Ga naar inhoud
GENEGEERD

APRS / RTL-SDR onderzoek


Communicator

Aanbevolen berichten

APRS, ik heb het al eens eerder aangekaart, maar enkel met hetzelfde linkje als ik nu plaats.

 

Gisteren stuitte ik via mijn RTL-SDR set-up op de frequentie 144.800Mhz, en hoorde daar een packet signaal. Na enig onderzoek blijkt dit het APRS kanaal te zijn wat voor de EU en RU bepaald is.

 

APRS in een notendop:

 

Een gestandaardiseerd protocol waarmee je mobiele stations kunt traceren (later meer...) een nieuwsuitzending kunt doen, en/of weerberichten kunt doorgeven. Dit systeem leent zich ook uitermate goed om tijdens nood situaties op lokaal en regionaal niveau informatie uitwisseling tot stand te brengen.

 

Het nadeel is wel dat dit systeem grotendeels enkel beschikbaar is voor zendamateurs met een licentie. Ik mag wel als amateur zonder licentie meeluisteren en kijken. Dat dit niet zo simpel is zoals het nu klinkt leg ik nu uit.

Zonder al te diep in te gaan op de techniek probeer ik eerst duidelijk te maken waar men APRS zoal voor gebruikt.

 

APRS bestaat inmiddels zo'n 30 jaar en daardoor is er inmiddels een ruime keuze aan apparatuur wat je hiervoor kunt gebruiken. Mobiele stations gebruiken bijvoorbeeld vaak een portofoon met APRS ondersteuning en een GPS module. Op basis van hun roepnaam stuurt deze porto automatisch om de zoveel tijd een signaal met daarin o.a. de roepnaam en gps gegevens. Door heel europa staan Digipeaters die dit signaal oppakken en verwerken. Door de internet verbinding die men met dit systeem heeft gemaakt, kan je dus wereldwijd al deze gegevens met elkaar delen. In de USA wordt het actief gebruikt om bijvoorbeeld Weather Alerts te versturen. Maar ook vliegtuigen gebruiken het om hun locatie door te geven.

 

Maar goed, zonder licentie kan je dit dus niet. Maar wat kan het dan voor nut zijn voor mij? Wel.. allereerst omgang met deze techniek verbreedt mijn kennis weer. Allertweetst; informatie vergaring zonder gebruik te maken van internet vind ik een belangrijke ontwikkeling en helaas is dit een uitstervend fenomeen, wat ons nog wel eens heel zuur zou komen te staan.

 

As we speak heb ik nu een set-up draaien die meeluistert op de APRS frequentie, het signaal vertaalt naar leesbare tekst, en dit vervolgens netjes weergeeft op een realtime kaart van Nederland in een straal van zo'n 100-120Km.

 

Oke, en wat zie je dan?

 

Nou ik zie auto's rijden, schepen varen, Thuis stations die inmelden, Repeaters...

In mijn ogen dus een geweldig en goed functionerend systeem wat zo'n beetje alles omzeilt wat met internet te maken heeft.

Met een simpel laptopje, een goedkope DVB-T usb-stick en de juiste software kan je op deze manier erg makkelijk meekijken wat er zoal om je heen gebeurt. Nieuwsberichten en Weerberichten ontvangen.

 

Nu zijn er vast leden die hier vééél meer van afweten dan ik. Mocht ik iets fout hebben uitgelegd, correcties zijn welkom. Tevens ook meer uitleg is meer dan gewenst, en het liefst visueel ;)

 

Mijn set-up is als volgt:

een DVB-T USBstick (FC0013 chipset)

SDR# (SDR Sharp) + ZADIG

Soundmodem (software matige TNC)

APRSIS32 (ontvangst en zend programma)

 

Klinkt allemaal ingewikkeld, maar is het echt niet;

 

Stop de USB stick in een USB poort. Laat windows NIET de drivers installeren, maar gebruik het programma ZADIG om de correcte drivers te installeren.

Installeer SDR Sharp, kies als Device "RTL-SDR/USB" en druk op de PLAY knop. Et Voila, als het goed is hoor je nu geruis net als een FM radio die naast een zender staat.

 

Kies als frequentie: 000.144.800

 

Even geduld uitoefenen, en als het goed is moet je binnen een aantal minuten een signaal ontvangen. Overal in NL!

 

Nu open je Soundmodem en bij settings kies je: Devices > Zorg er voor dat de juiste geluidskaart staat ingesteld waarop Soundmodem moet luisteren.

Vervolgens de volgende instellingen:

AGWPE Poort 8000 Enabled > PTT Port Com1 (Dual PTT OFF)

Ga dan naar Modems > Mode Type > VHFAX.25 1200Bd

 

Als alles goed is gegaan, moet je nu het signaal ook via de Soundmodem binnen krijgen. en kan je al zien dat het gedecodeerd wordt naar leesbare tekens.

 

Open nu APRIS32 en ga naar Configure > Ports > New Port

Kies vervolgens AGW en geef het een naampje: AGW/VHF ofzo...

Klik op Create en kies vervolgens TCP/IP

Vul daar in: IP/DNS = 127.0.0.1 PORT = 8000

Klik dan op Accept

 

Vanaf nu ontvangt APRSIS32 het signaal wat je via SDR Sharp ontvangt en zal je zien dat de verkregen data automatisch op de kaart geplot wordt!

 

Om het geheel optimaal te krijgen zijn er tot in de kleine details nog aanpassingen nodig, en ook een betere antenne scheelt heel veel.

 

attachment.php?attachmentid=16469&stc=1

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast ghostwhiper

@Communicator ik ben zelf ook aprs op de 11 meter aan het uitzenden als ik mobiel ben.

Zodra de licentie behaald is gaat de volgende setup draaien: garmin gpsmap 60 -> diy TNC -> baofeng uv5r.

 

Nog even een correctie het is niet overal in Nederland het is wereldwijd ;)

 

Overigens heb ik een zeer goede soundmodem tnc gevonden die beter en stabieler is dan agwpe.

draait hier nu al een tijdje met een BBS en Chat node.

installatie daarvan is ook veel simpeler.

 

http://uz7.ho.ua/packetradio.htm

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

@Communicator euh een paar Russen, Amerikanen, een Taiwanees, veel Spanjaarden, Noren, Zweden.

het ligt maar net aan de condities.

En ja gewoon op FM ;)

 

Je kunt het meer als dx cluster zien.

 

Mijn zelfbouw soundmodem die ik er voor gebruik.

20150112_193051.jpg.f8f141dd75414dcdbce11d5263e53051.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb eindelijk EINDELIJK mijn sound interface aan de praat!

 

Aanvankelijk was het allemaal zooo simpel, maar ik heb bijna twee uur lang mijn hersens getergd om het feit dat de audio niet binnenkwam op mijn bak.

Om een héééél lang verhaal kort te maken... kabelbreuk ... kabeltje vervangen, en hoppa, eindelijk kan ik via mijn PC de PTT knop inschakelen en een digitaal signaal verzenden... pffffffff

 

Ook het ontvangen loopt nu netjes zoals ik wil. en kan ik de binnenkomende signalen nu gaan decoderen.... als ik wat ontvang tenminste... :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

Heel bekend verhaal @Communicator,

Zelf ben ik een keer 2 uur aan het prutsen geweest met hetzelfde probleem, bleek dat de laptop aansluiting op mute stond :rolleyes:

 

Is je soundmodem trouwens galvanisch gescheiden met trafotjes?

De meeste zijn dat niet namelijk en door statisch elektriciteit kan je bak over de zeik raken of erger je geluidskaart naar de knoppen gaan.

 

Die van mij koste trouwens nog geen 7 euro aan componenten en belangrijker zo goed als compleet zelf uitgedacht :)

Weerstand

led

diode

optocoupler

2x 1:1000 trafo's (sloop 56k modem)

rs232 poort (sloop 56k modem)

2x 3.5 mm jack aansluitingen

stukje gaatjesprint

oude handmike.

 

Wist je trouwens dat je met 1 pc en 1 geluidskaart ook 2 modems tegelijk kan laten draaien?

 

TNC 1:

Middelste pin speaker

middelste pin line in

DTR hoog voor ptt

 

TNC 2:

Tip speaker

tip line in

RTS hoog voor ptt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper
Ben even aan het kijken naar Winlink, ook leuk, alleen zijn er hier in Nederland geen RMS Gateways beschikbaar. Dat is dan weer jammer.

 

Niet veel anders dan telnet wat ik zo lees.

Ben zelf nu bezig in mn bbs en Chat ook via telnet bereikbaar te maken zodat je overal met een Internet connectie verbinding kan maken met de node.

Ook is het mogelijk om via mijn node via het Internet te verbinden met een node elders maar dat is eigenlijk een beetje vals spelen.

 

Leuk he digimodes ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...