Ga naar inhoud
GENEGEERD

messen en de wetgeving in BELGIË


Gast tom666

Aanbevolen berichten

Om een en ander uit te klaren en verdere discussie te vermijden volgt hier de wetgeving in België in verband met messen.

Ik maak messen en die zijn van mij.

Als ik ze nadien verkoop zijn ze 2ehands ..

De verkoop ervan is geen probleem.

Verboden wapens zijn messen die je terug vind in onderstaand geschreven item en die worden dus NOOIT gemaakt omdat deze ook niet 2dehands mogen worden verkocht als in het bezit zijn.

Nochtans zijn er veel winkels waar deze wel te koop zijn...hoe het daar mee zit weet ik niet maar ik doe er niet aan mee.

Er zijn wegen om dit te omzeilen maar daar neem ik geen verantwoording voor.

Het Grieks mes heb ik aangepast en 1 zijde bot gezet zodat het een mes is met 1 snede en zo legaal is.

Om in orde te zijn en niet de belastingen op je dak te krijgen verkoop je dus je mes 2de hands en niet nieuw.

Ook doe je dit niet op een openbaar forum waar de wereld mee ziet.

Via pb of telefoon of email is een andere zaak.

2de hands messen die LEGAAL zijn mag je een foto van nemen en plaatsen...niks mis mee.

Verboden messen (worden aanzien als verboden wapens ) zijn dus 100% uit den boze.

Hier de wet in België

 

Wanneer wordt een mes een wapen?

 

Sommige messen zijn als blank wapen ontworpen, andere gewoon als werktuig of voor huishoudelijk gebruik. De wapenwet definieert “blank wapen” als volgt : elk wapen voorzien van één of meerdere klingen die één of meerdere snedes hebben.

 

 

Verboden messen

 

De wapenwet van 8 juni 2006 heeft bepaalde blanke wapens in de categorie van de verboden wapens geklasseerd. Met deze messen is alles verboden: bezit thuis, voorhanden hebben, dracht, fabricatie, herstellen, tentoonstellen voor verkoop, verkoop, weggeven, vervoer, opslaan of er reclame voor maken.

 

De verboden messen zijn:

 

- springmessen met automatische blokkering ;

- messen die door de zwaartekracht uit het heft komen en automatisch blokkeren ;

- vlindermessen, waarvan het mes vrijkomt door het handvat in twee delen open te plooien ;

- messen die ontworpen zijn om met precisie te gooien ;

- werpsterren in metaal, met scherpe punten ;

- blanke wapens die uiterlijk op een ander voorwerp gelijken ;

- wandelstokken die een degen bevatten, als ze geen historische sierwapens zijn.

 

 

Vrij verkrijgbare blanke wapens

 

Dit zijn ondermeer : zwaarden, sabels, dolken, dolkmessen, degens, bajonetten, jachtmessen en aanvalsbijlen. Ze beantwoorden aan de definitie van blank wapen en behoren tot de categorie van de vrij verkrijgbare wapens. Het bezit ervan thuis is vrij, alsook de verkoop en het louter vervoer.De huis- en tuinmessen (ondermeer : zakmessen, vouwmessen al dan niet blokkerend, Opinels, keukenmessen, cutters, werkgerief, enzovoort) die als werktuig ontworpen zijn en niet als wapen, zijn niet verboden.

 

Maar opgelet ! De dracht van een vrij verkrijgbaar blank wapen, namelijk het onmiddellijk voorhanden hebben in het openbaar, is onderworpen aan een wettige reden. De wettige redenen zijn niet wettelijk vastgelegd, waardoor het gezond verstand voor elk geval afzonderlijk de gevaarsgraad voor de openbare veiligheid bepaalt. Zo kan, bijvoorbeeld, een jager een jachtmes dragen tijdens de jacht. Een visser kan een dolkmes dragen wanneer hij met netten aan het werk is. Een dolkmes behoort tot de uitrusting van een diepzeeduiker, enz.

Volgens artikel 135 van het Strafwetboek wordt onder het woord “wapens” begrepen : alle toestellen, werktuigen, gereedschappen of andere snijdende, stekende of kneuzende voorwerpen die men ter hand heeft genomen om te doden, te verwonden of te slaan, zelfs indien men er geen gebruik van gemaakt heeft.

 

Elk mes wordt een verboden wapen van zodra het door concrete omstandigheden duidelijk is dat de bezitter, houder of vervoerder ervan, de intentie heeft om er personen mee te bedreigen of te verwonden.

 

Danny Boydens

Commissaris van politie, Federale Politie

 

http://www.secunews.be

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Elk mes wordt een verboden wapen van zodra het door concrete omstandigheden duidelijk is dat de bezitter, houder of vervoerder ervan, de intentie heeft om er personen mee te bedreigen of te verwonden.http://www.secunews.be

 

En dat vindt de rechter al snel, want een mes op zak betekent met voorbedachten rade. Zie het tegendeel maar eens te bewijzen. Als mesdrager ben je juridisch altijd kwetsbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En dat vindt de rechter al snel, want een mes op zak betekent met voorbedachten rade. Zie het tegendeel maar eens te bewijzen. Als mesdrager ben je juridisch altijd kwetsbaar.

 

 

De situatie is afhankelijk.

Als je als op kampeertocht bent zal er niet snel moeilijk gedaan worden als er een dolk in jouw rugzak zit.

Als je bv de zaterdag avond een nachtje gaat stappen en je hebt die dolk op zak heb je dikke miserie..

 

Het gaat over de wet...en geen speculatieve lijntjes

 

En ik heb NOOIT een mes op zak zomaar tijdens de week.

Enkel op kampeertrips in de ardennen heb ik mijn dolk bij mij...

Zoek de problemen niet ....

Ik ben al tegengehouden als kampeerder met het mes aan mijn riem en nooit problemen gehad...

Hetzelfde mes zou ik nooit dragen om tijden de week te gaan werken om een appeltje te schillen...daarvoor zit er een klein aardappelschillertje in de boekentas.

 

Zo heb ik mijn bijl altijd mee als ik bomen ga zagen. Dat is een verantwoorde dracht maar diezelfde bijl ligt niet in de wagen als ik bv met de kinderen naar de speeltuin ga want dan is het een verboden wapen dat ik op die moment niet mag bijhebben en dus ook strafbaar ben.

Zoals het staat...Laat het gezonde verstand spreken en elk beetje normaal persoon weet wanneer dit juist of niet is.

Er zijn en er zullen altijd waco's zijn die dit misbruiken maar dat is met alles zo.

De regels zijn vrij simpel en met gezond verstand kan er niks gebeuren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo is het ook verboden om een koevoet of een betonijzer schaar in jou auto te hebben als je niet in de bouw werkt of het kan bewijzen dat je het beroepshalve nodig hebt .

 

En vinden wij dat redelijk? Ik bedoel: waarom zou je een koevoet of betonschaar in de achterbak van je auto hebben liggen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo is het ook verboden om een koevoet of een betonijzer schaar in jou auto te hebben als je niet in de bouw werkt of het kan bewijzen dat je het beroepshalve nodig hebt .

 

Dat bedoel ik dus. Iets is verboden of niet. Meer mogelijkheden zouden er niet mogen zijn. Een systeem waarin wetten telkens opnieuw kunnen worden geïnterpreteerd is een verkeerd systeem waarin willekeur en machtsmisbruik op de loer liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En vinden wij dat redelijk? Ik bedoel: waarom zou je een koevoet of betonschaar in de achterbak van je auto hebben liggen?

 

Er zijn natuurlijk mensen met andere bedoelingen dan ik . Maar in mijn bus ligt dat nu wel naast mijn klauwhamer vlechttang zaag schoevendraaiers en nog veel meer van dit soort dingen .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat bedoel ik dus. Iets is verboden of niet. Meer mogelijkheden zouden er niet mogen zijn. Een systeem waarin wetten telkens opnieuw kunnen worden geïnterpreteerd is een verkeerd systeem waarin willekeur en machtsmisbruik op de loer liggen.

 

Koevoet is toegelaten, je moet enkel kunnen aantonen waarom je het in de wagen hebt liggen bij een controle (als je al zo stom bent doe toe te laten) en als je het als wapen gebruikt zodat men geen voorbedachtheid kan aanvoeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Koevoet is toegelaten, je moet enkel kunnen aantonen waarom je het in de wagen hebt liggen bij een controle (als je al zo stom bent doe toe te laten) en als je het als wapen gebruikt zodat men geen voorbedachtheid kan aanvoeren.

 

Ik meende zelfs mee te hebben gekregen dat je een controle van je wagen niet kan weigeren.

 

Weigeren van een controle op de weg kan resulteren in een huiszoeking als je een agent het bloed onder de nagels haalt.

 

Bij een controle is het wel aangewezen dat je vraagt 1 persoon de controle te doen zodat je kan zien wat er gecontroleerd wordt en je zelf het overzicht bewaard.

 

Nu valt de corruptie in de Benelux nog mee... In Oost Europa is bij een kennis wel voorgevallen dat ze hem in afzondering plaatsten en vervolgens 3 agenten heel zijn auto doorzochten en dan zogezegd iets verboden vonden... met een administratieve rompslomp en een paar honderd euro's minder als gevolg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En vinden wij dat redelijk? Ik bedoel: waarom zou je een koevoet of betonschaar in de achterbak van je auto hebben liggen?

 

Lichtmetalen velgen kunnen ontzettend vast zitten op de wielnaaf door oxidatie vooral als deze er al lang opzitten. Omdat ik niet meer zo piepjong ben is een koevoet een extra stuk gereedschap (om het wiel los te wrikken, ja de wielmoeren zij er al af:) ) om een wiel te verwisselen ook om het wiel iets te tillen bij het monteren. Je gebruikt dan de koevoet als hefboom.

Ik heb een extra dunne koevoet voor dit werk, dus geen bouwmodel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik meende zelfs mee te hebben gekregen dat je een controle van je wagen niet kan weigeren.

 

Weigeren van een controle op de weg kan resulteren in een huiszoeking als je een agent het bloed onder de nagels haalt.

 

Bij een controle is het wel aangewezen dat je vraagt 1 persoon de controle te doen zodat je kan zien wat er gecontroleerd wordt en je zelf het overzicht bewaard.

 

Nu valt de corruptie in de Benelux nog mee... In Oost Europa is bij een kennis wel voorgevallen dat ze hem in afzondering plaatsten en vervolgens 3 agenten heel zijn auto doorzochten en dan zogezegd iets verboden vonden... met een administratieve rompslomp en een paar honderd euro's minder als gevolg.

 

Natuurlijk kan je dat weigeren, men 'vraagt' het dan ook altijd, TENZIJ men van buiten af iets kan zien dat een fouille verantwoordt, bvb een spuit en een zilverpapiertje, wat op drugs IN de wagen kan duiden.

Dus als je je vriendelijk, normaal en niet 'wijsneusachtig' gedraagt, is de kans zelfs heel klein dat men zomaar je wagen gaat doorzoeken. Je moet ook nooit lompweg 'weigeren', maar

als men vraagt 'mogen we uw wagen doorzoeken' geef je geen direct antwoord, maar stel je de tegenvraag 'mag ik vragen waarom u dat zou willen?' 'Zijn er redenen om aan te nemen dat daar iets in zou kunnen

liggen om een fouille te verantwoorden?' Maw, je toont aan dat je je rechten kent EN die van hen... In dat laatste zit het 'em.

 

zie: Art. 28. § 1. De politieambtenaren kunnen bij het vervullen van hun opdrachten van bestuurlijke politie en om er zich van te vergewissen dat een persoon geen wapen draagt of enig voorwerp dat gevaarlijk is voor de openbare orde, een veiligheidsfouillering doen in de volgende gevallen :

1° Indien de politieambtenaar, op grond van de gedragingen van deze persoon, van materiële aanwijzingen of van de omstandigheden, redelijke gronden heeft om te denken dat de persoon die aan een identiteitscontrole wordt onderworpen in de gevallen en de voorwaarden bepaald in artikel 34, een wapen zou kunnen dragen of enig voorwerp dat gevaarlijk is voor de openbare orde;

2° wanneer een persoon het voorwerp uitmaakt van een bestuurlijke of gerechtelijke aanhouding;

3° wanneer personen deelnemen aan openbare bijeenkomsten die een reële bedreiging vormen voor de openbare orde;

4° wanneer personen toegang hebben tot plaatsen waar de openbare orde wordt bedreigd.

De veiligheidsfouillering gebeurt door het betasten van het lichaam en de kleding van de gefouilleerde persoon evenals door de controle van de bagage. Zij mag niet langer duren dan de daartoe noodzakelijke tijd en de persoon mag te dien einde niet langer dan één uur worden opgehouden.

In de in 3° en 4° bedoelde gevallen wordt de fouillering uitgevoerd op bevel en onder verantwoordelijkheid van een officier van bestuurlijke politie; zij wordt uitgevoerd door een politieambtenaar van hetzelfde geslacht als de gefouilleerde.

(Belgische Wet op het politieambt)

 

Maar afgaande op http://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?f=70&t=36581#p471490 heeft men heel snel een stok om mee te slaan in Nederland... Maar vooraf laten merken dat jij juridisch ZOU KUNNEN terugslaan,

wil al eens helpen (en natuurlijk moet je een blanco strafregister hebben en niet juist een verkeersovertreding hebben begaan).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat bedoel ik dus. Iets is verboden of niet. Meer mogelijkheden zouden er niet mogen zijn. Een systeem waarin wetten telkens opnieuw kunnen worden geïnterpreteerd is een verkeerd systeem waarin willekeur en machtsmisbruik op de loer liggen.

 

 

[sARCASM=ON]Laten we daar vooral naartoe streven:rolleyes:[/sARCASM=OFF]

 

Door de wet en regelgeving geheel zwart/wit weg te zetten en dus geen ruimte te laten voor interpretatie, krijgen we bv. Om in de lijn van het toppic te blijven,... "Een mes kan als wapen gebruikt worden" dus, verbieden!

 

Het zou daarentegen de mensheid sieren om weer eens wat meer zelfverantwoording op zich te nemen, maar het tegendeel bewijst zich telkens weer, want blijkbaar vind de mensch dat die een shitload aan regels, wetten en leiders nodig heeft. Veelal onder het mom dat het een taak is van "die" of "die" instantie en/of persoon,... "Want daar betalen we belasting voor", om maar een veel gehoorde kreet in te zetten. Als men eens wat meer met hun boerenlullenverstand ging nadenken, dan hadden we om te beginnen al niet zo'n dik wetboek nodig, laat staan zoveel instanties.

 

Jammer genoeg hebben zulk soort ideeën vaak niet een groot genoeg draagvlak, want het is véél makkelijkker om je te schuilen achter de instanties en dergelijke i.p.v. zelf sturing te geven en verantwoording te nemen, zowel als individu als samenleving.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo is het ook verboden om een koevoet of een betonijzer schaar in jou auto te hebben als je niet in de bouw werkt of het kan bewijzen dat je het beroepshalve nodig hebt .

 

Inderdaad. Zo heb ik, om gevallen bejaarden te ontzetten, in geval van nood, een bijl en een beton schaar in mijn auto liggen. Je zal maar met spoed een woning binnen moeten. En uiteraard een zaklamp, brandblusser, water enzovoort. En een zakmes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad. Zo heb ik, om gevallen bejaarden te ontzetten, in geval van nood, een bijl en een beton schaar in mijn auto liggen. Je zal maar met spoed een woning binnen moeten. En uiteraard een zaklamp, brandblusser, water enzovoort. En een zakmes.

Voila, dat heet goed voorbereid zijn. En zo hoort het. Je wagen rijdt er wel niet zuiniger door, maar je kan niet alles willen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad. Zo heb ik, om gevallen bejaarden te ontzetten, in geval van nood, een bijl en een beton schaar in mijn auto liggen. Je zal maar met spoed een woning binnen moeten. En uiteraard een zaklamp, brandblusser, water enzovoort. En een zakmes.

 

Tenzij je een beroep hebt waarbij je daadwerkelijk incidenteel bejaarden moet ontzetten kom je daar niet mee weg voor de rechter. Het gaat er niet eens meer om wat je werkelijk hebt gedaan. Nee, het gaat er om wat je er eventueel mee zou kunnen doen als je verkeerde bedoelingen zou hebben. Ik ken een automonteur die een paar remkabels in de auto had rondslingeren. Toen hij werd aangehouden door de politie kreeg hij daar gezeur mee. Mocht officieel niet want je kunt ze ook gebruiken om iemand mee te mishandelen. Erg vergezocht maar de politie is soms heel creatief. Hij kwam er met een waarschuwing vanaf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tenzij je een beroep hebt waarbij je daadwerkelijk incidenteel bejaarden moet ontzetten kom je daar niet mee weg voor de rechter. Het gaat er niet eens meer om wat je werkelijk hebt gedaan. Nee, het gaat er om wat je er eventueel mee zou kunnen doen als je verkeerde bedoelingen zou hebben. Ik ken een automonteur die een paar remkabels in de auto had rondslingeren. Toen hij werd aangehouden door de politie kreeg hij daar gezeur mee. Mocht officieel niet want je kunt ze ook gebruiken om iemand mee te mishandelen. Erg vergezocht maar de politie is soms heel creatief. Hij kwam er met een waarschuwing vanaf.

Als ik het goed begrijp mag je niets in jou kofferbak hebben .

Hij is auto monteur hij mag toch wel reserve onderdelen in de auto liggen hebben .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tenzij je een beroep hebt waarbij je daadwerkelijk incidenteel bejaarden moet ontzetten kom je daar niet mee weg voor de rechter. Het gaat er niet eens meer om wat je werkelijk hebt gedaan. Nee, het gaat er om wat je er eventueel mee zou kunnen doen als je verkeerde bedoelingen zou hebben. Ik ken een automonteur die een paar remkabels in de auto had rondslingeren. Toen hij werd aangehouden door de politie kreeg hij daar gezeur mee. Mocht officieel niet want je kunt ze ook gebruiken om iemand mee te mishandelen. Erg vergezocht maar de politie is soms heel creatief. Hij kwam er met een waarschuwing vanaf.
Dat zou ik voor het gerecht trekken wegens tergend geding, machtsmisbruik van een agent in functie enz... Men doet dit, omdat men denkt dat men er mee weg komt. Straks mag je geen handen meer hebben, want je zou er iemand mee kunnen wurgen... Met een blanco strafregister en de juiste houding, heb je volgens mij niet veel te vrezen. Wordt er toch een PV opgesteld, de agent PERSOONLIJK dagvaarden voor de rechter en de verloren tijd declareren. Een goede rechtsbijstandsverzekering is daarbij leuk meegenomen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een grote moersleutel voor het reserve wiel dat bij de auto meegeleverd was.

is dat ook illegaal om in de koffer te hebben dan? kan namelijk prima als knuppel gebruikt worden.

ik geloof dat in de bestelbus bij m'n vorig werk die zelfs vanuit de fabriek uit onder de bestuurderszetel vastgeklikt zat.

best handig, moest je niet eens achterin gaan zoeken waar dat ding verstopt was :)

 

er zit ook zo'n onozel "lekke band" spray bus in... goed alternatief voor pepperspray, dus die laat ik ook best thuis.

 

verder zit er nog een super gevaarlijke scherpe schaar in de verbandtrommel, kan je ook wel wat mis mee doen denk ik.

idem met het rolletje verband, kan je ook iemand mee wurgen of van zijn vrijheid beroven!

 

 

niet te ver zoeken,.. lok jij niets uit, dan krijg je ook geen gezeik.

agenten zijn ook maar mensen, als jij hun het leven moeilijk maakt door ambetant te doen, is het maar normaal dat ze je gaan pakken waar ze kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...