Ga naar inhoud
GENEGEERD

Dagelijkse continuïteit en preppen (tegenslagen en weerbaarheid)


rescue

Aanbevolen berichten

Even de gedachten van een wereldverbeteraar, waarbij simpele preps zorgen voor een gelukkiger leven.

 

INLEIDING

Elke dag, kunnen er allerlei ongemakken zijn, die je leven voor een klein momentje ongemakkelijk kunnen maken. Veel mensen denken bij Preppen aan SHTF, WROL,, maar dat overkomt ons niet dagelijks. En het zeker belangrijk om daar voorbereid te zijn.

 

Elke week zijn er kleine ongevallen, verstoringen van infrastructuur (gas, water licht, congestie verkeer, openbaar vervoer, pech met auto en verstoringen van apparaten)

Op cruciale momenten : is de accu van mobieltje leeg, of krijg je een lekke band of lege startaccu, of rijdt de trein niet.

 

En dat gebeurt natuurlijk ongeveer gelijk dat er in de persoonlijke levenssfeer iets belangrijks gebeurd, of bij een geplande activiteit (van sollicitatie-gesprek, tot de komst naar een meeting), waarbij je je plan moet bijstellen.

Ook PECH en GELUK bestaan.

 

Simpele voorbeelden, met simpele oplossingen, en dood gaan we allemaal

Je smartphone die uitvalt, net op het dat je het precieze adres van een belangrijke sollicitatiegesprek zoekt, kan het verschil zijn om op tijd te zijn of te laat. Dus een papieren notitieboekje is misschien wel een goede backup.(zo simpel kan het soms zijn)

Startkabels in je auto, helpen soms om startproblemen op te lossen.. Soms net een grotere capaciteit accu in je auto zetten, maakt dat je dingen voorkomt.

Ook maken mensen fouten, (Dat doet iedereen.) Alleen de impact van fouten kan je soms verkleinen, door bepaalde simpele preps.

 

 

 

(Mentale) Weerbaarheid, Veerkracht, flexibiliteit

 

Twee termen, die men in sommige kringen soms als een "soft" begrip zijn, maar zijn in feitelijk de start van het overleven en super krachtige begrippen zijn.

Een belangrijk stap in "Mentale Weerbaarheid" is je het volgende te beseffen:

 

  • "van Leven, ga je dood" , dat overkomt ons allemaal.
  • "Dagelijks bezig zijn met wat er allemaal mis kan gaan, levert STRESS en angst op"
  • "Te veel stress, zorgt dat je niet meer scherp bent, en daar word je ziek van,"
  • "Te weinig angst en onverschilligheid" ga je ook van dood.
  • Je niet alles kan voorkomen, en dat niet je schuld is.
  • DURF TE LEVEN : van verschillende ervaringen word je ook sterker en weerbaarder,
  • Niets is gegarandeerd in het leven.
  • Je hoeft niet alles alleen te doen.

Zo zijn er nog veel meer wijsheden, die je leven prettiger maken.

 

Een heel belangrijk deel van preppen en het dagelijks "overleven", is het vergroten van jouw weerbaarheid, veerkracht, en flexibiliteit en oplossend vermogen.

Weerbaarheid begint in je hoofd (kennis, kunde, mentale gesteldheid, denkstijl, stressbeleving, intelligentie, overtuigingskracht, overredingskracht) daarna in je lichaam (vaardigheid, fysieke kracht, omgaan met beperkingen, ), pas daarna in je preps en gebruik maken van de weerbaarheid in een groep om je heen.

 

De belangrijkste voorbereiding om weerbaarder te zijn is mentale voorbereiding en kennis, maar ook handige preps, die zorgen dat kleine "incidenten", ook maar kleine incidenten blijven, en dat bij grotere incidenten en tegenslagen, dat je relatief snel weer op de been bent.

Je weerbaarheid en veerkracht, en flexibiliteit vergroten, maakt dat je "gelukkiger" kunt leven,

 

Volgorde is belangrijk

Bekende stappen zijn belangrijk om je energie zo effectief mogelijk in te zetten.

  1. Preventie : Voorkomen is beter dan genezen.
  2. Preparatie : Kennis, vaardigheden, geoefendheid, training, de juiste spullen en voorbereidingen.
  3. Monitoring, snel herkennen van mogelijke problemen, zodat je ze kan vermijden of ze klein kunt houden.
  4. Oplossend vermogen en flexibiliteit en de juiste prioriteit stellen
  5. Continuïteit en evaluatie

 

Risico-analyse : stel de juiste prioriteiten

Af en toe ontmoet je preppers, die een voedselvoorraad van 6 maanden hebben, en zich solo zich met een mes tussen hun tanden, de overlevingskunst in bos hebben eigen gemaakt, en elke ZOMBIE aankunnen, maar nog geen rookmelder hebben opgehangen en in hun rijdende koekblik nog geen startkabel hebben en geen winterbanden onder het rijdende koekblik.

 

Natuurlijk zijn Toys4Boys, super gaaf, en die helpen je ook bij een stukje weerbaarheid. Maar het grootste mes, helpt je niet bij brand in je woning, of pech. Je kan best veel zaken gelijktijdig organiseren, zonder dat het veel geld hoeft te kosten, alleen niet alles is gratis, dus je moet prioriteiten stellen.

 

 

Praktische Effectieve preps, die je dagelijkse leven weerbaarder maken.

 

Laten we in dit topic hebben over de praktische preps die je dagelijkse leven makkelijker en weerbaarder te maken.

 

Voorbeeldje 1: Als chauffeur van een auto, is het handig dat misschien zelf een band kan verwisselen, en een simpel start probleem kan oplossen, maar misschien is een abonnement bij de ANWB ook effectief in de dagelijkse gang van zaken of is Routemobiel wel goedkoper.

 

Voorbeeldjes 2: Je smartphone is vaak een belangrijk onderdeel om te weten wat er mis gaat, in de wereld. Hoe hou je dit zo lang mogelijk in de lucht. (Extra batterij-packs, meerdere manieren van opladen. (220volt), 12 volts.)

 

Voorbeeldjes 3: Twee dagen geen stroom in je woonplaats, kan je dan misschien simpel uitwijken naar vrienden of familie, of is het de sport het allemaal zelf te kunnen.

 

Dus welke simpele preps maken jouw leven gelukkiger, en veerkrachtiger, en een flink stuk weerbaarder ?

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Normaal kunnen eten, moment van rust en samen kunnen genieten van een goede maaltijd lijkt mij erg belangrijk.

 

Daarom voldoende branders en gas/brandstof op voorraad zodat we een lange tijd op een moderne manier kunnen koken ipv een vuur.

Af en toe oefenen hiermee zorgt voor leuke herinnering maar ook gewenning.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja als eerste de EDC, laatst was de stroom uitgevallen hier in de buurt, dan is het prettig als je een zaklamp in je jas hebt zitten. Ook zat het slotje van het horloge van n vriend vol met zand waardoor deze niet meer dicht ging. Dan pak je even het zakmes en is het zo opgelost.

 

Overigens ben ik een budget prepper in de top. Zakmes voor mijn verjaardag gekregen, zaklamp van de goede sint :). Paar weken geleden met een wedstrijd een simpele rookmelder gewonnen (jaja wat een prijs). Deze ook gelijk opgehangen.

 

Ook ben ik veel onderweg. Ik neem de trein naar nijmegen en vervolgens de bus naar school. Iedereen die het nederlandse ov kent weet dat hier nog genoeg fout gaat :p maar ik weet alle tijden van alternatieve treinen die ik kan nemen, en die van de bussen die mijn kant op gaan. Mocht ik nou langer tijd vast zitten vanwege uitvallende treinen/bussen heb ik drinken en meestal eten bij.

 

Wat mij veerkrachtiger maakt? Doelen stellen. Een heleboel mensen zitten vast in de dagelijkse sleur van een 9 tot 5 baan. Ik heb altijd wel een of ander projectje waar ik naar uit kijk om mee verder te gaan. Sinds een tijdje is dit mijn BOB in orde krijgen, wat een leuke uitdaging is met een minimale portemonnee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mee eens. Preppen is een optelsom van kleine voorbereidingen, bedoeld om onverwachte tegenslagen het hoofd te kunnen bieden. Dat zijn dan meestal relatief kleine tegenslagen in het dagellijkse leven en geen grote rampen. Vandaar dat ik een jas met grote zakken en nuttige spulletjes en een klein noodpakketje in de kofferbak van mijn auto eigenlijk belangrijker vind dan enorme voorraden thuis. De kans dat ik met de auto ergens in een enorme file kom te staan, verdwaal in het bos of vast kom te zitten in een toilet waarvan het slot weigert weer open te gaan is namelijk veel groter dan de kans op een overstroming of oorlog. Voor mij is preppen daarom een manier van denken op basis van vooruitzien en risico's berekenen. Met doemdenken heeft dat niets te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...