Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Review] Cold Steel Kukri machete


sqeaky

Aanbevolen berichten

Op het forum vond ik al 1 andere review over de cold steel Kukri machete.

Ik gebruik deze machete al een jaar of 2 en ben er nog steeds super enthousiast over en ik wil iedereen graag laten lezen wat ik vind van dit stuk staal.

 

De machete heeft de vorm van een kukri machete een voordeel hiervan is dat de bolle kant duidelijk het zwaarste punt is van de machete. Dit maakt dat de machete ook als hachet (handbijl) gebruikt kan worden. Ook de gewone taken van een machete zoals het weghakken van dunne takjes, bladeren en ander klein struikgewas.

e5qwpx.jpg

6nwll5.jpg

resultaat van een uurtje werk

 

 

In de twee jaar dat ik deze Kukri gebruik heeft hij nog nooit schade gekregen aan het 1055 koolstofstaal. Ook het handvat van polypropyleen vertoont geen mankementen. Het handvat ligt echter niet geweldig in de hand en geeft weinig grip onder natte omstandigheden. Ook als je de Kukri voor langer dan een uur gebruikt geeft hij snel een vorming van blaren op je hand. Ook met het gebruik van handschoenen is dit het geval. Wel kan je door de Kukri steeds voor kortere tijden gebruiken en hiermee een eelt laagje kweken op je hand. Ik ben van plan om het handvat te omwikkelen met 550 Para-cord dit zorgt voor meer grip en een verbeterde hou vast.

 

De machete is 33 cm lang en weegt ongeveer 450 gram. Ik vind hem hierdoor ideaal voor het omhakken van kleine bomen en het verwerken van middel grote stukken hout. Ik vind het fijn om deze machete bij me te hebben in mijn Bug Out Bag omdat hij is opgewassen tegen veel taken en heel erg duurzaam is. Door Cold steel word deze machete hun ''workhorse'' of wel werkpaard model genoemd. Ik vind dat deze naam zeker past bij deze machete. Wel is het zo dat deze machete heel erg stomp word geleverd. Je kunt zelf de machete slijpen met een slijpsteen als je deze hebt.

 

Bij de machete word ook een steath geleverd. Deze is verre van geweldig. Hij houd de machete redelijk op zijn plek met een beetje ruimte er op. Ook de lus om om de riem te doen is gewoon te groot. ook met de grootste riem die ik vinden kon zit hier nog gewoon teveel ruimte op.

 

Door het in mijn ogen licht gewicht van deze machete vind ik hem makkelijk doorwerken. In een uur tijd kan je zo heel wat hout in bruikbare stukken hakken.

 

 

Conclusie:

Als je een gewoon goede machete zoekt en niet bang bent deze zelf te slijpen. Hij doet gewoon wat hij moet doen, echter raad ik wel aan handschoenen te gebruiken. De steath is niet van top kwaliteit, maar voor +-25 euro kan je dit ook niet echt verwachten. Voor dit geld vind de de machete echt een topper! Betere Kukri machetes zijn er wel deze kosten echten bijna 10x zoveel als dit model. Wil je een machete waar je jaren lang plezier van kunt hebben of waarop je kunt vertrouwen tijdens een SHTF situatie dan is de Cold steel Kukri machete zeker een goede koop!

  • Leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Dus je bent super enthousiast over een tool met een oncomfortabel handvat dat je blaren geeft? :cool:

 

Op te lossen met 1 of 2 overgrip(s) voor een hockeystick of tennisracket --> @CrossbowClan kan dit misschien bevestigen.

 

Betreft de vorm van kukri ben ik het niet helemaal eens en andere merken slaan hier ook de bal mis, het is eerder de vorm van een parang met een kukri-achtige punt op. Maar de hoek dat een traditionele kukri heeft, Zie ik hier niet in terug ook is de rug van het traditionele veel dikker.

 

De duurder versie, de ghurka kukri benaderd meer de vorm

gurkha-kukri-sk5-39lgkt.jpg.72ca67c65e85f1a951f147ee395545b7.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus je bent super enthousiast over een tool met een oncomfortabel handvat dat je blaren geeft? :cool:

 

Op te lossen met 1 of 2 overgrip(s) voor een hockeystick of tennisracket --> @CrossbowClan kan dit misschien bevestigen.

 

Betreft de vorm van kukri ben ik het niet helemaal eens en andere merken slaan hier ook de bal mis, het is eerder de vorm van een parang met een kukri-achtige punt op. Maar de hoek dat een traditionele kukri heeft, Zie ik hier niet in terug ook is de rug van het traditionele veel dikker.

 

De duurder versie, de ghurka kukri benaderd meer de vorm

gurkha-kukri-sk5-39lgkt.jpg.72ca67c65e85f1a951f147ee395545b7.jpg

 

Inderdaad...dat kan ik beamen.

Het geeft een veel betere grip en reduceerd de kans op blaren enorm.

 

Ben er nog steeds erg blij mee. :cool:

Ik vraag me af welke gek een handvat ontwerpt met puntjes als profiel. :confused:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 maanden later...

Goede Review!

Ik heb hetzelfde model in de Magnum, iets langer dus dan de normale. Maar ik kan me erg goed vinden in jouw review.

Heb hem nu een net een jaar en hij bevalt me goed.

Over het handvat ben ik ook met je eens, hij kan na gebruik wel ruw zijn op de handen, ik zit er zelf over na te denken om er een binnenband omheen te trekken of hockeytape te gebruiken.

Voor de prijs is het toch zeker geen miskoop, de vorm en gewicht maakt dat deze machete sommige taken hetzelfde als een kleine bijl uitvoeren, wat je bij een latin machete toch veel minder snel hebt.

Het is toch meer een machete dan een kukri voor mijn gevoel.

Voor iets meer geld kom je dichter bij het echte kukri model vsn CS, de Royal Kukri, (45eu ofzo, nog een koopje vergeleken met de kosten van een echte kukri) maar ik zelf heb bewust deze gekozen omdat ik het een mooie middenweg vind tussen een machete en een kukri.

 

Deze machete is ook mijn jachtpartner geweest tijdens een week lange trektocht door de Amazone.

Ik ben daar door 3 verschillende type jungle getrokken en heb dicht woud tot moeras erg veel gehad aan de vorm van de machete (door het gewicht in de buik geschikt om dunne bomen en dikke bamboe te klaren. maar ook niet te zwaar om voor een langere periode bij je te dragen.) Ik heb er daar ook een paar kleine bomen en dikke bamboe stammen mee omgehakt voor kamp, en dat lukte behoorlijk goed. (Heb hem wel zelf nog geslepen voor gebruik, de fabrieks edge is matig te noemen.)

Ik denk dat deze in Europees bos ook echt wel zijn strepen haalt.

Toch denk ik dat voor een lange trektocht het model wat jij hebt (de normale) misschien iets lekkerder is omdat die simpelweg compacter is, bij de magnum heb je al gauw een behoorlijk lemmet aan je riem bungelen. En met de hoes waarmee die geleverd word is dat niet altijd even relaxt.

 

Bedankt voor je review!

(Moest gelijk de kukri weer even tevoorschijn halen na het lezen ervan)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...