Ga naar inhoud
GENEGEERD

Zelf kruidenmengsels maken


Gast martin

Aanbevolen berichten

Als afsplitsing van het dit draadje hierbij een begin over het hoe en wat van kruidenmengsels.

 

Waarom zelf kruidenmengsels maken?

 

Voor mij persoonlijk is deze vraag ontstaan nadat ik voor de zoveelste keer in Spanje geen nasikruiden kon vinden in de diverse supermercados.

 

Na diverse recepten te hebben opgevraagd en uiteraard ook uitgeprobeerd is deze hobby uitgegroeid tot een verzameling van basiskruiden waardoor ik nooit meer een “kant en klaar pakje” zal toepassen.

 

Wat zijn de voordelen?

 

  • - De standaard kruidenmengsels bevatten extreem veel zout. De reden is simpel, zout is het goedkoopste ingrediënt. Teveel zout is niet goed.
  • - Het is vele malen smakelijker om zelf je kruiden te mengen.
  • - Het is vele malen goedkoper.
  • - Je kan de smaak afstemmen op je eigen voorkeur.
  • - Met een stuk of 10 basiskruiden kan je heel veel verschillende soorten mengsels maken.
  • - Het is leuk om bewust te zijn welke kruiden voor welke smaak verantwoordelijk zijn.

 

Waar te koop?

 

Voor de meest recepten heb je minimale hoeveelheden kruiden nodig, van diverse soorten.

Het is naar mijn mening niet verstandig om grote hoeveelheden in te kopen. Vandaar mijn advies om kruiden in te kopen op “de markt” of bij een toko.

Als je echt voor de grote hoeveelheden moet gaan dan is deze partij een goed keus.

 

 

Hoe te mengen?

 

vijzel.jpg.f376f234ec3906ade3d73a01d6804498.jpg

 

Het mengen van kruiden doe je met een vijzel en mortier. Met een vijzel ga je de kruiden als het ware kneuzen. Nu vond ik het erg sterk dat er een verschil zou zitten in het door elkaar roeren van (gedroogde) kruiden, en het kneuzen van (gedroogde) kruiden. Maar het geurverschil tussen een kruidenmengsel door elkaar roeren, of door het met een vijzel te kneuzen zal deze twijfel voor een groot gedeelte wegnemen. Een granieten vijzel is gewoon onmisbaar als je gaat werken met mosterzaad/cardamon/kruitnagel.

 

Welke kruiden?

 

Omdat ik een erg ruime smaak heb wil ik me in deze post beperken tot het zelf maken van nasikruiden en shoarmakruiden. Als je eenmaal “de smaak” te pakken heb zal je zelf wel de motivatie vinden om deze kruiden verder uit te breiden.

 

Verschillende namen voor dezelfde kruiden.

 

De meest kruiden hebben meerdere benamingen. Dit maakt het inkopen erg lastig. Het heeft niet veel zin om een potje geelwortel te kopen bij de AH, en kurkuma bij de toko.

Vandaar de synoniemen in onderstaande lijst voor het nasi en shoarmarecept.

 

gemalen koriander / ketoembar

geelwortel / kurkuma / koenjit

gemalen komijn / djinten

gemalen gember / Djahé

gemalen chilipeper / cayennepeper

kaneel

optioneel:

 

knoflookpoeder

kruidnagel

paprikapoeder

zwarte peper

zeezout (of gewoon zout)

 

Als je minimaal de bovenste lijst inkoop dan kan je minimaal nasikruiden / shoarmakruiden (doner kabab) gaan maken.

 

Recept Nasi

 

Nasi is eigenlijk de Maleisische of Indonesische term voor gekookte rijst. Als wij het hebben over Nasi bedoelen we nasi goreng. (en goreng betekent gebakken). Traditioneel gezien heeft het onderstaande recept niets meer te maken met het oorspronkelijke recept, maar het komt een stuk dichter bij de “Indonesische” nasi dan de rommel uit een pakje Conimex.

 

Wat heb je minimaal nodig?

1 theelepel djinten (gemalen komijn)

2 theelepels ketoembar (gedroogde koriander)

1 theelepel djahe (gember poeder)

1 theelepel koenjit (kurkuma)

 

Deze hoeveelheid is voor 6 a 8 personen! En denk nou niet gelijk “meer is beter” maar hou je de eerste keer aan het recept, hierna kan je eindeloos variëren.

 

Afhankelijk van je smaak kan je de volgende zaken toevoegen.

1 theelepel knoflookpoeder

¼ theelepel kaneel

1 a 2 theelepels fijn zeezout

¼ theelepel cayennepeper

 

Doe alles in de vijzel, en kneus/meng het geheel.

 

Hierna het geheel gelijkmatig verdelen over de rijst en uiteraard kan je het geheel aanvullen met verse knoflook, ui, groenten, vlees, garnalen, maar doe slim en begin eens zonder enige toevoeging. Je zult verbaasd zijn over de smaaksensatie. Vanuit deze basis kan je eindeloos variëren me verse groenten en kruiden.

 

Recept Shoarma

 

Ook hier zijn er oneindig veel variaties, maar begin met dit basisrecept als uitgangspunt.

 

Wat heb je minimaal nodig?

 

1 theelepel gemalen koriander (ketoembar)

½ theelepel geelwortel (kurkuma)

1 theelepel komijn (djinten)

1 theelepel gemalen zwarte peper

½ theelepel kaneel

1 theelepel gemalen gember

½ theelepel cayennepeper

½ theelepel zeezout

 

Afhankelijk van je smaak kan je de volgende zaken toevoegen.

 

1 theelepel knoflookpoeder

½ theelepel gemalen kruidnagel

1 theelepel paprikapoeder

een paar peulen kardemom

½ theelepel nootmuskaat

 

Doe alles in de vijzel, en kneus/meng het geheel.

 

Dit mengsel kan je gebruiken voor zowel lams, kip/kalkoen en varkensvlees.

Zelf gebruik ik voornamelijk kip en varkenshaas als basis.

Dit vlees doe ik ongeveer 2 uur in de diepvries waardoor het een stuk stijver is, en hierna snij ik het een dunne plakjes. (door het opstijven is het veel makkelijker te snijden in plakjes) Hierna dep ik de plakjes in het kruidenmengsel en laat het nog een uurtje staan.

Opbakken in de wok, en meestal een vers Turks brood in 4 parten snijden en vullen met vlees/sla/ui/tomaat en heel veel verse knoflooksaus:cool:.

 

kebab.jpg.ebd39664682da110c937c9b89bc76632.jpg

(plaatje is geleend van smulweb)

 

Vers is niet altijd beter.

 

In het geval van kruiden kan je niet stellen dat vers per definitie beter is.

Een stuk verse gember kan je qua smaak totaal niet vergelijken met djahé. En maak ook niet de vergissing om zaden te verwarren met het blad van een kruid. Korianderzaad is qua smaak heel iets anders dan verse koriander.

 

Houdbaarheid.

 

De meeste gedroogde kruiden zijn onbeperkt houdbaar. Hou er wel rekening mee dat sommige kruiden veel sneller hun smaak zullen verliezen als andere kruiden. Zout is geen kruid en ook geen specerij. Zout zal zijn smaak wel behouden. voor sommige kruiden kan het verstandig zijn om ze in de meest pure vorm toe te passen. Denk hierbij aan het zelf malen van kaneel en nootmuskaat.

 

 

Als er leden zijn die voor de verandering eens zelf aan de slag gaan met de bovenstaande recepten, ik hoor graag jullie eigen bevindingen/ervaringen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Shoarma is dat het zelfde of wat wij Vlamingen pita noemen?

Het lijkt mij leuk het eens uit te proberen . Alleen de basis is al voor 6a 8 personen . En als je er dan de extra's aan toevoeg ga ik er een halve maand eten . Nasi heb ik ook nog niet klaar gemaakt . Klinkt in ieder geval anders dan braadworst met spruiten .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oeh leuk!!

Zelf gebruik ik ook nooit pakjes en zakjes, enige kruidenmengsels die ik wel gebruik zijn die van Jonnie Boer. Daar zit verder ook geen zooi door, maar alleen de kruiden (al geloof ik dat er bij de Carribean spice wel zeezout door zit) en zijn echt super lekkere mengsels, mijn favorieten zijn de curry madras en de thai green curry :o Wel veel duurder natuurlijk dan wanneer je gewoon zelf een mengsel samenstelt. Al zijn de blikjes wel ook weer handig.

Toevallig had ik laatst ook zelf nasi kruiden gemengd, meteen een flinke hoeveelheid en in een leeg kruidenblikje gedaan :D Volgens mij had ik wel een andere samenstelling dan jij gebruikt. Gisteren die mix nog gebruikt (niet voor nasi overigens haha).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zout is een smaakversterker. Daarvoor wordt het (te)veel gebruikt in die kant en klare mixen. Niet omdat het goedkoop is maar omdat het de smaak versterkt van de kruiden die (veel te) lang houdbaar moeten zijn.

 

Overigens gebruik ik wel veel conimex maar dat is een kwestie van smaak ;-)

 

Wel gaaf dat je dit post. Ik ga het zeker een keer proberen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verrast door de vele positieve reacties via pm, en reputatie meldingen.

 

@Geert

In bepaalde streken in belgie (regio gent) spreekt men over "een broodje pitta" (met 2 t ipv 1 t in Nederland) als men een broodje shoarma of broodje kebab bedoel.

Dit is eigenlijk onjuist want pitta is de benaming van het broodje, en niet de benaming van het vlees.

 

Heb je echt nog nooit nasi gegeten?

Ik zou zeggen, probeer het eens. Verandering van spijs doet eten. En zeker als je de controle heb over de ingrediënten.

 

@Loreen

Ik heb 2 uitgewerkte curry recepten waarvan 1 curry madras is.

Die post ik graag een andere keer, want dat is al iets complexer.

Het zelf mengen van curry maakt het werken met kruiden pas echt leuk.

 

Veel mensen denken dat currypoeder van de curryplant afkomstig is :)

En in België noemt men het kerrie zodat het helemaal niet meer te volgen is.

 

@phtvs

Zout is inderdaad een smaakversterker, maar of dat de reden is durf ik niet te stellen.

(ik heb gelezen dat de voornaamste reden de prijs is, maar dat kan ik niet onderbouwen omdat ik niet werkzaam ben in de voedselindustrie)

 

In de meest nasimixen zit mononatriumglutamaat (ook bekend als MSG of ve-tsin of MSG).

Hier zijn heel veel verschillende theorieën over te vinden waarvan de een beweerd dat uit onderzoek is gebleken dat het ongezond is, en ook diverse andere onderzoeken die het tegendeel beweren

 

In ieder geval heb je bij het zelf mengen van kruiden de regie in handen en kan je wel of geen zout toevoegen, wel of geen vet-sin, wel of geen rode peper.

 

@iedereen

De volgende 2 recepten zullen bestaan uit het zelf maken van curry madras, en het maken van een marinade voor scampi.

Maar die post ik vermoedelijk over 1 a 2 weken.

Ik wacht eerst nog even op @Geert zijn praktijkervaring met nasi of shoarma :)

 

 

Nog 2 belangrijke tip

Tijdens het koken moet je proeven!

Sommige mensen houden van pittig, anderen houden van mild.

Het pittiger maken is makkelijk, maar als je teveel gebruik kan je het niet meer minder pittig maken. (of je moet meer rijst gaan toevoegen)

 

2e tip

Als je weinig tot geen tijd heb voor koken, begin er dan niet aan.

Een tussenvorm is om nasi in de avond te maken en het hierna in de koelkast te plaatsen voor 1 tot 3 dagen.

Je kan het hierna heel eenvoudig even roerbakken in een wok. (niet in een magnetron, dat is funest voor de structuur).

Link naar reactie
Delen op andere sites

@martin e.a.

 

Vergeet ook niet te ruiken tijdens het bereiden van je voedsel.

 

Bij mij gaat naast prei e.a. ook gember en komijn in de nasi. Conimex mix voor nasi gruwel ik van.

 

Kruiden en specerijen koop ik bij de plaatselijke Turk/toko. 250 gram voor 3 euro.

Voorraadpotjes worden gevuld. De aangebroken zakken gaan in luchtdichte clip-doosjes in de keukenkast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@martin ik ga zeker jou nasi proberen na maken . Alleen gemberpoeder heb ik niet wel gember pasta zou dat ook lukken ?

 

Ik zou het niet doen omdat het een compleet andere smaak heeft.

Niet dat het niet lekker is, of dat het niet kan. Maar dan kan je het nog beter de eerste keer laten vervallen.

 

Ik probeer altijd uit te gaan van de basis, en daarna pas experimenteren met alternatieven.

 

@Dreutel

Trassi is erg persoonlijk, en ik vind het ook een prima toevoeging.

Maar als ik dit in het eerste recept had verwerkt dan was dit voor mijn overige gezinsleden gelijk het einde geweest van mijn experiment (die vinden trassi walgelijk)

 

@Peerken

djinten is gemalen komijn, en is een van de basisbestanddelen.

 

Eigenlijk is het net zoals met muziek. Vandaag luister ik graag naar

gisteren naar
en morgen naar

 

Maar zonder de instrumenten die ze gebruiken hadden ze de muziek nooit kunnen maken.

 

Ik "componeer" graag met kruiden, maar als je iemand bij de eerste kennismaking met een piano vraagt

na te spelen is de kans groot dat men hierna nooit meer een piano zal aanraken :)

Vandaar dat ik ben begonnen met enkele eenvoudige zaken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorige week vrijdag de nasi kruiden gemengd en een deel bij gekookte rijst gevoegd . Best lekker . Morgen breiden we het recept uit . Ik heb een biefstuk uit de diepvriezer gehaald en een kippenborst . Die ga ik in dunne plakjes wocken samen met wat groenten moet nog kijken wat . Daarna ga ik de gekruide rijst toevoegen en mengen . Wat denken jullie .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorige week vrijdag de nasi kruiden gemengd en een deel bij gekookte rijst gevoegd . Best lekker . Morgen breiden we het recept uit . Ik heb een biefstuk uit de diepvriezer gehaald en een kippenborst . Die ga ik in dunne plakjes wocken samen met wat groenten moet nog kijken wat . Daarna ga ik de gekruide rijst toevoegen en mengen . Wat denken jullie .

 

Ik persoonlijk vind een mix van rundvlees en kip niet zo'n succes.

Of ik eet kip, of ik een rund.

 

Soms is een biefstuk gebakken met boter, en dan wat peper en zout iets waar je echt niks meer aan moet toevoegen.

Dus denk nou niet dat ik vind dat je over alles kruiden moet gooien.

 

Maar als je van afwisseling houd, en je wil zelf eens met shoarmakruiden aan de slag, dan kan je het naar mijn idee maar beter zelf maken.

Ander doe je de biefstuk puur naturel (peper/zout, boter/olijfolie en een teentje knoflook), en de kip in dunne plakjes met de zelfgemaakte shoarmakruiden?

Dan kan je kiezen.

 

//edit

oh, wacht, ik denk dat je bedoel om je nasi te voorzien van vlees?

 

zo ja, dan zou ik alsnog een keuze maken tussen rund of kip

En een prei , ui

En uiteraard een paar gebakken eieren er bij.

 

Biefstuk lekker in de koelkast laten liggen tot de volgende dag, en bakken in de knoflookboter met een bruine boterham :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@martin,

 

Ik ken het probleem in Spanje dus je eigen kruiden mengen is een goede optie. Ik had er vorig jaar al een draadje over gemaakt met dezelfde titel.;)

 

http://preppers.nl/forum/threads/8801-Zelf-kruidenmengsels-maken?highlight=shoarmakruiden

 

Naar Spanje neem ik regelmatig kruiden en boemboes mee uit NL en de afgelopen trip heeft Raycoupe er een lekkere NAsi variant van gekookt. Probeer ook in Spanje te zoeken naar een "Marokaanse shop\vaak slagerij ook". De hebben goede kruiden die je als basis kunt gebruiken ook en erg goedkoop.

 

Wel vind ik het vlees in Spanje een heel andere smaak hebben, dus moet je na verloop van tijd wat aanpassen aan je recepten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Met nog steeds dezelfde doelstelling in het achterhoofd, hierbij een recept voor curry madras.

 

Wat is Kerrie/curry?

Kerrie, in België curry genoemd, is een in de keuken gebruikt mengsel van specerijen

In Nederland/België zijn zeer veel pakjes/blikjes/glazen potten met zogenaamde kerrie gerechten.

Het absolute dieptepunt is een pot Chicken Tonight van Knorr.

 

Wat is er mis met de standaard potten en pakjes?

Het lijkt zo makkelijk, maar je weet niet meer wat je eet. Er zitten zeer veel hulpstoffen in, die de houdbaarheid ten goede komen, maar geen onderdeel zijn van het originele recept.

En dan gaan we het niet hebben over de hoeveelheid zout, en de absurde prijs.

(Wat ik bedoel is dat een pot van 50cl iets van 45cl water bevat, die overige inhoud is de helft zout, en overige helft hetgeen we straks zelf gaan maken)

 

Waar komt het vandaan?

Kerrie is oorspronkelijk afkomstig uit India. Meestal spreken we over de de Indonesische kerrie versus de Thaise kerrie. Deze worden echter gemaakt van mengsels van verse kruiden en specerijen ipv droge kruiden. Ik ga het hebben over Indiase kerrie.

 

Verhouding tussen het gebruik van zaadjes versus poeder.

Nu ben ik zo gek om zowel komijnzaad als komijnpoeder (djinten) in mijn selectie te hebben. Maar over het algemeen kan je 1 eetlepel komijnzaad vervangen door 2 theelepels komijnpoeder (djinten). Hetzelfde geld voor korianderzaad.

 

Droog of nat ?

Sommige mensen verklaren je voor gek als je alleen met poeders werkt. Je kan veel beter werken naar een smeuïge pasta is hun idee. Men gebruikt dan verse knoflook, verse gember, zonnebloemolie en de droge kruiden. Ze hebben gelijk, maar begin nou gewoon met deze basis. Als je eenmaal “de smaak” te pakken heb kan je alle kanten op.

 

 

Recept minimaal:

1 eetlepel komijnzaadjes of 2 theelepels komijnpoeder (djinten)

1 eetlepel korianderszaadjes of 2 theelepels korianderpoeder (ketoembar)

1 theelepel mosterzaadjes (of een snufje mosterdpoeder)

2 theelepels kurkuma

½ theelepel zwarte peper

2 theelepels gemberpoeder (of een klein stukje verse wortel raspen)

1 theelepel chilipoeder (of 1 verse rode pepers met zaadjes fijnsnijden)

 

Optioneel:

Afhankelijk van je smaak en wat je nog tegenkom in je voorraad:

 

2 theelepels paprikapoeder

2 theelepels kaneel

1 theelepel gemalen kruidnagel

1 theelepel kardemom

1 theelepel venkelzaden (als je van een lichte anijssmaak houdt)

 

Je ziet hier diverse kruiden terugkomen die ook in de nasikruiden zijn gebruikt. Je zal zien dat je na verloop van tijd met een tiental basiskruiden een vrijwel oneindig tal soorten gerechten kan maken.

 

Hoe te mengen:

 

Met een vijzel en mortier begin je met de zaadjes!.

Dus niet heel de zooi bij elkaar gooien en als een bezetenen gaan stampen, maar de zaadjes als eerste fijnmaken.

 

v1.jpg.617626473542ee67d43592c226ae7e8d.jpg

 

v2.jpg.71251842fee64b3b448e855e79e2cdeb.jpg

 

Als je de zaadjes tot een fijn poeder heb gekneusd doe je de rest van de poeders er bij.

 

v3.jpg.2bbd871fb24411f90c067597da52862f.jpg

Hierna het geheel goed door elkaar roeren (ik gebruik dan meestal een vork) en geniet van de geur.

 

v4.jpg.a0450ab4f4c6338c2dd8ab0fa9c62753.jpg

 

En dan?

 

Het mengel noemen we “curry madras” en hiervan gebruik je 2 eetlepels. (niet meer, niet minder)

Deze meng je met 400 milliliter romige kokosmelk (uit een blik, of je maakt het zelf van kokosrasp). Vervolgens voeg je kip/lams/varkens/rund toe (afhankelijk van je voorkeur, ik gebruik kip) en groenten naar keuze toe. nog even 15 minuten doorkoken en dat was de laatste keer dat je ooit nog een pot chicken tonight heb gekocht.

 

Honger!, De praktijk

 

Ik ga nog maar eens aan de slag en gebruik mijn “eigen” recept om het nog eens compleet langs te lopen. Binnen enkele minuten heb ik het kruidenmengsel en weet weer de reden dat een granieten vijzel zoveel beter is dan een keramische vijzel.

(regelmatig bij de Lidl voor 7,99, een prima vijzel)

Tot mijn schrik kom ik tot de ontdekking dat ik de blikken kokosmelk allemaal naar Spanje heb meegenomen en nu wordt het flink improviseren. Nu heb ik wel kokosrasp, maar laten we het even iets anders doen.

 

Dit heb ik gevonden in de groentemand.

 

groente.jpg.ac049002eaf135bdeeae45de0fc30151.jpg

 

En uiteraard heb ik een mooi stuk kipfilet.

 

Ik begin met een pan water voor de rijst.

Zorg dat je exact 1,5 keer de hoeveelheid water gebruik t.o.v. de rijst

Dus stel je pakt 2 koppen rijst, dan pak je vervolgens 3 koppen water.

Het koken van "de perfect rijst is lastig omdat het afhankelijk is van de soort rijst.

Maar over het algemeen gewoon het vuur hoog zetten, 2 minuten koken, en dan het vuur laag zetten voor 10 minuten.

(als je echt zuinig wil zijn dan zet je het vuur gelijk uit, maar dan moet je ongeveer 20 minuten na garen)

 

Kip in niet te kleine blokjes snijden, wat kurkuma er over zodat het mooi geel wordt.

Even bakken totdat het nog niet gaar is.

Dan de kip UIT DE PAN en aan de kant zetten.

En tomaat in blokjes snijden.

 

tomaat.jpg.e90656997b8b55001966584b209f1f93.jpg

 

 

Dan de groente snijden, lente-ui paprika en dezelfde pan gebruiken om de groente te roerbakken.

 

bak1.jpg.c4781c661f71206cb26f0990adfc63b4.jpg

 

even doorbakken en het curry mengsel toevoegen en de kip er weer bij.

 

Wel even inkoken wat die tomaten bevatten redelijk wat vocht.

 

bak2.jpg.294baeb4c01e9797b292b1e8f9f17734.jpg

 

Nu kan je de appel in stukjes snijden, en deze er bij doen

 

appel.jpg.3e80a4582e7c1c6d3d97b3f36778db76.jpg

 

Omdat dit een redelijk pittig gerecht is vind ik lekker om op het bord een paar flinke lepels (Griekse) yoghurt te gebruiken.

 

Indien je nog wat amandelschaafsel heb liggen kan je dat mooi gebruiken om het te gratineren.

 

 

Smakelijk eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wouter Klootwijk op bezoek bij een kruidenmengfabriek:

 

http://www.npo.nl/de-wilde-keuken/06-03-2015/VPWON_1236340

 

Heb ik een groot stuk van gezien, maar ik heb zelf vroeguh 4 jaar bij de grootste kruiden en specerijenhandel van NL gewerkt. Vergis je niet dat dit commerciële bedrijven zijn. Dus niet alleen de smaak staat voorop, maar ze verkopen je graag zout wast voor hen een paar cent de kilo kost.

 

Voorbeeld van recepten die ik nog ken uit die tijd:

 

Kipkruiden bevat 70% zout

Speklapjeskruiden bevat 50% zout

Marinademix bevat 30% zout

 

Zie mijn betoog hier, ook voor lekkere mengsels.

 

http://preppers.nl/forum/threads/8801-Zelf-kruidenmengsels-maken?highlight=kruidenmengsels+maken

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Gister had ik zin in gyros. Dus ga je het interwebs af en vind je een recept. Ik heb wel veel in huis, maar ook niet alles.

Met wat ik had zo goed als mogelijk wat gemaakt. Het gerecht smaakte na bereiding wat flets. Misschien te weinig gekruid of ontbrak er wat ?

De volgende keer gaat er meer gyrosmengsel over.

 

http://kruidenmix.plazilla.com/page/4295020884/kruidenmixen-zelf-gyros-kruiden-maken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...