Ga naar inhoud
GENEGEERD

Overtuigd van digitale communicatie via de ether


Communicator

Aanbevolen berichten

Breakie break, Hier de Communicator, is er iemand stand-by op kanaal 4?

 

... "Ja, die breaker, hier Sjappie aan de mike, je modulatie klinkt 100% en je komt 30 over negen binnen, over" ...

 

... en dan begint meestal het slappe gereutel over je gebruikte apparatuur, en ga je aan knopjes zitten draaien om de mogelijkheden van je echo te laten horen etc etc etc...

 


Ik luister hier in mijn regio vaak mee op kanaal 17 waar een grote groep zend-veteranen zich verzamelen en vaak sterke verhalen te horen zijn, of dat ze het beddengoed hebben verschoond, was hebben opgehangen, de hengels hebben schoongemaakt... etc...

Daarnaast op andere kanalen kan je vaak conversaties meeluisteren van truckers of machinisten, en natuurlijk de talloze bulgaren en polen die op deze manier contact met elkaar hebben, maar daar versta ik dan weer geen klap van.

 

Meestal als ik informatie nodig heb over zendapparatuur kan ik altijd terecht bij de veteranen, en ze zijn meer dan bereid om een helpende hand te bieden, en ze vinden het erg leuk dat een jongere generatie zich ook bezighoudt met deze hobby.

 

Maar naast al dit geklessebes en geneuzel heb je veelal niet veel aan deze vorm van communicatie. Protocollen en etiquette is vaak ver te zoeken op de standaard 40 kanalen.


Sinds ik mijn bak via een interface op de pc heb aangesloten is de wereld voor mij open gegaan. ik heb in zo'n korte tijd nog nooit zoveel verbindingen gemaakt over de hele wereld als afgelopen weken!

een QSO (gesprek) met thailand of amerika is via digitale communicatie veel makkelijker voor elkaar te krijgen en je bereik is vele malen groter! Dat ik hiervoor op frequenties moet komen waar ik eigenlijk niet mag komen, laten we even buiten beschouwing. Ik wil de techniek even bespreken...

 

Er zijn verschillende manieren om via digi modes contact te leggen. De meest bekende is CW (Morse code). waarmee je ook in de normale 40 kanalen kans maakt op mooie gesprekken. Daarnaast heb je ook RTTY, ROS, JT65, PSK, HELL, SSTV, WEFAX, etc...

Allemaal vormen van digitale communicatie waarmee je tot ver over de landgrenzen contact kunt leggen met andere stations.

 

Het klinkt allemaal enorm ingewikkeld, maar in feite wordt het meeste werk gedaan door de software op je pc of laptop. als de basisinstellingen eenmaal gedaan zijn, is het een kwestie van klikken en gaan. Ik gebruik bij voorkeur het programma FLdigi, omdat deze volledig gratis is en de meestvoorkomende digimodes ondersteund. Als je eenmaal de configuratie hebt gedaan van dit programma, zoals het invullen van je callsign en de locator, en wat macro's, (1 knop activeert bijvoorbeeld een oproep met voorgeprogrammeerde tekst)

kan je vanuit je luie stoel prachtige verbindingen maken!

 

Waarom ik dit vertel? nou.. ik ben een prepper, en in veel van deze digi modes, zie ik een grote potentie om tijdens SHTF situaties informatie te delen met anderen, of juist informatie te vergaren over grote afstanden. ondanks de verschillende weerbeelden en propagaties van afgelopen weken is het mij altijd gelukt om een verbinding te leggen met landen die tussen de 500km en 9000km van mij vandaan zijn. Voornamelijk met ROS en JT65. Dit zijn Weak Signal modes, die speciaal bedoelt zijn om hele slechte en zwakke signalen toch nog te kunnen decoderen. dit lukt behoorlijk succesvol. Nadeel van JT65en ROS is dat je enkel maar korte berichten kunt versturen waardoor je verplicht bent om met codes te werken.

 

Het dagelijkse kletspraatje is leuk voor een lokaal gesprek, maar digimodes is echt essentieel voor QSO's op grote afstanden. Hiermee ben je iets minder afhankelijk van weersomstandigheden omdat het signaal verder draagt dan gesproken berichten.

 

Dat dit niet voor iedereen aantrekkelijk is snap ik gerust, maar het loont zich wel de moeite om je wat te verdiepen in de materie. Mocht je ooit in een scenario terecht komen waarbij je deze vorm van communicatie nodig hebt, lijkt het mij handig om te weten wie bij jou in de buurt beschikt over deze mogelijkheden en kennis. Als jij dan bijvoorbeeld een lijstje bij hebt met goederen die je aanbiedt, of nodig hebt, of een lijst met namen die je door wilt seinen naar een andere locatie, is het voor jezelf al fijn om te weten hoe het één en ander in zijn werk gaat.

 

Al met al, een super interessante vorm van communicatie dus!

 

Bij de volgende SC waarbij wij weer aanwezig zijn, zal ik de gehele mobiele set-up meenemen, en tonen aan hen die het interessant vinden. Buiten de porto's die we altijd bij hebben, en de bakkies waarmee we kunnen kletsen onderling, is deze digitale communicatie echt een aanvulling op een SC.

 

Het zou leuk zijn als we alvast gaan nadenken over een oefen scenario waarbij informatieoverdracht naar een andere locatie van belang is. Ik heb een poos geleden samen met andere enthousiastelingen al een codeboek samengesteld waarmee we in code berichten naar elkaar kunnen versturen. Deze behoeft nog een uitgebreide evaluatie...

 

Wat we hierbij nog nodig hebben is een aantal andere 'prepper' stations die ook beschikken over het apparatuur om digitaal te kunnen communiceren.

 

Locatie in NL is hierbij niet zo van belang omdat er op grote en kleine afstanden gewerkt kan worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@Communicator

 

Ik ga dit volgen en mij er meer in verdiepen, heb ooit in een heel grijs verleden aan packet radio gedaan op een commodore 64 computer haahhaaa...

Nu jaren later "prepper minded" geworden zie ik weer het belang in communicatie op alternatieve wijze.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Toef Heb je de apparatuur nog?

 

Nee... 5 meter lange antenne is destijds blijven staan op het flatgebouw waar ik woonde, zender en versterker weggegeven en de toetsenborden heb ik weggooit ooit bij een verhuizing (ik had er wel 5 meen ik)

Ik had het er net over met Quickfix in een PM, dat ik nog een handheld breedband scanner heb uit dat verleden, maar waar de antenne gebleven is, is mij een raadsel :D

Langzaam komt er wel weer apparatuur bij, het heeft blijkt nog steeds mijn interesse, maar "first things first" BIL en BOB zijn nog niet compleet met het essentiële ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Communicator

 

Heb de packet radio apparatuur sinds kerst online staan!

In de jaren 90, 9k6 gebruikt op 70cm.

Op een Amiga 500 met software Amicom.

 

Hoewel de computer regelmatig online staat op frequenties waar 9k6 stations zouden moeten zitten, niets meer gehoord in 9k6.

Antenne staat ook op 3meter hoogte, dus dat helpt ook niet echt :-(

 

Lijkt me wel erg leuk om het weer te kunnen gebruiken!

 

packet01.jpg.d582ac055491463ed1b609e196490b91.jpg

 

packet02.jpg.f648a1af32ae0ca6cf97d3fd4986acd7.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ziet er mooi en nostalgisch uit @HenkV !

 

Ik zou ook zo graag eens verbinding willen leggen via winlink of flarq om zo via de ether een soort van email verkeer op te zetten en te testen. helaas is er hier niemand in de buurt waarmee ik dit soort setups kan testen.

Uiteraard op de CB kanalen, of iets daar boven of onder.

 

Ik heb hier alles perfect draaiend, en ingesteld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Ik heb hier alles perfect draaiend, en ingesteld.

 

Helaas woon je te ver weg :( @ghostwhiper woont bij mij in de buurt en heeft volgens mij ook packet radio op 27mc.

Als het hem lukt om een licentie te halen komt er hier in de buurt mischien meer leven in de brouwerij op 2mtr en 70cm :)

 

Anders moet ik een 27mc setje aansluiten.

Van het weekend zal ik eens op zoek gaan naar een 1200 baud modem. Ik moet die nog hebben in een doos die al 10 jaar of langer op zolder staat... :confused:

Mooie van die Amiga 500 is dat hij boot vanaf floppy en dan 25 watt verbruikt. Dat is nog niet zo zuinig als een Rasberry Pi, maar inderdaad wel leuk om bijna 25 jaar oude hardware te blijven gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Communicator, je hebt mijn volledige aandacht.

 

Kun je me ook vertellen met welke apparatuur je deze verbindingen hebt gelegd? (met name DX)?

Ik neig steeds meer om mijn droombeeld van een yeasu FT 859D los te laten en QRP met een X1M en een raspberry pi de digi modes in te duiken.

 

Ik wil geen investeringen meer doen in modems die mijn DX 5000 zouden kunnen aansturen, dan beter doorsparen voor de X1M.

 

ik zat aan zoiets te denkekn:

20110952_3.jpg.4f4410ba52c3103ffed2678daad5791d.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

of grijpt 90% de mic?

Ik denk het laatste: analoge techniek is vele malen eenvoudiger en m.i. betrouwbaarder.

 

Sterker nog: ik vermoed dat ik (na al die jaren na mijn elektronica studie) nog steeds een eenvoudige

analoge zender en ontvanger kan maken, zo uit het hoofd en in slechts korte tijd.

Bij digitaal heb je, naast de zender/ontvanger zelf, ook nog het probleem van het protocol dat je moet

gaan implementeren.

 

[EDIT]

Sorry... mijn reactie sluit niet helemaal aan op voorgaande replies, maar mijn strekking blijft nagenoeg

gelijk: analoge spraak is vele malen eenvoudiger en door iedereen te begrijpen (ook in het gebruikt van

een zend-ontvanger zelf: praten is knoppie indrukken, luisteren is knoppie weer loslaten). ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk het laatste: analoge techniek is vele malen eenvoudiger en m.i. betrouwbaarder.

 

Sterker nog: ik vermoed dat ik (na al die jaren na mijn elektronica studie) nog steeds een eenvoudige

analoge zender en ontvanger kan maken, zo uit het hoofd en in slechts korte tijd.

Bij digitaal heb je, naast de zender/ontvanger zelf, ook nog het probleem van het protocol dat je moet

gaan implementeren.

 

[EDIT]

Sorry... mijn reactie sluit niet helemaal aan op voorgaande replies, maar mijn strekking blijft nagenoeg

gelijk: analoge spraak is vele malen eenvoudiger en door iedereen te begrijpen (ook in het gebruikt van

een zend-ontvanger zelf: praten is knoppie indrukken, luisteren is knoppie weer loslaten). ;)

 

CW (morse) lijkt t meest eenvoudige. maar dat leer je niet ff ben ik bang :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

CW (morse) lijkt t meest eenvoudige. maar dat leer je niet ff ben ik bang :(

Als je een beetje gevoel voor ritme en muziek hebt, gaat dat toch redelijk snel.

Oké 12 wpm of hoger is natuurlijk in het begin dan wat hooggegrepen, maar na een dag

moet je toch aardig kunnen morsen gok ik.

depositphotos_2280272-Coffee-spilling-on-keyboard.jpg.323bb867fa5aa957887989ae9e1f1df4.jpg

 

Het hangt natuurlijk ook een beetje af van de situatie: zit je op een stabiele, rustige plek en is de te

overbruggen afstand relatief groot, dan is CW goed te doen en wellicht een goede optie.

Voor kortere afstand, korte berichtenwisseling en situaties waar snelheid in communicatie geboden

is, lijkt analoge spraak mij het meest geschikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

QuickFix..... uhm.... hoe leer je die fcing letters in een dag uit je hoofd?

 

 

Je kunt het beste een kaartje met het morse alfabet op A4 printen als een "spiekbriefje" en dan gewoon oefenen. Ik heb een aantal handige en leuke tools gevonden waarmee je spelenderwijs morse kunt leren.

 

1) http://boyslife.org/games/online-games/575/morse-code-machine [Een leuk webbased tooltje via een Flashplayer, op je smartphone werkt dit dus niet.]

 

2) http://c2.com/morse [Via deze site download je een programma "morse.exe" (Windows, Linux, Mac of Dos) waarbij je begint te oefenen met een serie van tekens. Snelheid en toon kun je zelf regelen.]

 

3) http://morsecode.me [Wanneer je het een beetje onder de knie hebt kun je eens proberen te chatten in morse met anderen....]

 

Hiermee kom je een heel eind!

Link naar reactie
Delen op andere sites

QuickFix..... uhm.... hoe leer je die fcing letters in een dag uit je hoofd?

 

Dat doe je door voor iedere letter een ezelsbrug te verzinnen.

Je geheugen zal instaat zijn om het hulpwoord veel makkelijker te onthouden.

 

Pak deze bijvoorbeeld als uitgangspunt:

 

a an-ton . -

b bok-ke-wa-gen - . . .

c com-man-do-brug - . - .

d dors-vle-gel - . .

e es .

f feest-ge-no-ten . . - .

g groot-moe-der - - .

h huis-be-waar-der . . . .

i inkt-vis . .

j ja o zo mooi . - - -

k kloos-ter-poort - . -

l li-mo-na-de . - . .

m mo-tor - -

n noor-den - .

o oor-logs-vloot - - -

p per mo-tor-fiets . - - .

q quols-dorp in nood - - . -

r re-vol-ver . - .

s sein-sleu-tel . . .

t ton -

u u-ni-form . . -

v va-kan-tie-oord . . . -

w wind-mo-tor . - -

x zon-der tref-woord - . . -

y yor-ker-noord-kop - . - -

z zoe-loe-kaf-fer - - . .

 

Bron:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Morse

 

Hier nog een

https://www.ezelsbrug.nl/scouting/ezelsbrug-voor-het-morse-code-alfabet/

 

Als je een woord niet goed kan onthouden, dan verzin je een ander woord wat voor jouw wel eenvoudig is.

Na een paar dagen heb je het onder de knie, en na 10 jaar kan je het nog steeds opdreunen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...