Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Mini Review] Rugzak Alpine Lowe Saracen


wodan

Aanbevolen berichten

Even korte mini review (impressie) van de Lowe Alpine Saracen, of de grotere broer van de Sting(rey).

 

Inhoud is 130 liter (mainframe 90 liter + 20 liter uitbouwmogelijkheid + 20 liter daypacks)

 

Wordt oa. gebruikt door leden van het Korps Mariniers, het Korps Commandotroepen en de Luchtmobiele Brigade.

 

Fototje van het net geplukt:

Saracen1.jpg.77acfdf020259370b6e75d82381ba916.jpg

 

De Lowe Alpine Saracen bestaat uit twee hoofdcompartimenten, die worden gescheiden door een tussenschot met een trekkoord. De kap bevat twee vakken die toegankelijk zijn met een rits.

 

Verder bevat de rugzak twee afritsbare zijvakken die, wanneer ze aan elkaar geritst worden, een kleine dagrugzak (patrol pack) van 20 liter vormen.

Zo dus:

Saracen2.jpg.8223f7f28ae20f86d49c5466be1015c4.jpg

 

Het rugpand is in de lengte verstelbaar door middel van het Advanced Paralux System (APS).

Daarmee kan de rugzak aan elke individuële ruglengte worden aangepast. Dat laatste is wel even zoeken tegen dat het goed zit (is nog niet zoals ik het wil nu... wordt nog verder zoeken.)

 

Kortom, een mega rugzak waar je zelfs de M90 slaapzak in kwijt kan en nog plaats over hebt voor kookgerief en eten+drinken.

 

So far ziet het er uit dat ie doet wat ik er van verwacht. Ik wou perse deze in olijfgroen ipv woodland camo, volgens het gedacht als je wil camoufleren je er een camo regenhoes over trekt,

maar in stadsomgeving valt een olijfgroene minder op dan woodland. De olijfjes zijn wel zeldzamer... en dus lastiger te vinden en vaak wat prijziger (al is deze kwaliteit van rugzakken bijna

altijd prijzig of je moet heel veel geluk hebben). Nieuw in camo gaan ze rond de 400€ ...

 

Als je ze op Marktplaats en zo zoekt, opletten dat ze compleet zijn, dus inclusief de zij zakjes (al kan je die ook los vinden natuurlijk).

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Het ding ligt bij mij werkeloos in de opslag.

Ik heb hem laatst volgepropt met spullen waarvan ik dacht , dat heb ik nodig als ik er tussenuit moet.

Totaalgewicht kwam op 28 Kg :(

Mijn doel was een trip van A naar B > bijna 9 Km over merendeel Bospad ( 5,3 Km ) ,laatste stuk was verharde weg ( 3,7 KM ).

Ik kan je een ding zeggen , maar met een vorm van Artrose al een tijdje in mij linkerschouder was het afzien.

Heb flink door moeten bijten van de pijn. Ook mijn knieën begonnen te zeuren door een verkeerde loop houding En ben tot de conclusie gekomen dat 50 Plus betekend dat je niet meer moet gaan denken dat je 35/45 Bent:):(

Het viel dus vies tegen. Ik heb het volgehouden maar het gewicht deed mij de nek om. Nou heb ik anderhalf jaar geleden dan wel een flinke operatie ondergaan. Waarvan je zou denken dat je hersteld bent maar toch.

Wanneer je een Saracen hebt dan prop je hem automatisch vol , daar is ie voor :). Zodoende beveel ik hem aan ,wanneer je gezond bent / sportief , regel matig traint met het gewicht en onder de 45 jaar oud bent :o Uitzonderingen daargelaten.

De rugzak is een en al Comfort dus daar ligt het niet aan. En dan had ik ook nog eens alle riemen goed afgesteld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

kijk, eentje in het groen, en niet in camo, hoe kom je hieraan?

Ik heb hem gevonden via Marktplaats (staan er nog op) en in Kampen (niet zover van de laatste SC gaan halen en de staat was iets minder dan ik verwachtte voor de prijs van 175€ )

 

Incompleet vind je ze soms vanaf 50€...

@Dauntless Ook gaan kijken op Marktplaats en alle dumpstores... google is je vriend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een rugzak als deze qua inhoud hoef je natuurlijk niet helemaal vol te stouwen. Je hebt dan wat meer ruimte om bij dingen te kunnen. (Ok je betaald wel meer dan bijv. voor de sting maar goed, als dat geen probleem is). Hoe gedaagd de rugzak zich als hij niet helemaal vol zit?

Of zie ik dit helemaal verkeerd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ding ligt bij mij werkeloos in de opslag.

Ik heb hem laatst volgepropt met spullen waarvan ik dacht , dat heb ik nodig als ik er tussenuit moet.

Totaalgewicht kwam op 28 Kg :(

Mijn doel was een trip van A naar B > bijna 9 Km over merendeel Bospad ( 5,3 Km ) ,laatste stuk was verharde weg ( 3,7 KM ).

Ik kan je een ding zeggen , maar met een vorm van Artrose al een tijdje in mij linkerschouder was het afzien.

Heb flink door moeten bijten van de pijn. Ook mijn knieën begonnen te zeuren door een verkeerde loop houding En ben tot de conclusie gekomen dat 50 Plus betekend dat je niet meer moet gaan denken dat je 35/45 Bent:):(

Het viel dus vies tegen. Ik heb het volgehouden maar het gewicht deed mij de nek om. Nou heb ik anderhalf jaar geleden dan wel een flinke operatie ondergaan. Waarvan je zou denken dat je hersteld bent maar toch.

Wanneer je een Saracen hebt dan prop je hem automatisch vol , daar is ie voor :). Zodoende beveel ik hem aan ,wanneer je gezond bent / sportief , regel matig traint met het gewicht en onder de 45 jaar oud bent :o Uitzonderingen daargelaten.

De rugzak is een en al Comfort dus daar ligt het niet aan. En dan had ik ook nog eens alle riemen goed afgesteld.

 

Volgens mij is niet die rugzak het probleem, maar het feit dat je ongeoefend met 28kg op je rug 9km gaat lopen.

Het is niet voor niets dat mensen daar op trainen.

 

 

Mooie review @wodan ! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Saracen is zeker een goede rugzak.

Een van de beste die er is.

Als je zo een rugzak neem hoeft het niet heel zwaar te zijn afhankelijk van de dichtheid (massa van een vierkante cm3 geleerd bij Nauurkunde :) van de inhoud en ga toch goed oefenen als je de rugzak heb.

Maar ik ga zelf sparen voor een Lowe Alpine Sting ,hetzelfde als de Saracen maar toch een stuk compacter.ook zeker een aanrader.

Doe de materialen die de hoogste dichtheid hebben het dichts bij je lichaam dan bespaart een hoop voor je rug.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, ik denk dat de Sting meer geschikt is voor de meesten dan de Saracen. Ik wou perse de M90 slaapzak inclusief bivakzak enz. plus kledij en zo kunnen meenemen.

Dat gaat dus juist niet met de Sting.

 

En inderdaad, het zwaarste steek je zo dicht mogelijk bij het lichaam en zo laag mogelijk en ook links / rechts hetzelfde gewicht, dus alles in evenwicht...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is niet die rugzak het probleem, maar het feit dat je ongeoefend met 28kg op je rug 9km gaat lopen.

Het is niet voor niets dat mensen daar op trainen.

 

 

Mooie review @wodan ! :)

 

Hallo Loreen

 

De rugzak is ook niet het probleem:) Top rugzak.Al veel tripjes mee geweest met plus 20/25 Kg . Vooral toen ik jonger was.

Ik loop veel met een rugzak .Dus getraint ben ik wel enigszins.

Na mijn operatie is er natuurlijk niet veel van gekomen. En zoals te lezen sinds kort Artrose aan mij linker schouder.

Ik had gewoon eens besloten die Items erin te doen en het gewicht wat daar uitkomt een pl/min 10 Km trip me te doen. Nou was drie dorpen verder maar 9.

Dus het was gewoon een testje .En van vooral wat kan ik weglaten ?

Dus echt niet bekritiserend bedoeld voor Wodan zijn Review.:)

Mooi dat iemand dat doet.

De onderste regel in mijn tekst geeft ook aan dat het niet aan de rugzak ligt maar aan mij en wat ik allemaal denk nodig te hebben.

En niet voor iedereen is zo'n Saracen geschikt hoe mooi een review ook mag zijn. Of niet ?

De 20/23 kg hondebrokken gingen altijd mee in de Saracen op de fiets of te voet ( das war einmal ) ! NU met de auto:o

Nogmaals...Top rugzak waar ik veel aan te danken heb kwa comfort .:)

 

Is het zo moeilijk om te begrijpen waarom ik die reactie geplaatst heb :confused:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een m90 slaapzak kan ook extern vastgezet worden aan de sting met waterdichte hoes eromheen.

Deze backpack is misschien beter voor langere trektochten voor mensen die lichaamlijk erg sterk zijn.

Het zijn toprugzakken maar de kleur wordt wel minder door zonlicht enzo.

Weten een van ons daar misschien een oplossing voor behalve een hoes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een m90 slaapzak kan ook extern vastgezet worden aan de sting met waterdichte hoes eromheen.

Deze backpack is misschien beter voor langere trektochten voor mensen die lichaamlijk erg sterk zijn.

Het zijn toprugzakken maar de kleur wordt wel minder door zonlicht enzo.

Weten een van ons daar misschien een oplossing voor behalve een hoes.

 

Ja uit de zon houden of een UV beschermende creme aanbrengen :o Grapje :D

Ze kunnen niet tegen Het UV ,dus ook niet tegen felle zon.

Top rugzak.Ik kan hem helaas niet meer gebruiken. :oDaarom een nieuwe Sting gekocht met hoes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zoek naar een Lowe Alpine Sting met zijzakken, maar dan kleiner. Iemand een idee?

Mvg,

Dauntless

 

De kleinere versie heet de Strike en is 60L (40L main pack + 2x 10L zijvakken)

 

En inderdaad, het zwaarste steek je zo dicht mogelijk bij het lichaam en zo laag mogelijk en ook links / rechts hetzelfde gewicht, dus alles in evenwicht...

 

Juist niet zo laag mogelijk, de zwaarste spullen altijd op schouderhoogte en lichte dingen onderin en bovenop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kleinere versie heet de Strike en is 60L (40L main pack + 2x 10L zijvakken).

Klopt, al is die wel echt klein. In olijf tweedehands zeer zeldzaam.

 

Juist niet zo laag mogelijk, de zwaarste spullen altijd op schouderhoogte en lichte dingen onderin en bovenop.

Is dat je eigen ervaring?

 

Goede uitleg vond ik hier: http://www.oppad.nl/?uitrusting=tips-rugzak-inpakken

Je rugzak hangt aan je schouders en duwt op je heupen. Het is het meest comfortabel als het meeste gewicht op je heupen terecht komt. Dit doe je door zware spullen zo dicht mogelijk tegen je rug aan te dragen, tussen je schouders en je heupen in.

 

Net boven je kont kunnen nog middelzware spullen. Daaronder en daarachter gaan de lichte spullen, zoals een slaapzak. Achter de zware spullen weer lichte/middelzware spullen (eten/reservekleding) en bovenop middelzware spullen.

 

Deze tip daar vind ik mooi:

Alles wat je thuislaat, is mooi meegenomen
Link naar reactie
Delen op andere sites

De Sting is lastig te vinden in een andere kleur dan camo, dus welke 'burger' Lowe Rugtas komt sterk in de buurt van de Sting danwel Saracen?

55+20 liter is hopelijk genoeg en de Saracen is aan de grote kant.

Met een woodland camo regenhoes erbij heb ik dan de juiste camo voor in de stad (zonhder hoes) en in het bos... (met hoes)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@wodan @Highway

 

In mij ervaring loop je op vlak terrein het beste als het meeste gewicht op schouderhoogte en daarboven zit.

 

In de bergen probeer ik altijd de zwaarste spullen tussen mijn schouderbladen te packen, vanaf de schouderbanden omlaag dus iets hoger dan aangegeven op het plaatje.

Op ongelijk terrein beweeg en draai je je rug veel meer dan op een vlak pad en als je je rugzak hoger inpakt voelt het meer aan als een geheel met je lichaam waardoor het lekkerder loopt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Sting is lastig te vinden in een andere kleur dan camo, dus welke 'burger' Lowe Rugtas komt sterk in de buurt van de Sting danwel Saracen?

55+20 liter is hopelijk genoeg en de Saracen is aan de grote kant.

Met een woodland camo regenhoes erbij heb ik dan de juiste camo voor in de stad (zonhder hoes) en in het bos... (met hoes)

 

Zo goed zijn die Sting rugzakken eerlijk gezegd niet, het draagsysteem is minder dan bijv de oude Vulcan II van Berghaus (80+20L).

 

Beste wat je kan doen is een keer naar Bever the Globe in Den Haag gaan om rugzakken te passen, die hebben een vrij grote collectie.

(En daarna voor minder online bestellen ergens ;) )

 

Zelf had ik ook iets compleet anders in mijn hoofd om te kopen maar kwam uiteindelijk uit bij een Osprey Aether omdat die meteen als gegoten zat toen ik hem probeerde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@wodan @Highway

 

In mij ervaring loop je op vlak terrein het beste als het meeste gewicht op schouderhoogte en daarboven zit.

 

In de bergen probeer ik altijd de zwaarste spullen tussen mijn schouderbladen te packen, vanaf de schouderbanden omlaag dus iets hoger dan aangegeven op het plaatje.

Op ongelijk terrein beweeg en draai je je rug veel meer dan op een vlak pad en als je je rugzak hoger inpakt voelt het meer aan als een geheel met je lichaam waardoor het lekkerder loopt.

 

:o zo doe ik het ook, vandaar de afbeelding, die geeft dat grofweg aan. Als het bij steile hellingen te hoog zit gaat het bij mij slingeren en tol ik bijna rond op die geitepaden :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo goed zijn die Sting rugzakken eerlijk gezegd niet, het draagsysteem is minder dan bijv de oude Vulcan II van Berghaus (80+20L).

 

Beste wat je kan doen is een keer naar Bever the Globe in Den Haag gaan om rugzakken te passen, die hebben een vrij grote collectie.

(En daarna voor minder online bestellen ergens ;) )

 

Zelf had ik ook iets compleet anders in mijn hoofd om te kopen maar kwam uiteindelijk uit bij een Osprey Aether omdat die meteen als gegoten zat toen ik hem probeerde.

 

Ook Ik vind de Sting beslist niet de beste rugzak :o Maar Prijs Kwaliteit verhouding die is oké. Een niet militaire vorm van Lowe Alpine in dit Formaat zijn veel duurder in de winkel dan je Op marktplaats moet betalen voor een Sting oa. Ja ook ik vind passen in de winkel waar ze een mooi aanbod hebben ! beter dan Online kopen.

IK heb voor mijn Nieuw uit de Plastic komende en met Twee rodekruis Day packs maar 85 Euro betaald. Zodoende mijn keuze voor een Sting.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook Ik vind de Sting beslist niet de beste rugzak :o Maar Prijs Kwaliteit verhouding die is oké. Een niet militaire vorm van Lowe Alpine in dit Formaat zijn veel duurder in de winkel dan je Op marktplaats moet betalen voor een Sting oa. Ja ook ik vind passen in de winkel waar ze een mooi aanbod hebben ! beter dan Online kopen.

IK heb voor mijn Nieuw uit de Plastic komende en met Twee rodekruis Day packs maar 85 Euro betaald. Zodoende mijn keuze voor een Sting.

 

Dat is geen geld idd, zeker niet met de vrij zeldzame medipacks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is geen geld idd, zeker niet met de vrij zeldzame medipacks.

 

Dat was een eenmalig aanbod .Daarom kon ik niet weigeren. Deze man wist dat ik moeite had met de Saracen die ik voorheen gebruikte. Kennissen van ons hebben namelijk een Dumpzaak.

Maar als ik eerlijk mag zijn. Mocht ik deze Sting een keer in kunnen ruilen op een perfecte Lowe Alpine of gelijkende kwaliteit ander merk burger uitvoering rugtas.

Dan overweeg ik dat .Alleen al om dat ik zo'n beetje van die Woodland camo af wil.

Beetje tegenstrijdig met wat ik 1 Jaar eerder er van vond maar ja.

We rijden binnenkort even naar Woerden ( DE zwerfkei ). Niet voor een rugzak maar Schoenen. Ik zal dan met Tegenzin;) de rugzakken gaan bekijken .En passen.:o

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...