Ga naar inhoud
GENEGEERD

Mijn eigen kasje


konijn

Aanbevolen berichten

( bij deze een verhaal wat nog een vervolg gaat krijgen, over het verloop van mijn "kas" project )

 

hallo allemaal, ben vorig jaar begonnen met mijn eigen moestuintje, het werk daarin heeft 3/4e jaar stilgelegen en ondertussen groeide alle plantjes ( gewild en ongewild ) rustig door. nu heb ik mijn tuintje weer aangepakt, er stonden viooltjes in ( niet geplant die kwamen vanzelf ) en die heb ik gezellig bij elkaar gezet, en ik had er blauwe druif ingezet ( niet eetbaar ), maar ik wilde naast die negen kleine plantjes dus ook weer beginnen met groente, en ik kreeg ineens een idee toen ik van school naar huis langs volkstuintjes reed en een klein kasje zag die was weggegooid. en hij was weggegooid met een reden dus die kon ik niet gebruiken maar ik kreeg wel het idee om zelf er ook een te maken.

 

mijn plan was dus dit: ik ging naar een vuilcontainer en pakte daar een hardhouten tuinhekje uit en liet de 5 plankjes in de lengte doormidden zagen ( tot zover het hout gratis en de zaagkosten 2,50, met decoupeerzaag had een heel stuk omslachtiger en minder mooi geweest ). mijn vader heeft een grote rol landbouwzeil in zijn tuin liggen ( had hij gebruikt als alternatief worteldoek ) en daar kan ik dus stukken van nemen voor de "ramen". schuurpapier had ik nog liggen ( ergens gevonden dus gratis ). ik kan de plankjes schuren en dan bij mijn opa beitsen ( ook weer gratis omdat ik zo'n klusserige en lieve opa heb ) ik vond in de schuur nog schroeven, en dat samen met de 12 schroeven die nog in het hout zaten kom ik ruim uit met het verbindingsmateriaal ( schroeven zijn of nog van mij van mijn vorige project of van mijn moeder maar ik mag ze gebruiken dus die zijn ook gratis )

 

dus:

 

hout: gratis

zeil: gratis

schroeven: gratis

gereedschap ( van mijn opa lenen en van mijzelf ): gratis

beits: gratis

"fundering" ( oude, in onbruik geraakte maar sterke tentharingen die ik er aan vast kan schroeven ): gratis

zagen: 2,50

 

tot zover de "intro"( sorry toch nog vrij lang ) en de foto's komen later

 

heeft iemand nog tips of aan-/afraders dan hoor ik het graag

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik heb jaren geëxperimenteerd met plastic folie voor de kas.

Uiteindelijk heb ik gekozen voor "gewapend folie".

Dat is wel duur, maar je hebt er erg veel plezier van.

Voordeel is dat dit minstens 7 jaar mee gaat (veel plasticfolie vergaat vrij snel door UV)

 

gewapendfolie.jpg.22521ba59415b9e0ead3324a6cefcd5c.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

( bij deze een verhaal wat nog een vervolg gaat krijgen, over het verloop van mijn "kas" project )

 

hallo allemaal, ben vorig jaar begonnen met mijn eigen moestuintje, het werk daarin heeft 3/4e jaar stilgelegen en ondertussen groeide alle plantjes ( gewild en ongewild ) rustig door. nu heb ik mijn tuintje weer aangepakt, er stonden viooltjes in ( niet geplant die kwamen vanzelf ) en die heb ik gezellig bij elkaar gezet, en ik had er blauwe druif ingezet ( niet eetbaar ), maar ik wilde naast die negen kleine plantjes dus ook weer beginnen met groente, en ik kreeg ineens een idee toen ik van school naar huis langs volkstuintjes reed en een klein kasje zag die was weggegooid. en hij was weggegooid met een reden dus die kon ik niet gebruiken maar ik kreeg wel het idee om zelf er ook een te maken.

 

mijn plan was dus dit: ik ging naar een vuilcontainer en pakte daar een hardhouten tuinhekje uit en liet de 5 plankjes in de lengte doormidden zagen ( tot zover het hout gratis en de zaagkosten 2,50, met decoupeerzaag had een heel stuk omslachtiger en minder mooi geweest ). mijn vader heeft een grote rol landbouwzeil in zijn tuin liggen ( had hij gebruikt als alternatief worteldoek ) en daar kan ik dus stukken van nemen voor de "ramen". schuurpapier had ik nog liggen ( ergens gevonden dus gratis ). ik kan de plankjes schuren en dan bij mijn opa beitsen ( ook weer gratis omdat ik zo'n klusserige en lieve opa heb ) ik vond in de schuur nog schroeven, en dat samen met de 12 schroeven die nog in het hout zaten kom ik ruim uit met het verbindingsmateriaal ( schroeven zijn of nog van mij van mijn vorige project of van mijn moeder maar ik mag ze gebruiken dus die zijn ook gratis )

 

dus:

 

hout: gratis

zeil: gratis

schroeven: gratis

gereedschap ( van mijn opa lenen en van mijzelf ): gratis

beits: gratis

"fundering" ( oude, in onbruik geraakte maar sterke tentharingen die ik er aan vast kan schroeven ): gratis

zagen: 2,50

 

tot zover de "intro"( sorry toch nog vrij lang ) en de foto's komen later

 

heeft iemand nog tips of aan-/afraders dan hoor ik het graag

 

Heb je ook pixies van het kasje?:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

bedankt voor de leuke reacties allemaal, en de tips.

 

het "raamwerk" van het kasje is nu af, het staat hier beneden, en ik heb al zeil op maat gesneden voor de raampjes. foto's komen er echt aan hoor, heb tijdens de fabricage ook al foto's laten maken met de mobiel van mijn oom ( een fijne hulp ) en die komen er ook binnenkort aan, maar ik kan wel alvast foto's plaatsen van het voorlopige eindresultaat.

 

ik heb noodgedwongen besloten om geen deksel met een houten frame te doen omdat ik daar niet genoeg hout voor had, maar er stond nu al een hele poos een stuk geplastificeerd "draadhek" in de tuin en dat heb ik gebruikt als deksel, ik heb het op maat geknipt, de randen omgebogen en heb er ook een soort haakjes aan weten te maken zodat ik twee stukken eerst moet opveren voordat het deksel open kan ( handig want dan kan hij niet met bijvoorbeeld windsnelheden als deze nu er af waaien ;) )

 

ga hoop de eerste foto vanavond te hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb jaren geëxperimenteerd met plastic folie voor de kas.

Uiteindelijk heb ik gekozen voor "gewapend folie".

Dat is wel duur, maar je hebt er erg veel plezier van.

Voordeel is dat dit minstens 7 jaar mee gaat (veel plasticfolie vergaat vrij snel door UV)

 

 

bedankt voor de tip,

 

ik heb zeil gekregen van mijn vader en dat is redelijk scheurvast, kijk als het echt heel hard gaat waaien heb ik kans dat het zeil een klein beetje gaat uitscheuren op de plekken waar ik het vast ga maken met spijkers, ik ga het plastic op de punten waar het aan de spijker zit al extra opvouwen zodat het meer houvast heeft maar ik vrees ook dat ik over 2 of 3 jaar het zeil al moet vervangen ( weet het niet zeker want het ligt nu ook al zo'n 3 jaar in mijn vaders tuin als geïmproviseerd worteldoek en dat doet het ook nog steeds ondanks dat de plantjes van onder het zeil nog steeds vrolijk doorgroeien, ja dat krijg je als je het zeil niet ook met zand afdekt ;) )

 

maar staand krijgt het ook weer andere krachten te verwerken als liggend natuurlijk, maar ach ik zal het zien

Link naar reactie
Delen op andere sites

en dan hier de langverwachte foto's

 

ik heb alleen foto's van het voorlopige eindresultaat ( ga er nog een soort dakgoot aanmaken zodat ik de moestuin zo onafhankelijk mogelijk kan maken )

 

de kas zelf + als je goed kijkt een halve buis ( dat word dus de dakgoot )

DSC05996.jpg.102d270a0213ba48f78712fe648f6672.jpg

 

de kas als die is geopend

DSC05997.jpg.01f3629349a1c0293e190f966ca5d456.jpg

 

kas geopend + deksel ( kan je goed zien hoe die gedaan is )

DSC05998.jpg.cd0baf023de6f9a029a764dc3cf6702d.jpg

 

voor het geval je het je afvraagt de kas is 66.5 cm bij 37 cm. de kas heeft een schuin dak en het hoogste punt is 38 cm en het laagste punt 31 cm.

niet heel groot maar zoals misschien wel op de foto's te zien is is het ook niet echt een grote tuin, hij is ongeveer 2 keer het stuk wat te zien is op de foto.

 

maar daarom is het ook m2 tuinieren ( iets meer maar dat maakt niet uit ;) )

 

ik ben er blij mee.

 

binnenkort nog foto's van de kas tijdens het maakproces ( een foto van de deels op maat gezaagde plankjes en de kas zonder bekleding )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat HenkV bedoelt is dat het plastic oiv. UV-licht, zonlicht dus, vergaat. Heb hier ook ervaring mee. Na 1 zomer verpulverd het plastic gewoon in kleine stukjes. En die waaien dan allemaal door je tuin. Daar ben je niet blij mee. Je moet echt UV-bestendig plastic nemen. Ik heb laatst zelf bij de Lidl voor 50 euro een kasje gekocht. Deze is gemaakt van ijzeren buizen en uv-bestendig plastic. En 3 jaar garantie. En ik moet zeggen, hij heeft de storm van gisteren overleefd. Ik was helemaal verbaasd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat HenkV bedoelt is dat het plastic oiv. UV-licht, zonlicht dus, vergaat. Heb hier ook ervaring mee. Na 1 zomer verpulverd het plastic gewoon in kleine stukjes. En die waaien dan allemaal door je tuin. Daar ben je niet blij mee. Je moet echt UV-bestendig plastic nemen. Ik heb laatst zelf bij de Lidl voor 50 euro een kasje gekocht. Deze is gemaakt van ijzeren buizen en uv-bestendig plastic. En 3 jaar garantie. En ik moet zeggen, hij heeft de storm van gisteren overleefd. Ik was helemaal verbaasd.

 

had ik ook gezien ja, leek mij ook wel leuk maar als ik die kas had dan was er geen tuin meer over, en ook, 50 euro is niet heel duur maar ik ben student ;), en zelf maken is ook heel leuk,

 

en het zeil ligt nu ook al meer als 2 jaar in mijn vaders tuin als alternatief worteldoek en die doet het nog prima, alleen wat wel jammer is is dat het "worteldoek" nu ook dienst gaat doen als kas omdat mijn vader niet genoeg zand had om het meteen af te kunnen dekken, dus onder het zeil groeit het lustig door ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

nooit verwacht dat het ook echt zou werken.

 

bij een moestuin hoort natuurlijk ook tuingereedschap, en ik kwam ineens op het lumineuze idee om een schepje te gaan maken. ik had stukken van dat gaas wat mensen in hun tuinhekken gebruiken om er bijvoorbeeld rozen in te laten groeien, mensen hadden dat over en moesten er van af, ik had het meegenomen en een deel ervan gebruikt om een klein hekje aan te leggen rond mijn tuintje ( voor het huiselijke gevoel en om te proberenn daar de katten mee weg te houden uit mijn braak liggende grond, want ik heb nog niks gezaaid )

 

dat spul is gemaakt van heel dik stug ijzerdraad en ik dacht dat ik daarmee het handvat wel kon maken, en ik had nog een conservenblik liggen dus daar heb ik de schep uit gemaakt

 

DSC05999.jpg.087753ef45694327cb523c81ae166d37.jpg

DSC06000.jpg.2fb5d18f1fefd57a6a5066bfd7659c7f.jpg

DSC06002.jpg.19c4549bde70a8ab143e9d8a7422dfcf.jpg

 

ik heb er alleen nog maar mee gegraven in losse tuinaarde, maar hij bleef volledig heel. en een klapschep stond ook nog op mijn lijstje dus totdat ik geld heb voor een goede blijft dit mijn schepje.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed bezig. Ik heb zelf mijn kasje recent ook afgemaakt (nouja mn vader met een beetje hulp van mij.)

 

Ook gebruik gemaakt van allemaal afval had ramen over van een verbouwing. Toch wel wat kosten gemaakt met name het dak moest ik iets mooier maken. Om de buren tevreden te houden. Ze zagen de plastic rand en dat irriteerdee ze. Ben waarschijnlijk een van de weinige mensen met een dubbelglas kas. En moet nog zien hoe effectief dubbelglas is het hoort ook warmte buiten te houden namelijk. Ik moet nog een keer een likje verf eroverheen doen en dan is het klaar.

 

Ook fotos voor het kasjes topic :)

 

WP_20150405_17_16_08_Pro.jpg.ace9228d5981831ab3fda9c4bd8781a9.jpg

WP_20150405_17_16_25_Pro.jpg.9f7682f0e0546e4e504388a89bf4774f.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...