Ga naar inhoud
GENEGEERD

Moestuin in bakken


Gast tom666

Aanbevolen berichten

Nu was ik van plan een kweekbak te maken om diverse groentjes te kweken.

De kinderen hadden de plantjes van Albert Hein op kweek gezet en ik had al zaden gekocht ook.

Nu ben ik bij de Horta een kweekbak gaan kopen en dit mooi op poten gezet. We hebben wortel , sla , rucola , peterselie, radijs ,komkomer , courgette , tuikers , brocolie , lente ui , gewone ui , aubergine enz...en een hoop kruiden.

Een andere bak die ik maakte wordt deze week ook in gebruik genomen.

In mijn kelder ga ik witlof kweken en champignons.

 

Dit alles is beter dan gewoon bloemen in de tuin..Mijn kruiden overleven deels de winter..zo is de tijm blijven groeien , de peterselie steekt terug de kop op , laurier staat mooi.

Verder heb ik bessenstruiken waar we na de zomer confituur kunne van maken.

Hmmm hier wordt een en ander gekweekt...

 

tuin1.jpg.11861a21dafce628f12f9b10aec7558d.jpg

 

tuin3.jpg.54f412f03c234e5a6af097daa7b23497.jpg

 

tuin4.jpg.03f5f4edbd4efe99f10038417302e970.jpg

 

tuin5.jpg.c525fa2eb744b912d5db7a7367cd48a3.jpg

 

tuin6.jpg.53735b28d72004119c02fe0a5f50d1d1.jpg

 

yuin7.jpg.30c8e0bb5b2e1d3b704901e5a25823cf.jpg

 

tuin8.jpg.57c81c23afb08d4cfe18ae2568cdc3ee.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Do the things that keep a smile on your face !

 

:)

 

Voila zo is het...

Morgen ga ik nog één en ander halen...nog een hoop bakken vullen en met mijn pollen in de teelaarde zitten ...maar als je de plantjes ziet omhoog komen is het zo een leuk gevoel..

Het gevoel van ...dit hebben we zelf gedaan .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vind ik echt een leuke actie van AH..

Vrijdag was ik met een van m'n autistische kindjes bij de kinderboerderij,

wilde hij ineens graag naar huis.. Even kijken of z'n moestuintjes al gegroeid waren haha.

Maar echt leuk, hebben ze tenminste wat aan!!

En ziet er goed uit @tom666!!

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vind ik echt een leuke actie van AH..

Vrijdag was ik met een van m'n autistische kindjes bij de kinderboerderij,

wilde hij ineens graag naar huis.. Even kijken of z'n moestuintjes al gegroeid waren haha.

Maar echt leuk, hebben ze tenminste wat aan!!

En ziet er goed uit @tom666!!

 

Heel juist en ik vind het leerzaam voor de kinderen ook..zo zien ze zelf ook waar de groentjes vandaan komen...en dat is niet uit de rekken in de winkel...neen daar is arbeid voor nodig..

Het geeft veel voldoening;

Link naar reactie
Delen op andere sites

nu nog een kas op je stukje grasveld en klaar is kees:)

 

Haahhah nee..mijn stukje gras moet blijven...maar mijn terras is groot genoeg...

Morgen ga ik witlof knollen zoeken die ik dan in de kelder kan laten schieten en een bak voor paddestoelen..mmmmm lekker..

Wie paddestoelen (champignons) wil kweken leest best even wat info door want het vraagt wel enige aandacht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Morgen ga ik witlof knollen zoeken die ik dan in de kelder kan laten schieten.

 

Is er een manier om witlof smakelijk te maken? Da's nou één van de weinige groentes waar je MIJ geen plezier mee doet. :p

 

PS wel kogelvangers ophangen dan ;)

 

PPS: Goed bezig!

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Is er een manier om witlof smakelijk te maken? Da's nou één van de weinige groentes waar je MIJ geen plezier mee doet. :p

 

 

Mevr. Netuyas smoort ze altijd in de roomboter met een beetje suiker op een laag vuurtje in de koekepan met deksel. Daarna in een ovenschaaltje, ham eromheen, kaas er bovenop, en als het dan klaar is.......

 

, trek je de witlof ertussenuit, die leg je apart op de rand van je bord en eet de ham en kaas op, Heerlijk:D....

 

 

Maar zonder gekheid, Op die manier wordt het wat minder bitter en is het goed te pruimen.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Haahhah nee..mijn stukje gras moet blijven...maar mijn terras is groot genoeg...

Morgen ga ik witlof knollen zoeken die ik dan in de kelder kan laten schieten en een bak voor paddestoelen..mmmmm lekker..

Wie paddestoelen (champignons) wil kweken leest best even wat info door want het vraagt wel enige aandacht.

 

Mooie bak! Handig zo hoog.

Wat is het nut van zo'n grasveldje dan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn stukje gras is voor de kinderen...

De struiken aan de zijkant worden ook nog eens dik 2m hoog..

Maar ik ben nog in ontwikkelingsfase dus misschien verandert er nog een en ander.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn stukje gras is voor de kinderen...

De struiken aan de zijkant worden ook nog eens dik 2m hoog..

Maar ik ben nog in ontwikkelingsfase dus misschien verandert er nog een en ander.

@tom666 Heb je al eens gedacht aan pallets tegen je schutting aanzetten? Je hebt een behoorlijk lange schutting aan beide zijden en zou op die manier veel groenten kunnen verbouwen ;-)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Juist maar de ene zijde is misschien iets mogelijk maar aan de rechterzijde staan nu mijn struiken met bessen geplant.

Die beginnen binnenkort hoogte te zoeken...dus daar mag niks staan.

Ik bekijk de zaak nog verder om te zien wat ik nog doe...

Nu ben ik onderweg om witlof wortels te halen....mmmmmmmmmm

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu was ik van plan een kweekbak te maken om diverse groentjes te kweken.

De kinderen hadden de plantjes van Albert Hein op kweek gezet en ik had al zaden gekocht ook.

Nu ben ik bij de Horta een kweekbak gaan kopen en dit mooi op poten gezet. We hebben wortel , sla , rucola , peterselie, radijs ,komkomer , courgette , tuikers , brocolie , lente ui , gewone ui , aubergine enz...en een hoop kruiden.

Een andere bak die ik maakte wordt deze week ook in gebruik genomen.

In mijn kelder ga ik witlof kweken en champignons.

 

Dit alles is beter dan gewoon bloemen in de tuin..Mijn kruiden overleven deels de winter..zo is de tijm blijven groeien , de peterselie steekt terug de kop op , laurier staat mooi.

Verder heb ik bessenstruiken waar we na de zomer confituur kunne van maken.

Hmmm hier wordt een en ander gekweekt...

 

Tipje Tom, peterselie is een tweejarige plant, maar het tweede jaar gaat de plant voor de bloemen en het aanmaken van zaad. De smaak is veel minder sterk dan van het eerste jaar. Om die reden wordt peterselie elk jaar opnieuw ingezaaid. Ik laat meestal twee planten wel hun tweede jaar groeien, maar dat is dus puur voor gratis zaad.

 

Tijm en Lavas overleeft bijna alles, zelfs -20, rozemarijn, laurier en salie (ook vaste planten) moet je meestal tegen de vorst beschermen, zelfs met die -7 van dit jaar heb ik wat vorstschade aan de rozemarijn. Kruiden zijn geweldig want ze nemen weinig ruimte in, hebben zelden last van beestjes en verse kruiden door je eten doet wonderen. :cool: Geen ruimte of tijd? Neem een kruidentuintje in de volle grond of in bakken.

 

Vanaf woensdag zijn de kruiden in de aanbieding bij de Aldi in NL, 1,59 per stuk. In België zullen de goedkope zaken ook wel inspringen op de hype en het aanstaande seizoen.

Het zelf opkweken van tijm, salie en rozemarijn kan ook, maar voordat je er wat van kunt knippen ben je een paar jaar verder. Best handig om te beginnen met een paar plantjes uit de kwekerij.

 

Zelf ben ik geen groot fan van het kweken in bakken, omdat je hierin alles zelf moet toevoegen en sturen. Bv. alle vervelende insecten zijn ook dol op dergelijke bakken met keurige zwarte, losse en vochtige aarde, ideale plek om eitjes te leggen (langpootmug/emelt bv). Een voordeel is wel dat je slakken makkelijk weg houdt uit zo'n bak, gewoon een paar koperen strips rond de poten. Minimaal 2,5cm breed, eventueel platgeslagen stuk koperen pijp wat je nog hebt, ander koperdraad zonder lak en in de handel is zelfs een soort koperen tape te krijgen voor dit doel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is er een manier om witlof smakelijk te maken? Da's nou één van de weinige groentes waar je MIJ geen plezier mee doet. :p

 

PS wel kogelvangers ophangen dan ;)

 

PPS: Goed bezig!

 

Witlof met ham kaas komt me ook de strot uit en fijn gesneden gekookt en dan aanmaken met een papje moet zelfs verboden worden! ;)

 

Wat ik het lekkerst vind is de blaadjes van de witlof trekken en van de onderkant steeds een stukje afsnijden terwijl je bezig bent, ben je meteen de kern kwijt. Die berg blaadjes smoren in roomboter met zout, verse tijm en honing.

Het lekkerste vind ik dan acacia honing. Origineel is het recept om de witlof blaadjes te wokken, maar ik vind het lekkerder als ze een beetje zachter worden. De enige groente die van mij wel helemaal gaar mag. :)

 

Rauw als hoofdingrediënt van een salade gebruik ik het ook regelmatig in de winter.

 

Oh ja, @tom666: Helemaal vergeten vorige post, maar goed bezig! :cool: (Wat een botte boer ben ik soms toch :o)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe Ok...hou ik rekening mee.

Bakken hier omdat het niet anders kan.

Verse peterselie is nu ook al geplant..en degene van vorig jaar is dan voor de zaden he..

Ik heb de zaden in de Aldi dit weekend gekocht;

Begin hier een mooie voorraad te hebben...leuk he zelf planten en zaaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe Ok...hou ik rekening mee.

Bakken hier omdat het niet anders kan.

Verse peterselie is nu ook al geplant..en degene van vorig jaar is dan voor de zaden he..

Ik heb de zaden in de Aldi dit weekend gekocht;

Begin hier een mooie voorraad te hebben...leuk he zelf planten en zaaien.

 

Als 't even kan heb ik ook altijd een moestuintje, gelukkig nu het derde jaar op rij bij m'n huurhuisje.

Dit jaar wordt het echt een gemakstuintje bij mij, want ik zal ook veel weg zijn en ga dus geen moeilijke dingen doen. Courgettes, tomaten, altijd snijsla (hoef je 's zomers nooit meer sla te kopen), snijbiet, gewone bietjes, dat soort spul wat het hier altijd wel goed doet en wat kruiden die jaarlijks gezaaid moeten worden als peterselie en basilicum.

 

Effe een bult tijm kopen a.s. woensdag om uiteindelijk een heel haagje tegen de slakken te maken, want die komen hier massaal voor en zijn ieder jaar een probleem. De kleine tijmstruikjes in m'n tuin scheur ik in stukken uiteen om te vermeerderen en dan heb ik volgend jaar wel genoeg om zeer geliefde slakkengroenten met een haagje te kunnen beschermen.

 

Zo ook extra salie, tussen de kolen houden die de vlinders en dus rupsen weg. Dit jaar sla ik alle koolsoorten over, want als ik er niet ben om de rupsen weg te plukken blijft er weinig van over. De koolmeesjes hier blieven geen rupsen van koolwitjes, dus dat is de enige soort die hier over blijft. :p

 

Oh, verhip, 'k moet nog wel even met de compost aan de slag, eens kijken hoe dat de winter is doorgekomen en effe zeven. :o

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als 't even kan heb ik ook altijd een moestuintje, gelukkig nu het derde jaar op rij bij m'n huurhuisje.

Dit jaar wordt het echt een gemakstuintje bij mij, want ik zal ook veel weg zijn en ga dus geen moeilijke dingen doen. Courgettes, tomaten, altijd snijsla (hoef je 's zomers nooit meer sla te kopen), snijbiet, gewone bietjes, dat soort spul wat het hier altijd wel goed doet en wat kruiden die jaarlijks gezaaid moeten worden als peterselie en basilicum.

 

Effe een bult tijm kopen a.s. woensdag om uiteindelijk een heel haagje tegen de slakken te maken, want die komen hier massaal voor en zijn ieder jaar een probleem. De kleine tijmstruikjes in m'n tuin scheur ik in stukken uiteen om te vermeerderen en dan heb ik volgend jaar wel genoeg om zeer geliefde slakkengroenten met een haagje te kunnen beschermen.

 

Zo ook extra salie, tussen de kolen houden die de vlinders en dus rupsen weg. Dit jaar sla ik alle koolsoorten over, want als ik er niet ben om de rupsen weg te plukken blijft er weinig van over. De koolmeesjes hier blieven geen rupsen van koolwitjes, dus dat is de enige soort die hier over blijft. :p

 

Oh, verhip, 'k moet nog wel even met de compost aan de slag, eens kijken hoe dat de winter is doorgekomen en effe zeven. :o

 

Mooi...kruiden zijn zeker een must...en geven dat warm gevoel aan een tuin naar mijn mening..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi...kruiden zijn zeker een must...en geven dat warm gevoel aan een tuin naar mijn mening..

 

Vooral een warm gevoel op m'n smaakpapillen. :) In de supermarkt kosten inferieure verse kruiden veel geld en als je toch kwaliteit en smaak wilt.....

Ook het genoeg dat je gewoon je tuin in loopt en hier en daar wat plukt en knipt blijft speciaal en eventueel bezoek vind het helemaal geweldig.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Mijn stukje gras is voor de kinderen...

De struiken aan de zijkant worden ook nog eens dik 2m hoog..

Maar ik ben nog in ontwikkelingsfase dus misschien verandert er nog een en ander.

 

Aha :)

 

tom-666-Berkshire-Garden-roof-side.jpg.8f311fef9877e540d135ff1ab1805aaf.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is er een manier om witlof smakelijk te maken? Da's nou één van de weinige groentes waar je MIJ geen plezier mee doet. :p

 

Gesmoorde witlof:

witlof in 2 snijden en het bittere middenstuk verwijderen. Klein beetje roomboter in de koekenpan doen en de struikjes witlof zachtjes bakken. Als alle kanten gebakken zijn dan doe je er 100 ml sinaasappelsap bij en laat het even 10 minuten smoren.

Vet een ovenschaal in en wrijf wat honing over de bodem. Leg de uitgelekte struikjes witlof op de boden, wat pijnboompitten, stukjes geitenkaas eroverheen strooien. Bedek het geheel met een plakje bladerdeeg. Wrijf de bovenkant van de bladerdeeg in met een beetje los geklopt ei en zet het 20 minuten in de oven op 200 graden. Als het klaar is dan kieper je je ovenschaal om en dan heb je een bakje (bladerdeeg) met je groenten.

En smullen maar :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...