Ga naar inhoud
GENEGEERD

Een nieuwe fabriekssnede voor een Sebenza 25


kwakster

Aanbevolen berichten

Een bevriende chefkok waar ik bij tijd en wijle de koksmessen voor slijp kocht gisteren deze Sebenza 25 bij Knivesandtools.

Fantastisch mooi gemaakt mes natuurlijk (mag ook wel voor 525 harde euries), maar de snede was helaas volkomen bot.

En dat was niet alleen bij dit mes het geval, de andere 4 of 5 stuks in de winkel waren zelfs nog beduidend botter.

Omdat hij helemaal weg was van het model heeft hij de minst botte uiteindelijk toch gekocht, en de winkelier zou contact opnemen met CRK om te kijken of de andere exemplaren teruggestuurd konden worden.

 

Vandaag kwam de kok bij mij met de vraag of ik iets aan de snede kon doen.

Het eerste wat me opviel was dat het lemmet van deze Sebenza 25 dunner lijkt te zijn uitgeslepen in vergelijking tot eerdere exemplaren die ik onder handen heb genomen, en dat bij een gemeten slijphoek van 35 graden inclusief van vrijwel hiel tot punt de snede dus ook mooi smal blijft.

Door mijn loepje zag ik echter dat die mooie smalle snede over vrijwel de gehele lengte licht weerspiegelde, en er viel zelfs nog geen stuk papier mee te snijden.

Ik denk dat de snede niet geheel ge-apexed was, maar met slechts een loepje was dat niet met 100 % zekerheid te zeggen.

 

In overleg met de kok en omdat het mes splinternieuw is besloot ik er een nieuwe snede op te zetten die visueel zoveel mogelijk overeenkwam met de fabriekssnede, zodat het lijkt alsof er niks aan gedaan is.

Eerst heb ik de "fabriekssnede" verwijderd door enkele malen in een silicium carbide slijpsteen te snijden, waarna ik een geheel nieuwe snede heb aangebracht met een experimenteel Rubber Wheel voorzien van 230 grit diamantpoeder.

Het hierdoor ontstane braampje heb ik vervolgens verwijderd met een Paper Wheel voorzien van 1 micron diamantpasta.

De nieuwe snede meet ook weer 35 graden inclusief, doorstaat mijn snijtestjes en is treetopping scherp.

 

Dit was het mes voor het slijpen:

 

GEDC7975.jpgGEDC7976.jpg

 

GEDC7977.jpgGEDC7978.jpg

 

GEDC7981.jpgGEDC7982.jpg

 

GEDC7983.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@kwakster mooi gedaan weer! Top werk!

@Peerke ik begrijp je verontwaardiging. Ik heb er persoonlijk geen moeite mee. Alle messen gaan bij mij standaard al "over de steen" ....:D Heb ik altijd de snede die ik wil en geen fabrieks snede. Hoewel de Bark Rivers wel relatief netjes uit de fabriek komen, wil ik deze nog wel eens overslaan....:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

CRK messen horen scherp te arriveren. De kwaliteitscontrole is waar je onder andere voor betaalt. Niet voor niets worden deze messen geroemd vanwege de consistente staat waarin ze de bij de gebruiker arriveren. In dit geval dus een aantal exemplaren niet. Heel erg vreemd. CRK heeft echter een hele goeie garantie en service. Natuurlijk alle hulde voor @kwakster maar deze exemplaren hadden zonder meer terug gestuurd mogen worden. @Geert de Sebenza van Chris Reeves is misschien wel het bekendste mes onder messenliefhebbers en heeft indertijd de standaard gezet voor hoe een vouwmes gemaakt hoort te worden. Vrijwel alle messen worden vergeleken met dit mes. Volgens sommigen is het mes vrijwel volmaakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

CRK messen horen scherp te arriveren. De kwaliteitscontrole is waar je onder andere voor betaalt. Niet voor niets worden deze messen geroemd vanwege de consistente staat waarin ze de bij de gebruiker arriveren. In dit geval dus een aantal exemplaren niet. Heel erg vreemd. CRK heeft echter een hele goeie garantie en service. Natuurlijk alle hulde voor @kwakster maar deze exemplaren hadden zonder meer terug gestuurd mogen worden. @Geert de Sebenza van Chris Reeves is misschien wel het bekendste mes onder messenliefhebbers en heeft indertijd de standaard gezet voor hoe een vouwmes gemaakt hoort te worden. Vrijwel alle messen worden vergeleken met dit mes. Volgens sommigen is het mes vrijwel volmaakt.

 

Een merk een naam geeft mij nooit geinteresseerd. Ik heb misschien wel 300 messen koksmessen slagersmessen dolken jachtmessen vouwmessen zwitserse zakmessen enz. En dit in alle maten kleuren en formaten . En daarvan ligt er nog niet een in mijn huiskeuken .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een merk een naam geeft mij nooit geinteresseerd. Ik heb misschien wel 300 messen koksmessen slagersmessen dolken jachtmessen vouwmessen zwitserse zakmessen enz. En dit in alle maten kleuren en formaten . En daarvan ligt er nog niet een in mijn huiskeuken .

 

Das een prima karaktereigenschap natuurlijk. Zou daar graag een keertje tussen willen neuzen.... haha...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een merk een naam geeft mij nooit geinteresseerd. Ik heb misschien wel 300 messen koksmessen slagersmessen dolken jachtmessen vouwmessen zwitserse zakmessen enz. En dit in alle maten kleuren en formaten . En daarvan ligt er nog niet een in mijn huiskeuken .

 

Zegt dat nu vooral wat over jouw, je messen of je keuken:p

@kwakster , dit scheidt toch wel the man from the boys..

Wat staat die hoek er scherp op. Als ik naar de uitvergrotingen kijk is de hoek veel strakker dan het origineel. Dat is vast niet uit de losse hand gedaan:D. Mijn complimenten voor het vakmanschap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@netuyas: toch is deze snede geheel uit de losse hand gedaan.

Moest ook wel, want met een jig of geleid slijpsysteem (Wicked Edge of Edge Pro) zou je meteen hebben kunnen zien dat e.e.a nageslepen was.

Nu nagenoeg niet, en zeker niet met het blote oog.

De snede die je ziet is het resultaat van ervaring & de vorm van de dag.

 

De eigenaar was vanochtend in elk geval in zijn nopjes met dit resultaat, zowel qua esthetiek als qua scherpte.

En als profkok weet hij ook nog eens heel goed wat scherp is, dus ik ben ook tevreden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...