Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Review] adlens interface


Nomad_404

Aanbevolen berichten

_IGP5822.jpg.d1d08f490fa3724f2ebc6e8648caeb0f.jpg

 

Na een goede week met de Adlens Interface te hebben gespeeld is het tijd voor de review.

Ik had hoge verwachtingen van de bril. Een bril met een variabele sterkte van +3,00 tot -6,00.

Dergelijke universele brillen zijn op het forum wel eens ter sprake gekomen.

Dan zou je hem in kunnen stellen voor veraf, als je dichtbij moet werken kun je hem *hoeps* even naar de leessterkte draaien. Dé oplossing voor Presbiope Preppers!

 

_IGP5774.jpg.1a8c81d3503c015ea4707f21126f6260.jpg

 

Maar hoe graag ik ook zou willen dat dit een prachtige oplossing is, er zitten te veel haken en ogen (jaja) aan om deze brillen zomaar te adviseren. Ik zal uitleggen waarom.

Maar eerst:

 

Optiek in een oogopslag

Brildragers zijn niet altijd op de hoogte waarom ze nu precies een bril nodig hebben. Ze zien slecht, de bril is de oplossing. Klaar. Maar vandaag niet. Ik ga serieuze kritiek uitten in deze review en wil graag dat jullie begrijpen waar ik het over heb.

 

Je hebt een bril nodig wanneer het beeld dat op je netvlies hoort te vallen niet op het netvlies te valt.

Dat kan komen door afwijkingen in het optisch systeem (hoornvlies, ooglens) of doordat het oog langer of korter is dan normaal.

Valt het beeld voor het netvlies dan ben je verziend. Officieel heet dat myoop en moet je een min sterkte hebben.

Valt het beeld achter het netvlies, dan ben je verziend. Dat noemen we dan weer hypermetroop en dan heb je een positieve sterkte nodig.

Als je nu ver bij je scherm weg moet zitten, of je armen compleet moet strekken om dit op je smartphone te lezen dan heb je ook een positieve sterkte nodig. Dit is echter geen hypermetropie, maar presbiopie. Oftewel, je wordt oud en je hebt een leesbril nodig.

Een jonge ooglens kan zich nog aanpassen, een oudere niet meer. De lens wordt stugger en geler.

 

Dan hebben we nog de ‘magische’ cilinder. Of, astigmatisme. Als het hoornvlies niet helemaal rond is, maar meer de vorm heeft van een American Football, dan hebben we niet één, maar twee brandpunten. Je kan je voorstellen dat dit op het netvlies dan ook twee afbeeldende bundels geeft. Met een gewone lens is de één of de andere scherp. Met een cilinder glas vallen beide afbeeldingen op elkaar en is het zicht optimaal.

 

Feiten in focus

Een bril is om te kijken, zo ook deze. Daarom heb ik hem kritisch bekeken en van voor naar achter doorgemeten.

De sterkte zou moeten lopen van +3,00 tot -6,00. Dat doet de bril, weliswaar met wat ‘extra’s.

 

(+) cd ch

R: S +3,00=C-1,00x128 28 15

L: S +3,00=C-1,00x51 28 15

 

(-)

R: S-5,75=C-0,25x22 30 14

L: S-5,75=C-0,25x176 30 14

 

(0)

R: S0,00=C-0,25x130 33 13 0,25 pdpt Out

L: S0,00=C-0,25x30 33 13 0,25 pdpt Out

 

Wat hier staat is S sterkte =C cilinderxasstand

cd Is de centrum distantie, oftewel waar het brandpunt zit ten opzichte van het midden van het montuur. ch Is de centrum hoogte en geeft de hoogte van het brandpunt aan.

Idealiter kijk je door het brandpunt van het glas. Hoe hoger de sterkte, hoe meer problemen je krijgt als dat niet het geval is.

 

Het is duidelijk dat de +3,00 er een behoorlijke cilinder in heeft zitten. En door de richting van de cilinder kan men het gevoel hebben dat alles voorover helt. Mensen die dit voor het eerst ervaren hebben wel eens het idee groter te lijken met de bril op.

 

Ook bij de -6,00 is de bril niet vrij van vertekening. Een cilinder van een kwart. Door de richting lijkt alles echter naar je toe te komen.

 

Ik heb gekeken of er een sterkte in de bril is waarbij er geen cilinder in het glas zit. Maar je krijgt minimaal een kwart cilinder cadeau.

 

Als ik op mijn iPad kijk met de bril op lijkt het scherm hol. Daar heb ik dus geen dure Samsung TV meer voor nodig.

 

Met het verstellen van de sterkte veranderd de cd ook. Dat wil zeggen dat per sterkte de brandpunten op een andere plek komen te zitten. Bij -6,00 is de pd (pupil distantie) 66mm.

Iemand met een pd van 6mm krijgt op dat moment een gratis prisma er bij. Een prisma naar de neus toe en nog een beste ook: 3,6 prisma totaal! Men kan ongeveer 4 prisma naar buiten wegwerken, dat is dus op het randje en kijkt niet prettig.

 

_IGP5790.jpg.4a9be0059e8b5a4beac5793a058367e2.jpg

 

Zeg Nomad, ben je nu klaar met de bril afzijken?

…Nee.

Ik wil wel even benadrukken dat ik de bril beoordeel voor een doomsday scenario. (Tijdens de apocalypse is er een zombie op je bril gaan staan en nu moet je met een verstelbare bril verder.)

Dan moet het een vervanger zijn voor je gewone bril.

 

Toen ik de bril voor het eerst uit de verpakking haalde vond ik hem erg wiebelig. De bril is uitermate felxibel op de neusbrug. Toch lijken de scharnieren best wel stevig. Het kunststof is niet het sterkste materiaal, maar de schroefjes hebben een moertje en zijn niet zo in het kunststof gedraaid.

Het stelmechanisme is degelijk echter niet gelijkmatig. Soms moet je net iets harder draaien.

 

_IGP5777.jpg.f295774ad6ccfc1035bf073eec10d93c.jpg

 

Dan komt na de sterkte mijn grootste kritiekpunt: krasvastheid. De glazen krassen ontzettend snel.

Bij het doormeten van een bril leg je het glas op een zacht kunststoffen dop. Deze maak ik altijd schoon voor gebruik. Toch zijn er na het doormeten van de glazen alleen al krassen te zien in de vorm van een rondje. Aangezien de lenzen in de bril over elkaar heen schuiven houd ik mijn hart vast als de bril in stoffige omgevingen gebruikt gaat worden.

 

_IGP5808.jpg.ed294122dcf69b77b7fb9e5cd192404a.jpg

 

Dat de glazen zo dicht tegen elkaar aanliggen is waarschijnlijk ook de reden dan de bril niet nat mag worden. Een druppel water trekt door de capillaire werking zo tussen de glazen, met wazig zicht tot gevolg.

 

_IGP5797.jpg.b55286594a42e50f39fa5f68c3d6c872.jpg

 

Afstelbaarheid

Een bril mag nog zo scherp kijken, maar als hij net lekker ziet kun je er toch hoofdpijn van krijgen.

Op het eerste gezicht lijkt de Adlens niet verstelbaar, maar niets is minder waar. De neusbrug is verstelbaar. Door het goed afstellen van de neusbrug is alle instabiliteit uit het frame weg te nemen.

Dit had ik niet verwacht en is een groot pluspunt.

 

_IGP5814.jpg.4a7c7d06413eea0e2acca64907823723.jpg

 

De pootjes (of veren, zoals opticiens dat noemen) zijn niet afstelbaar. Althans, een (over)moedige opticien durft het misschien wel aan. Het risico op vervorming is echter groot.

Maar eigenlijk is het niet zo'n probleem. De veren lopen met een flauwe hoek achter het oor, dus je zal er niet snel last van hebben.

 

_IGP5818.jpg.ae39fcdac222e9a5ef1b53029eedea82.jpg

 

Reflecties, ghosting en andere ongemakken

Ik ontdekte nog wat andere narigheden in het glas. Door de opbouw van de lens (twee lenzen op elkaar) ontstaan er verschillende grensvlakken waarop het licht kan reflecteren.

Als je in het donker naar een lichtpunt kijkt dan valt het licht op het glas. Een deel gaat er door, een deel wordt gereflecteerd. Dit doet het echter in het glas nog een keer, aan de achterkant van het glas. Een deel gaat er door, een deel weerkaatst tegen de voorkant van de lens en weer naar achter.

Op deze manier krijg je ghosting. Het lichtpunt lijkt meerdere malen te bestaan.

Als ik met de bril op naar een lantarenpaal kijk dan zie ik het licht vijf keer. ’s Nachts met autorijden is dan heel onrustig.

 

Het deel waar je scherp door kan kijken is vrij klein. Je moet echt recht door de bril kijken. Eerder al omschreven als tunnelvisie. Dit is nu eenmaal zo bij dergelijke lenzen. Daar kan ik geen punten voor aftrekken. Wat echter wel vervelend is dat alle schitteringen in het glas langs de rand allemaal vreemde dingen gaan doen (buigen raar ed.). Dat kan als storend ervaren worden.

Wat hier grappig is (vind ik) is dat dit bij mensen met een hogere sterkte meestal een kleiner probleem is. Deze mensen zijn gewend dat ze recht door hun bril moeten kijken omdat anders het beeld vertekend.

 

Vandaag is geel, de kleur van mijn lenzen

De lenzen in de adlens interface zijn voorzien van een licht geelfilter. Misschien wel bekend van de Pearle reclames. Pearle Nightview. De lenzen zijn overigens niet zo geel als die van Pearle.

Ik kan hier een boek over schrijven, maar probeer het kort te houden.

De claim dat je met gele glazen meer gaat zien in het donker is per definitie niet waar. Als je slecht ziet in het donker omdat je te weinig licht hebt dan helpt het niet als je er een (wat zal het zijn 20%) geelfilter voor zet. Elk filter neemt licht weg. Zeker nu steeds meer autoverlichting de blauwe kant op gaat is het uitermate onverstandig om voor die reden een gele bril op te zetten.

Uit een kleinschalig onderzoek van TNO blijkt echter dat (uit mijn hoofd) 40% van de mensen een gele bril wel prettig vindt kijken.

Dan, waarom heet deze bril Interface? De meeste beeldschermen geven blauw licht om mooi wit te lijken. Dit blauwe licht is echter vermoeiend en kan in sommige gevallen slaapstoornissen veroorzaken. Het dragen van een geelfilter voor computer werk is dus helemaal geen gek idee.

Persoonlijk heb ik dat ook als prettig ervaren.

Dit principe is niet nieuw. Gunnar Optiks bracht ‘game brillen’ op de markt die een licht geelfilter bevatten. Samen met de bouw van de bril en de (zeer lichte) brilsterkte zorgt de bril er voor dat er minder snel vermoeidheidsklachten optreden. Dit bedrijf is inmiddels door Zeiss overgenomen.

Bedenk dus bij het aanschaffen van een gele bril goed na waarom je een gele bril wil. Als je dat doet omdat je slecht ziet in het donker is de kans groot dat je met het juiste brilvoorschrift beter ziet.

 

Handleiding

De handleiding is een ergernis voor mij. Niet dat ik niet begrijp wat de bedoeling is, nee, de handleiding is heel duidelijk. Echter, een waarschuwing was zeker op zijn plaats geweest.

Een teveel aan min sterkte kan namelijk door de drager weggeaccommodeerd worden. Dit kan, maar kost wel moeite en kan daardoor voor hoofdpijnklachten zorgen.

Mijn advies is dan ook de bril per oog scherp te stellen en dan een tikkie meer richting de plus te draaien.

 

Reacties

Toen ik op werk met de bril aan kwam zetten waren ze meer verbaasd over het feit dat ik een bril droeg dan wat voor bril ik droeg. Dat is een goed teken, je loopt dus niet voor paal met de bril op.

Een collega had zijn leesbril vergeten en heeft een dagje met de adlens rondgelopen. Door de vertekening was hij matig enthousiast.

Mijn ouders hebben de bril ook geprobeerd. Beiden hebben een serieuzere sterkte en zien de adlens als noodbril best zitten. De bril zal dus vast en zeker nog een keer als reserve bril dienst gaan doen.

 

Conclusie

Zo, nu lijkt het alsof ik deze bril het liefste in een vuurton zou gooien.

Dat is echter niet het geval. Als reserve bril is de adlens een prima oplossing. Als je van vakantie terug wilt rijden en je bril breekt dan is dit een mooi alternatief. Ook omdat je er iemand anders mee kan helpen als die zijn bril breekt.

De bril zit comfortabel en is absoluut niet lelijk. Hij ziet er wat apart uit, maar het is zeker geen carnavals bril.

Het grootste kritiekpunt wat ik heb is de krasbestendigheid van de bril

 

Tot slot wil ik nog even @Mr. Gold bedanken voor deze mooie kans om de verstelbare bril eens onder de loep te nemen.

Ontzettend gaaf dat je je forumleden betrekt bij de producten die in de Prepshop komen!

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Kijk, iemand die weet waar hij het over heeft.

Toch verbaast je eindconclusie mij omdat je toch een aantal stevige kritiekpunten noemt (die mij ook zijn opgevallen) en in mijn persoonlijke ervaring zou ik echt niet met deze bril een langer stuk kunnen autorijden.

Natuurlijk is dat persoonlijk en hangt wellicht samen met mijn plus en min afwijking.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na een tijdje met de Adlens interface gespeeld te hebben is het tijd voor mijn revieuw,

 

20150120_182958_resized.jpg.87df4bb897e9d7e3a3704c3114e1b77a.jpg

 

De bril komt in een stevige ( in mijn geval) half doorzichtige en half witte opbergkoker met een korte handleiding in 6 verschillende talen (engels, frans ,spaans, duits, italiaans en ook in het nederlands).

de handleiding vermeld dat deze bril niet geschikt is om langdurig te dragen , geen vervanger is voor een maatbril, niet mag worden gebruikt bij activiteiten met een hoog risico , en niet geschikt is als oogbescherming, en dat deze bril vooral gemaakt is voor "computer gebruik".

 

de handleiding zegt over het afstellen het volgende "draai beide verstelknoppen vooruit en zet de bril op, dek 1 oog af en draai de schroef zover achteruit dat de juiste scherpte bereikt is , doe hetzelfde met het andere oog..... en je bril is klaar voor gebruik.

 

onderhoud van de bril is beperkt tot het reinigen met een bevochtigde zachte doek en veeg daarna droog met wederom een zachte doek , de handleiding vermeld expliciet om GEEN papier te gebruiken (dit zal de krassen veroorzaken die in de andere revieuws al ter sprake zijn geweest).

 

als de bril opgezet word is eigenlijk het eerste wat opvalt dat het beeld erg vergroot , waarschijnlijk ligt dit dus aan mijn eigen oogafwijking en niet zozeer aan de bril zelf , ik heb zelf -3 en -2,5 voor normaal veraf zicht en ben toe aan een 0,5 tot 1 in de plus voor dichtbij.

 

mijn vrouw heeft de bril ook een tijdje geprobeerd maar kon er niet helemaal haar draai mee vinden ( zijn heeft -6 en -6,5 voor veraf en +2,5 voor dichtbij) vooral het vertekenende beeld speelde parten.

 

 

wat mijn verder intereseerde was hoe deze bril zich zou houden bij extreme temperaturen , bijvoorbeeld je laat hem op het dashboard van je auto liggen ( al dan niet per ongeluk) , en zoals we waarschijnlijk allemaal weten word het achter je voorraam met een lekker zonnetje heerlijk warm ...

 

maar hoe gaan we dit nu testen midden in de winter ....

 

20150131_192259_resized.jpg.ca0100a6b9b9182b0f3a9bd6d2057b74.jpg

 

niet zo ingewikkeld , je zet gewoon de oven op 50 graden en mikt het brilletje erin , na een uurtje wachten was al het plastic heerlijk op temperatuur en kon het grote vernielen beginnen..... gelukkig had blijkbaar iemand tijdens de productie deze grap ook al uitgehaald want het brilletje geeft geen krimop, ik heb de poten ongeveer 45 graden verbogen ten opzichte van het vlak waat de glazen inzitten en het geheel veerde gewoon weer terug naar de originele stand, ook torderen van de beide glazen links en rechts leverde geen schade op .

de volgende test was natuurlijk de andere kant van het spectrum, wat nu als je er in de winter mee gaat kamperen en je brilletje bevriest ....

20150209_104405_Burst09.jpg.5b7dd201094ab68936c09462ff6d2fc3.jpg

 

ok , 24 uur in de vriezer ermee ....-18 graden en dezelfde test weer gedaan , het verbuigen van de poten tot 45 graden en het torderen van de hele bril leverde hier ook weer geen onverwachte zaken op , ook tijdens de vriestest het verstelmechaniek geteset door de verstelling te ver door de eindstop te draaien , dit leverd een een klikkend geluid op van de worm en tandwielen die over elkaar klikken maar ook hier weer geen enkele blijvende schade.

 

qua materiaal zit het dus wel snor met dit superlichte gevalletje (17 gram zonder verpakking)

 

 

CONCLUSIE

 

zoals de andere revieuws al aangaven is de optische kwaliteit matig , wat we echter niet moeten vergeten is dat deze bril alleen ingezet zal worden voor nood, als ik naar mezelf kijk zie ik dermate weinig zonder bril of lenzen dat ik met deze bril in nood heel erg geholpen ben, ook het vertekenende beeld is iets waar je aan moet wennen, brildragers zullen dit wel herkennen als je net je nieuwe bril opgehaald hebt denk je ook dat deze niet goed is ....

 

materiaaltechnisch zit het met dit beestje wel snor, en alle tekortkomingen in acht genomen vind ik dit voor een bril/lenzendrager een waardevolle aanvulling (waarbij ik dan zelf waarschijnlijk wel zal kiezen voor een blanke variant)

 

 

uiteraard nog dank aan @Mr. Gold voor het leveren van de bril :cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geweldige toevoeging @hurbie!

Bij de vriestest had ik mijn twijfels, maar ook naar de pool mag ie mee!

Ik ben het helemaal eens met je conclusie.

 

Maareh: ... brildragers zullen dit wel herkennen als je net je nieuwe bril opgehaald hebt denk je ook dat deze niet goed is ....

Hier breekt mijn opticiens hart! ^_^ Als je denkt dat je bril niet goed is (en je bent het gewend om een bril te dragen) dan is dat meestal okk zo. "even wennen" wil nog wel eens betekenen "misschien hoeven we geen nieuwe glazen te bestellen". Bij twijfel even bij een andere ipticien na laten meten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...