Ga naar inhoud
GENEGEERD

Bereikbaar opbergen


Gast martin

Aanbevolen berichten

Bij mijn laatste bezoek aan Spanje kwam ik wederom tot de ontdekking dat de “kant en klaar” pakjes van Conimex en overige merken een Nederlandse uitzondering zijn.

 

Maar omdat ik een liefhebber ben van Nasi, Bami, Shoarma, Kebab en nog diverse exotische zaken had ik me voorgenomen om mij te gaan verdiepen in de basisstoffen waar dit soort kruidenmengsels op zijn gebaseerd.

 

Omdat ik nogal eigenwijs ben heb ik de meeste recepten, die ik via diverse bronnen heb bemachtig, uiteraard zelf geprobeerd, en waar nodig aangepast.

(Ik zal hier ooit nog eens een aparte post over starten indien er interesse is)

 

Het praktijkprobleem wat vervolgens ontstond was dat ik de beschikking had over een 22 verschillende basiskruiden die verstopt zaten in diverse keukenkastjes.

 

kr1.jpg.b1d9fbe3072b52628538c0b4dbbe2fcb.jpg

 

kr2.jpg.0e224dd9863810b646d253288a5c2d0d.jpg

 

 

En als ik dan eindelijk het juiste potje had gevonden dan was er een kans dat ik toen pas opmerkte dat het leeg was.

 

Ik ben op zoek gegaan naar een handig opbergsysteem maar ik heb niks kunnen vinden wat voldoet aan mijn criteria.

 

- betaalbaar

- makkelijk toegankelijk

- visueel zichtbaar

- niet te kleine potjes

- makkelijk te doseren

- makkelijk open/dicht te maken

- eenvoudig te monteren

 

Na flink wat puzzelwerk kwam ik uit op de volgende constructie:

 

Glazen potjes met metalen deksel zodat ik deze kan voorzien van een magneet

Een metalen strip met voorgeboorde gaten

Kleine sterke magneetjes

 

De magneetjes heb ik via internet aangeschaft.

De potjes bij de Xenos. De strip had ik nog liggen.

 

Potje met magneet op het deksel

 

pot_deksel_magneet.jpg.38914dabfafcd83865d1a4f6236c3958.jpg

 

Magneetsterkte ongeveer 3Kg aan trekkracht! (je verliest redelijk wat trekkracht doordat je “door” het deksel de magneet toepas, vandaar 3Kg)

 

Metaalstrip

 

strip.jpg.5ed5c8bf30524b6179739890ea860c53.jpg

 

Ik heb deze moeten doorzagen maar dat kwam achteraf goed uit.

 

Hier 6 potjes.

 

o1.jpg.e98922c4d1ad0ee60ced057da6fa72b1.jpg

 

En hier de overige 16.

 

o2.jpg.447bd499a3f338ff1a0c12a5fa15aa9a.jpg

 

Enkele kanttekeningen.

Die magneten zijn zo sterk dat je het potje er niet makkelijk af kan trekken, maar je moet het potje er af “knikken” , met een vlakke metaalstrip is dit lastiger.

 

De potjes zijn van glas, sommige kruiden kan je beter niet blootstellen aan teveel licht.

Maar aangezien ze ook hun smaak na verloop van tijd verliezen is dit een kwestie van je inkoop afstemmen aan je verbruik.

 

Ik heb de meeste kruiden gekocht op “de markt”. Je betaal dan iets van 50 eurocent voor een soort. Bij AH betaal je meestal het 10 voudige aan prijs, (duurder veel mindere hoeveelheid en stukken minder van kwaliteit)

 

 

En wat heeft dit met preppen te maken?

 

Niet zo veel, maar misschien herken je het wel dat je zowat alle mogelijke items tot je beschikking heb, maar je geen idee heb in welk kastje/laatje het zou moeten zitten.

Dit systeem kan je uiteraard ook toepassen voor andere zaken dan kruiden.

 

En als laatste de opmerking:

Toen ik vorige week die magneetjes had besteld, en op zoek was naar geschikte potjes, zag ik dat “mijn” geniale idee overal was terug te vinden. Type maar in Google en je ziet diverse andere toepassingen waaronder het verticaal plaatsen van de potjes op een metalen plaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Voor de kruiden liefhebbers (wat mij betreft essentieel onderdeel van preppen voor langdurige shtf/teotwawki), groot inkopen van kruiden/kruidenmixen en andere gerelateerde spullen:

 

http://www.naturalspices.eu/ -- Erg goede ervaringen mee.

 

En met een bak nasi kruiden, een bak gedroogde nasi groenten en een kilo of 20+ aan rijst, kom je een flink eind voor relatief weinig geld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Al die hangende potjes zien er erg leuk uit! Misschien dat ik dat in onze keuken ook toe ga passen (we zijn net een week klaar met verbouwen dus dit kan er ook wel bij). Ik ben benieuwd hoe het in de praktijk bevalt.

 

En tja, sommige specerijen kunnen beter donker bewaard worden. Dan zou je of potjes van mat glas kunnen kopen, of zoals je zelf zegt aanschaf afstemmen op gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie tips en oplossing @martin.

 

Jou potjes idee met magneetjes had ik vroeger ook al. Ik had toen een plank waar ik het dekseltje aan vast schroefde met een schroef. Hierdoor bleef je deksel altijd zitten. Ik gebruikte het voor schroeven, spijkers, ringetjes, zekeringen etc etc. Ik schroefde ze aan het deksel omdat de inhoud vaak nogal aan het gewicht was....:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Al die hangende potjes zien er erg leuk uit! Misschien dat ik dat in onze keuken ook toe ga passen (we zijn net een week klaar met verbouwen dus dit kan er ook wel bij). Ik ben benieuwd hoe het in de praktijk bevalt.

 

En tja, sommige specerijen kunnen beter donker bewaard worden. Dan zou je of potjes van mat glas kunnen kopen, of zoals je zelf zegt aanschaf afstemmen op gebruik.

Glasverf is ook nog een optie ivm licht.

Etiket er op en ipv potje er vanaf klikken losdraaien, dan heb je minder kracht nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Glasverf is ook nog een optie ivm licht.

Etiket er op en ipv potje er vanaf klikken losdraaien, dan heb je minder kracht nodig.

 

 

Het jammere is dan net als bij mat glas, dat je niet meer goed ziet wat er in het potje zit. Ik denk dat het er leuker uit ziet als je allemaal potjes ziet met verschillende kruiden erin dan wanneer je overal etiketjes op moet plakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@martin : Zéker een heel nuttige bijdrage. Ik herinnerde mij plots dat mijn vader in de garage een soortgelijke oplossing had voor het opbergen van schroefjes, moertjes, boutjes en spijkers. Alleen werden hier de dekseltjes met houtschroefjes (3 stuks) onder de planken geschroefd. Als je dan iets nodig had werd het glazen potje met inhoud losgeschroefd cq. weer vastgeschroefd aan de plank.

Ruimtegebrek is iets waar de meeste preppers mee kampen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de vele leuke reacties.

 

Even wat reacties op de reacties :)

 

@Enki

Het is een kleine wereld want ook ik haal daar de meeste zaken als het gaat om kruiden en hulpstoffen. Ook ik heb zeer goede ervaring met dit bedrijf.

Ik verdenk de meeste marktlieden dat zo hier hun kruiden vandaan halen, en ze op deze manier de kruiden kleinere betaalbare hoeveelheden weder verkopen.

 

 

@prepass, @tom666, @Geert, @vheeswijk.

Hoewel ik tijdens het uitwerken ook weer terug moest denken aan mijn Opa die de dekseltjes van diverse jampotjes op deze manier bevestigde was dit geen optie.

Ik denk niet dat het een succes zou zijn om een potje “bovenhands” op gevoel moet gaan vastdraaien. en zeker niet voor mijn vrouw.

 

Komen we gelijk op de WAF.

 

 

Mooi systeem @martin hoewel mijn vrouw het er niets mee eens zou zijn in de keuken. Je kunt het ook uit het zicht maken.:o

 

Dat zijn ze ook :)

 

De Foto is genomen op een heel laag punt.

Iemand met een normale lengte zal de potjes niet zien omdat ze onder de kastjes gemonteerd zijn. Als je een klein beetje bukt dan pas kan je ze zien.

 

Dat was 1 van de voorwaarden waar ik aan moest voldoen.

 

@drent

De paar uitzondering van lichtgevoelig plaats is keurig in het keukenkastje.

En de knikbeweging is prima te doen. Ik bedoel te zeggen dat het losmaken van een magneetverbinding heel erg lastig is als je dit “in 1 rechte lijn” op het materiaal doet. Door het “knikken” van het potjes gaat dit zonder enige inspanning.

 

@Geert

Die kwam ik dus ook tegen toen ik de magneetjes ging bestellen.

Ik heb de prijs nooit kunnen ontdekken, maar achteraf ben ik toch blij dat ik deze oplossing heb toegepast.

 

Ik zal in het weekend nog een foto maken hoe het is geworden (met inhoud en labels)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Iets later dan de bedoeling was hierbij de foto's met labels en inhoud

 

kr_label1.jpg.d3f4c2013d895d34c2b2f8028479d329.jpg

 

En

 

kr_label2.jpg.5fe551648f7fcdc50f676c8d501a16c0.jpg

 

 

Vervolgens kom ik alsnog diverse zaken te kort, en heb er nog een stuk of 10 geplaatst (3 stuks ontbreken op de foto)

 

kr_3.jpg.c05539384a81cefb46bf50c1c1ca6d18.jpg

 

Ik zal onder de rubriek

 

http://preppers.nl/forum/forums/40-Recepten

 

Nog een draadje starten met diverse recepten van kruidenmengsels.

 

Ik zal een link plaatsen zodra dit bericht af is.

 

Link:

 

http://preppers.nl/forum/threads/12182-Zelf-kruidenmengsels-maken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...