Ga naar inhoud
GENEGEERD

Mijn B.O.B in de maak.


Aanbevolen berichten

Hallo mede preppers!

 

Na het afgelopen jaar redelijk wat gelezen te hebben over bug out bag's ben ik zelf begonnen er 1 samen te stellen.

Graag zou ik willen weten wat jullie zouden toevoegen of weg laten.

 

Hieronder zet ik foto's van wat ik tot nu toe heb.

 

IMG_8843_zpsf4ed877b.jpg

 

* Rvs inklapschepje

* Mora companion

* Inklapzaag

* Fallknives dc4 slijpsteen

* Smith's pocket sharpener

* Leatherman sidekick

* Handbijl 600gr

 

IMG_8860_zps08dc5a11.jpg

 

* Sawyer mini

* 50 water purification tablets

 

IMG_8866_zpsab7237c1.jpg

 

* Light my fire firesteel scout 2.0

* Action firesteel

* Bic lighter

* Theelichtjes 1x groot 2x klein

* Katoen balletjes in vaseline

 

IMG_8858_zpsf16524d2.jpg

 

* TATONKA Kettle 1.6l

* Mil-tec veldfles met mok

* Plastic drinkbakje en eetbakje

* LMF Titanium spork

 

IMG_8887_zps09604262.jpg

 

* Slaapmatje

* DD tarp 3x3 coyote brown

* Ripstop poncho/tarp

* Hangmat parachutestof

* Husky magnum slaapzak comfort -9

 

IMG_8872_zps588539b1.jpg

 

* First aid kit (pijnstillers, wondbehandeling, tekentang)

* Space blanket

* Talkpoeder

* Tandenpasta reistube

* Tandenborstel

* Spiegelje

 

IMG_8873_zps0328cc81.jpg

 

* Oxxa werkhandschoenen

* 15 meter paracord

* Degen DE13 hand crank/solar radio

* SAS survival guide dwarsligger

* 4 eneloop batterijen in powerpax doosje

* 1 AA zaklamp

* 1 Glowstick 12 uur groen

 

IMG_8890_zpse20cf04f.jpg

 

* Microvezel handdoek

* 2 body/hand warmers

* Vishaken met onderlijnen

* Visdraad op rol

* Seam sealer

* 5 koffiefilters

* 10 tie-wraps

* Koffie, thee en creamer

 

IMG_8892_zps95250913.jpg

 

* Gelert Explorer 65

 

 

 

Verder mis ik nog eten en kleding omdat ik er nog niet over uit ben wat ik mee wil nemen.

 

Producten die ik graag nog wil kopen.

 

* Vallendraad

* 2 rattenvallen

* Loopstokken (kun je eventueel ook in combinatie met de tarp gebruiken om een tent te maken)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ziet er goed uit. :)

 

Persoonlijk zou ik nog een degelijke zaklamp op AA toevoegen, als 't kan met een rood en/of groen filter. Je 's nachts verplaatsen kan soms verrekte handig zijn en dan is één lampje met alleen fel wit licht wat karig. (Zelf ben ik weg van de Olight S15 Baton)

 

De koffie filters zijn om water te filteren? Probeer dat eens in de praktijk uit, want mijn ervaringen daarmee zijn vrij dramatisch en de Sawyer blijkt zich niet snel te verslikken in wat drek.

 

Het draad voor vallen kun je gewoon bij de Action halen voor weinig. Dat dunne ijzerdraad is voldoende om een konijntje te strikken (geleerd op de basis survival cursus van @DutchSurvival101, zelf geen echte praktijkervaring mee). De rattenvallen (oid) zou ik achterwege laten.

 

Verder zou ik nog wat dun sterk draad meenemen naast het paracord, een tubetje seconden lijm en kwalitatief goede ducttape zoals bv. die smalle rolletjes gorillatape van de prepshop. Uiteraard mag een rolletje ijzergaren (sterk naaidraad) en een paar naalden ook niet ontbreken, hiermee kun je redelijk wat defecten herstellen aan je rugzak, tarp en kleding.

 

De smiths pocket sharpener is optioneel en kun je eventueel thuislaten als je eenmaal met het slijpsteentje overweg kunt. Ook het schepje heeft door z'n kleine formaat weinig nut, maar wellicht zijn jouw ervaringen anders. Ouderwets een geultje graven met een graafstok (gewoon een tak uit het bos dus) gaat waarschijnlijk net zo makkelijk. Verder lijkt je gereedschap set verdacht op de mijne, Florabest klapzaag, Mora, DC4, Sidekick, kleine bijl, ik heb alleen nog een extra mes bij me, de Mora is mijn backup.

 

Erg verstandig dat je ook werkhandschoenen bij je hebt, veel mensen hebben niet van die eeltige werkhanden en het laatste wat je wilt is blaren of erger op je handen in een noodsituatie.

 

Nog een tip, bij bv. het kruidvat hebben ze kleine busjes talkpoeder met micanazolnitraat (anti schimmel). Lekker compact en evt. makkelijk navulbaar met een talkpoeder naar keuze. Voetverzorging is extreem belangrijk, vergeet bij je kleding ook niet extra sokken toe te voegen, vaak wisselen helpt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie set :) voor je fire kit zou ik het volgende toevoegen

home made fatwoood gemaakt van gesmolten kaarsvet/was en wat ruw timmerhout ongerveer 1 cm dik en 5/6 cm lang .

als het een flinke tijd heeft geregend is er bijna geen droog hout te vinden en hiermee kan je je vuur opgang brengen om de rest droog te stoken....

stop een doosje vol in je rugzak en je zult er geen spijt van krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk hier ziet men dat daar is over nagedacht . Nu gaan er 100 members reageren en jou 101 tips geven . Dus ik ook . Het schepje is ok. @MyronPrps probeer jij maar eens met een stok een putje te maken in harde kleigrond met een stok . De zaklamp is nodig denk ook eens aan een hoofd lampje . De firesteel van de action zou ik weglaten en vervangen door stormlucifers. En naast jou nog toe tevoegen eten denk eens aan tussen doortjes . Chocolade of een energie reep doen wonderen voor het moraal .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

Wow, mooie eerste BOB. :)

 

Kwestie van oefenen en alles gebruiken, dan merk je vanzelf wel wat je te veel hebt, te weinig, te slecht

(action firesteel kan je vervangen door eentje uit de dump van 5 euro).

Aansteker(s) extra kan geen kwaad.

E.a. waterdicht opbergen.

 

Succes @LastManStanding

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed bezig @LastManStanding

 

Twee puntjes:

 

1. Je hakbijl ziet er zwaar uit. Misschien in de toekomst kijken voor een lichtere versie.

2. Kleding (zoals jezelf al aangaf). Zorg dat je goede kleding bij je hebt zoals thermokleding enz. Want als in de winter moet evacueren en je hebt niet de juiste kleding bij je, dan heb je een groot probleem (waterproof, winddicht en warm).

 

 

Oh ja, en neem een wc rol mee of vochtige wc doekjes (altijd handig).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Leuk onderwerp. Ik mis een goede zaklamp, zou het aantal waxinelichtjes uitbreiden en iets van een bivakzak voor noodgevallen misschien? Of een opklapbare zaag zo handig is vraag ik mij af. Denk dat een goede bijl bruikbaarder is. Oh ja, waar zijn de esbitblokjes?

 

Kwestie van uitproberen. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie Bushcraft kit.

Ik heb er veel inspiratie vandaan gehaald.

Het is handig om in de pan een aantal spullen in te doen ,als ie schoon is;).

Een messblik is ook erg handig en compact.

Een instelbare moersleutel .bankhamer en dat soort dingen zijn ook erg handig in het geval voor klussen.

Maar niet teveel gereedschap uiteraard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@LastManStanding prima samenstelling zeker als je de andere adviezen ter harte neemt.

Je bijl is volgens mij die een tijdje terug bij de Aldi te koop was? Heb hem zelf ook en je hebt er volgens mij weinig aan. Misschien heb jij hem wel goed scherp gekregen maar ik betwijfel dat de bijl dat lang blijft bij gebruik.

Ik denk dat je een bijl ook niet nodig hebt, met je Mora en klapzaag kom je al een heel eind. Het gewicht van de bijl zou ik dan eerder inruilen voor een stevig en groter mes (Mora wel in je BOB houden), of eventueel een lichtere tomahawk of machete.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Producten die ik graag nog wil kopen.

 

* Vallendraad

 

Voor 'vallendraad' (snare wire) kan ik je absoluut de kleine houten klosjes van het Amerikaanse leger uit de Vietnam tijd aanbevelen.

Daar vind je er nog steeds genoeg van op ebay (zoekopdracht : vietnam snare wire).

 

Zoals - DEZE -

( hoewel die wat prijzig is, betaal niet meer dan $6 à $7 per klosje ! )

 

Naamloos.jpg.a4a94d89161f165688ceb4578c2c48d2.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor 'vallendraad' (snare wire) kan ik je absoluut de kleine houten klosjes van het Amerikaanse leger uit de Vietnam tijd aanbevelen.

Daar vind je er nog steeds genoeg van op ebay (zoekopdracht : vietnam snare wire).

 

/QUOTE]

 

Je kunt ook een klein spoeltje met dun koperdraad meenemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@LastManStanding heel mooi, ziet er erg goed uit. Je bent geheid al een stuk verder dan ik.

 

Ik zag laatst bij de dumpshop in nijmegen een opvouwbare schep liggen, en een kleinere variant met een pickhouweel eraan. Heeft naar mijn idee veel voordelen, alleen al dat je die met twee handen an gebruiken. Verder misschien nog een extra mes? Onder het motto één is geen twee is een. Mora's kosten niks en ik vind ze echt ideaal.

 

Linkje naar het schepje:

http://www.jopieswebshop.nl/index.asp?choice=artikelen&catchoice=schepjes&prodchoice=schepjes

Die met plastic handvat is van goede kwaliteit, maar er is ook een metalen versie. (Respectievelijk 12,50 en 14,50).

Kleinere versie met pickhouweel: 7,50.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt allemaal voor de reacties, Hier kan ik zeker wat mee.

 

@Raycoupe Heb even naar de Olight s15 gekeken, mooie lamp alleen valt de beam distance me wat tegen. Ik denk dat ik voor een lamp van fenix ga die hebben ook veel optionele accessoires.

Koffie filters waren idd om erg vervuild water te zuiveren maar wat je al aan geeft zijn die dingen niet handig (snel stuk, eenmalig gebruik) ik ga voor een bandana die is ook nog voor andere toepassingen te gebruiken.

Dun ijzerdraad hoeft idd niet veel te kosten, ik moet alleen nog leren de vallen te zetten. Die rattenvallen hou ik erin omdat deze heel simpel te gebruiken zijn voor een beginner(wegen ook niet veel) en ook in de boom te hangen zijn voor eekhoorns.

Smiths pocket sharpener is 25 gram dus voor het gewicht hoef ik hem niet thuis te laten :) Schepje leek me ook handig voor als je je behoefte moet doen, zie mezelf niet met een tak en gat graven.

Mooi om te horen dat je bijna dezelfde tool set hebt, welk mes heb jij extra?

 

@idefix Bedankt voor de tip, ik hoop dat mijn katoen balletjes met vaseline genoeg. Ik wil nog wel eens in de bossen opzoek gaan naar een echt stuk fatwood.

 

@FincaInSpanje Tips over voedsel en water zijn altijd welkom, heb hier wel wat gedroogde pastagerechten van de action in de kast die ik mee kan nemen.

 

@Geert Firesteel van de action weegt verder bijna niks maar stormlucifers is een goede optie om toe te voegen.

Een hoofdlamp is idd ook een goed idee, ik denk alleen dat ik dan een hoofdband ga kopen waar ik ook mijn normale zaklamp in kan doen.

Chocolade zal mijn vrouw ook niet erg vinden :)

 

@Heksenboot Ik ben langzamer had alles uit aan het proberen, vorige week met -1 een nacht buiten onder de terrasoverkapping gelegen op mijn slaapmatje en in mijn slaapzak. Test was geslaagd!

Ik heb momenteel mijn vuurkit, waterkit, etc in waterdichte ziplock bags zitten alleen is dat wat rommelig en zoek ik iets beters.

 

@JohnVonSchutz Bedankt voor de tip, gaan we doen!

 

@Cyberbeer Hakbijl is een handbijl van 600gram, ik denk niet dat ik iets lichters zal tegenkomen. Misschien wel een van betere kwaliteit(dit is er een van de gamma.

Thermo onderkleding komt er zeker in en misschien vervang ik mijn poncho wel door een regenpak. Wc rol is idd ook wel handig hoef ik voorlopig nog geen bladeren te gebruiken :)

 

@netuyas Nee nog niet gedaan, wil ik gaan doen zodra er kleding en eten inzit.

 

Volgende bericht beantwoord ik de andere antwoorden anders word het zo veel in 1 bericht.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Enigma13 Zaklamp word vervangen, bivakzak vind ik teveel gewicht voor wat het extra geeft, tarp is ook snel opgezet. Een handzaag is zeer bruikbaar en word ook altijd in combinatie met een bijl gebruikt in bushcraft.

Esbit brandertje met blokjes zal ik eens voor gaan kijken.

 

@Maritimesurvival Bushcraft kit vind ik wel belangrijk voor als je wat nachten in de bossen moet verblijven. Ik denk wel dat dit wel het maximale aan gereedschap is wat ik mee kan nemen, een B.O.B word al snel te zwaar.

 

@AWOL Deze bijl komt van de gamma, en is idd niet de beste, slechte steel en kop dus wil ik voor wat beters kijken. Ik vind een bijl wel handig en omdat ik me wat meer in bushcraft wil verdiepen ook handig naast mijn b.o.b.

Wat voor groter mes zou jij adviseren?

 

@Advivo Bedankt voor de tip maar ik ga gewoon voor dun ijzer/messing draad!

 

@GuywithAplan Een sheat heb ik nog niet voor mijn bijl omdat ik de bijl toch wil vervangen voor een betere. Eten ben ik me nog op aan het oriënteren dus tips zijn welkom!

 

@Jorisb Dit schepje vind ik meer dan genoeg, ik wil mijn b.o.b toch zo licht mogelijk houden. Mijn vrouw heeft ook een mora in haar tas dus we hebben er 2.

 

@Keyser Suze Zie foto 7 rechts boven!

 

@prepass Bedankt, het plan is uiteraard om in de toekomst hem uitgebreid te gaan testen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@LastManStanding

 

Je hebt nu vuur- en waterkit in ziplockzakjes zitten. Vervang deze door clipdoosjes. Die zijn lucht- en waterdicht en in verschillende volumina te krijgen.

Het nadeel kan de vaste vorm zijn, dus het volume wat het blijft innemen.

 

Mijn vuurdoosje en een dagrantsoen in onderstaand plaatje:

 

IMG_0554.jpg.e56315094d0bffdbc5fdbbb45ed8c4e0.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

@LastManStanding

 

@AWOL Deze bijl komt van de gamma, en is idd niet de beste, slechte steel en kop dus wil ik voor wat beters kijken. Ik vind een bijl wel handig en omdat ik me wat meer in bushcraft wil verdiepen ook handig naast mijn b.o.b.

Wat voor groter mes zou jij adviseren?

 

Die vraag is bijna niet te beantwoorden voor een ander. Ik denk iig dan aan full tang en koolstof staal en een lemmet van 5 of 6 inches en een goede schede.

Zie dit topic waarom de vraag bijna voor een ander niet te beantwoorden is: http://preppers.nl/forum/threads/99-Welk-mes-werkt-het-beste-voor-mij-als-prepper :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...