Ga naar inhoud
GENEGEERD

Brownies, met cacao bereid


Stuudje

Aanbevolen berichten

Ingrediënten

 

100 g walnoten, gehakt

4 grote scharreleieren

300 g fijne kristalsuiker

140 g ongezouten boter, gesmolten

½ theelepel vanille-essence

140 g bloem

75 g cacaopoeder

 

Bereiden

 

Verwarm de oven voor op 170 ºC, gasoven stand 3. Leg de walnoten in een hittebestendige schaal en rooster ze ongeveer 10 minuten in de voorverwarmde oven. Haal de licht geroosterde noten uit de oven, maar zet de oven niet uit.

(Ik rooster ze meestal niet,maar dit staat in het originele recept)

 

Breek intussen de eieren boven een mengkom. Meng met een elektrische handmixer tot een schuimige massa en voeg dan al roerend de suiker toe. Meng nog een minuut met de mixer en voeg dan al roerend gestaag de gesmolten boter toe. Roer nog een minuut en klop er dan de vanille door.

 

Zeef de bloem en de cacao boven de mengkom en roer met een houten lepel het mengsel goed door. Voeg, als alles goed vermengd is, de noten toe. Schep het beslag in de ingevette en met bakpapier beklede vorm en strijk de bovenkant glad.

 

Bak ongeveer 25 minuten in de voorverwarmde oven. De brownies zijn klaar wanneer een houten prikker die je halverwege de rand en het midden van de bakvorm steekt er nagenoeg schoon weer uitkomt. Neem het blik uit de oven.

 

Laat volledig afkoelen, haal de brownies uit de bakvorm en verdeel in 16 stukken. Bewaar de brownies in een luchtdichte doos.

(huh bewaren...opeten moet je ze!)

 

Opmerking

-Sommige brownieliefhebbers zijn van mening dat je alleen cacao mag gebruiken en geen gesmolten pure chocolade, omdat de cacao voor een intensere en echtere chocoladesmaak zorgt.Koop goede cacaopoeder.

-Zelf gebruik ik geen vanille essence zoals in het recept, maar ik gebruik zelfgemaakte vanillesuiker. Gewoon in een voorraadpot suiker twee vanillestokje doen...deze suiker gebruik ik in bakrecepten.

-Als je glutenvrij of rijstmeel gebruikt zijn de brownies glutenvrij.

-Ook te maken zonder walnoten, of met hazelnoten, of met rozijnen...verzin het maar.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Even rondgeneusd in mijn recepten en daar vond ik nóg een brownierecept. Niet origineel van mij maar van "De groene vrouw" een blog op internet.

In dit recept wordt een blikje bonen gebruikt,maar het kan natuurlijk ook met gekookte gedroogde bonen. Altijd handig daarvan wat porties in de vriezer te hebben.

 

 

 

Zwartebonenbrownie

Ja weet je, hij is gewoon geweldig. Diep donkerbruin, romig, zoet, very moist. En guilt-free. De perfecte brownie. Van zwarte bonen. Zonder suiker en zonder gluten. En jij wil hem ook. Geloof me nou maar.

 

Je wil wel eens wat. Gewoon zoiets dat makkelijk is, en lekker, en waarvan NIEMAND doorheeft dat het Eigenlijk Stiekem Gezond is. Zelfs je schoonouders niet. Nou, en dat kan. Met zwarte bonen.

 

Voordat je verder leest: als vaste lezer van dit blog weet je hoe ik kook. Volgens het vaste Ik Doe Maar Wat principe. Dus ik doe niet aan grammen en mililiters en ik weet ook niet of je hem in de nieuwe Siemens stoomoven 3000 kunt maken. En nee, ik heb ook geen idee of dit ook kan met gierstvlokken, aardbeien of konijnen in plaats van zwarte bonen. Wil je iets anders doen aan dit recept, dan heb ik maar één tip voor je: raap al je moed bij elkaar, doe je ding en val mij er pas mee lastig als het onmeunig goed gelukt is, zodat ik het óók kan doen.

 

 

Zwartebonenbrownie

 

Je neemt:

 

1 blikje zwarte bonen* (verkrijgbaar bij de supermarkt, of de suikervrije versie bij de natuurwinkel)

1 kop biologische cacao

een half pakje grasboter

1 kop (ofzo) kokosbloesemsuiker

3-4 eieren

1 eetlepel bindmiddel (zoals arrowroot of waterkastanjepoeder)

1 flinke theelepel bakpoeder

1 flinke theelepel (appel)azijn

eventueel 1 flinke theelepel vanillepoeder (Sonnentor)

 

* Ja, ik weet dat in de lining van blikjes BPa zit. En lectinen in de bonen. Ik vermijd BPa en lectinen als het even kan, maar ik denk ook dat je meer schade hebt van de stress als je alle slechte stoffen in je leven krampachtig probeert te vermijden, dan als je gezond eet en zo nu en dan iets binnenkrijgt dat minder goed voor je is. Dit is mijn snelle-en-makkelijke-recept, dus ik neem het voor lief. Maar als je meer tijd en zin hebt, houdt niets je tegen om gedroogde bonen te weken en te koken. Praise on you!

 

Je doet:

 

-de zwarte bonen heel, heel goed afspoelen. Er zitten namelijk lectinen en saponinen in. Die krijg je niet helemaal weg met spoelen, maar je kunt er wel je best voor doen. Ik spoel ze af met heet water, zodat de boter straks zachter wordt. Of natuurlijk: je doet de gedroogde bonen weken en koken. Dat kan ook.

-De bonen met de zachte roomboter in de blender tot het splut geworden is

- Overgieten in een beslagkom en de overige ingrediënten erdoorheen roeren. Het moet een dikke, maar vloeibare massa worden.

- Proef of er niet stiekem nog wat meer cacao of kokosbloesemsuiker bij moet.

- Voeg op het einde het bakpoeder toe - roeren - en dan de azijn - weer roeren. De azijn activeert het bakpoeder om het geheel luchtiger te maken, maar verwacht geen luchtige cake - het is een moist brownie.

- Giet het in een bakvorm (dikke tip: gebruik bakpapier, want dit krijg je echt niet makkelijk uit je vorm) en doe het in de oven. Op ongeveer 160-180 graden schat ik (onze oven doet raar maar de brownie lukt altijd).

-Heel belangrijk: er is een omslagpunt in de gaarheid. Eerst komt een satéprikker er een hele tijd (laten we zeggen een half uur lang, soms langer) uit met beslag eraan. Dan issie nog niet goed. Ineens komt de satéprikker eruit met CAKE eraan (dus niet 'schoon', dat wordt 'ie nooit). Dan is hij goed. En dan moet hij eruit ook, want anders wordt het droog.

-Af laten koelen en smullen maar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even rondgeneusd in mijn recepten en daar vond ik nóg een brownierecept. Niet origineel van mij maar van "De groene vrouw" een blog op internet.

In dit recept wordt een blikje bonen gebruikt,maar het kan natuurlijk ook met gekookte gedroogde bonen. Altijd handig daarvan wat porties in de vriezer te hebben.

 

 

 

Zwartebonenbrownie

Ja weet je, hij is gewoon geweldig. Diep donkerbruin, romig, zoet, very moist. En guilt-free. De perfecte brownie. Van zwarte bonen. Zonder suiker en zonder gluten. En jij wil hem ook. Geloof me nou maar.

 

Je wil wel eens wat. Gewoon zoiets dat makkelijk is, en lekker, en waarvan NIEMAND doorheeft dat het Eigenlijk Stiekem Gezond is. Zelfs je schoonouders niet. Nou, en dat kan. Met zwarte bonen.

 

Voordat je verder leest: als vaste lezer van dit blog weet je hoe ik kook. Volgens het vaste Ik Doe Maar Wat principe. Dus ik doe niet aan grammen en mililiters en ik weet ook niet of je hem in de nieuwe Siemens stoomoven 3000 kunt maken. En nee, ik heb ook geen idee of dit ook kan met gierstvlokken of aardbeien in plaats van zwarte bonen. Wil je iets anders doen aan dit recept, dan heb ik maar één tip voor je: raap al je moed bij elkaar, doe je ding en val mij er pas mee lastig als het onmeunig goed gelukt is, zodat ik het óók kan doen.

 

 

ik heb ooit brownies met alleen cacao op maar ik vond daarvan de smaak een beetje flauw, maar ik was ook de brownies gewent van mijn moeder, en daar gaan een behoorlijk aantal repen in alleen al voor het recept zelf en daarna aaok nog voor stukjes chocola door de brownie zelf.

 

voor de rest leuke recepten stuudje, die ga ik bewaren ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

-Zelf gebruik ik geen vanille essence zoals in het recept, maar ik gebruik zelfgemaakte vanillesuiker. Gewoon in een voorraadpot suiker twee vanillestokje doen...deze suiker gebruik ik in bakrecepten.

 

is leuk doet mijn moeder ook, maar die doet de stokjes pas bij de suiker als het merg eruit is, dan heb je namelijk nog steeds het aroma en gebruik je het "residu" van de vanillestokjes ook weer.

 

maar kun je die suiker dan beter in een gewone pot bewaren of in een weckpot ( daarin blijft volgens mij het aroma beter bewaard maar het kan aan mij liggen )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Cool, ik had toevallig vandeweek nog brownies gemaakt met cacao!

Zonder suiker en zonder graan en zonder allerlei andere troep.

Met amandelmeel, kastanjemeel, kokosmeel, ei, kokosolie, gemengde notenpasta, gemengde noten... En verder weet ik het niet meer.

Nadeel is dat ik nooit recepten volg maar zelf maar van alles op de gok in een bak gooi. Meestal pakt dat goed uit, de kids waren gelukkig ook erg enthousiast.

Maar goed ik heb dus geen recept.

Ik had wel foto's gemaakt trouwens :p Die staan alleen op mijn telefoon.

 

Jeetje wat een nutteloze reactie :confused:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

De laatste tijd maak ik regelmatig pudding voor de kids. Ze vinden het super lekker, en het is ook nog eens gezond.

De pudding is niet geschikt voor vegetariërs of veganisten ivm het gebruik van gelatine, maar wel voor mensen die paleo of soortgelijk eten, en is ook nog eens enorm gezond.

Hier kan je lezen waarom gelatine goed voor je is.

 

Maar goed, nou had ik een pudding gemaakt waardoor ik aan dit topic moest denken, ivm het gebruik van cacao. Voor de kids noem ik het nutella-pudding, om de simpele reden dat het naar nutella smaakt :rolleyes:

 

Maar goed, ik heb speciaal bijgehouden wat ik er allemaal inpleurde om mijn reactie dit keer wat nuttiger te maken:

 

750ml hazelnootmelk

70 gram hazelnootmeel

30 gram amandelmeel

honing naar smaak

paar flinke eetlepels cacao

12 blaadjes gelatine

klein beetje kaneel (hoeft niet en is niet nutella maar wel lekker :p )

evt paar el hazelnootpasta (gewoon gemalen hazelnoten bedoel ik dus)

 

Eerst de gelatine laten weken in koud water, dan uitknijpen en alles in een pannetje en verwarmen tot alles is opgelost tot 1 glad mengsel. Puddingvorm omspoelen met koud water, mengsel erin gieten, paar uur in de koelkast en klaar :)

Super simpel, en hier vinden de kids het dus super lekker.

Dit is overigens wel echt een flinke pudding zo. Uiteraard kan je alles gewoon halveren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...