Ga naar inhoud
GENEGEERD

PAPA ROMEO RONDE 10 Februari 19:00 - 20:00


Communicator

Aanbevolen berichten

Prepperronde.png

 

 

We zitten deze avond weer netjes vanaf 19:00 uur tot 20:00 uur standby op 27.005MHZ (27mc) en op 144.500MHZ (2meter) om te luisteren of we iemand horen voor de papa romeo ronde.

Daarnaast zitten we ook op de teamspeak server klaar voor een discussie :D

Alle informatie over de PAPA ROMEO RONDE vind je HIER. inclusief alles over Teamspeak!

 

Deze ronde kun je prima gebruiken om nu eindelijk je aangeschafte communicatie apparatuur eens uit te testen!.

 

Packet

Verder wil ik melden dat de aandacht zich momenteel verplaatst naar digitale communicatie over de ether. Dat houdt in dat ik persoonlijk voornamelijk experimenteel bezig ben met het onderzoeken van de mogelijkheden om communicatie op te zetten middels tekst berichten.

Hiervoor zijn een legio aan mogelijkheden beschikbaar. Deze technieken bestaan al enige decennia, en zijn tegenwoordig dusdanig ontwikkelt dat een koppeling met bijvoorbeeld een emailclient als outlook of mozilla thunderbird goed mogelijk is.

 

Als er door het land verschillende locaties zijn met een packet server (node) die met elkaar in verbinding staan, maakt dit het mogelijk om email berichten naar elkaar te versturen zonder tussenkomst van internet. Het is uiteraard vele malen langzamer, maar het werkt wel!

In Amerika is de ontwikkeling en gebruik van deze techniek redelijk mainstream omdat daar nog veel locaties zijn die niet door het gsm netwerk gedekt worden. Ik begrijp heel goed dat in nederland de noodzaak voor een dergelijk systeem vele malen lager ligt.

 

Ook DARES maakt gebruik van een soortgelijk systeem (RMS Express icm Winlink). Als zij worden ingezet op een locatie waar normale de normale communicatiemiddelen zijn uitgevallen, dan zetten zij een mobiel station op, om zo toch vanuit de ramp-plek informatie uit te kunnen wisselen.

 

Het verschil tussen mijn onderzoek en het systeem van o.a. DARES is dat ik me moet beperken tot de mogelijkheden die ik heb als zendamateur zonder licentie. Dit houdt wel in dat mijn systeem door IEDEREEN gebruikt kan worden.

Ik weet dat er meerdere enthousiastelingen zijn die met deze mogelijkheden experimenteren (@ghostwhiper en een aantal andere zendamateurs).

 

Voor een dergelijk systeem heb je het volgend apparatuur nodig:

 


    Een 27mc zender/ontvanger (vanaf 50 euro)
    Een TNC (interface tussen zender/ontvanger en PC/Laptop) (vanaf 80 euro)
    Een goede antenne bij voorkeur op goede hoogte (vanaf 60 euro inc kabels en pluggen)
    Packet software (BPQ32) (gratis)

 

 

En natuurlijk de nodige kennis en enthousiasme om dit met elkaar in verbinding te krijgen.

Ik ga over dit onderwerp de nodige informatie plaatsen op http://www.noodnetwerk.nl mocht je meer informatie willen...

 

ROS Mode

ROS is een relatief nieuwe en exotische digimode die het mogelijk maakt om een erg zwak signaal toch nog te kunnen decoderen. Dit maakt het mogelijk om op grote afstanden te kunnen communiceren. Voor deze mode moet je helaas wel een zender/ontvanger hebben die wat meer kan dan de normale 40 kanalen. omdat een aantal van de gebruikte frequenties in de 10 meter valt.

Ik heb deze mode zelf nog niet zo lang geleden ontdekt, maar merk al wel dat mijn gemiddeld bereik zo rond de 450-500 kilometer is met gemiddelde/slechte condities. Omdat je gebruik maakt van de ionosfeer is dit helaas geen garantie, omdat het erg weer- en zon afhankelijk is.

 

Voor ROS is een erg leuk programma ontwikkeld die het één en ander vereenvoudigt. Zo kan je instellingen invoeren die automatisch rapporten verstuurt en ontvangt. Daardoor kan je op www.pskreporter.info heel makkelijk zien welk station jou ontvangen heeft, en welke jij ontvangen hebt met de bijbehorende ruwe locatiegegevens. Omdat je ook een email client kunt invoeren kan je ook automatisch via email rapporten naar elkaar verzenden en ontvangen met de bijbehorende QSL kaarten (Skipkaarten).

 

Persoonlijk vindt ik dit een erg vermakelijke digimode. Functionaliteit en relatie tot preppen is er niet echt.

 

CW - Morse code

Dit is één van de oudste vormen van communicatie over de ether, en wordt nog steeds veelvuldig gebruikt. (ja echt waar!). Veel zendamateurs kunnen zelf morsecode met de hand versturen, maar daarvoor moet je wel behoorlijk veel oefenen en blijven herhalen.

Tegenwoordig is dit natuurlijk veel makkelijker geworden door het gebruik van een PC die het verzenden en ontvangen van morsecode volledig automatiseert.

 

Het nadeel van morsecode is de snelheid. Voordat je een volledig bericht hebt verstuurt ben je een paar minuten verder, wat bijvoorbeeld bij packet enkele seconden nodig heeft.

 

een groot voordeel van morsecode, is dat het signaal heel ver draagt, waardoor je met gemak grote afstanden kunt overbruggen.


Al met al,

Weer genoeg om over te kletsen vanavond tijdens de Papa Romeo Ronde!

 

Hopelijk tot vanavond!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
De opkomst was laag vandaag. 3 leden, met mezelf meegerekend.

 

Vorige maand was er door een interne verhuizing hier, geen papa romeo ronde, en moet ook zeggen dat ik daar niemand over gehoord heb.

Zoals altijd, We houden stug vol. Dus volgende maand zijn we gewoon weer van de partij!

 

Ook dan probeer ik er weer bij te zijn :)

En hoop dat er meer leden hun interesse tonen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook standbye gestaan op 27.005 mhz en 144.500 mhz, maar had geen tijd om mij in te melden op teamspeak.

Is 144.500 mhz nog steeds ons 2meter prepkanaal?

 

Volgende maand ben ik zeker weer van de partij, dan vanuit de Eempolder bij Amersfoort met een twee hele fatsoenlijke antennes;

Desperate times call for desperate measures..!:cool:

Ik hou net zolang vol totdat ik tenminste met een paar medepreppers heb gesproken via 27mc en 2m!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...