Ga naar inhoud
GENEGEERD

Urban Survival tegen Bushcraft


Abel

Aanbevolen berichten

In tegenstelling tot sommigen, denk ik meer te hebben aan 'Urban Survival' dan aan bushcraft wanneer de ellende losbarst.

Dit door de weinige natuur in Nederland (en de directe omgeving zoals Duitsland) en het ruime aanbod van ongebruikte panden bij SHTF.

Denk aan kantoorpanden, winkels, fabriekspanden, etc.

 

Als je het daarmee eens bent en je erop doordenkt heeft dit nogal wat consequenties voor je uitrusting (BOB).

Spullen als een koevoet, draad-kniptang, schroevendraaier, imbus sleutels worden belangrijker, terwijl een tarp, bijl, schep aan waarde verliest.

Zelfs je trouwe full-tang survival mes is minder een universele tool in een urban omgeving.

 

Als je tijdens een SHTF van punt A naar punt B reist: Hoe ga je de nacht doorbrengen?

In de praktijk denk ik voornamelijk over de wegen te reizen (vaak toch de kortste weg van A naar B).

Die wegen lopen waarschijnlijk van gemeente naar gemeente, met een hoop bebouwing daartussen.

Het meest realistich lijkt mij om te reizen tot je een mooi gebouwtje ziet waar je in kunt, of een afdak waar je onder kunt.

 

Gezien onze bevolkingsdichtheid zal je wellicht niet alleen zijn. Een stukje beveiliging lijkt mij dan ook belangrijk.

Ik denk dan niet zozeer aan wapens. Ik verwacht dat Nederlanders over het algemeen wel netjes blijven tijdens SHTF.

Denk aan de hongerwinter tijdens de 2e wereldoorlog. Ik ken geen verhalen van agressieve bendes die mensen beroven van spullen/voedsel.

Bij beveiliging denk ik eerder aan een alarm-dingetje wat je aan een deur kunt bevestigen om te waarschuwen als er iemand binnenkomt.

 

Eerlijk gezegd is mijn huidige BOB nogal geoptimaliseerd voor bushcraft. (je wordt toch meegenomen in de enthousiasme van alle Youtube filmpjes).

Hier wil ik dus verandering in gaan brengen. In ieder geval de balans verschuiven.

 

Hoe denken jullie hierover?

  • Leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 64
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Abel, je hebt een goed punt.

Veel preppers op dit forum bereiden zich voor op een volgende SHTF, met de allerlaatste wereldoorlog in gedachten.

Dat zou in onze eeuw weleens niet het juiste kader van referentie kunnen zijn.

 

Zag juist gisteren deze video op youtube. De man legt uit dat in een bedrijfskantine óók voedsel te vinden is. En hij neemt er de tijd voor.

 

https://www.youtube.com/watch?v=4HJUq2G09hk

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

alles verandert anders

AIG459415.jpg.9db4de58d86683a39bb6f308a3cdeb13.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Abel je hebt helemaal gelijk wat mij betreft. Toch zie ik wel een aantal toepassingen in een urban setting voor een goed mes (naast wapen / speer), een bijl (deuren forceren, brandhout uit meubels enz, ondanks wellicht lege gebouwen kan het nog steeds aardig koud worden, en een tarp. Of in ieder geval een poncho die ook als tarp te gebruiken is. Niet alleen om je droog te houden maar ook als deken, als tarp dus mocht je langs de weg niets vinden of dat te gevaarlijk zijn enz.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is een schijnbare tegenstelling "Urban Survival tegen Bushcraft"

 

Bushcraft vaardigheden KAN je ook gebruiken om te survivallen, maar als bushcraft --> Survival word heb je zo wie zo SHTF.

 

Het zijn geen tegenstellingen. Het zijn andere dingen. Sinaasappel en aardappels zijn toch ook niet elkaar tegengestelde ?

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gezien onze bevolkingsdichtheid zal je wellicht niet alleen zijn. Een stukje beveiliging lijkt mij dan ook belangrijk.

Ik denk dan niet zozeer aan wapens. Ik verwacht dat Nederlanders over het algemeen wel netjes blijven tijdens SHTF.

Denk aan de hongerwinter tijdens de 2e wereldoorlog. Ik ken geen verhalen van agressieve bendes die mensen beroven van spullen/voedsel.

 

Dat ging ook moeilijk in die tijd met al die Duitse soldaten op straat.

 

Denk dat het je nog tegen kan vallen hoe mensen reageren als er geen centraal gezag meer is en hun familie honger heeft...

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

[quote

Denk aan de hongerwinter tijdens de 2e wereldoorlog. Ik ken geen verhalen van agressieve bendes die mensen beroven van spullen/voedsel.

 

Inderdaad je kent geen verhalen :(. Maar dat wil niet zeggen dat er geen agressie was onder de Hongerige mensen :(.

Ik ken wel verhalen van mensen en Soldaten ( Veteranen ) ook van Duitse ex soldaten( Veteranen ). Ondertussen film materiaal genoeg op internet van hongerlijdende mensen die vechten om .

Zelfs elkaar met het laatste beetje kracht wat ze nog hebben te lijf gaan enz

Er zijn ook veel mensen gestorven door spullen te eten die ze eigenlijk niet konden eten ,maar toch opgegeten hebben .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor een heel groot deel heb je inderdaad een punt.

Zeker in de Randstad. Maar in vrijwel het hele land is de populatiedichtheid dan een probleem.

Toch zijn de 'Bushcraft skills' ook bruikbaar in de stad. Het leren maken van 'iets' uit 'niets' is een skill die ook in de stad te genruiken is.

As je in een kapotgebrande stad in een gebouw moet slapen zonder ramen, dan be je ook best blij met je tarpje.

 

Als je je dit bedenkt dan kan het wijs zijn om je skillset en gear wat aan te passen. Een breekijzer is een nuttige toevoeging. Maar ook een lockpickset en de skill zijn goud waard. In een spookstad wil je geen ongewenste aandacht trekken door een deur in te beuken.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

 

Ik denk dan niet zozeer aan wapens. Ik verwacht dat Nederlanders over het algemeen wel netjes blijven tijdens SHTF.

Denk aan de hongerwinter tijdens de 2e wereldoorlog. Ik ken geen verhalen van agressieve bendes die mensen beroven van spullen/voedsel.

 

 

Hoe denken jullie hierover?

 

opgroeiend hoorde ik aardig wat verhalen

Ik ga de verhalen niet uitgebreid vertellen maar zaken als martelingen. ingeslagen hersenen en andere gruwelijkheden waren aan de orde van de dag

mijn oma was uiteindelijk alleen geeindigd met 3 kinderen van 3 verschillende vaders die alleen hun kind nooit hebben kunnen leren kennen.

nee nederlanders blijven niet netjes. sterker nog als je alleen al kijkt naar hoe er nu regelmatig zaken in het nieuws komen van mensen die elkaar doodslaan omdat ze er zin in hebben kan je je makkelijk voorstellen dat in tijden van SHTF het 100 maal erger zal worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zojuist naar een paar foto's ( kopieën ) gezocht die ik van een Veteraan heb gekregen. Misschien maar goed dat ik ze zo een twee drie niet heb kunnen vinden.

Foto's laten lichamen zien van mensen ( Oa Kinderen/ Vrouwen ) Waar stukken vlees zijn uitgesneden ter Consumptie. Een vrouw heeft zelfs geen borsten meer.

. Foto's waren ter plekke genomen door een Duitse Soldaat. Je kunt ook zien dat hun lichamen in een tamelijk gehavende staat zijn. Slaan / schoppen ???

Als mensen honger hebben worden het Beesten. Misschien had het ook wel een andere redenen.

Het is maar een voorbeeld van iets waar ik zelf door het zien ervan geschrokken ben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met Bushcraft en wat stadskennis kan je je ook handhaven in een post-shtf urban omgeving, met alleen urbansurvival daarentegen denk ik dat het al een stuk lastiger wordt in het bos.

Ik zelf moet er trouwens niet aan denken om na de shtf in een stad rond te gaan hangen ....teveel mensen/groepen op mekaar die net even te makkelijk kunnen veranderen in erger dan beesten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de tweede wereldoorlog hadden we twee vijanden: de Duitsers en de verraders.

 

Als nu schaarste komt, hebben we veel meer bevolking die 24-7 vertrouwen op de supermarkt en nul komma nul waardes en normen onder grote groepen mensen. Denk ook aan wij versus zij als het om geloof of kleur gaat. Ik geloof er niks van dat het ook maar een beetje gaat zoals in 40 45. Ik Denk dat het bij ernstige problemen meer lijkt op post Katrina - moord en verkrachtingen op klaarlichte dag door hufters die nu al rondlopen. Ramp? Berg je dan maar! Denk aan verstoppen en afleidingsmanoeuvres.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de tweede wereldoorlog hadden we twee vijanden: de Duitsers en de verraders.

 

Als nu schaarste komt, hebben we veel meer bevolking die 24-7 vertrouwen op de supermarkt en nul komma nul waardes en normen onder grote groepen mensen. Denk ook aan wij versus zij als het om geloof of kleur gaat. Ik geloof er niks van dat het ook maar een beetje gaat zoals in 40 45. Ik Denk dat het bij ernstige problemen meer lijkt op post Katrina - moord en verkrachtingen op klaarlichte dag door hufters die nu al rondlopen. Ramp? Berg je dan maar! Denk aan verstoppen en afleidingsmanoeuvres.

 

Ook ik ben bang dat het een veel extremere vorm zal aannemen. :(De Bevolkingsdichtheid is in de verste verte niet meer te vergelijken met toen.:(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stel dat er een grote SHTF komt, dan zoek ik toch echt als eerste het bos op. Nadat ik een mooi plekje gemaakt heb met tentje, vuurplaats en omheining plus de nodige camouflage, denk ik wel dat ik voorzichtig ga kijken hoe de "dichter bevolkte" wereld er uit ziet.

 

Gaan mensen elkaar aanvliegen en elkaar de hersens in slaan om een pot knakworstjes? Jazeker. De eerste paar dagen zal het nog mee vallen maar als SHTF een week bezig is zal het grootste deel voedsel wel op zijn en gaan mensen de straat op. Dan zit ik liever in een tentje in het bos dan op zolder in een huis waar ieder moment mensen binnen kunnen stormen die het gemunt hebben om mijn voedsel voorraad.

 

Ook zul je op een gegeven moment toch de stad op moeten zoeken. Dan wel voor voedsel, of voor materialen om bijvoorbeeld je tent te repareren. Enige tools om dan onopvallend te kunnen verplaatsen zijn geen overbodige luxe. (Zoals genoemd werd bijvoorbeeld een lockpick setje in plaats van een bijl waarmee je de have deur eruit sloopt). Breekijzer ben ik zelf geen fan van, veel te veel gewicht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@frans81 Ik :D. Maar alleen omdat het een dagtaak was de sleutel om te kunnen draaien. Maar normaal gesproken doen niet veel mensen dat volgens mij.

 

Ik heb wel eens mogen proberen om een slot open te krijgen. Hadden ze een normaal slot in een soort glazen doosje gezet zodat je aan de zijkanten de binnenkant van het slot kon zien. Toch valt het nog vies tegen om het slot daadwerkelijk open te krijgen.

 

Aan de andere kant: er waren mensen die het in een minuutje gedaan hadden. Oefening baart kunst zullen we maar zeggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stel dat er een grote SHTF komt, dan zoek ik toch echt als eerste het bos op. Nadat ik een mooi plekje gemaakt heb met tentje, vuurplaats en omheining plus de nodige camouflage, denk ik wel dat ik voorzichtig ga kijken hoe de "dichter bevolkte" wereld er uit ziet.

 

Gaan mensen elkaar aanvliegen en elkaar de hersens in slaan om een pot knakworstjes? Jazeker. De eerste paar dagen zal het nog mee vallen maar als SHTF een week bezig is zal het grootste deel voedsel wel op zijn en gaan mensen de straat op. Dan zit ik liever in een tentje in het bos dan op zolder in een huis waar ieder moment mensen binnen kunnen stormen die het gemunt hebben om mijn voedsel voorraad.

 

Ook zul je op een gegeven moment toch de stad op moeten zoeken. Dan wel voor voedsel, of voor materialen om bijvoorbeeld je tent te repareren. Enige tools om dan onopvallend te kunnen verplaatsen zijn geen overbodige luxe. (Zoals genoemd werd bijvoorbeeld een lockpick setje in plaats van een bijl waarmee je de have deur eruit sloopt). Breekijzer ben ik zelf geen fan van, veel te veel gewicht.

 

Dat dacht ik vroeger ook, tot ik me realiseerde hoeveel mensen we in NL hebben en hoe verschrikkelijk weinig bos.

 

De gemiddelde voordeur is toch een stuk veiliger dan in je eentje in het bos zitten, al is het alleen maar omdat die pijl/kogel in het bos van alle kanten kan komen.

En je zittend aan je kampvuur voor je tent een wel erg simpel target bent.

 

Mocht je plannen hebben in die richting zoek dan ergens langs een spoorlijn oid zo'n enorme bramenstruik van 50m2 en begin daar nu alvast een hol onder te graven met een gecamoufleerde toegang.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Mocht je plannen hebben in die richting zoek dan ergens langs een spoorlijn oid zo'n enorme bramenstruik van 50m2 en begin daar nu alvast een hol onder te graven met een gecamoufleerde toegang.

 

Heel goed idee .Had ik nog niet aan gedacht :o:(. Wel opletten en Stutten :o Zo'n trein ( Goederen Trein vooral ) veroorzaakt/Brengt teweeg een heel arsenaal aan Trillingen/Vibraties:(

Ligt natuurlijk ook aan de grond soort ! Waarin je graaft .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik probeer mezelf een beetje van bijde aan te leren. Echter is het voor mijn gemakkelijker om te oefen op bushcraft dan ok urban survival. Voor urban survival kijk ik af en toe series zoals action man bear grylls heeft een aantal urban survival afleveringen. Vooral urban tips probeer ik hier uit te halen. Misschien toch maar op zoek naar een leeg gebouw o.i.d. wel kijk ik veel om me geen op straat : wat ligt er en vooral wat voor nut kan dit hebben when SHTF!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De gemiddelde voordeur is toch een stuk veiliger dan in je eentje in het bos zitten, al is het alleen maar omdat die pijl/kogel in het bos van alle kanten kan komen.

En je zittend aan je kampvuur voor je tent een wel erg simpel target bent.

 

Tja de plekjes die ik tot nu toe gevonden heb liggen aardig open, maar heb ook wat gevonden in een heel beschut stukje bos waar je tent langs een rij bomen kan staan die een kant al helemaal afdekken.

 

Grootste gevaar waaraan mensen zien dat je er bent is vuur, maar ik kan goed een vuur maken in een "gat in de grond" als het ware met een extra gang voor lucht aanvoer. Overdag kun je er nog wel rook vanaf zien komen, en helaas herken je de geur altijd :p.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja de plekjes die ik tot nu toe gevonden heb liggen aardig open, maar heb ook wat gevonden in een heel beschut stukje bos waar je tent langs een rij bomen kan staan die een kant al helemaal afdekken.

 

Grootste gevaar waaraan mensen zien dat je er bent is vuur, maar ik kan goed een vuur maken in een "gat in de grond" als het ware met een extra gang voor lucht aanvoer. Overdag kun je er nog wel rook vanaf zien komen, en helaas herken je de geur altijd :p.

 

In het bos is vuur maken sowieso listig, ik kook wel eens op een houtgasbrander maar dan wel ergens op een stuk zand een eind van mijn bivak.

Als je niet gezien wil worden is een Trangia stormcooker oid wel ideaal, in combinatie met gevriesdroogde maaltijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Qua vuur veiligheid durf ik mezelf wel een hoog cijfer te geven, dat bos brand echt niet af. Vuur gaat zoiezo uit als ik ga slapen. Ik zal die stormcooker eens opzoeken, ben wel benieuwd.

 

Mijn voedselvoorraad mag wel wat groter, bestaat voor nu vooral uit lekkere bbq worstjes, brood en wat kruiden om een week mee te "overleven" als in een soort vakantie. Bij een shtf is dit zeker niet voldoende.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...