Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123
Resultaten 21 tot 28 van de 28

Onderwerp: Moestuin in bakken

tom666
    Guest
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Raycoupe Bekijk Berichten
    Als 't even kan heb ik ook altijd een moestuintje, gelukkig nu het derde jaar op rij bij m'n huurhuisje.
    Dit jaar wordt het echt een gemakstuintje bij mij, want ik zal ook veel weg zijn en ga dus geen moeilijke dingen doen. Courgettes, tomaten, altijd snijsla (hoef je 's zomers nooit meer sla te kopen), snijbiet, gewone bietjes, dat soort spul wat het hier altijd wel goed doet en wat kruiden die jaarlijks gezaaid moeten worden als peterselie en basilicum.

Effe een bult tijm kopen a.s. woensdag om uiteindelijk een heel haagje tegen de slakken te maken, want die komen hier massaal voor en zijn ieder jaar een probleem. De kleine tijmstruikjes in m'n tuin scheur ik in stukken uiteen om te vermeerderen en dan heb ik volgend jaar wel genoeg om zeer geliefde slakkengroenten met een haagje te kunnen beschermen.

Zo ook extra salie, tussen de kolen houden die de vlinders en dus rupsen weg. Dit jaar sla ik alle koolsoorten over, want als ik er niet ben om de rupsen weg te plukken blijft er weinig van over. De koolmeesjes hier blieven geen rupsen van koolwitjes, dus dat is de enige soort die hier over blijft.

Oh, verhip, 'k moet nog wel even met de compost aan de slag, eens kijken hoe dat de winter is doorgekomen en effe zeven.
    Mooi...kruiden zijn zeker een must...en geven dat warm gevoel aan een tuin naar mijn mening..

Moderator
    Ingeschreven
    Dec 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom666 Bekijk Berichten
    Mooi...kruiden zijn zeker een must...en geven dat warm gevoel aan een tuin naar mijn mening..
    Vooral een warm gevoel op m'n smaakpapillen. In de supermarkt kosten inferieure verse kruiden veel geld en als je toch kwaliteit en smaak wilt.....
    Ook het genoeg dat je gewoon je tuin in loopt en hier en daar wat plukt en knipt blijft speciaal en eventueel bezoek vind het helemaal geweldig.
    Nieuw forum: preppers-shelter.nl (Bij aanmelden kijk voor de activatie mail in je spamfolder)

Heksenboot
    Guest
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom666 Bekijk Berichten
    Mijn stukje gras is voor de kinderen...
    De struiken aan de zijkant worden ook nog eens dik 2m hoog..
    Maar ik ben nog in ontwikkelingsfase dus misschien verandert er nog een en ander.
    Aha

Naam:     tom 666 Berkshire Garden roof side.jpg
Bekeken:  374
Groote:   133,1 KB

Prepper goeroe
    Ingeschreven
    Sep 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Heksenboot Bekijk Berichten
    Aha

Leuk dat je kids kunnen mountainbiken in de tuin
    Uit de top van de toren komt de stem van de klok die nu streng met z'n klepel slaat.
    En ook onze koekoek doet z'n kop om de deur en moppert: "Het is veel te laat!"

Jr. prepper
    Ingeschreven
    Oct 2014
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dreutel Bekijk Berichten
    Is er een manier om witlof smakelijk te maken? Da's nou één van de weinige groentes waar je MIJ geen plezier mee doet.
    Gesmoorde witlof:
    witlof in 2 snijden en het bittere middenstuk verwijderen. Klein beetje roomboter in de koekenpan doen en de struikjes witlof zachtjes bakken. Als alle kanten gebakken zijn dan doe je er 100 ml sinaasappelsap bij en laat het even 10 minuten smoren.
    Vet een ovenschaal in en wrijf wat honing over de bodem. Leg de uitgelekte struikjes witlof op de boden, wat pijnboompitten, stukjes geitenkaas eroverheen strooien. Bedek het geheel met een plakje bladerdeeg. Wrijf de bovenkant van de bladerdeeg in met een beetje los geklopt ei en zet het 20 minuten in de oven op 200 graden. Als het klaar is dan kieper je je ovenschaal om en dan heb je een bakje (bladerdeeg) met je groenten.
    En smullen maar :-)

Survivor
    Ingeschreven
    Mar 2014
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dreutel Bekijk Berichten
    Is er een manier om witlof smakelijk te maken? Da's nou één van de weinige groentes waar je MIJ geen plezier mee doet.
    Witlof salade:
    Snijd de witlof in stukjes (let er op dat je het harde deel achter in de kern verwijderd, dat is het bitterste deel) en was de witlof. Doe de witlof in een kom.
    Snijd een appel in stukjes en doe ze bij de witlof.
    Voeg walnoten en of mandarijnen partjes toe (uit blik of vers, wat je zelf wilt).
    Klein beetje citroensap en suiker er over.
    Goed door elkaar husselen en klaar.

Ik houd ook helemaal niet van traditionele wiltof recepten, maar op deze manier vind ik het heerlijk. Maar dat recept van [MENTION=4547]Dessy[/MENTION] ga ik ook eens proberen. Klinkt iig erg goed

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Sep 2012
    Voor de niet witlof-eters is gekarameliseerde witlof (liefst met honing,anders met suiker) vaak wel goed te eten.

4 stronkjes witloof
    boter
    2 eetlepels bruine suiker of honing
    peper en zout

Bereidingswijze
    - Kuis het witloof en verwijder eventueel bruine blaadjes aan de buitenzijde.
    - Snij een plakje van de onderzijde af en snij een stukje uit de kern van de witloof. Eventueel kan je ook een kruisje snijden in de kern van de witloof. Dit zal de bitterheid verminderen al vind ik persoonlijk witloof nooit te bitter.
    - Leg de witloof in een kom en zet ze net onder water. Breng alles aan de kook met wat boter, peper en zout en kook ze bijna gaar. Stomen kan ook natuurlijk!
    - Giet af en laat de witloof uitlekken.
    - Smelt wat boter in de pan en begin de witloof te bakken in de boter.
    - Bestrooi de witlof met 2 eetlepels bruine suiker. Deze zal beginnen smelten en karameliseren.
    - Blijf de stronkjes witloof voordurend draaien tot ze gaar gebakken zijn en de karamel goed blijft plakken.

Klaar! Serveer!

Tip. Je kan met het overtollige karamel in de pan en een beetje witloof kookwater een sausje maken om het bord mee te versieren.
    Tip. Ook lekker met wat tijm over de witloof, strooi er wat over als je de witloof in de karamel gaat bakken.
    So Long, and Thanks for All the Fish

Repelsteeltje
    Guest
    Het begint hier meer op een kooktopic te lijken

De blaadjes kan je rauw gebruiken als toastjes. Vul ze met een lekkere salsa/huzarensalade etc naar smaak of gewoon dippen in een sausje.
    Ook erg lekker is ze in een beslagje te dompelen en te frituren (tempurastijl).
    Of je maakt er een soepje van.

Afijn, met lof kan je alle kanten op.

On-topic: Werkelijk elk kind heeft momenteel die AH moestuintje momenteel. Weet iemand wat voor zaad er gebruikt is? Ik kan het niet terug vinden. Ik vermoed dat ze F-type zaad hebben gebruikt om de opkomst te vergroten. Het blijft op kinderen gericht en die willen resultaat zien

Vergelijkbare onderwerpen

1. Samen brood bakken
    Door tom666 in forum Eten en drinken
    Reacties: 39
    Laatste Bericht: 29-04-15, 21:48
  2. Welke voorraad bakken?
    Door Rataplan in forum Survival Algemeen
    Reacties: 19
    Laatste Bericht: 29-12-14, 22:44
  3. Bakken met eikels..
    Door Ulco in forum Eten en drinken
    Reacties: 26