Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Aankondiging] SHTF Prepper Alert Systeem: ZEBRALERT


Dr.Prepper

Aanbevolen berichten

logo.zebralert.png

 

Beste prepvrienden,

 

Hierbij wil ik een eerste aankondiging maken van een nieuw SMS alert systeem dat we hebben ontwikkeld: Zebralert.com. De aanleiding hiervoor was het draadje "Waarschuwingssysteem preppersforum". Onze doelstelling hierbij was: maak een systeem voor (wereldwijde) SMS alerts, waarbij iedereen een groep (alert service) kan aanmaken en berichten versturen aan geinteresseerden, zonder dat je elkaar je mobiele nummer hoeft te geven.

 

Voorbeeldje: Klaas volgt altijd intensief de bewegingen in de financiële wereld en maakt op Zebralert een groep "Bankrun Europa" aan. Iedereen die van Klaas graag een SMS zou willen ontvangen als *ergens* in Europa een bankrun wordt gesignaleerd, die maakt een account aan en meldt zich aan (subscribe) op die groep van Klaas. Klaas kan wel zien hoeveel mensen zijn aangemeld op zijn groep, maar zal NOOIT de mobiele nummers (of mailadressen) van zijn 'volgers' zien.

 

Wij (Gold en ik als initiatiefnemers) gaan dus niet zelf een inhoudelijke nieuwsdienst verzorgen dat wij het nieuws volgen (dat kan elk individu beter, of bijvoorbeeld het MAS systeem van @Communicator e.a.) maar wij faciliteren enkel de distributie van berichten.

 

 

Verzoek aan jou:

We hebben het systeem enkel op kleine schaal getest (10 gebruikers) en ik sta te springen om te testen of het - niet in theorie maar ook praktijk - ook allemaal goed gaat met grotere aantallen. Zodoende wil ik je vragen om een gratis account aan te maken en daarna naar de pagina van Preppers.nl testgroep te gaan en daar op de SUBSCRIBE button te klikken. Vanaf dat moment ik zal dit weekend 2 keer een testbericht van die groep sturen, zowel vanavond als morgen in de loop van de dag. Dit kost jou uiteraard geen geld.

 

In dit topic hoor ik graag jullie feedback: of het werkt of niet, of dingen onlogisch of onduidelijk zijn, etc. En nogmaals: wij verzorgen alleen het maken van accounts en groepen en het versturen van sms'jes. De kracht van het platform zit er in als deelnemers zelf nuttige en interessante groepen maken waar anderen zich op kunnen abbo'en.

 

Er staat het e.e.a. op de site van Zebralert over de features en een FAQ, maar enkele punten zal hier vast noemen. En eventuele vragen van jullie in dit draadje zal ik hier ook naar boven in deze openingspost toevoegen.

 

Zebralert in een notedop

 

Zijn er kosten aan verbonden?

Voor smsjes op ZA (Zebralert) zijn credits nodig. Wie daarvoor betaalt hangt af van de groep. Degene die een groep aanmaakt kan kiezen of de verzender of de ontvanger betaalt. De standaard instelling is dat de ontvanger betaalt. Immers, voor diegene is het 't meest waardevol om een bericht te krijgen. Zoals in bovenstaande voorbeeld van Klaas en de Bankrun info, steekt Klaas er al de tijd en moeite in om dit op zich te nemen, dus het zou onlogisch zijn als het hem ook nog eens geld kost. En als niemand ervoor zou betalen, dan zouden de kosten voor Mr.Gold en mij zijn en dat is niet de bedoeling natuurlijk. ;) Op dit moment is het trouwens nog niet mogelijk om credits te kopen, maar vooralsnog geven wij iedereen 10 credits. De eerstvolgende stap is wel om via Paypal wel creditsverkoop te regelen.

 

Waar moet je op letten als je een groep maakt?

Naast de hierboven genoemde instelling wie voor de berichten betaalt, kies je ook of het een OPEN of PRIVATE groep is. Open betekent dat iedereen deze groep kan zien en zich zonder jouw goedkeuring oid kan subscriben. Private betekent dat jij zelf bepaalt aan wie je de url van de groep geeft. Alleen als je de url weet, kan je je subscriben. Tzt kan het ook mogelijk worden dat je als groupowner individuele aanmeldingen kan bevestigen, als extra controlemiddel.

 

Is het alleen voor SHTF alerts?

Nee hoor, zeker niet. Je kan het voor elke groepsalert gebruiken waarbij je niet afhankelijk wil zijn van internet (zoals whatapp, FB, Twitter) dus ook voor bijvoorbeeld afgelastingen bij sportwedstrijden ofzo. In Nederland is die wens misschien iets minder omdat het mobiele internet vrij goed geregeld is, maar wereldwijd zijn er veel gebieden waar sms vele malen betrouwbaarder is dan mobiel internet.

 

Waarom is de site in het Engels?

We hebben dit niet gebouwd omdat we ons verveelden. Het moet een goeie en betrouwbare dienst worden waar we wat mee kunnen verdienen voor het werk dat erin zit en de Nederlandstalige doelgroep alleen is dan veeeeel te klein. We hebben dit dus meteen opgezet als wereldwijde service. We maken gebruik van het netwerk van Messagebird.com en dat biedt ons meteen dekking in alle landen van de wereld.

 

Hoe zit het met privacy?

Voor een account moet je een username, wachtwoord, mobiel nummer en mailadres geven. Uiteraard kunnen wij die als beheerder inzien. En uiteraard beschermen en behandelen wij die gegevens met de grootst mogelijke zorgvuldigheid en veiligheid, net als hier op het forum. Tip: Zelf heb ik voor prepdoeleinden een nieuw nokiaatje gekocht voor zo'n 25 euro (met een super accuduur!) en een HEMA prepaid simkaart voor maar 1 euro! Als backup perfect en goed bruikbaar voor een dienst als ZA.

 

Als ik weer wil stoppen met een groep volgen?

Simpel: klik Unsubscribe op de groepspagina! Stel bv dat Klaas uit het voorbeeld hierboven met z'n mooie intenties van de groep ook teveel vage geruchten gaan sturen, dan zit je daar misschien niet op te wachten. Dus dan schrijf je je weer lekker uit. Misschien is er ook een Marietje die een Bankrun-nieuwsgroep heeft die de lat voor berichten veel hoger legt (1 bericht per jaar kan al veel zijn!) dan schrijf je je gewoon daar in. Of allebei, kan ook. Wellicht maken we nog een rating systeem om aan te geven hoe mensen een betreffende groep waarderen. O ja, in rudimentaire vorm zit er ook al in dat je validated account (domein) hebt. Zo kan je bijvoorbeeld bij mij zien dat mijn ZA-testgroep een validated preppers.nl account is. Iemand anders kan gerust een "preppers.nl roddels" groep maken, maar als het niet validated is, dan weet je dat het geen 'officieel' account is! (Dit systeem werkt voor alsnog handmatig, en is op basis van het domein van het mailadres dat je gebruikt. Als je ook een validated account wil, laat me dat dan even weten via de contact op ZA.

 

 

Zo ... genoeg voor nu, eventuele extra vragen (die nuttig zijn voor allemaal) en bijbehorende antwoorden zal ik hieraan toevoegen.

Erg benieuwd naar wat jullie er van vinden!

 

En heel fijn als je wilt aanmelden op de testgroep, bij voorbaat dank!

 

Dr.P

 


 

>> Om 20:30 vanavond zal ik een eerste bericht naar de Preppers.nl testgroep sturen

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 82
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

@Dr.Prepper

 

Klinkt leuk, maar ik kan verder nog niets op de site. Hoe kan ik een account aanmaken?

 

Ik wil wel meehelpen met testen in bepaalde groepen die voor mij handig lijken. Ook een waarschuwing bij bepaalde SHTF situaties.

 

Wat je kan doen is [a] op mijn testgroep subscriben en op https://zebralert.com/groups je eigen groep maken. Ook zonder subscribers kan je een testbericht sturen, die gaat dan alleen naar jezelf. Maar dan weet je wel vast even hoe het werkt als je wél subscribers hebt :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Dr.Prepper Ik zie 2 zwakke punten op dit moment:

 

1: Er is kennelijk maar 1 eigenaar van een groep en er kunnen geen "moderators of mede eigenaren" worden aangesteld? Dit betekent dat de subscribers van een groep volkomen afhankelijk zijn voor een melding van 1 persoon. Als die persoon om wat voor reden dan ook geen alert kan uitgeven dan wordt niemand op de hoogte gebracht. Single point of failure.

 

2: De meeste groepen zullen zo worden ingesteld neem ik aan dat de ontvanger betaald. Stel dat de account van een eigenaar wordt gehacked dan kun je potentieel spam ontvangen die je zelf betaalt? Goed de kans is klein maar ook als een eigenaar lukraak waarschuwingen verzend dan kan dit je als subscriber geld kosten. Los van dat je je natuurlijk dan kunt afmelden van de groep via internet, kan dit ook via een sms als je geen toegang tot internet hebt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben overigens erg nieuwsgierig naar de hard en software achter dit project. Kun je daar meer info over vrijgeven?

 

Ja hoor, valt mee hoor: Applicatie is gebouwd op CakePHP als een extra laag met functionaliteiten bovenop de API van MessageBird.com via waar de berichten worden verstuurd.

 

@Dr.Prepper Ik zie 2 zwakke punten op dit moment:

 

1: Er is kennelijk maar 1 eigenaar van een groep en er kunnen geen "moderators of mede eigenaren" worden aangesteld? Dit betekent dat de subscribers van een groep volkomen afhankelijk zijn voor een melding van 1 persoon. Als die persoon om wat voor reden dan ook geen alert kan uitgeven dan wordt niemand op de hoogte gebracht. Single point of failure.

 

Zit er inderdaad nog niet in, maar staat wel op de roadmap, zie onderaan https://zebralert.com/features bij Roadmap > Extended groups.

ZA is nu ontwikkeld volgens de MVP methodiek (ook wel Lean development genoemd) wat er op neerkomt dat we zo simpel mogelijk starten en dat eigenlijk het hart van het systeem goed moet werken. Bij software zijn altijd tientallen extra functionaliteiten te bedenken, maar het is niet slim om daar al allemaal tijd in te steken als je niet allereerst weet of er uberhaupt voldoende behoefte is aan de basis van het systeem. Zodoende!

 

@Dr.Prepper

2: De meeste groepen zullen zo worden ingesteld neem ik aan dat de ontvanger betaald. Stel dat de account van een eigenaar wordt gehacked dan kun je potentieel spam ontvangen die je zelf betaalt? Goed de kans is klein maar ook als een eigenaar lukraak waarschuwingen verzend dan kan dit je als subscriber geld kosten. Los van dat je je natuurlijk dan kunt afmelden van de groep via internet, kan dit ook via een sms als je geen toegang tot internet hebt?

 

Erg goed punt, dank je! Zet ik op de roadmap: Met 1 smsje je account kunnen blocken (en evt later op een rustig moment weer unblocken via de site).

 

@Dr.Prepper wat mij ook nog niet helemaal duidelijk wordt is of 1 credit gelijk staat aan het ontvangen of versturen van 1 sms bericht? 1 euro per credit bij het laagste afname volume vind ik best wel een bedrag (als dit overeenkomt met 1 sms bericht)

 

Yep, 1 bericht is 1 credit. Koop je er weinig dan zal het relatief duur zijn (bv 5 voor 5 euro) maar koop je er meer dan daalt de prijs rap (25 voor 10 euro) etc.

Overigens ook op de roadmap: Er kunnen potentieel 'premium groups' komen van mensen die zoooo'n belangrijke boodschap hebben (hot investment news?) dat je bereid bent er 3 credits per keer voor te betalen. Maar dat is nog toekomstmuziek en zal altijd voor aanvang van een subcription duidelijk zijn. Voorlopig is het 1=1.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook aangemeld met een vaag Spaans GSM nummer wat op dit moment in verbinding staat met bel proximus :)

 

Een vraagje/tip

Ik weet niet of je deze omgeving "gehost" heb staan (euroVPS?), of dat hij via een omweg fysiek bij iemand privé staat?

In ieder geval lijkt het me wel cruciaal om een sms gateway te maken.

 

Wat ik bedoel is dat zodra het internet compleet plat is, en het GSM netwerk nog up, je via een SMS verzending alsnog instaat zou moeten zijn om een bericht uit te zenden.

Dit lijkt me niet zo heel complex. Je zou dan met een SMS precode kunnen werken, en via een SMS dialin nummer alsnog een bericht weg kunnen sturen.

Je kon zover ik me kan herinneren met de software van "Nokia datasuite" zoiets voor elkaar krijgen.

Moet je uiteraard alsnog de complete adreslijsten synchroniseren tussen web en de "stand alone" PC omgeving, maar het zou naar mijn idee een belangrijke aanvulling zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als internet plat ligt dan is er een dusdanige ramp aan de gang dat een SMS versturen via 't mobiele net OF niet meer werkt, OF niet meer nodig is.

 

Daarnaast is 4g ook volledig IP (en bestaat de SMS functionaliteit als zodanig stiekem niet eens meer, dat wordt op een andere manier afgeleverd op je mobiel), dus als 't internet er uit dondert ligt 't 4g net er ook snel uit. Het 2g/3g net houdt 't misschien iets langer vol maar de providerprovider communicatie gaat veel ook over (vpn tunnels over) het internet.

 

Daarnaast is zo'n hoeveelheid SMSjes met een mobieltje of usb modempje versturen een stuk lastiger dan 't lijkt. Ik betwijfel dus ook of er enig toegevoegde waarde is aan een eigen sms gateway opbouwen voor "als internet er helemaal uit ligt" :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...