Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 21
    tom666
    Guest
    Voila
    Mijn no bullshit mes met schede is klaar.
    Meer hoeft het voor mij niet te zijn.

Naam:     20150329_223059.jpg
Bekeken:  230
Groote:   193,3 KB

Naam:     20150329_223115.jpg
Bekeken:  224
Groote:   194,3 KB

tom666
    Guest
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wafels Bekijk Berichten
    [MENTION=2937]tom666[/MENTION] slijpen kan je op twee manieren doen net zoals bij een scheermes waarbij je de snede wet en polijst of je slijpt je mes gewoon
    met en slijpsteen en wet hem niet of weinig af waarbij de snede enigzins een kartel krijgt en ( overdreven ) zaagt /snijdt en soms is dit zelfs wel
    erg praktisch , als je bijvoorbeeld touw snijdt dan is zo'n snede erg effectief ( niet bij een touw doorhakken want dan moet de snede vlijmscherp zijn)
    dus ja jou messen zullen zeker hun werk doen dat geloof ik graag en een vlijmscherp mes zoals een scheermes blijft ook niet erg lang vlijmscherp als je
    wat hout snijdt
    gr will
    Juist.
    Nadat ik het mes scherp zet met een wetstaal haal ik de snede nog even langs de lederen riem .
    Op deze manier voldoet het mes voor hetgeen ik het gebruik;
    Zoals je ook al aangaf...eenmaal je met een mes een en ander snijd in de natuur laten we zeggen is de vlijmscherpheid er af maar nog steeds scherp genoeg om het ding te doen.

Diehard Prepper
    Ingeschreven
    May 2013
    [MENTION=2937]tom666[/MENTION] Erg gaaf die schede zo met die uit op die boom hoe heb je dat gedaan ? want ik vind het wel erg gaaf
    gr will
    Ignorance is bliss

tom666
    Guest
    [MENTION=2937]tom666[/MENTION] Erg gaaf die schede zo met die uit op die boom hoe heb je dat gedaan ? want ik vind het wel erg gaaf
    gr will
    Op zich is het niet zo heel moeilijk.
    Je zoekt een prent ,waar speelt geen rol en print die af of tekent die over;
    Daarna maak je deze prent passend voor het stukje leer dat je wilt gaan bewerken.
    Je maakt het leer lichtjes vochtig en legt de prent er over.
    Dan teken je met balpen op het papier de contouren van de tekening en druk die zo in het leer.
    Nadien bevochtig je het leer weer een beetje en ga je met een fijn maar zeer scherpe cutter die tekening in het leer gaan snijden. Niet te diep natuurlijk.
    Nadien ga ik met een vormhout en lepel enz...contouren en schaduwen gaan hameren en lepelen naar eigen zin.
    Als dit klaar is wrijf ik het leer in met Dye. Dit is een kleurproduct speciaal voor leer en kan je in diverse kleuren aankopen.
    Als de dye droog is , meestal direct na het aanbrengen wrijf je die op met droge vod.
    Op deze manier maak je deze soort tekeningen zoals ik dit doe.
    Het vraagt beetje oefening maar met wat gezonde vaardigheid lukt het en krijg je een heel natuurlijke look.
    Ik hou van deze soort afwerking omdat ze simpel is en er geen al te veel tutuut komt bij zien...gewoon straight to the point.
    Maar dit is mijn mening...iemand anders vindt andere zaken mooi enz enz

Groet Tom

Diehard Prepper
    Ingeschreven
    May 2013
    [MENTION=2937]tom666[/MENTION] dank je voor je uitleg , moet ik toch ook eens proberen
    gr will
    Ignorance is bliss

tom666
    Guest
    [MENTION=2937]tom666[/MENTION] dank je voor je uitleg , moet ik toch ook eens proberen
    gr will
    De tools koop ik allemaal via ebay uk onder de noemer Leather carving tools .
    de houten vormlepels koop ik in een tekenwinkel waar ze ook klei materiaal verkopen.

Naam:     carving tools.jpg
Bekeken:  196
Groote:   37,7 KB

Naam:     klei.jpg
Bekeken:  243
Groote:   85,3 KB

Naam:     dye.jpg
Bekeken:  196
Groote:   153,6 KB

Dit is de tekening die de leidraad was voor de figuren

Naam:     eik.jpg
Bekeken:  193
Groote:   10,6 KB

Naam:     bosuil.png
Bekeken:  197
Groote:   88,6 KB

Diehard Prepper
    Ingeschreven
    May 2013
    Allemaal erg mooi en knap @tomm666 waar ik denk best aardig wat tijd in gaat zitten
    ken je deze site ook (die man maakt die dingen zelf (is ook best gaaf ) http://asailorsleather.blogspot.nl/2...ther-tool.html
    gr will
    Ignorance is bliss

Survivor
    Ingeschreven
    Nov 2014
    [MENTION=2937]tom666[/MENTION] mooi, heel erg mooi. Heb je het handvat nog verder bewerkt of gelakt, of alleen in vorm geschuurd?

tom666
    Guest
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jorisb Bekijk Berichten
    [MENTION=2937]tom666[/MENTION] mooi, heel erg mooi. Heb je het handvat nog verder bewerkt of gelakt, of alleen in vorm geschuurd?

Handvat is in vorm geschuurd met veel geduld en nadien met antiek boenwas behandeld . Nu is het mooi glad en deels beschermd.
    Na een tijdje gebruik kan dit opnieuw gedaan worden en blijft het handvat beschermd.
    [MENTION=2266]Wafels[/MENTION]

Tja je mag toch rekenen dat dit alles samen...mes , handvat en schede toch een dikke 10 - 12 uur werk is.

Senior Prepper
    Ingeschreven
    Nov 2014
    Hewl mooi gemaakt! Leuke schede ook! Hoe heb je het lemmet die mooie grijze kleur gegeven? En als je de bovenkant van het mes hebt, iets na het handvat, heb je een soort verlaging, waar deint dit voor?

Vergelijkbare onderwerpen

1. Mijzelf voorstellen
    Door qui-en in forum Voorstelronde
    Reacties: 17
    Laatste Bericht: 08-01-15, 13:28
  2. Reacties: 8
    Laatste Bericht: 16-07-14, 00:57

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten