Pagina 3 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 21 tot 30 van de 33
    Last (wo)man standing
    Ingeschreven
    Feb 2013
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Damios Bekijk Berichten
    Het nadeel van RVS is dat ondanks dat het een vrij harde staal soort is, het toch eigenlijk ook vrij zacht is, maar wel heel buigbaar/flexibel. Met een slijpmachine ga je er door heen als boter, terwijl bij carbon je meer druk kan zetten en ook je eigen minder druk hoef te maken over fouten.
    Er zijn verschillende soorten rvs.

door Inox (rvs) ga je niet zo makkelijk door en als je als boter erdoor gaat dan heb je waarschijnlijk het metaal verbrand door je slijpschijf op hoog toerental erop los te laten en dan krijg je er geen snede meer op. Bij rvs moet je het net kalm aan doen met een laag toerental.
    Laatst gewijzigd door carismo; 15-03-15 om 14:45.
    If it looks stupid and it works, it ain't stupid.

Don't blame it on the tool while the user is a fool.

tom666
    Guest
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door carismo Bekijk Berichten

door Inox (rvs) ga je niet zo makkelijk door en als je als boter erdoor gaat dan heb je waarschijnlijk het metaal verbrandt door je slijpschijf op hoog toerental erop los te laten en dan krijg je er geen snede meer op. Bij rvs moet je het net kalm aan doen met een laag toerental.
    Volledig juist....bij rvs geen druk steken en koelen.
    Hetzelfde als je een gat boort in rvs..traag toerental , koelen en boortje in de juiste hoek slijpen...

Elementary prepper
    Ingeschreven
    Sep 2013
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door carismo Bekijk Berichten

door Inox (rvs) ga je niet zo makkelijk door en als je als boter erdoor gaat dan heb je waarschijnlijk het metaal verbrand door je slijpschijf op hoog toerental erop los te laten en dan krijg je er geen snede meer op. Bij rvs moet je het net kalm aan doen met een laag toerental.
    Ik nam de slijptol alleen als voorbeeld om aan te geven dat ondanks rvs een harde metaal is, het toch ook een vrij zachte is. Je hebt gelijk er zijn verschillende soorten zoals AISI 304, AISI 316, 316L, 316Ti, en nog een aantal. Ik zelf werk meestal met 304 (meestal goedkope troep uit china of rusland) of 316L, heel zelden ook met duplex, vanwege hun lasbaarheid natuurlijk. En je hebt ook wel meer of minder gelijk met de verbranding, bij te veel druk geven of te hard slijpen kan je rvs verbranden, daarom zei ik ook niet teveel druk geven en vanuit je pols werken, zachtjes strelend. Maar zelfs in de industrie mag je rvs niet verbranden en doe je het wel, want dat kan natuurlijk, moet je het netjes weg werken, met bijvoorbeeld een lamelschijf of iets anders, dus schuren of poetsen. Ik ben ook van mening dat je er gerust een snede op kan krijgen als je op de juiste manier slijpt of er iedergeval een begin eraan kan maken. Tenslotte maak ik elke dag vlijmscherpe bevels, die soms scherper zijn dan fileer messen en netjes recht, maar een bevel is inderdaad geen snede en ik denk dat je eventuele slijpschade/putjes ermee bedoel. Je zou natuurlijk ook vast staande slijpsteen/schuurschijf machines kunnen gebruiken gecombineerd met vijlen voor het fijnere werk. Tenminste ik ga er vanuit dat je dat probeert te zeggen, dat je ipv een tol beter een vast staande machine kan gebruiken. En lage toeren in industriele tollen zijn er niet, of kom ik zelden tegen, wel bij binnen tollen, misschien bij sommige uit de doe het zelf winkels. Dus ik kan daar geen mening over geven of dat beter zou zijn. Maar bij het uitsnijden van je mal vanuit een stuk staal, en zo zie ik het, maakt je snede eigenlijk nog niks uit, pas op het moment dat je het ga bewerken en verfijnen en bepaalde hoeken ga geven om zo je vormen te krijgen, dan is het pas van belang of zie jij dat anders?
    In elke leugen zit een stukje waarheid...

The other day someone said; If the world were to end, i would simply give up and let it happen.
    Then he asked me; What would you do?
    So i said: I would try and survive for as long as i could, untill my last dying breath.
    Next he asked me; Why would you do that?
    To which i said; It's not in my nature to give up...

Last (wo)man standing
    Ingeschreven
    Feb 2013
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Damios Bekijk Berichten
    En lage toeren in industriele tollen zijn er niet, of kom ik zelden tegen, wel bij binnen tollen, misschien bij sommige uit de doe het zelf winkels. Dus ik kan daar geen mening over geven of dat beter zou zijn. Maar bij het uitsnijden van je mal vanuit een stuk staal, en zo zie ik het, maakt je snede eigenlijk nog niks uit, pas op het moment dat je het ga bewerken en verfijnen en bepaalde hoeken ga geven om zo je vormen te krijgen, dan is het pas van belang of zie jij dat anders?
    Bij het uitsnijden hangt het ervan af hoe veel je het verbrand als je net op je snede uitsnijdt en je verbrandingsbreedte is bijna een cm dan ga je daar geen langhoudende snede op houden..

Ik werk met 18/8 18/10 inox 5mm van dat ding mep je niet zomaar krom
    If it looks stupid and it works, it ain't stupid.

Don't blame it on the tool while the user is a fool.

Jr. prepper
    Ingeschreven
    Jun 2015
    Okť ik heb speciaal om hierop te kunnen reageren een account aangemaakt dus daar gaan we. Als je graag een mes wilt maken zonder warmte behandeling dan ben je waarschijnlijk nogal lang bezig en bestaat de overgrote kans dat je de verschillende delen van het metaal warmer maakt dan de andere door de wrijving van de vijlen. Dit kan er voor zorgen dat er veel stress in je metaal zit wat er voor zorgt dat het snel breekt en dit is alleen te voorkomen door het mes na de productie enkele malen te verwarmen en langzaam af te laten koelen. Maar okť, dit buiten de beschouwing gelaten, als je een mes van RvS wilt maken moet je een mes hebben op basis van chrome, geen nickel, deze staal soorten zijn tamelijk duur ( +- 1,50 voor 1 cm 4mmdik en 4 cm breed). Als je toch voor RvS zou gaan zijn 440 B en 316 een goede optie (ja 440 B geen C, de Europese benamingen zijn anders dan de Amerikaanse). Maar waar het eigenlijk op neer komt is dat je RvS wel kunt vergeten en je beter kunt gaan voor een staal als 01 (Europa=en 1.2510). En vervolgens (ik ga er van uit dat je in de leeftijdsklasse 12-18 zit) vriendjes moet worden met bvba je handvaardigheid leraar en zijn oventje voor pottenbakken een keer mag lenen (de meeste scholen hebben er wel 1 en ze gaan tot 1300 graden).

Jr. prepper
    Ingeschreven
    Jun 2015
    Verder kan je ook het blad van een oude handzaam nemen en hier een mes uit snijden (werkt meestal ook prima). Of je koopt een behangmes (15 euro) en je sloopt t mes eruit en bouwt m naar believen om

Moderator
    Ingeschreven
    Dec 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door liefde voor messen Bekijk Berichten
    Verder kan je ook het blad van een oude handzaam nemen en hier een mes uit snijden (werkt meestal ook prima). Of je koopt een behangmes (15 euro) en je sloopt t mes eruit en bouwt m naar believen om
    Oude vijlen uit de kringloop.. Heb je wat dikker materiaal maar ook meer werk.
    Nieuw forum: preppers-shelter.nl (Bij aanmelden kijk voor de activatie mail in je spamfolder)

Jr. prepper
    Ingeschreven
    Jun 2015
    aha das ook een mooi idee, moet ik een keer proberen

Elementary prepper
    Ingeschreven
    Oct 2014
    In principe kun je al het staal gebruiken van degelijk gereedschap (dus geen Stanley/Action spul). Bladen van cirkelzagen, oude vijlen etc.

Jr. prepper
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Hallo, Ik ben Tijs 38 jaar. Ik ben op zoek naar een messen maker voor een aantal lemmeten die niet de hoofdprijs vraagt maar wel goeie kwaliteit staal etc. Ik zou namelijk graag een koksmes lemmet en een aantal houtsnij mesjes lemmeten en eventueel een bijtel lemmet willen bestellen. Ik wil zelf de handvaten gaan houtsnijden. Is er hier iemand die dat kan en met mij hier over wilt praten ?

B.v.d. Tijs

Vergelijkbare onderwerpen

1. Deze MOET je luisteren!!!!
    Door Pr3parator in forum Koffiecorner
    Reacties: 13
    Laatste Bericht: 04-10-13, 16:02
  2. Wow ik wil deze voor kerst
    Door DutchSurvival101 in forum Survival uitrusting algemeen
    Reacties: 20
    Laatste Bericht: 19-08-13, 12:33
  3. [Vraag] Is deze tas goed?
    Door sormano in forum Survival uitrusting algemeen