Ga naar inhoud
GENEGEERD

Lifehack : RFID chip van debit- of creditcard uitschakelen


lewieke

Aanbevolen berichten

Steeds meer bankkaarten worden uitgerust met een RFID chip die toelaat om contactloos te betalen. Als ik over dergelijke systemen hoor, dan gaan bij mij alle alarmbellen af. Wellicht is het mijn state of mind of ben ik overgevoelig. Toch wil ik er liever geen gebruik van maken. In de nabije toekomst zal het allicht niet meer mogelijk zijn om bij financiële instellingen een bankkaart te krijgen zonder deze functie.

 

In het bijgevoegde filmpje zie je hoe je de chip kan uitschakelen. Persoonlijk vind ik het nogal knullig. Ik zal zelf opteren voor een boormachine met een klein boortje om de chip naar een andere wereld te helpen. Dan krijg je in je kaart een net gaatje.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Goede bijdrage,

 

We hebben op het werk even wat pasjes zitten onderzoeken. En er zijn er bij waar de rfid chip achter de "grote" chip zit voor de betaal automaten. Dus die zijn niet te disabelen met de ik boor een gat methode

Zou dat bewust zijn gedaan? We hebben nieuwe pasjes aangevraagd van die bank om ze te kunnen slopen en te kijken hoe de antenne spoel loopt.. Want als je die sloopt heb je ook resultaat. Het is even wachten ;-)

 

Eigelijk zou ik een losse pas met rifd willen waar ik geld op stort want parkeren en een aantal andere toepassingen zou wel eens moeilijk kunnen worden als je helemaal geen rfid pas hebt.

Verder was het een goede week. ISP's zijn wan de bewaarplicht af geholpen door de rechter en Teefen en Opstelten zijn weg. De vlag is uit hier

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een stevige oscillator op 13,56MHz met flink wat vermogen erachter en ik durf te wedden dat de chip het niet lang volhoudt. :p

 

Inderdaad. Er is wel wat te bedenken om dit uit te koken... Maar waarom zou je? Als je wil betalen met een kredietkaart / bankkaart, wordt je transactie sowieso gelogd

en je haalt zo een kaart enkel boven OM te kunnen betalen. Bij online betalingen ben je meestal in een 'veilige' omgeving en anders steek je je betaalkaarten in een metalen

hoesje, dan valt er niets te 'scannen'. Maar ieder maakt kapot wat hij wil natuurlijk, of het verstandig is, is een open vraag...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het schijnt dat de bank het contactloos betalen kan laten uitschakelen op een nieuwe pas. Als je daar geen gebruik van wil maken.

Contactloos betalen is niet veilig idd. Ik heb een technische man horen praten dat er IC's op de markt zijn die op 20 meter afstand je pasje kan laten betalen.

 

Boefjes zijn daar dus snel ook achter !

Link naar reactie
Delen op andere sites

De ING heeft op de website een mogelijkheid om contactloos betalen uit te zetten.

Daarnaast beplak je je pas hoesje natuurlijk met aluminiumtape. Werkt prima.

 

Van twee Sun system configuration cards (uit oude apparatuur) maak je zelf een nieuw hoesje met exact de juiste afmetingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vraagje ik heb mijn ID kaart en bankpas (waar nog RFID chip inzit) in een zelfgemaakt envelopje van metaal zitten , het lijkt mij stug dat men je kaart dan kan uitlezen .

Pas als je je bankpas zou pakken om iets te betalen en men staat er met zo'n RFID uitlezer bij je in de buurt ben je de klos dat wel

Uit laten schakelen door je bank lijkt mij het slimste en veiligste .

@jobs mijn envelopje is gemaakt van een opengeknipt blikje cola met daar om heen inderdaad van dat aluminium folie tape , het is dun en werkt perfect

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het schijnt dat de bank het contactloos betalen kan laten uitschakelen op een nieuwe pas. Als je daar geen gebruik van wil maken.

Contactloos betalen is niet veilig idd. Ik heb een technische man horen praten dat er IC's op de markt zijn die op 20 meter afstand je pasje kan laten betalen.

 

Boefjes zijn daar dus snel ook achter !

 

 

Het zit in werkelijkheid toch heel anders in elkaar

 

Lees dit nog even door

 

http://preppers.nl/forum/threads/9489-ING-contactloos-betalen?p=316819&viewfull=1#post316819

 

De data die met contactloos "door de lucht" gaat is zoveel minder dan de info die ik van iedere pas zou kunnen aflezen door simpelweg mijn ogen te gebruiken

Het uitschakelen is overigens ook onzin

Ze blokkeren de functie van het betalen, maar je kaart genereert nog steeds een NFC handshake

(of denk je nu echt dat ze op afstand in staat zijn om je NFC uit te schakelen)

 

Ik heb overigens ooit een opticien horen praten over een verrekijker die wel 50 meter ver kan kijken, en dan kan je zo iemand zijn pincode uitlezen als je op een goed plek sta.

 

Ik vind het prima dat we kritisch zijn, maar het moet wel juist zijn.

 

@Wafels

Heb je een telefoon met NFC?

zo ja, download een NFC reader

En je zal zelf kunnen concluderen of je wel of niet je kaart kan uitlezen na afscherming.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Ik vind het prima dat we kritisch zijn, maar het moet wel juist zijn.

 

 

En ik vind het prima dat jij mijn horen praten kan weerleggen met meer info, zo worden we wijzer en komen we dichterbij hoe het nou precies zit ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er bestaan ook credit card beschermhoezen, die kan je kopen tegen ongeveer 1€, iemand interesse ?

 

Vaak als je visitekaartjes besteld, krijg je er een metalen doosje bij waar er een stuk of wat in passen en je ze sjiek kan presenteren.

Een creditcard/bankpasje is een fractie kleiner dan een visitekaartje. Mits het doosje metaal is, dus ook een prima oplossing. :)

 

Zelf heb ik een portemonnee die je dubbel klapt, een dergelijke type:

attachment.php?attachmentid=17200&stc=1

 

In het achterste vak voor papiergeld zit bij mij een stuk dubbelgevouwen aluminiumfolie (over de volle breedte/hoogte). Niet getest (geen telefoon met NFC hier), maar 't lijkt me stug dat het signaal er doorheen komt.

Heb je tevens een stukje alufolie EDC. :p

 

Je kunt overigens ook portemonnees kopen waar iets dergelijks al in zit vanaf een euro of vijftien: https://www.google.nl/search?hl=nl&q=portemonnee+contactloos+betalen&gws_rd=ssl#hl=nl&q=portemonnee+rfid

 

Toch heb ik wel zin in een stoeipartijtje met de ING, want bij mij staat die functie dus uit. Mogen ze eventueel uitleggen hoe het dan toch mogelijk is dat er geld 'contactloos' verdwijnt van mijn rekening.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch heb ik wel zin in een stoeipartijtje met de ING, want bij mij staat die functie dus uit. Mogen ze eventueel uitleggen hoe het dan toch mogelijk is dat er geld 'contactloos' verdwijnt van mijn rekening.

Hier dezelfde gedachten.

Staat ergens bij ING deze dip-functionaliteit beschreven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf bij de primera een 3v prepaid creditcard gekocht. (Visa) en ik zet er daarna altijd contant geld op via primera. Kaart is verder helemaal anoniem.

Is dat niet erg terroristisch?

Anoniem geld?

 

ING mailde mij, na mijn vragen over dip&go o.a.:

 

Met Dip & Go betaalt u bij parkeergarages en tolwegen zoals u gewend bent, maar zonder uw pincode in te toetsen. Contactloos betalen kan in steeds meer winkels door uw Betaalpas tegen de betaalautomaat aan te houden. U betaalt bedragen tot en met € 25 zonder pincode.

 

De meeste betaalautomaten hebben de tekst ‘Dip & Go’ herkenbaar op het automaat staan. Ook hebben deze betaalautomaten vaak geen cijfertoetsen om een pincode in te toetsen.

 

Bij de meeste parkeergarages, - automaten en tolwegen kunt u ook op andere manieren betalen. Het is niet mogelijk betalen met Dip & Go op uw Betaalpas te laten blokkeren. Dip & Go is veilig. U hoeft uw pincode niet in te toetsen als u betaalt, waardoor deze dus niet door zakkenrollers of skimmers kan worden afgekeken. Is uw Betaalpas na verlies of diefstal gebruikt voor pinloze betalingen? Dan vergoeden we het bedrag aan u dat is afgeboekt. Hiervoor geldt geen eigen risico. Alleen in bijzondere gevallen vergoeden wij niet. Bijvoorbeeld als u weet dat u de Betaalpas kwijt bent, maar deze niet direct laat blokkeren. Of als u had kunnen weten dat uw Betaalpas voor frauduleuze handelingen gebruikt zou worden.

 

Dus tja...

Link naar reactie
Delen op andere sites

..

Dus tja...

 

Dus, inderdaad.

Iedereen gelijk in paniek omdat het "draadloos" is, maar als je even helder nadenk dat kom je op het punt dat contactloos betalen een stuk veiliger is dan "ouderwets" pinnen.

 

Het gevaar van iemand zijn pincode "af te kijken" is vele male groter dan het theoretisch gevaar dat men "draadloos" geld zou kunnen ontvreemden.

 

Heeft iemand ooit als eens nagedacht WAAROM men dit probeert in te voeren?

Je raad het nooit, maar dat is omdat men de indruk heeft dat het VEILIGER is, niet omdat ze denken dat het onveiliger is.

 

En afschermen van passen? Prima.

Maar zet dan ook die telefoon uit, want die heeft een bereik wat via GSM 15 KM is, en via wifi kom je makkelijk tot 50 meter

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met Dip & Go betaalt u bij parkeergarages en tolwegen zoals u gewend bent, maar zonder uw pincode in te toetsen.

Voor zover ik weet is Dip & Go niet draadloos, maar werkt het met de EMV-chip op je pas.

Mijn kaart heeft namelijk geen draadloos geval erin zitten, maar ik kan wel gebruik maken van Dip & Go in de parkeerautomaten hier in het centrum.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor zover ik weet is Dip & Go niet draadloos, maar werkt het met de EMV-chip op je pas.

Mijn kaart heeft namelijk geen draadloos geval erin zitten, maar ik kan wel gebruik maken van Dip & Go in de parkeerautomaten hier in het centrum.

 

Dat is juist

 

Dip & Go lijkt erg veel op "contactless" en is eigenlijk de vervanger van de chipknip.

 

Het idee dat je zonder pincode veel meer gevaar loop is onjuist.

Er zit een redelijk doordacht systeem achter, en als het gaat om privacy dan is het best wel eng.

Door een relatie te leggen tussen je betaalhistorie en de locatie waar jij je pas gebruik kan je redelijk goed achterhalen of een betaling afwijkend is, of niet.

Als het afwijkend is, dan moet je alsnog een pincode intypen.

Als het extreem afwijkend is, dan is de pas gelijk geblokkeerd.

 

Dus stel dat jij om 11:04 in Amsterdam een betaling heb uitgevoerd, en je om 11:06 in Vlissingen een Dip & Go betaling uitvoer dan is je pas gelijk geblokkeerd.

(met dezelfde pas)

 

Stel dat jij je pas verlies, en iemand in de regio het maximum bedrag van 50 euro zou gebruiken bij een parkeerautomaat dan ben je inderdaad 50 euro kwijt.

De kans dat je dit van de bank terugkrijg is redelijk groot.

Als iemand 50 euro verlies is de kans dat je dit ooit terugzie nihil, dus op dat punt gaan we er niet op achteruit.

 

Maar hoe zit het dan met de privacy?

 

tja, dat is een goede vraag. ga er maar vanuit dat die locatiegegevens van je betaalgedrag een leuke bijverdient zijn voor de banken na het afschaffen van de bewaarplicht telecomgegevens.

Maar dat staat uiteraard los van contactless / Dip & Go / pin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...