Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wafels Bekijk Berichten
@vheeswijk nog een paar vraagjes
ik ben niet zo op de hoogte van dit soort dingen (en altijd aan de voorzichtige kant )en soda wordt overal gebruikt , maar in hoeverre kun je dit houtas gebruiken
om je eigen mee te wassen ,een paar keer zal geen probleem zijn maar elke dag ? dan lijkt mij er zeep van maken toch een betere oplossing

Ik bedenk me net als je een ontstoken wond hebt/had moest je ook in (goed) warm water met soda weken (of nog beter hiervoor biotex) ,
zou je dit houtas ook ervoor kunnen gebruiken , of zou het dan op ťťn of andere manier moeten zuiveren ??
Zou het ook verschil maken van welk soort hout je houtas gebruikt ? ik kan me voorstellen dat houtas van berkenhout waar de schors nog aanzit er meer
teer resten inzit of een hardhout ??
gr will
Met de witte-lichtgrijze as kun je jezelf wassen, temeer omdat het niet veel zal zijn. Met de wat donkere houtskool kun je wonden behandelen, vooral als deze nog vers is (=steriel door de hitte). Met heel oude houtskool zou ik dat niet doen omdat deze niet meer steriel is. Echte zeep is echter wel effectiever. Ik bedenk plotseling: Ik ga wat proeven doen met het insmelten van kleine rietjes met vloeibare zeep .