Ga naar inhoud
GENEGEERD

Konijnen leed


Gast Toef

Aanbevolen berichten

Zojuist dierenambulance gebeld voor een klein konijntje, de ziekte myxomatose waart weer rond op het terrein waar ik werkzaam ben.

Heb hem in een doosje gedaan en naar binnen gebracht, zo af en toe kwam er een hart verscheurend gekrijs uit.... de kleine donder had vast pijn :(

 

Er is een hoop leed op deze wereld, maar deze greep mij wel aan even pffff....

Hij is net opgehaald en wordt zo snel mogelijk uit zijn lijden verlost door een dierenarts.

 

Dag konijntje tot ooit..

 

IMG_20150328_184726[1].jpg.6fe3a057cac22f9f62335397ef516bae.jpg

 

http://www.licg.nl/w2/praktisch/konijnen-en-knaagdieren/gezondheid/myxomatose-bij-konijnen.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@Peerke @Jan c

 

Ambulance was binnen 10 minuten bij me, die optie om hem zelf te helpen was aanwezig hoor.

Daarbij had de dierenambulance toch gebeld moeten worden om het kadavertje te verwijderen, dat is zo afgesproken als we dode dieren op het terrein vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lovenswaardig maar :noem me een dierenbeul , zelf zie ik me als realist , had het beestje ook verlost met een klap van mijn hand tegen zijn nek .Zo heb ik onlangs ook een aangereden kat uit zijn lijden verlost .

 

met huisdieren vind ik het wel weer lastiger, als het hele beestje openligt snap ik het maar je weet niet of het misschien erger lijkt dan dat het is en misschien breng je onnodig verdriet binnen een gezin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Roel

 

Niemand hiervoor heeft het over dieren mishandeling, de meesten hier op de forum acht ik met gezond verstand ook.

Daarbij staan velen hier op het forum niet ver af van de natuur, hoe een beestje te doden ach... scherp mes en/of spade hebben de meesten ook.

 

Hoppa.... bedankt voor je bijdrage Roel :rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de vrije natuur gaan sowieso dieren dood . Dus ook bij het wild konijn . Eenmaal er op een bepaalde plaats 100% konijnen zijn gaat er 99% van dood . Onderander door de myxomatose ( een ziekte onder de konijnen die NIET te genezen is ) wordt overgezet door muggen.

Doordat er een overvloed aan konijnen kan komen ( konijnen plaag ) hoort he dier in de jacht termen bij het overig wild . Dwz dat het jaar in jaar uit mag bejaagt worden mits bepaalde voorwaarden .

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de vrije natuur gaan sowieso dieren dood . Dus ook bij het wild konijn . Eenmaal er op een bepaalde plaats 100% konijnen zijn gaat er 99% van dood . Onderander door de myxomatose ( een ziekte onder de konijnen die NIET te genezen is ) wordt overgezet door muggen.

Doordat er een overvloed aan konijnen kan komen ( konijnen plaag ) hoort he dier in de jacht termen bij het overig wild . Dwz dat het jaar in jaar uit mag bejaagt worden mits bepaalde voorwaarden .

 

Dat klopt Geert, het is niet te genezen bijna, maar het is gewoon wel een akelige ziekte voor ze.

Hier wordt er ook veel op ze gejaagd het is een ware plaag in sommige periodes.

 

Wist je trouwens dat als er een konijn geneest, hij verder resistent wordt tegen myxomatose ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Repelsteeltje

Persoonlijk zou ik hem ook direct zelf uit zijn lijden verlossen.

 

Wat ik van topic-starter eigenlijk wel wil weten: Eet jij vlees? Want als jij een noodlijdend dier niet eens direct uit zijn lijden kan verlossen, hoe sta jij dan tegenover slachten? Ik ken namelijk vegens die niet slachten (duh) maar een dier wel uit zijn lijden verlossen indien de situatie zich voordoet. Dat zijn namelijk 2 compleet verschillende disciplines.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk zou ik hem ook direct zelf uit zijn lijden verlossen.

 

Wat ik van topic-starter eigenlijk wel wil weten: Eet jij vlees? Want als jij een noodlijdend dier niet eens direct uit zijn lijden kan verlossen, hoe sta jij dan tegenover slachten? Ik ken namelijk vegens die niet slachten (duh) maar een dier wel uit zijn lijden verlossen indien de situatie zich voordoet. Dat zijn namelijk 2 compleet verschillende disciplines.

 

Jazeker eet ik vlees, en ik kon hem ook gerust uit zijn lijden verlossen.

Maar zoals je gelezen heb was ik in een positie door de dierenambulance die toch al moest komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Repelsteeltje
Jazeker eet ik vlees, en ik kon hem ook gerust uit zijn lijden verlossen.

Maar zoals je gelezen heb was ik in een positie door de dierenambulance die toch al moest komen.

 

Dat weet ik. En in diezelfde post zij jij dat er een afspraak was met de dierenambulance tov dode dieren. Dit arme beestje leefde nog! Hij heeft dus zeker 10 minuten onnodig moeten lijden.

 

Persoonlijk vind ik dat elk dier, hetzij voor de slacht hetzij om het uit zijn lijden te verlossen, zo snel en zo pijnloos mogelijk moet worden geholpen. Ongeacht of er een dierenambulance aankomt of niet.

 

Maar doe het niet met een schop. Dat geeft een kliederboel en een onwaardig einde met zich mee. Gewoon de strekmethode gebruiken. Snel, pijnloos en het dier blijft lichamelijk intact en dus waardig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat geeft een kliederboel en een onwaardig einde met zich mee. Gewoon de strekmethode gebruiken. Snel, pijnloos en het dier blijft lichamelijk intact en dus waardig.

 

Ook die methode zou een kliederboel geven, het kopje en anus...zoals bekend bij myxomatose zijn behoorlijk aan gort.

Ik snap je verder wel hoor, maar het kon het beste zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Repelsteeltje

Persoonlijk heb ik nog nooit een kliederbende meegemaakt, ook niet bij besmette konijnen.

 

Ik moet er uiteraard nog wel aan toevoegen dat ik niet te plaatse was. De situatie aldaar (collega's ed) kunnen er uiteraard ook voor zorgen dat dit voor jou de beste beslissing had moeten zijn er vanuit gaande dat je in andere situaties het diertje wel direct had geholpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien ben ik hard, maar je had hem sneller uit zijn lijden kunnen verlossen door hem met een baksteen een klap in zijn nek te geven.

 

Lovenswaardig maar :noem me een dierenbeul , zelf zie ik me als realist , had het beestje ook verlost met een klap van mijn hand tegen zijn nek .Zo heb ik onlangs ook een aangereden kat uit zijn lijden verlost .

 

Neer leggen, scherpe spade en hoppa.... Niks geen dierenmishandeling, gewoon gezond verstand.

Maar als je niet te ver af staat van de natuur kun je het ook gewoon met een scherp mes doen.

 

Dat kan niet iedereen zo maar denk ik ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk heb ik nog nooit een kliederbende meegemaakt, ook niet bij besmette konijnen.

 

Ik moet er uiteraard nog wel aan toevoegen dat ik niet te plaatse was. De situatie aldaar (collega's ed) kunnen er uiteraard ook voor zorgen dat dit voor jou de beste beslissing had moeten zijn er vanuit gaande dat je in andere situaties het diertje wel direct had geholpen.

 

Inderdaad Repel, en ik kan je geruststellen dat in andere situaties ik niet schroom om het snel te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Ik zou ook de dierenambulance gebeld hebben .

 

Het is erg om te zien dat zo'n beestje lijd maar z'n hersens inslaan is wel erg barbaars .

 

 

Ik heb zelf grasparkietjes maar als er eentje ziek is ga ik altijd naar de dierenarts en dan maakt het me niet uit of het me 20 of 200€ kost als hij maar beter word . Als hij echt niet te helpen is krijgt hij een spuitje . Maar ik zou zo'n beestje nooit de nek om kunnen draaien . Op de een of andere manier vind ik dat zo dieronterend .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

Ik had het beest lekker mmet rust gelaten

kans bestaat dat die het alsnog overleeft.

heb zelfs konijnen met uitvals verschijnselen gezien die een paar weken later weer redelijk begonnen aan te sterken.

ligt er aan welke konijnen generatie het is.

Eerste generatie was het zeer dodelijk maar nu is het al de helft minder erg.

 

Overigens mag je een dier niet uit zijn lijden verlossen van de wetgever.

niet dat je er snel problemen mee zou krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik eet vlees , ik kan slachten en afmaken als het moet MAAR ik zal ALTIJD een dier redden als het totaal niet anders kan...maak je een mens zomaar af? Neen..

Wie zijn wij als (denken we zelf ) superieur ras dat we mogen beslissen over leven en dood..

De dieren waren hier al veel langer dan wij en zullen hier langer zijn....

Nogmaals ...als het te redden valt zal ik er alles aan doen ..ook al kost het geld en tijd....

Neem enkel wat nodig is , niet meer , niet minder..leef in wijsheid , probeer te leven één met de natuur...dat is geven en nemen.

Zo denk ik er over maar dat is persoonlijk....

Heel mooi dat je het diertje probeert te redden.

rabbit.jpg.558c7f926bbb1d6fe719cdfaf356037f.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ieder moet in dit soort gevallen doen wat hem of haar het beste lijkt, het ene is geen betere beslissing dan de andere en zelf niks doen, hoe hard dat ook lijkt is ook niet verkeerd, het is tenslotte de natuur en die kan zeer meedogenloos zijn.

 

ik kom redelijk wat wild tegen tijdens mijn werkzaamheden, die bijv. zijn aangereden en nog leven, het laatste wat ze zien ben ik,voordat ze naar de dierenhemel gaan.

 

 

Een bijzonder moment vorig jaar was, dat ik op een mooie zomerse dag aan het werk ging.

ik reed naar de plek waar ik zou starten met mijn werkzaamheden, pak mijn kajak en mijn peddels en leg deze in het water.

Sluit mijn auto af en stap op mijn kajak en vertrek.....

Ben nog geen minuut onderweg....valt er ineens loodrecht uit de lucht een houtduif plat op het water....hij leeft nog...spartelt wat in het water...tja, als ik vanuit deze positie een klap geef, val ik in de plomp, wat nu....ik besluit hem op te scheppen met mijn peddel....hij blijft rustig en ik zet hem op de voorpunt van mijn kajak.....hij lijkt te goed te vinden.....maar in orde is ie niet....langzaam drijf ik verder en ik begin wat te praten tegen die duif om toch maar een soort van gerust te stellen...ik pak mijn peddel en vaar langzaam verder....de zon schijnt...ineens dacht ik aan het nummer van Anouk, Birds falling down the rooftop, ik heb de duif toen Anouk genoemd....ik vaar mijn geplande ochtendrondje af met het duifje op de voorpunt...kijkt op het gemak rond zich heen....ik klets nog wat....maar goed, wat ik dus al wist en het duifje nog niet dat dit dus letterlijk z'n uitvaart was....we komen terug bij de auto...ga aan wal en pak het duifje op....dat gaat hem echt niet meer worden en loop naar de auto en pak mijn ijzer stok....the end.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...