overtollige warmwater wegspoelen.

Er is - in de zomermaanden - sprake van veel overcapaciteit maar niet van oververhitting. We willen graag aquaponics systemen opzetten. In de winter kan de vis leven in water van ca. 18-20 graden. In de rest van het jaar kan die snel groeien in temperaturen van 27-30 graden.
    Hora est.

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Sep 2013
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door f150 Bekijk Berichten
    Het is een vrij hypothetisch probleem. Het water van het energiedak kan niet heter worden dan 85 graden (het zijn geen vacuumbuizen). In dat geval kan de warmte volledig worden afgegeven aan de buffervaten en als de delta T te klein wordt, zal de pomp stoppen.
    Okay dat van het energiedak wist ik nog niet. Ik overweeg nl. vacuumbuizen te nemen in Spanje, maar ik zit met het probleem als ik geen (warm) water afneem dat het misschien te warm kan worden in het buffervat. Misschien moet ik toch overwegen geen vacuumbuizen te nemen, maar bijvoorbeeld een vlakkeplaat collector.

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Sep 2013
    [MENTION=2155]f150[/MENTION], zijn er nog vorderingen c.q. wijzigingen met het project?

Last (wo)man standing
    Ingeschreven
    Apr 2013
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FincaInSpanje Bekijk Berichten
    [MENTION=2155]f150[/MENTION], zijn er nog vorderingen c.q. wijzigingen met het project?
    Zeker.. wachten op de overdracht Nog een paar maanden en dan kunnen we starten. Offertes zijn binnen, en het plan zal mede om kostentechnische redenen gefaseerd worden uitgevoerd.
    Hora est.

Last (wo)man standing
    Ingeschreven
    Apr 2013
    Change of plans. Bij het uitwerken van de installatie voorzie ik toch te grote problemen. Die zitten op een aantal punten:

1. Het energiedak is duur. De 110m2 dakpanelen alleen kosten al ca. €60.000 en voor dat geld kun je - zeker als je de ruimte hebt - ook investeringen maken die kostenefficienter zijn
    2. In de zomermaanden is de temperatuur van het primaire circuit (glycol+water) vrij hoog; als snel te hoog voor de warmtepomp die niet meer aankan dan 25 graden. Als de buffervaten ook rond de 30 graden zijn komt alles plat te liggen, of je moet de temperatuur eerst weer naar beneden halen via een leidingnet in de grond.
    3. De afstand tussen de warmtebron en de radiatoren/vloerverwarming/kranen is relatief groot (tussen de 15 en 50 meter). Met name voor warm water is dat teveel.
    4. Het is een centraal systeem. Als er een component faalt, zitten drie woningen zonder warmte
    5. De relatief hoge inlaattemperatuur zorgt voor een hoge zuigdruk bij de compressor. Niet goed voor de levensduur.

Afgelopen weken heb ik gewerkt aan een alternatief plan met gebruik van beproefde componenten en een betere integratie van het PV gedeelte. Hiervoor volgt een nieuw draadje.
    Hora est.

Last (wo)man standing
    Ingeschreven
    Apr 2013
    Update project P:

Er zijn een aantal wijzigingen aangebracht in de warmteinstallatie.
    We starten met een gelaagd buffervat van 1.000 liter met 4 warmtebronnen:
    - 30 heat pipes oostzijde
    - 30 heat pipes westzijde
    - lucht/water warmtepomp voor bijverwarming buffervat
    - Remeha 40kW gasketel / combiketel

Het buffervat is uitsluitend buffer. Tapwater wordt onttrokken met een flinke platenwisselaar, zodat er geen energievretende legionella preventie hoeft plaats te vinden in het buffervat. En door de gelaagdheid en het grote aantal aansluitpunten kan de invoer- en retourtemperatuur optimaal worden afgestemd op het vat. Ook kan de buffer worden gebruikt om de vloerverwarming van ca. 25ļ te voorzien.

De Kingspan heat pipes hebben korte circuits zodat ze een zo hoog mogelijke temperatuur leveren. Om die reden is de oostkant volledig gescheiden van de west kant, zodat er zo efficient mogelijk tapwater kan worden gemaakt, en al vanaf de vroege ochtendzon.

De vrijstaande lucht/water warmtepomp wordt ingeregeld op de omgevingstemperatuur; indien deze boven de 15ļ is in de technische ruimte en zolders, zal de lucht worden afgezogen en met zeer hoge COP waardes worden omgezet naar warm water. Aangezien de warmtepomp in de ruimte staat met twee wasmachines, oven, warmtepompdroger, CV, inverter en extra vaatwasser, en er ventilatie is aangebracht vanaf de zolders (> 200m3) valt er veel restwarmte te hergebruiken.

De Remeha ketel zal - voor wat het water betreft - uitsluitend als naverwarmer dienen als het tapwater via de platenwisselaar onder de 45ļ komt. De ketel levert voldoende vermogen om beide woningen te voorzien van warmte. Ik hoop dat in een volgende fase met een nog te plaatsen houtvergasser of pelletkachel, extra warmtepomp en grote buffervaten (2000-4000 liter) de gasketel overbodig wordt.

De materialen staan in bestelling. Wordt vervolgd.

Bijlage 18803
    schets plan

Bijlage 18804
    huidige ruimte met oude apparatuur

Bijlage 18805
    Hora est.

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Sep 2013
    [MENTION=2155]f150[/MENTION]:

Welke type ketel van Remeha ga je gebruiken? Wij hebben ook een Remeha en we zijn er erg tevreden over. Klein beetje onderhoud nodig. Denk je verder genoeg te hebben aan ťťn 1000 liter boiler met zoveel mensen?

Vergelijkbare onderwerpen

1. Project Prophecy
    Door Abel in forum Macro algemeen
    Reacties: 11
    Laatste Bericht: 18-04-15, 11:30
  2. The Venus Project
    Door Alice in forum Perspectieven algemeen
    Reacties: 54
    Laatste Bericht: 02-03-15, 22:33
  3. Project BOC - Bug Out Caravan
    Door Communicator in forum Huisvesting
    Reacties: 38