Ga naar inhoud
GENEGEERD

Survival gear om brood te bakken tijdens shtf


Gast Dick Berts

Aanbevolen berichten

Gast Dick Berts

http://www.qvist.nl/camp-oven.html

 

Elke dag brood hoeft niet, maar als een shtf wat langer gaat duren, dan ga je vers brood enorm missen. Hoe kunnen we tijdens een shtf nog brood bakken? Deel uw wijsheid me uw collega preppers. Bijgaand de Coleman Camp Oven. Lijkt me een geweldig apparaat. Goede reviews over gelezen, maar ik heb hem zelf niet. Heeft iemand ervaring met dit apparaat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 71
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

recept voor het bakken met broodbakmix 750 gram in de oven:

 

Mix 500 gram Speltbakmix, en 310 ml (gr) lauwwarm (20-25 C.) water, enkele minuten samen met de hand, of met de handmixer.

Kneed het deeg en rol het strak op en plaats het in de bakvorm.

Afdekken met een theedoek en 45 minuten laten rijzen op een warme plek, of tot het deeg, dubbel zo groot, gerezen is.

Plaats het brood in wording, minimaal 40 minuten in een voorverwarmde oven. (voorverwarmen op 220, terugzetten tot 200)

Brood af laten koelen op een rek.

 

Maar nu mijn vraag hoe kun je brood bakken zonder oven. Ik weet dat ze in bv. Australië brood bakken in de grond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Dick Berts

@Rebe. Wat fantastisch! Als er een Nobelprijs voor het preppen bestond, dan ging ik deze vent voordragen. Heel erg bedankt!

 

De punaises dienen inderdaad als afstandhouder. De warme kan zo rondom het brood stromen en komt ook van bovenaf, dat is de truc. Een MEGA voorraad waxinelichtjes is een must voor iedere prepper, want die zijn bij zoveel dingen handig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Dick Berts

Tsjonge wat kun je soms een extreem goede adviezen krijgen op deze site. Ik zit nog met een belangrijke vraag. Ik heb nog nooit een brood gebakken. Dat ga ik nu proberen volgens de Rebe methode. Wat is de beste, de makkelijkste en vooral de langst houdbare broodmix die ik kan kopen? Kortom een Dummie recept? Alvast bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aangezien je de qvist website al had gevonden, denk ik dat een Dutchoven dé ideale oplossing is. Broodbakken gaat hiermee erg makkelijk evenals het maken van stoofpotten etc. Ik gebruik ze al jaren, en nog nooit is er iets mislukt. Gewoon wat kooltjes/briketjes eronder en erboven en wachten maar. Pan is onverwoestbaar gietijzer (niet laten vallen, dan breekt ie!). Hierdoor blijft de pan ook lang warm en is de warmte verdeling zeer gelijkmatig. De Dutchoven is de ideale SHTF bug-in kook methode. Ook op de kooltjes van een houtvuur kan je hiermee koken....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Dirk,

ik had het recept al eerder hier boven vermeld. Maar hier komt die nog een keer:

Mix 500 gram Speltbakmix, en 310 ml (gr) lauwwarm (20-25 C.) water, enkele minuten samen met de hand, of met de handmixer.

Kneed het deeg en rol het strak op en plaats het in de bakvorm.

Afdekken met een theedoek en 45 minuten laten rijzen op een warme plek, of tot het deeg, dubbel zo groot, gerezen is.

Plaats het brood in wording, minimaal 40 minuten in een voorverwarmde oven. (voorverwarmen op 220, terugzetten tot 200)

Brood af laten koelen op een rek.

 

Merk Speltbakmix houdtbaar tot maart 2017

Link naar reactie
Delen op andere sites

En oud brood kan je uit drogen ben ik nu aan het doen ;)

DSC02362.jpg.f64d3dcfa20e6e1b5f75d0787d195961.jpg

 

Gaat daarna maanden mee :rolleyes:

Dit deden de bakkers vroeger ook

 

brood bakken doe ik al een jaar op kolen

 

en ik bak niet op brood mixen

Groet jolanda

Link naar reactie
Delen op andere sites

650 gram volkoren meel

550 gram bloem

800 cc water

225 gram roomboter

1 eetlepel suiker

24 gram zout

25 gram gist

5 vitamine C tabletjes

 

dit is goed voor 2 broden van 1 kilo ;)

 

voor wit brood 1200 gram bloem

 

water met roomboter op warme en boter smelten *niet koken*

 

Je meel en bloem zeven

zout goed verdelen

vitamine verkruimelen

gist ook goed vermengingen

suiker ook verdelen

 

dan handwarm water en gesmolten boeter toe voegen

en met gewone lepel goed roeren

 

dan bloem op aanrecht en gooi de bak om

bloem in zeef eroverheen strooien en dan kneden maar

 

naar 15 minuten in rust gooien zo'n uurtje

 

Dan deeg in twee stuken verdelen zo'n 1100 gram per stuk

 

En kneden op bollen genoemd

 

Dan het brood vouwen

 

maak met handen of deegroller een rechthoek

voor de uit eenden naar binnen

en rol het deeg naar je toe en laat de rand onderop eindige

gooi het in bak blik

 

en handdoek er over een uurtje rust

 

dan afbakken hoe heet oven weet ik niet dat doe ik op gevoel *bak op kolen*

DSC02094.jpg.a143f89700c01cb18ecebe16846f616d.jpg

 

Dan heb je oerbrood :D

Groet Jolanda

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is de beste, de makkelijkste en vooral de langst houdbare broodmix die ik kan kopen? Kortom een Dummie recept? Alvast bedankt.

 

Ik zou zeggen: fuck kant-en-klare broodmix. Gewoon bloem met droge gist, suiker, zout en water. As simple as that :)

Het basisbroodrecept van Jamie Oliver gebruik ik, maar dan halveer ik meestal het recept (of nog kleiner deel, 1/3 geeft ook al flink brood)

 

PS: Je kan ook grotere pakken gist kopen, bijvoorbeeld bij een molenwinkel als deze. (hier koop je ook bv zakken bio tarwe van 25kg ofzo)

 

Zie ook draadje: Handmolen om granen e.d. mee te malen

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.qvist.nl/camp-oven.html

 

Elke dag brood hoeft niet, maar als een shtf wat langer gaat duren, dan ga je vers brood enorm missen. Hoe kunnen we tijdens een shtf nog brood bakken? Deel uw wijsheid me uw collega preppers. Bijgaand de Coleman Camp Oven. Lijkt me een geweldig apparaat. Goede reviews over gelezen, maar ik heb hem zelf niet. Heeft iemand ervaring met dit apparaat?

 

Yep, ik heb er één.

 

Het is van enkelplaats gegalvaniseerd plaatstaal en ik gebruik hem om een benzine brander.

De verbrandingsgassen gaan deels de oven in, waar ik niet echt blij mee ben.

De oven heeft geen isolatie, waardoor het flink doorstoken is, op een brander van 2 kW.

De thermometer wijs ongeveer de helft aan van de werkelijke temperatuur.

 

Mogelijk kan je hem op een verhoging zetten (tent haringen of zo) en er een schaaltje met gloeiende kolen onder zetten.

Zelf wil ik dat nog eens uitproberen, dan zie ik de meerwaarde van de oven.

Anders zou ik hem zelf liever inruilen voor een dutch oven.

 

Blanky,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben van mening dat je zo min mogelijk bepakt moet zijn (afhankelijk van draagkracht/vervoerscapaciteit) vandaar dat ik dit meer op prijs stel dan nog een lading zooi voor de heb.

 

Recept pinnbröd.

stor_pinnbrod1.jpg.8528a297090160e175828bf3a492ac26.jpg

5 dl tarwemeel

2 tsk zout

2 tsk bakpoeder

2 dl water

 

Tip voor je pinnbröd: neem een plastic zak mee, en doe hierin je ingrediënten mengen. Geen plakkerige handen en zga geen verlies van je deeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thx Rebe. Ik ga hem zeker een keer proberen en heel zeker onthouden.

 

Als ik op een survival tripje ben bak ik meestal een brood(tje) op een of andere manier. Hier onder zie je een brood op de achtergrond die op een steen bij het vuur ligt. Op de voorgrond zie je een RVS pot staan waarin ik op de laatste foto het broodje had gebakken.

SSL14615.jpg.ba9039f03cd9ae0718333ffa1efa03d5.jpg

 

Het rooie wat je ziet zijn bramen die ik had gevonden en erin had gedaan. Ik denk dat ik het brood nog even een beetje meer kleur heb gegeven door het nog even met de bovenkant naar het vuur te leggen.

brood.jpg.47b3e86f571cdac3138855086caa912a.jpg

 

Broodje gebakken in een RVS pot.

SSL14363.jpg.41b677e171c58412a2f0ac64fe5e3f04.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier hebben we (eigenlijk was het enkel Robbie) het ook geprobeerd volgens de methode die Rebe voorstelde.

 

We hebben gewoon een standaard pak broodmix van Koopmans gebruikt. We hebben in plaats van roomboter echter olijfolie gebruikt om een shtf situatie beter na te bootsen.

 

We hebben stappen uit de video gevolgt maar in plaats van punaises een ketting onder de pan gelegt zodat de pan minder beweegt. Na de 3.5 uur was het brood klaar en hebben we allemaal een stukje gehad. Het brood zag er goed uit en smaakte ook heerlijk.

 

Hier een paar foto's:

 

DSC_0908.jpg.4d2f20bff07acf6c08dfa5e634e4d3d3.jpgDSC_0909.jpg.f84fee61c52995758eb380a54f4ece7e.jpgDSC_0910.jpg.ecde04613dfec2878b495960c46eec0c.jpgDSC_0912.jpg.0f52245d58195d0c1d58a6d1fa8fc27a.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...