Ga naar inhoud
GENEGEERD

Het nut van zendapparatuur voor een prepper: praktijkgevalletje


Dimidrie

Aanbevolen berichten

Zojuist is er een stroomstoring in Noord-Holland geweest, of nog deels gaande.

Dat gebeurt op zich wel vaker, maar voor mij werd nog eens duidelijk hoe nuttig het hebben en kunnen gebruiken van zendapparatuur is.

 

Ik had mijn portofoon (Baofeng uv-b5) afgestemd op 430.125mhz, de repeater in Hilversum(pi2nos) die in een groot deel van het land is te beluisteren.

Er meldde zich een goede 25 min geleden iemand uit Oosthuizen met de vraag of er nog meer amateurs te maken hadden met een stroomstoring.

Vervolgens kwamen er meerdere meldingen binnen uit die regio en wisten ook twee amateurs uit amsterdam te melden dat daar het net even had "gedipt" op het tijdstip van de stroomstoring.

 

Natuurlijk woordt zo'ń storing ook razendsnel gemeld op o.a. twittter.

Maar meerdere mensen meldden zojuist dat ze weer electriciteit hebben én dat hun 4g verbinding het ook weer doet.

Daar had ik zelf nog niet bij stil gestaan, dat bij een storing die wat langer duurt wellcht de mobiele zendmasten can de telecomproviders ook uit kunnen vallen!

En dan wordt het voor de meesten van ons lastig communiceren, als de geliefde smartphone geen verbinding meer kan maken.

Maar een simpele bamiporto van 45 euro en je hebt ook tijdens een stroomstoring nog contact met de buitenwereld

 

Voor mij is dit een leuke bevestiging dat het zin heeft om je te verdiepen in zendamateurisme.

Begin maart hoop ik mijn N-licentie te behalen en kan ik ook ervaring op doen met verbindingen makken.

Ik heb er zin in!

 

Groet, Dimidrie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ah, nog een Baofeng eigenaar!

Zelf heb ik de BF-F8+, bijzonder geinig. En eerlijk gezegd ben ik behoorlijk onder de indruk van deze poltofoons.

Ik had ze gekocht om een setje Motorola porto's (PMR) te vervangen omdat het bereik van die dingen me tegen viel.

Met de BF-F8+ pak ik repeaters die 35km verderop staan.

 

Dus tijdens een shtf waarbij de communicatie uitvalt heb je met een porto een streepje voor.

 

Tijdens de NOS gijzeling hoorde ik iets over 8 al via de porto dat er een gijzeling gaande was.

 

Ik ben bezig om zelf antennes te bouwen. Een oprolbare en een flex/vouw antenne voor onderweg.

 

Voor een TEOTWAWKI is het wellicht zinvol om naar een langere golflengte te kijken om ook internationaal te kunnen communiceren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper
Beofeng UV-8HX in bestelling staan, iemand ervaring mee?

 

Die baofeng dingen zijn van binnen bijna helemaal hetzelfde.

Uiterlijk en software zit de variatie vooral in.

Een enkel model heeft een andere eind transistor er in maar meestal is het vermogen gewoon intern opgedraaid als die zn vermogen al goed kan geven.

 

Er zijn betere portos waar je gewoon veel meer voor neer moet tellen, prijs is gewoon aantrekkelijk.

De slechtere bouwkwaliteiten ga je op langere termijn wel merken.

antennes zit ook zeer veel variatie in, sommige zitten over de hele 70cm en 2 meter dicht tegen het rode gedeelte aan op de meter.

andere antenne die goed is afgesteld en de porto blijft koeler, gaat langer mee en het zendbereik gaat met sprongen vooruit

Link naar reactie
Delen op andere sites

@AWOL mijn "prepper-praat" wordt ook door mijn beste vrienden niet serieus genomen. Een vriendin van mij had laatst ook een stroomstoring gehad en die is wat milder geworden. Zij vroeg me zowaarom advies over wat in huis te hebben om een storing makkelijk door te komen.

Maar ze zei er wel nadrukkelijk bij dat ik nu niet moest denken dat zei nu ook een voedselvoorraad aan ging leggen etc...

De stroomstroring van gisteravond had plaats in best een groot gebied, maar het duurde gellukkig maar kort, iets van een half uurtje. Dan zijn mensen het vaak zo weer vergeten.

Voor mijzelf ook een goede check; ik kwam erachter dat ik mijn zaklantaarn e.d. al een tijd niet gad gecheckt en ik moest heel hard nadenken in welke kast de noodverlichting ligt....:confused:

 

@Nomad_404 jazeker! ook hier een zeer tevreden BAofeng eigenaar. voor 45 euro koop je een hoop mogelijkheden. Ik heb de antenne van de UV-B5 vervangen door een langere van Nagoya, dat werkt super. Krijg inderdaad repeaters open die ruim 35km ver weg staan. Dart had ik nooit verwacht.

Ik ben benieuwd naar de zelfbouwantenne(s), post vooral je vorderingen hier op het forum, leuk om te lezen. Ik ben hier nog aan het klooien met een dipoolantenne voor 10/11 meter band.

 

@ghostwiper Thx voor de tip & link over de Yagi, daar ga ik zeker mee aan de slag.60km vanaf de grond is niet mis!

Ik was nooit zo'ń doe het zelver met elektronica, maar door deze nieuwe hobby pak ik dat steeds meer op en vind het nog leuk ook; dat geknutsel is zeker de helft van de lol!

 

@Snicky wat ghostwiper zegt kan ik helemaal beamen; veel waar voor je geld en inderdaad, een andere antenne is een goed idee.

De UV-B5 antenna is standaard niet slecht(als een van de weinige Baofeng standaard antennes), maar heb er een Nagoya 771 antenne opgeschroefd. Dat werkt super.

Die antenne was iets van 12,50 - 17,50 euro geloof ik.

 

Op Hamgear is veel te lezen over de chineze Bami/Nasi-porto's. Veel van de BAofengs zijn van binnen hetzelfde inderdaad.

Recent was Hans(PD0AC) goed te spreken over de Baofeng GT3 mk2.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

@Dimidrie die nagoya antennes is nog meuk.

Swr ook richting het rood en na een kwartiertje slaat die in overload omdat de tor te heet wordt en het display weg valt.

Met een diamond is die niet warm te krijgen zelfs als je hem als frn gateway gebruikt en dus langerdurig veel aan het zenden is.

Let ook op dat je geen ontvanger antenne gekocht hebt want veel antennes worden namelijk verkocht als geschikt voor zenden maar zijn dit absoluut niet!!

 

@Nomad_404 die 8 serie zit op een iets andere print maar is op 2 transistors na exact hetzelfde als de 5 serie.

Sterker nog in sommige 5 series baofengs (en de maas) kun je software matig de bias opschroeven met meer vermogen tot gevolg.

 

Let wel er zit een slecht filter in die dingen en op de 2 meter kan je uitkomen in de luchtvaart band door harmonischen die er niet uitgefilterd worden.

 

 

Kennis (zendamateur F) van me heeft zo'n beetje iedere baofeng staan en ze zijn allemaal uitvoerig getest en ook gemodificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Dimidrie die nagoya antennes is nog meuk.

Swr ook richting het rood en na een kwartiertje slaat die in overload omdat de tor te heet wordt en het display weg valt.

Met een diamond is die niet warm te krijgen zelfs als je hem als frn gateway gebruikt en dus langerdurig veel aan het zenden is.

Let ook op dat je geen ontvanger antenne gekocht hebt want veel antennes worden namelijk verkocht als geschikt voor zenden maar zijn dit absoluut niet!!

 

@Nomad_404 die 8 serie zit op een iets andere print maar is op 2 transistors na exact hetzelfde als de 5 serie.

Sterker nog in sommige 5 series baofengs (en de maas) kun je software matig de bias opschroeven met meer vermogen tot gevolg.

 

Let wel er zit een slecht filter in die dingen en op de 2 meter kan je uitkomen in de luchtvaart band door harmonischen die er niet uitgefilterd worden.

 

 

Kennis (zendamateur F) van me heeft zo'n beetje iedere baofeng staan en ze zijn allemaal uitvoerig getest en ook gemodificeerd.

 

Ok,ik gebruik de porto nu vooral om te ontvangen, dus heb daar nog geen problemen mee gehad gelukkig.,

Maar bedankt voor de tip, ik ga op zoek naar een goede (diamond) antenne en een goede swr meter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper
Ok,ik gebruik de porto nu vooral om te ontvangen, dus heb daar nog geen problemen mee gehad gelukkig.,

Maar bedankt voor de tip, ik ga op zoek naar een goede (diamond) antenne en een goede swr meter.

 

Bespaar niet op die swr meter en houdt de frequentie van die dingen goed in de gaten.

Die goedkope 27mc dingen kun je niet gebruiken ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

@Dimidrie dit is zo'n beetje een laag budget meter die kwalitatief goed is.

http://www.dile.nl/meetapparatuur-po-av-cn600-swrpowermeter-p-842.html

 

Zit maar een kleine afwijking in vergeleken met de antenne analyzer ;)

 

Overigens even een klein puntje.

Veel mensen denken dat een swr meter hun zender kan redden als de swr niet goed is maar dit is niet waar.

Een swr meter beschermt de apparatuur niet.

Het is niets anders dan een meetbrug naast de antenne draad die gewoon doorverbonden zit.

 

Zie foto

 

SWR_-_power_meter_inner_view.jpg.b9bb64dcd05372a82b19517024a19da6.jpg

 

Antenne draad loopt gewoon rechtdoor en de ground loopt via dat U profiel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn Baofengs enkel om het bereik te vregroten ten opzichte van de Motorolas. Voor de draagbaarheid op korte afstand heb ik er kleine diamond antennes bij gekocht. Werken prima, maar hebben bij lange na niet het bereik van de stock antennes. Die bevallen overigens prima, daar pak ik repeaters mee die op 30km staan.

 

Maar nu ik meer mogelijkheden heb met de Baofens ben ik me er meer in het verdiepen.

Voordat ik een zelfgebouwde antenne ga bouwen wil ik het eerst helemaal door kunnen rekenen.

En misschien ga ik ook wel mijn zendvergunning halen, toch wel geinig.

@ghostwhiper, die swr meters zijn niet goedkoop. Je koopt 3 Baofengs voor de prijs van een SWR meter! O_o'

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

@Nomad_404 klopt die swr meter is niet goedkoop maar wel goedkoop als je met vhf en uhf antennes bezig wilt gaan.

even gokken kost je je eindtrap en als je dat met een yeasu, kenwood oid doet ben je 50-200 euro aan onderdelen alleen kwijt afhankelijk van welke transistor er in zit.

 

Die yagi is al helemaal doorgerekend, guy weet waar die het over heeft. ;)

Gewoon bouwen, swr controleren en gaan.

 

Ben nu zelf bezig meter leren van de licentie en hoop in maart examen te doen voor N en F :)

 

Overigens neem ik aan dat je de repeaters niet gebruikt om te zenden?

Ontvangen is namelijk niet zo heel gek aangezien de meeste repeaters behoorlijk hoog staan met aanzienlijk vermogen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Nomad_404 klopt die swr meter is niet goedkoop maar wel goedkoop als je met vhf en uhf antennes bezig wilt gaan.

even gokken kost je je eindtrap en als je dat met een yeasu, kenwood oid doet ben je 50-200 euro aan onderdelen alleen kwijt afhankelijk van welke transistor er in zit.

 

Die yagi is al helemaal doorgerekend, guy weet waar die het over heeft. ;)

Gewoon bouwen, swr controleren en gaan.

 

Ben nu zelf bezig meter leren van de licentie en hoop in maart examen te doen voor N en F :)

 

Overigens neem ik aan dat je de repeaters niet gebruikt om te zenden?

Ontvangen is namelijk niet zo heel gek aangezien de meeste repeaters behoorlijk hoog staan met aanzienlijk vermogen.

 

De repeaters gebruik ik inderdaad niet om te zenden. Al heb ik de verleiding niet kunnen weerstaan om ze even uit te proberen. Maar goed, ik heb ook geen zin om het Radio Agentschap op de stoeo te krijgen.

Dus eerst een zendvergunning, dan pas weer zenden ^_~. Behalve de PMR banden dan, die gebruik ik wel.

Althans, daar heb ik ze op geprogrammeerd. Zo vaak heb ik ze niet nodig.

Ze worden vooral gebruikt met verbouwen, erg handig als ik onder de grond of het dak op moet. Dan kan de porto doorgaans op 1W blijven staan dus zit je eigenlijk niemand in de weg.

 

Voorlopig zit het er niet in om een SWR meter te kopen, als ik wat ruimer in het jasje zit is het wel iets om weer naar te kijken. Zelfbouwen is gewoon heel erg leuk.

 

Is die zendvergunning een beetje te doen trouwens? Of is het veel leren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

@Nomad_404

 

Een leuke antenne voor mobiel (nood) gebruik is de "slappe arnold"

 

http://www.pi4asv.nl/techniek/antennes/sl_arnold.html

 

goedkoop, sterk, eenvoudig, kortom geniaal op de 2 en 6 meter maar misschien ook wel voor andere banden aan te passen daar heb ik geen ervaring mee

 

let ff op met bami porto en de PMR en LPD strik genomen mag je zonder licentie niet op deze banden met een proto omdat je over met vermogen gaat en het een porto is met losse antenne. Toegegevens beetje theoretisch ;)

En er is ook nog een draadje op dit forum over de "kleerhanger antenne" voor de 70 cm en pmr

je hebt wel een SWR meter nodig om ze te tjunen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit gaat niks worden.

Ach... het begrijpen van de theorie is het moeilijkste, daarna is het gewoon een kwestie van stampen.

 

En ik moet eerlijk zeggen: ik heb nu zo'n 25 jaar mijn C-licentie (dat is nu F) en het staat leuk op je CV, maar ik heb de theorie eigenlijk nog nooit echt nodig gehad.

Natuurlijk helpt het dat je weet waar het over gaat wanneer je apparatuur modificeert (ik heb veel Condors omgebouwd), maar een echte berekening heb ik nog nooit hoeven doen.

 

Tegenwoordig is de gehele elektronica-hobby zo dood als een pier, dus de kans dat veel mensen tegenwoordig nog eigenhandig radio apparatuur gaan maken/repareren/modificeren is gering... helaas. :(

 

Als er mensen zijn die nog op zoek zijn naar een Bami "PMR" (dus zo eentje die niet écht toegestaan is): ik verkoop ze, inclusief programmeerkabel voor €25 per stuk. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan hier iemand voor me uitleggen wat hier nu bedoeld word, in normaal Nederlands?

 

Gaat het nu hier over een 27MC bakkie met een aantal kanalen? Wat moet je er precies aan programmeren en hoe zit dat net die antennes (70cm bij 2 meter???)

 

Wat kan ik verwachten van een PMR (ziet er uit als een portofoon?) en wat niet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@hailbaal mijn verhaal ging niet over 27MC maar over 430-450MC.

 

MC = MegaCycles = MHz = MegaHertz; dit geeft de "Frequentieband" aan waarop gecommuniceerd wordt.

 

Een andere manier om een frequentieband aan te geven is "Golflengte":

  • 27MHz = 11 meter band
  • 144MHz = 2 meter band
  • 430MHz = 70 centimeter band

Zoals je misschien ziet wordt de golflente kleiner wanneer de frequentie hoger wordt.

De formule hiervoor is overigens: λ = v / f

 

27MHz zijn de bekende bakkies die we sinds begin jaren '80 kennen en waarvoor je geen vergunning nodig hebt.

 

Walker.jpg.0959480b2c15d5413b8a81813d26c2a3.jpg

 

Voor de 2m en 70cm band moet je wél een vergunning ("Zendmachtiging") hebben; deze haal je door een speciaal examen te doen.

Wanneer je eenmaal zo'n machting hebt, dan ben je een "Radiozendamateur".

 

Zendmachtiging.png.ec53b4393fd7d13b0af391eb65d98949.png

(Helaas is het registratiebewijs van tegenwoordig niet zo best van kwaliteit...) :o

 

Om "Het gewone volk" tegemoed te komen, zodat deze ook gebruik kan maken van hogere frequentiebanden, hebben ze een

aantal jaar geleden de vergunningvrije LPD- en PMR-banden toegewezen.

Apparatuur dat op deze banden werkt moet aan bepaalde eisen voldoen en daardoor zijn er wat beperkingen qua mogelijkheden,

maar als je stiekem een portofoon neemt die eigenlijk voor radiozendamateurs bedoeld is, dan kun je redelijk onopvallend toch

meer en verder zenden dan de instanties eigenlijk toelaten.

 

"Echte" radioamateur portofoons zijn redelijk prijzig vanwege de kwaliteit, maar gelukkig bestaan er ook goedkope portofoons uit

China; deze worden "Bamiporto's" genoemd. ;)

 

Baofeng.jpg.090ac0ef002f6854d80a157a47ac8435.jpg

 

Deze Bamiporto's kun je zelf helemaal naar wens programmeren (frequentie, vermogen, coderingen, etc.) en dat doe je met een

speciale programmeerkabel.

 

Wil je er meer over weten, lees dan eens onze uitstekende Wiki over communicatie. :)

 

Groeten,

 

QF

Link naar reactie
Delen op andere sites

@hailbaal De bakkies, ofwel 27MC zit rond de 27MHz. Dit is de 11 meter band.

Zoals ik begrepen heb hebben de meeste 27MC systemen de frequenties reeds voorgeprogrammeerd. De kanalen zitten op vaste frequenties. (Corrigeer me als ik er naast zit)

De 2 meter band loopt van 144 tot 148MHz en zit in de VHF (Very High Frequency).

De 70cm band loopt van 430 tot 450MHz en zit in de UHF (Ultra High Frequency)

Hier zit ook de PMR dicht tegen aan:

Een PMR zoals die aan de wetgeving voldoet zit in de 466.xxxxx MHz, heeft maximaal 0,5W vermogen en geen uitwisselbare antenne. Voor de PMR zijn 8 kanalen vrijgegeven.

 

Dat is wat ik zo snel even weet op te schrijven. Er zijn forumleden die je hier veel meer over kunnen vertellen, ik ben nog maar een beginner op dit gebied.

Kijk ook een op http://www.frequentieland.nl voor meer info. Daar wordt heel veel duidelijk uiteen gezet.

 

EDIT: @QuickFix was me net voor ^_^

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...