Ga naar inhoud
GENEGEERD

Het puntje van mijn mes is magnetisch


Jorisb

Aanbevolen berichten

Het viel mij vandaag op dat de punt van mijn böker tactical mes ligt magnetisch is. Niet heel sterk, maar magnetisch genoeg om ijzerdraad of spijkers mee op te pakken. Dit lukt nog tot een centimeter van de punt af.

 

Hebben meer mensen dit? Weet iemand ook waardoor het komt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Het viel mij vandaag op dat de punt van mijn böker tactical mes ligt magnetisch is. Niet heel sterk, maar magnetisch genoeg om ijzerdraad of spijkers mee op te pakken. Dit lukt nog tot een centimeter van de punt af.

 

Hebben meer mensen dit? Weet iemand ook waardoor het komt?

 

 

Ik quote even een stukje waar het redelijk duidelijk wordt uitgelegd:

 

Hold a soft iron bar pointing to the north and sloping downwards, and hammer it several times. It will become slightly

magnetic. The earth is surrounded by magnetic field lines, which meet the earth in Great Britain and North America at an angle between 60

and 80-degrees. When the iron is hammered, its magnet particles are af fected by the earth’s magnetic field lines and point to the north. In a similar way

, tools sometimes become magnetic for no apparent reason. If you hold a magnetised bar in an east-west direction and hammer it, it loses

its magnetism.

 

Geleend uit dit pdf met nog veel meer leuke weetjes.

(Nr 50)

Hoewel diverse zaken zeer kinderlijk worden uitgewerkt is het aan de andere kant een manier om complexe wetenschap toegankelijk te maken.

 

Er zijn nog andere manieren hoe een voorwerp van metaal licht magnetisch kan worden, maar deze verklaring lijkt me de meest reële.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik quote even een stukje waar het redelijk duidelijk wordt uitgelegd:

 

 

 

Geleend uit dit pdf met nog veel meer leuke weetjes.

(Nr 50)

Hoewel diverse zaken zeer kinderlijk worden uitgewerkt is het aan de andere kant een manier om complexe wetenschap toegankelijk te maken.

 

Er zijn nog andere manieren hoe een voorwerp van metaal licht magnetisch kan worden, maar deze verklaring lijkt me de meest reële.

 

Of @Jorisb is gewoon in de buurt geweest van een magneet met zijn mes, bijvoorbeeld van een speaker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@AWOL mijn mes is zeker in de buurt van magneten geweest. Ik weet dat een magneet andere stukken metaal magnetisch kan maken, maar dat het mes een magneet opzich wordt leek mij altijd wat ver gezocht.

@martin in dat pdf bestandje staan wel grappige dingen, leuk om een keer door te lezen. Ik heb alleen nooit op mijn mes geslagen (ook geen batonning e.d.).

 

Edit: @larik het mes zit mooi in een Kydex schede, maar zoals gezegd wel in de buurt geweest van andere magneten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@AWOL mijn mes is zeker in de buurt van magneten geweest. Ik weet dat een magneet andere stukken metaal magnetisch kan maken, maar dat het mes een magneet opzich wordt leek mij altijd wat ver gezocht.

.

 

Oh nee, dat werkt echt zo. Het is de manier waarop ik bijvoorbeeld schroevendraaiers magnetisch maak. Een aantal keer langs de magneet van een speaker trekken en hopla, je schroeven blijven mooi plakken of je vist een ringetje ergens tussenuit. Dat zal dus de verklaring zijn van je magnetische mes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@AWOL weer wat geleerd vandaag :). Ik ga het proberen op wat schroevendraaiers. Is er ook een manier om dit weer weg te halen? Zoals in dat pdf bestand staat zou je het mes oost-west kunnen houden, maar ik sla liever niet op dit mes. Ik ben heel zuinig op dit mes en wil hem liever niet beschadigen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@AWOL weer wat geleerd vandaag :). Ik ga het proberen op wat schroevendraaiers. Is er ook een manier om dit weer weg te halen? Zoals in dat pdf bestand staat zou je het mes oost-west kunnen houden, maar ik sla liever niet op dit mes. Ik ben heel zuinig op dit mes en wil hem liever niet beschadigen.

 

Er is dus het apparaatje dat @ghostwhiper noemt, wellicht zijn er wel wat andere manieren maar die ken ik niet. Ik zou mij sowieso niet te druk maken over het magnetische mes? Lijkt mij eerder een voordeel dan een nadeel als je eens iets metaligs ergens tussenuit moet zien te vissen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

Even warm maken werkt ook goed om het magnetisme tijdelijk op te heffen maar het komt gegarandeerd wel weer terug.

 

Gewoon in de gaten houden wanneer de (de) magnetiseerder in de aanbieding is bij bijvoorbeeld conrad.

Hoef je er in je leven maar 1 van te kopen en zijn hun gewicht in goud waard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ga er inderdaad aub niet op gaan hameren..

 

Waar @AWOL over sprak is tijdens het productie-proces voordat het mes gehard werd.

als je er nu een harde tik op geeft met een hamer op een aambeeld heb je een zeer grote kans op permanente schade.

 

Dat was @martin niet ik :) Ik zou nooit met een hamer op een mes slaan tenzij ik stuk zou WILLEN krijgen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...