Ga naar inhoud
GENEGEERD

Coating van survivalmes strippen


JessBK7

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Hallo,

 

Laatst heb ik een Schrade SCHF-36 gehaald, maar ik wil hier graag de coating vanaf halen.

Heeft iemand toevallig een goede manier gevonden om dit te doen?

 

Inderdaad even voorstellen.

Waarom zou je die coating er af willen halen, het is 1095 staal dus die coating zit er niet voor niets (namelijk om te beschermen tegen roest)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was zojuist bezig met een voorstelverhaaltje te typen, maar was er nog niet helemaal over uit :)

 

En de reden dat ik de coating er af wil halen is simpel dat ik na het gebruiken van het mes in een paar blokken hout, de coating vanzelf al een beetje af begon te bladderen, en ik het er of goed op wil hebben, of er helemaal af wil hebben. En als je het mes goed onderhoudt is roest totaal geen probleem :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was zojuist bezig met een voorstelverhaaltje te typen, maar was er nog niet helemaal over uit :)

 

En de reden dat ik de coating er af wil halen is simpel dat ik na het gebruiken van het mes in een paar blokken hout, de coating vanzelf al een beetje af begon te bladderen, en ik het er of goed op wil hebben, of er helemaal af wil hebben. En als je het mes goed onderhoudt is roest totaal geen probleem :)

 

Verfafbijt doet wonderen.

Te halen bij de bekende bouwmarkt.

Het is mij zelfs eens gelukt met lijmoplosser van Bison.

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was zojuist bezig met een voorstelverhaaltje te typen, maar was er nog niet helemaal over uit :)

 

En de reden dat ik de coating er af wil halen is simpel dat ik na het gebruiken van het mes in een paar blokken hout, de coating vanzelf al een beetje af begon te bladderen, en ik het er of goed op wil hebben, of er helemaal af wil hebben. En als je het mes goed onderhoudt is roest totaal geen probleem :)

 

Okay, ieder zijn smaak. Ik vind het juist altijd wel gaaf staan zo'n half versleten coating, geeft een mes karakter en ziet het er tenminste uit alsof het gebruikt wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okay, ieder zijn smaak. Ik vind het juist altijd wel gaaf staan zo'n half versleten coating, geeft een mes karakter en ziet het er tenminste uit alsof het gebruikt wordt.

 

Wat mij juist gaaf lijkt is het etsen van het metaal in Ijzer(III)Chloride (Ferric Chloride) om het patroon van het metaal mooi te onthullen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het met een Dremel gedaan met een schuurpolijstschijf (of 2).

Doe wel een veiligheidsbril en een stofkapje op want het schijfje slijt snel en af en toe vliegen er stukjes vanaf.

dremel-schpolschijf.jpg.c5b4578dff099ddc5c21d93321f1520d.jpg

 

Ik vind die SCHF36 een erg mooie vorm hebben. Ik wil zoiets namaken. Heb hier nog een stuk 5160 staal liggen van 6mm dik :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is dat mes van schrade al beschikbaar? Dacht dat het pas vanaf eind maart hier bechikbaar was.

Vind de scfh 37 ook gaaf. 7 inch net als de bk7.

 

ik heb de mijne in december besteld en 10 dagen later kwam de bezorger al aan de deur.

De SCHF 36/37/38 kwamen bij mijn weten oktober 2014 uit

 

edit: Ik zie op de site waar ik de 36 besteld heb (http://2sharp.nl/artikel/SCH-SCHF36?lang=nl) dat deze t/m maart 2015 te bestellen is, dus niet vanaf maart 2015. Als je 'm ook wilt bestellen zul je dus wel snel moeten zijn :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het met een Dremel gedaan met een schuurpolijstschijf (of 2).

Doe wel een veiligheidsbril en een stofkapje op want het schijfje slijt snel en af en toe vliegen er stukjes vanaf.

dremel-schpolschijf.jpg.c5b4578dff099ddc5c21d93321f1520d.jpg

 

Ik vind die SCHF36 een erg mooie vorm hebben. Ik wil zoiets namaken. Heb hier nog een stuk 5160 staal liggen van 6mm dik :)

 

Thanks voor de tip!

 

Ik vind het opzich een fijn mes voor allround survival/ bushcraft etc. Ik merk alleen dat het handvat niet optimaal is als je grote handen hebt, maar als je kleine tot gemiddelde handen hebt is dit geen probleem. Het handvat is wel even wennen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...