Ga naar inhoud
GENEGEERD

Vraag aan de messenmakers op deze forum


unknown king

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@unknown king

 

Ik maak veel messen maar om met bericht 1 zo binnen te vallen ga je hier niet veel kennis rapen tenzij je het zelf opzoekt...

Voor je antwoorden krijgt is het niet slecht jou even in de voorstelronde bekend te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

Ik wil graag een mes maken, maar ik weet niet welke staalsoort het beste is...

Ik zoek een staalsoort dat al sterk is en die je alleen is de juiste form hoeft te zagen/vijlen

 

Beste staalsoort is een grove typering, dat is net zoals de beste wagen...

Als je niet van roest houdt, is 'beste' sowieso al roestvrij staal zijn, hou je van vlijmscherp, zal je liever zeer hard staal hebben.

 

Stel jezelf eens voor en beschrijf eens wat voor een mes je in gedachten hebt... Dan kan men je waarschijnlijk wel op weg helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

Ik wil graag een mes maken, maar ik weet niet welke staalsoort het beste is...

Ik zoek een staalsoort dat al sterk is en die je alleen is de juiste form hoeft te zagen/vijlen

 

Staal van ijzer schijnt het beste te zijn.

 

 

Maar serieus nu. Er zijn al talloze draadjes over. Lees die eerst eens, vragen kun je daar ook plaatsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mezelf voorgesteld.

ik zoek een staalsoort dat roestvrij is en die erg sterk is en je niet hard hoeft de maken (weet ff niet meer hoe dat heet) maar die je wel met vijlen bewerkbaar is (en veel tijd) en niet al te duur.

voor de rest heb ik er niet heel veel verstand van en hoop ik dat jullie me wat wijzer kunnen maken.

 

M.V.G.

Unknown

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een harde staalsoort waar je niks moet aan doen is meestal niet met een vijl te bewerken.

Een goede plaat uit bv 4mm inox kan je al een degelijk mes van maken..

Maar eender welk staal je gebruikt...je zal jezelf toch eerst wat moeten verdiepen over hoe een mes te maken en hoe te handelen met bv vijl , zaag , slijptol enz...

Bij de rubriek Survival DIY staat al een en ander over messen waar je al een eind met opschiet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zou eerst beginnen met een gewone knife blank voordat je iets vanaf 0 gaat maken zonder voorkennis.

 

de knife blank heeft dan de ruwe vorm reeds, is gehard, is meteen bruikbaar nadat je een handvat maakt ervoor.

Je kan hem dan nog steeds bijwerken naar je eigen smaak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waren hier geschreven regels voor? Ik kan me alleen bedenken dat het best beleefd is om je eventjes voor te stellen en dan je vragen af te vuren.:)

 

Mensen helpen je ook sneller eh;)

 

Als jij het op die manier als mod opschrijft zou je bijna denken dat het een verplichting was ipv jouw persoonlijke mening. Daar doelde ik meer op.

 

Zie zelf het nut niet van een zoveelst draadje:

 

[ Hoi ik ben ... en ik prep ook]

 

[Welkom!]

 

[Welkom]

 

[Welkom!]

 

[Welkom]

 

[ Speciale Popeye welkomtekst]

 

[Welkom!]

 

[Welkom]

 

Laat mensen dat lekker zelf beslissen, niet alsof "jezelf" voorstellen op een anoniem forum waar de meeste mensen nogal gehecht zijn aan hun opsec veel toegevoegde waarde heeft.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als jij het op die manier als mod opschrijft zou je bijna denken dat het een verplichting was ipv jouw persoonlijke mening. Daar doelde ik meer op.

 

Zie zelf het nut niet van een zoveelst draadje:

 

[ Hoi ik ben ... en ik prep ook]

 

[Welkom!]

 

[Welkom]

 

[Welkom!]

 

[Welkom]

 

[ Speciale Popeye welkomtekst]

 

[Welkom!]

 

[Welkom]

 

Laat mensen dat lekker zelf beslissen, niet alsof "jezelf" voorstellen op een anoniem forum waar de meeste mensen nogal gehecht zijn aan hun opsec veel toegevoegde waarde heeft.

 

Lol, ik ga stuk hier XD

 

Jezelf voorstellen vind ik een beleeftheidsvorm hier en een geheel vrije keuze. Het kan van belang zijn bij het beeld wat adviesgevers van de vraagsteller hebben. Opsec is gewoon nadenken wat je wilt plaatsen en wat niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

Ik wil graag een mes maken, maar ik weet niet welke staalsoort het beste is...

Ik zoek een staalsoort dat al sterk is en die je alleen is de juiste form hoeft te zagen/vijlen

 

Een beetje weinig info om mee te beginnen. Je zegt het zelf al dat je er niet zoveel vanaf weet dus lees eerst eens wat draadjes door over messen, je vraag zal waarschijnlijk al beantwoord worden. Ook het internet staat helemaal vol hierover. Je zal zien dat er veel factoren meespelen bij het kiezen van een mes en staal.

Ik gebruik voor mijn specifieke doeleinde 440c. (Zo heb je toch een antwoord)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als jij het op die manier als mod opschrijft zou je bijna denken dat het een verplichting was ipv jouw persoonlijke mening. Daar doelde ik meer op.

 

Zie zelf het nut niet van een zoveelst draadje:

 

[ Hoi ik ben ... en ik prep ook]

 

[Welkom!]

 

[Welkom]

 

[Welkom!]

 

[Welkom]

[ Speciale Popeye welkomtekst]

 

[Welkom!]

 

[Welkom]

 

Laat mensen dat lekker zelf beslissen, niet alsof "jezelf" voorstellen op een anoniem forum waar de meeste mensen nogal gehecht zijn aan hun opsec veel toegevoegde waarde heeft.

 

Whoehahahahahahahaha !!!!

 

Zo heb ik effe keihard gelachen op mijn zondag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pak een vijl en bewerk deze tot een mes of een oude spade.

 

Ja...pak een vijl en bewerk deze tot een mes.....dat zeg je niet aan een totaal onervaren iemand vrees ik....

Ik denk dat het inderdaad beter is een blank mes te kopen en eerst te leren een handvat maken en zo verder te gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk zou ik voor een carbon based staal soort gaan en dan een full tang blank. Goed het is natuurlijk leuker om vanuit een blok metaal met een malletje een mes te maken zoals jij het wil zien, maar je moet het ook nog harden, dus dan zal je toch eerst wat moeten investeren. Een blank is bijna kant en klaar, alleen hebben ze al een vorm. Dat wil niet zeggen natuurlijk dat je geen aanpassingen kan maken. Nou waarom ik Carbon zou kiezen is puur uit mijn eigen ervaring van werken als pijpfitter in de petrochemie. RVS roest niet tenzij het in aanraking komt met carbon steel. Het duurt wel even, maar uiteindelijk vormt het roest. Dit is bij RVS wel heel gemakkelijk te verwijderen (even schuren). Het nadeel van RVS is dat ondanks dat het een vrij harde staal soort is, het toch eigenlijk ook vrij zacht is, maar wel heel buigbaar/flexibel. Met een slijpmachine ga je er door heen als boter, terwijl bij carbon je meer druk kan zetten en ook je eigen minder druk hoef te maken over fouten. Met bv een Carbon based spacemes kan ik gerust 2 pijpen van een ton uitelkaar drukken of gebruiken om door metaal te slaan, maar met een rvs spacemes, trekt die gewoon krom totdat het uiteindelijk breekt. Natuurlijk kan carbon uiteindelijk ook breken, maar die zelfde breekpunt ligt veel hoger, het is alleen niet zo buigbaar. Nadeel van Carbon is dan ook weer dat het onderhoud nodig heeft en dus snel roest als het in aanraking komt met vocht. Maar je mogelijkheden er bij zijn vele malen hoger dan met RVS en dus die extra aandacht waard. Vervolgens kijk je naar wat voor soort carbon je wil gebruiken, tenslotte vele mes makers gebruiken verschillende soorten, zoals bv de 1 heeft een carbon met silicone en vanadium en de ander gebruikt weer wat anders. Hier zal je je wat in moeten verdiepen, maar 440C is een veel gebruikte soort, ook vanwege het feit dat het hard is maar toch slijpbaar. En dan zal je naar de hardheid van de staal willen kijken, Onder de 52 HRC is te zacht en boven de 62 HRC te hard, dus wordt het broos. Dus beste is ergenst rond de 56/58 range. Dus zoals je ziet verschillende wegen hebben andere mogelijkheden, kies gewoon welke pad je wil opgaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het nadeel van RVS is dat ondanks dat het een vrij harde staal soort is, het toch eigenlijk ook vrij zacht is, maar wel heel buigbaar/flexibel. Met een slijpmachine ga je er door heen als boter, terwijl bij carbon je meer druk kan zetten en ook je eigen minder druk hoef te maken over fouten.

 

Er zijn verschillende soorten rvs.

 

door Inox (rvs) ga je niet zo makkelijk door en als je als boter erdoor gaat dan heb je waarschijnlijk het metaal verbrand door je slijpschijf op hoog toerental erop los te laten en dan krijg je er geen snede meer op. Bij rvs moet je het net kalm aan doen met een laag toerental.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn verschillende soorten rvs.

 

door Inox (rvs) ga je niet zo makkelijk door en als je als boter erdoor gaat dan heb je waarschijnlijk het metaal verbrandt door je slijpschijf op hoog toerental erop los te laten en dan krijg je er geen snede meer op. Bij rvs moet je het net kalm aan doen met een laag toerental.

 

Volledig juist....bij rvs geen druk steken en koelen.

Hetzelfde als je een gat boort in rvs..traag toerental , koelen en boortje in de juiste hoek slijpen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn verschillende soorten rvs.

 

door Inox (rvs) ga je niet zo makkelijk door en als je als boter erdoor gaat dan heb je waarschijnlijk het metaal verbrand door je slijpschijf op hoog toerental erop los te laten en dan krijg je er geen snede meer op. Bij rvs moet je het net kalm aan doen met een laag toerental.

 

Ik nam de slijptol alleen als voorbeeld om aan te geven dat ondanks rvs een harde metaal is, het toch ook een vrij zachte is. Je hebt gelijk er zijn verschillende soorten zoals AISI 304, AISI 316, 316L, 316Ti, en nog een aantal. Ik zelf werk meestal met 304 (meestal goedkope troep uit china of rusland) of 316L, heel zelden ook met duplex, vanwege hun lasbaarheid natuurlijk. En je hebt ook wel meer of minder gelijk met de verbranding, bij te veel druk geven of te hard slijpen kan je rvs verbranden, daarom zei ik ook niet teveel druk geven en vanuit je pols werken, zachtjes strelend. Maar zelfs in de industrie mag je rvs niet verbranden en doe je het wel, want dat kan natuurlijk, moet je het netjes weg werken, met bijvoorbeeld een lamelschijf of iets anders, dus schuren of poetsen. Ik ben ook van mening dat je er gerust een snede op kan krijgen als je op de juiste manier slijpt of er iedergeval een begin eraan kan maken. Tenslotte maak ik elke dag vlijmscherpe bevels, die soms scherper zijn dan fileer messen en netjes recht, maar een bevel is inderdaad geen snede en ik denk dat je eventuele slijpschade/putjes ermee bedoel. Je zou natuurlijk ook vast staande slijpsteen/schuurschijf machines kunnen gebruiken gecombineerd met vijlen voor het fijnere werk. Tenminste ik ga er vanuit dat je dat probeert te zeggen, dat je ipv een tol beter een vast staande machine kan gebruiken. En lage toeren in industriele tollen zijn er niet, of kom ik zelden tegen, wel bij binnen tollen, misschien bij sommige uit de doe het zelf winkels. Dus ik kan daar geen mening over geven of dat beter zou zijn. Maar bij het uitsnijden van je mal vanuit een stuk staal, en zo zie ik het, maakt je snede eigenlijk nog niks uit, pas op het moment dat je het ga bewerken en verfijnen en bepaalde hoeken ga geven om zo je vormen te krijgen, dan is het pas van belang of zie jij dat anders?

Link naar reactie
Delen op andere sites

En lage toeren in industriele tollen zijn er niet, of kom ik zelden tegen, wel bij binnen tollen, misschien bij sommige uit de doe het zelf winkels. Dus ik kan daar geen mening over geven of dat beter zou zijn. Maar bij het uitsnijden van je mal vanuit een stuk staal, en zo zie ik het, maakt je snede eigenlijk nog niks uit, pas op het moment dat je het ga bewerken en verfijnen en bepaalde hoeken ga geven om zo je vormen te krijgen, dan is het pas van belang of zie jij dat anders?

 

Bij het uitsnijden hangt het ervan af hoe veel je het verbrand als je net op je snede uitsnijdt en je verbrandingsbreedte is bijna een cm dan ga je daar geen langhoudende snede op houden..

 

Ik werk met 18/8 18/10 inox 5mm van dat ding mep je niet zomaar krom

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Oké ik heb speciaal om hierop te kunnen reageren een account aangemaakt dus daar gaan we. Als je graag een mes wilt maken zonder warmte behandeling dan ben je waarschijnlijk nogal lang bezig en bestaat de overgrote kans dat je de verschillende delen van het metaal warmer maakt dan de andere door de wrijving van de vijlen. Dit kan er voor zorgen dat er veel stress in je metaal zit wat er voor zorgt dat het snel breekt en dit is alleen te voorkomen door het mes na de productie enkele malen te verwarmen en langzaam af te laten koelen. Maar oké, dit buiten de beschouwing gelaten, als je een mes van RvS wilt maken moet je een mes hebben op basis van chrome, geen nickel, deze staal soorten zijn tamelijk duur ( +- 1,50 voor 1 cm 4mmdik en 4 cm breed). Als je toch voor RvS zou gaan zijn 440 B en 316 een goede optie (ja 440 B geen C, de Europese benamingen zijn anders dan de Amerikaanse). Maar waar het eigenlijk op neer komt is dat je RvS wel kunt vergeten en je beter kunt gaan voor een staal als 01 (Europa=en 1.2510). En vervolgens (ik ga er van uit dat je in de leeftijdsklasse 12-18 zit) vriendjes moet worden met bvba je handvaardigheid leraar en zijn oventje voor pottenbakken een keer mag lenen (de meeste scholen hebben er wel 1 en ze gaan tot 1300 graden).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...