Ga naar inhoud
GENEGEERD

Welke auto voor een prepper?


Jester

Aanbevolen berichten

Ach de perfecte auto bestaat natuurlijk niet, maar ik ga wel binnenkort een nieuwe (of jonge occasion) kopen. En die moet absoluut prepwaardig zijn. Dan denk ik in eerste instantie aan zuinigheid. Moet in het topklassement qua zuinigheid zitten. Daarnaast zoveel mogelijk onderhouds- of storingsvrij qua reputatie. Niet alleen heb ik geen verstand van auto's maar van er aan klussen al helemáál niet!

Verder moet ik er met zn viertjes in kunnen (of 5, toch wel handig als er nog een gast in mee kan) en je hebt natuurlijk een beetje kofferbak nodig.

Ik vrees dat een aziaatje het verstandigst is, maar ja dat vind ik meestal niet echt mooie auto's, zo ben ik dan ook wel weer. Het liefst koop ik een nieuwe fiat 500 want dat zijn modelletjes waar ik meteen verliefd op wordt ;).

 

Als gezegd, ik weet nauwelijks iets van auto's verder, rij prakisch mn hele leven peugeot en renault, dus ben enkel bekend met die franse bakken (en hun problemen, al zitten ze wel zalig).

 

Zijn er preppers die al specifiek qua preppen met de aanschaf van een auto daar al rekening mee hielden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 217
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Gisteren las ik in de krant een mooi stuk over de e-car en werd de comfortabele krachtpatser de Fisker Karma onder de loep genomen. De Karma is een elektrische auto. Op het dak zit ook zonnecollectoren en als de zon lekker schijnt hoef je niet eens te tanken. De auto zit er werkelijk schitterend uit en kost ruim 1 ton in euro's en heeft een top snelheid van 201 en de elektromotoren zijn goed voor ruim 400PK. Nog even doorsparen maar een mooie SHTF bak zeg :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat dachten jullie van een golf sdi?

heb zelf een XXXX golf 4 met niks dr op, die sdi doet 1 op 20 met of zonder karretje

en 3 ton erachter is ook niet bepaald een probleem

onderdelen genoeg te vinden en je valt niet op

en 900 km op een tank is te doen dat is dus een enkeltje CZ of PL zonder te tanken

Link naar reactie
Delen op andere sites

vandaag met een klant over gehad, ik had hem geholpen met het inladen van zijn spullen in zijn auto, en met dit topic in mijn achterhoofd vroeg ik aan die man of hij wat uit wilde leggen over zijn auto, hij heeft een dacia duster. soort terreinmpv achtig geval.

 

hij zei dat ie zonder opties op 14.000 euro kwam.

hij had hem met opties voor 17.000 euro.

 

hij vertelde dat er allemaal onderdelen inzaten van andere auto,s de bodemplaat van een nissan xtrail, motor van een renault(liet ie zien), eigenlijk alles wat je zag waren onderdelen van andere automerken.

mensen kopen zo,n auto niet omdat hij dan goedkoop is en goedkoop eruit ziet, maar de reden dat ie zo goedkoop is dat al die onderdelen (die niet ontworpen hoeven te worden maar dat al gewoon zo zijn zoals ze zijn) in roemenie in mekaar worden gezet tot een auto, het enige wat ze hoeven te doen is een body ontwerpen.

 

hij vertelde dat hij er met 4 volwassenen en kofferbak helemaal bomvol spullen naar wintersport was geweest, had ook geen moeite ergens mee.

 

de auto komt ook standaard met 5 jaar garantie.(dat doe je ook niet als je shit verkoopt denk ik dan)

 

tja het is een goedkope auto, maarja met brandstofprijzen en preppersonkosten en bugout in gedachte is het misschien nog niet eens zo,n gek autootje.kijken of je er een lpg installatie in kan laten zetten(kost je wel wat ruimte maargoed).

 

mijn 2 centjes bij deze.:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De meest betrouwbare poep-ventilator auto is natuurlijk een Toyota Landcruiser (zie de VN, de Taliban, Afrika en Australië) niet echt zuinig natuurlijk maar wel prima om mee op koolazaad of frituurvet te rijden. Goedkoper in aanschaf is een Kia en elke nieuwe Kia heeft zeven jaar garantie. Maar elke diesel kan volgens mij relatief makkelijk op frituurvet, koolzaad of ander plantaardig product lopen. Al vraag ik me af of het type auto er veel toe doet bij kilo's poep. Volgens mij is het dan of thuisblijven of z.s.m. naar het vliegveld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Als ze hem bij TopGear niet kapot krijgen, is dit naar mijn mening de beste auto ter wereld: De Toyota Hilux

 

Dat was precies mijn punt! Geldt natuurlijk net zo goed voor een Land Cruiser. (Zoals ik al zei: zie de VN, de Taliban, Afrika en Australië.) Überhaupt elke Toyota - maken gewoon al decennia gemiddeld genomen de meest betrouwbare auto's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welke auto?

 

Mijn suggestie: Geen auto.

Een auto maakt afhankelijk. Men ontwikkeld een levensstijl waarbij men op de auto aangewezen raakt. Bovendien is een auto de nr1 melkkoe van een bekende instantie.

Leven zonder auto is een goede training, en er blijven bakken geld over.

 

Voor preppers die nu zeggen: Maar ik kan niet zonder auto. Precies mijn punt: wat moet men doen om wel zonder auto te kunnen?

 

PS: Zonder auto leven maar wel een paar keer per jaar een auto huren is voor mij helemaal OK. Zolang TSHNHTF is gebruik maken van de voorhanden infrastructuur helemaal OK. Maar door geen auto te bezitten is men wel onafhankelijk geworden van deze infrastructuur.

 

Dat is ook een zienswijze. Zeker een goed punt. Echter kan je met een auto (ik heb er nog geen overigens) onafhankelijk van anderen, snel en makkelijk (al dan niet met je gezin) het land uit raken c.q. 200 km van regionale ventilatorpoep raken.

 

Een andere stelling/zienswijze zou kunnen zijn: de beste auto voor een prepper is een boot :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor wat betreft de discussie wel of geen auto voor een prepper, moet ik het voor een groot gedeelte eens zijn met OBL-Rien. Echter, ik ging er van uit dat de auto in dit scenario ingezet wordt als vervoermiddel naar een bug out locatie. Als ik daar eenmaal ben, kan die auto me idd niets meer schelen, het is slechts een instrument...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hehe geweldig die toyota killing filmpjes. Dat westernmuziekje erbij maakt het helemaal af :p

 

Heb zelf geen auto, kan vaak van iemand anders lenen. Afhankelijk ervan worden; nee, maar het is inderdaad een middel om naar je BOL te gaan (mits je die hebt natuurlijk).

Hoe dan ook, als SHTF nog even op zich laat wachten ga ik toch een keer een auto aanschaffen, en dan ben ik benieuwd welke het wordt ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

een jeep cherokee is een ideale auto.. ze zijn tegenwoordig rete goedkoop en de mijne rijdt zonder problemen op biodiesel.

onderdelen vind je op de meeste auto slopen wel en ze kunnen ook nog aardig wat trekken.

 

Ik heb zelf bij het land (safe house) een Jeep Wrangler (uit 1992) en koste mij ook geen drol en als je ziet wat er al meegedaan hebben denk je, dat die auto het nog doet! Ik ben helemaal weg van Jeep door deze ervaring. Enige nadeel is dat ze een slokje lusten :) Zou ik in deze Wrangler (benzine) ook op biodiesel kunnen rijden en/of zijn er andere opties behalve op benzine in case of?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja die wrangler kan ook op biodiesel rijden als je bereid bent om een swap uit tevoeren.

als ik het goed heb kan een diesel uit een cherokee ook in een wrangler en anders zou je kunnen zoeken naar een cummins 3.9 4bt.

de cummins maakt ontzettend veel lawaai je top snelheid komt niet boven de 100/120 uit maar dat krijg je terug in koppel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vorig jaar een jeep Grand Cherokee 5.2 uit 1996 (benzine) aangeschaft. Een mooie en zware auto. Echter ik twijfel nog om de auto op te hogen en er off road banden er onder te zetten met snorkel (kosten zijn behoorlijk hoog), hierdoor verbruikt de auto nog meer brandstof. Anderzijds bij een shtf moet je alles kunnen verwachten, dus niet alleen op asfalt kunnen rijden, maar ook door modder en water. Wat zijn jullie ideeën en ervaringen hierover?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vorig jaar een jeep Grand Cherokee 5.2 uit 1996 (benzine) aangeschaft. Een mooie en zware auto. Echter ik twijfel nog om de auto op te hogen en er off road banden er onder te zetten met snorkel (kosten zijn behoorlijk hoog), hierdoor verbruikt de auto nog meer brandstof. Anderzijds bij een shtf moet je alles kunnen verwachten, dus niet alleen op asfalt kunnen rijden, maar ook door modder en water. Wat zijn jullie ideeën en ervaringen hierover?

 

ik denk dat je de auto beter niet kunt aanpassen.. hier in nederland heb je vrij weinig aan verhogen en aan een snorkel het is een vrij vlak land en mijn cherokee die behalve de banden en dakdrager helemaal standaard is trekt met gemak een tendemaster door de blubber en zacht zand.

 

natuurlijk weet ik niet wat je plannen zijn maar als je iets wilt veranderen dan zou ik beginnen met een lier of bullbar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zou met zon auto er een rij bouwlampen op zetten

andere banden

en een lier

 

al zou ik met een benzine uitkijken voor water, kan opzich wel, maar let op de electronica

 

idd DAT.

 

plus nog:

-koeiendrijver

-rollcage

-plaatsbaar heavyduty gaas voor alle ramen

 

ik bedoel als je dan toch bezig bent maak er dan gelijk een echte shtf auto van die voor alles bestand is.

zo,n snorkel is echt zo gek niet het gebeurd wel vaker dat het water aardig hoog in de straten staat op sommige plekken in ons waterlandje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...