Ga naar inhoud
GENEGEERD

DIY semi-professionele bandschuurmachine


carismo

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 58
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik denk dat de grootste uitdaging alle losse onderdelen vinden in de juiste maten/verhoudingen.

Ga maar eens kijken bij technische groothandels voor de lagerblokken, lagers e.d. Bouten en moeren vind je daar ook wel, net als de schuurbanden.

 

En wat het gaat kosten? Geen idee. Hangt er vanaf, wil je alles nieuw, motor regelbaar in snelheid. Het metaal om frame te maken is niet zo duur, dat zijn de kosten niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@carismo , wat @Lekker zegt klopt , de assen met hun lagers en de wielen zijn het duurste plus je bent gebonden aan de maten van de

schuurbanden . het moeilijkste van het zelf maken van deze machines is het precies uitlijnen van de wielen tov elkaar .

is het niet nauwkeurig dan zal de band er binnen de kortste keren aflopen . en een regelbaar toerental om de bandsnelheid te veranderen

is erg praktisch .

Op het forum http://forum.weapons.be/forum.php waren er indertijd mensen die messen maakten maar ook zelf bandschuurmachines maakten

informeer daar eens

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gebonden aan maten niet echt want ik kan ze laten maken op elke maat dat ik wil. Het is natuurlijk wel beetje uitzoeken qua snelheid enzo wat het beste resultaat geeft zonder materiaal te verbranden tegenover de slijtage van de banden zelf.

 

Het liefste zou ik zoiets als de radius master willen hebben maar om die zelf te maken, komt het nog duurder uit en ook heb ik die skills niet.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De schuurbanden machines in het eerste filmpje is dus wel degelijk zelf te maken. Maar wat kost het . Ik heb een gekeken op mijn bonnetjes van de laatste dingen die ik heb aangekocht .

moter . 2x220v 2800t/min nieuw in een dump zaak 129€

Kogellagers Chinees fabrikaat 2 stuks as 20mm 24 €

poulis . In dump zaak 12.5 stuk .

Dan zit je al aan 178 € zonder constructie ijzer bouten en moeren en Wielen .

Ik denk er mij een te kopen .

Die uit het tweede filmpje . Wat kost die?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen spek voor mijn bek . Is die gemaakt met gouden kogellagers. ;)

 

Je zou het gaan denken... Maar het is oorspronkelijk een Australisch product en de motor en voeding is aangepast moeten worden om een CE keuring te krijgen. De wielen zijn van een gepatenteerd materiaal en ook heel het toestel heeft verschillende patenten. --> uiteindelijk betaald de eindgebruiker daar mee voor)

 

Ook is dat nog maar de basisprijs want de bodemplaat en de accessoires zijn blijkbaar ook optioneel bij te kopen... Maar ik ken een Auzzie die er zo'n 3 heeft (1 in zijn busje laten inbouwen) en heeft er nooit problemen mee gehad. In Aus zijn ze goedkoper (rond de 2000 aus dollar)

 

Een goedkopere oplossing is dit maar zo lang niet multifunctioneel... ik zou dan ook een variabele snelheid willen hebben.

 

 

Iets duurder is dan deze

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt me leuk om zelf te maken, maar als je +2k uitgeeft, heb je ook wat. Stel je maakt alles zelf, al dan niet gebaseerd op iets goedkoop, wat kost het ja dan?

Je zal ook een paar honderd euro kwijt zijn en veel tijd. Dat laatste is ook geld waar EN eindig je met hetzelfde eindproduct? Nog altijd niet.

Als je in metaalbewerking werkbaar bent en dus professioneel gereedschap wilt hebben, zou ik niet twijfelen, ik heb nog niet iets gezien dat ZO functioneel is gemaakt als de RadiusMaster RM 48.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt me leuk om zelf te maken, maar als je +2k uitgeeft, heb je ook wat. Stel je maakt alles zelf, al dan niet gebaseerd op iets goedkoop, wat kost het ja dan?

Je zal ook een paar honderd euro kwijt zijn en veel tijd. Dat laatste is ook geld waar EN eindig je met hetzelfde eindproduct? Nog altijd niet.

Als je in metaalbewerking werkbaar bent en dus professioneel gereedschap wilt hebben, zou ik niet twijfelen, ik heb nog niet iets gezien dat ZO functioneel is gemaakt als de RadiusMaster RM 48.

 

idd, maar om eerst verder te kunnen een diy en dan als er wat reserve is naar de RM

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stel, je geeft 2k uit en maakt er 50 messen mee waar je een 20€ winst op maakt, heb je de helft al weer verdient...

 

Nu is de messenmarkt heel klein, maar op maat gemaakte messen gaan toch een paar honderd euro... Dus als hobby die zichzelf betaalt is het een te verantwoorden investering.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hmmm..ik zou ik niet zijn natuurlijk maar deze is heel erg goed te bouwen.

Het frame is simpel constructie metaal en via ebay kan je goede lagers aanschaffen van bv Timken ed..

Zelf heb ik er nog een deel liggen nagelnieuw voor een project dat nooit van de grond is gekomen.

De uitlijning ..maak je geen zorgen..met een stelbout zet je alles juist.

De motor??? Gebruik er een van een oude wasmachine met potentiometer en toerental is regelbaar..

 

MAAR!!!!! Je steekt er idd veel tijd in..je kan ook leren bevel slijpen met de slijptol zoals ik het doe en het is echt niet zo moeilijk hoor..je oefent op goedkoop materiaal en het kost een pak minder natuurlijk.

Een gewone degelijke schuurband betaal je ongeveer 600 euro..dan heb je een degelijke schuurband..maar je moet het er uit halen ook natuurlijk..

Mijn messen die ik nu maak en zeker de hardox messen zullen tussen de 60euro en de 100 euro van de hand gaan...

Als ik alles reken..materiaal , transport , verbruik materialen enz enz tsss ja dan moet je erg veel messen maken he..

Leer het met de hand en je hebt er een skill bij..

Nu ja..dat is mijn mening natuurlijk..ik besef ook dat het makkelijk is met een schuurband maar....

Het voorbeeld zou zeker te maken zijn voor 250 euro..als je je weg kent in de metaalwereld en lagers enz....

Je mag mij altijd een bericht sturen...ik heb onnoemelijk veel adressen en contacten..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stel, je geeft 2k uit en maakt er 50 messen mee waar je een 20€ winst op maakt, heb je de helft al weer verdient...

 

Nu is de messenmarkt heel klein, maar op maat gemaakte messen gaan toch een paar honderd euro... Dus als hobby die zichzelf betaalt is het een te verantwoorden investering.

 

Je moet wel rekenen dat de schuurband niet het enige is dat je nodig hebt .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet wel rekenen dat de schuurband niet het enige is dat je nodig hebt .

Klopt, slijpschijf en schijfjes, gewoon schuurpapier, water, polier middel, lijm, metaal voor lemmet en dergelijke, stroom (al dan niet zelfs drijfkracht), vijlen, boren, boormachine, smeermiddelen, oven, enz...

Link naar reactie
Delen op andere sites

hmmm..ik zou ik niet zijn natuurlijk maar deze is heel erg goed te bouwen.

Het frame is simpel constructie metaal en via ebay kan je goede lagers aanschaffen van bv Timken ed..

Zelf heb ik er nog een deel liggen nagelnieuw voor een project dat nooit van de grond is gekomen.

De uitlijning ..maak je geen zorgen..met een stelbout zet je alles juist.

De motor??? Gebruik er een van een oude wasmachine met potentiometer en toerental is regelbaar..

 

MAAR!!!!! Je steekt er idd veel tijd in..je kan ook leren bevel slijpen met de slijptol zoals ik het doe en het is echt niet zo moeilijk hoor..je oefent op goedkoop materiaal en het kost een pak minder natuurlijk.

Een gewone degelijke schuurband betaal je ongeveer 600 euro..dan heb je een degelijke schuurband..maar je moet het er uit halen ook natuurlijk..

Mijn messen die ik nu maak en zeker de hardox messen zullen tussen de 60euro en de 100 euro van de hand gaan...

Als ik alles reken..materiaal , transport , verbruik materialen enz enz tsss ja dan moet je erg veel messen maken he..

Leer het met de hand en je hebt er een skill bij..

Nu ja..dat is mijn mening natuurlijk..ik besef ook dat het makkelijk is met een schuurband maar....

Het voorbeeld zou zeker te maken zijn voor 250 euro..als je je weg kent in de metaalwereld en lagers enz....

Je mag mij altijd een bericht sturen...ik heb onnoemelijk veel adressen en contacten..

 

Ik maak al meer dan 6 jaar tools uit inox met de haakse slijper, ijzerfrees, kleine bandschuurmachines, handvijlen,... . op sc's heeft men deze al gevoeld en mogen testen. Echter ik loop er niet graag mee te koop omdat ik het aartsmoeilijk vind om voor die dingen een prijs te vragen en ben op dat vlak wel bezig met opsec...heb ook aardig wat uurtjes geïnvesteerd om een bepaalde werkwijze te hanteren die voor mij de tool doet werken, mij zal je dus ook geen instructiefilmpje op youtube zien maken :o Ik doe minstens 15 uur voor een tool en dan ben ik zeker voor 30-40 euro aan slijpschijven en schuurbanden kwijt..

 

Heb ook enkele designs voor inspectie staan bij fabrikanten in de us omdat het niet meer rendabel is om ze hier zelf te maken,--> Voor minder dan 100 euro...dan werk je echt zelfs enkele malen onder de prijs... zelfs al zou je er maar 5 uur in totaal aan bezig zijn. natuurlijk goed voor jou dat jij ze voor een scherpe prijs kan aanbieden...

 

De reden van zo'n schuurbandmachine is meer om sneller modificaties te doen aan bestaande modellen. De afwerking is ook veel beter en bij een betere afwerking kan het mes imo ook makkelijker bepaalde taken uitvoeren waarvoor het gemaakt is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja pas op dat is juist..ik werk ook pakweg dikke 10 uur aan een mes maar als je uren moet doorrekenen dan wordt het (is het eigenlijk) heel erg duur.

Slijpschijfjes ed kan ik goedkoop kopen via via..

Als je inderdaad de totaalprijs met uren maakt dan is het negatief maar zo zie ik het niet ..

Het is ook niet de bedoeling alles aan de grote klok te hangen.De filmpjes zijn voor het forum..voor de rest wordt er toch niet naar gekeken en dat hoeft ook niet..

Mijn ''designs'' wil ik ook niet commercieel gaan maken ..elk mes is uniek en ik wil geen productie of fabrieksafwerking in een mes zien ...daar zit totaal geen ziel en hand meer in. Ik kan mijn messen ook laten laseren bij een bevriende firma maar dat wil ik niet..

Maar natuurlijk heeft elk daar zijn idee over en maar goed ook ..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aangezien ik me in hetzelfde onderwerp aan het verdiepen ben, zat ik eigenlijk te kijken naar dit apparaat:

 

https://www.hbm-machines.com/producten/schuurmachines/combinatiemachinesschuur/hbm-150-band-en-schijfschuurmachine

 

Ik probeer niet je draad te kapen maar wat er mis met een goedkoper product als dit? Ik kan de meeste banden niet kwijt en de 150 lijkt mij ideaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aangezien ik me in hetzelfde onderwerp aan het verdiepen ben, zat ik eigenlijk te kijken naar dit apparaat:

 

https://www.hbm-machines.com/producten/schuurmachines/combinatiemachinesschuur/hbm-150-band-en-schijfschuurmachine

 

Ik probeer niet je draad te kapen maar wat er mis met een goedkoper product als dit? Ik kan de meeste banden niet kwijt en de 150 lijkt mij ideaal.

 

ik heb zo een gelijkaardige zonder de schijf aan de zijkant. het is een leuk ding voor bv de effectieve snede op te zetten maar is beperkt in het enkel vlak te gebruiken en beetje erboven voor een kleine convex maar je kan de wielen niet gebruiken en met iets teveel kracht slipt de band zodat deze stopt..

Link naar reactie
Delen op andere sites

@carismo @tom666 @wodan . Hebben jullie ook in de gaten dat dit hier een vlaams draadje is . :p

 

 

Zo lijkt het erop ja..heehhe

 

@hailbaal

 

Kan ook voldoen...alles is deels afhankelijk wat je wil doen..welk soort materiaal enz enz maar deze zal zeker zn werk doen;

Je zal enkel wat last ondervinden dat bij belasting de motor wat zal gaan zakken in toeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

aflopen van de banden kan je corrigeren door een (1) rol te "tilten" over de axiale as.

 

*amaai* :)

 

dat wordt niet gedaan...

de rollen staan haaks tov de aanslag zodat je perfect vlak kan schuren..als je één kant gaat liften schuur je niet meer over de volledige oppervlakte van de rol aan de bovenzijde.

Rollen worden haaks gemonteerd tov het frame..

Links en rechts bijstellen gebeurt met shimmen..kleine dunne als het ware rondellen die de juiste maat op die manier uitlijnen.

Kijk maar eens op professionele schuurbanden of andere werktuigen..er worden veel shimkes gebruikt..net zoals bij bv assen van bobcats ed.. om de kleine tienden of hondersten op te vangen.

 

 

BTW wel leuke topic hier..praten over machines is ALTIJD leuk.. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...