Ga naar inhoud
GENEGEERD

Het mes voor mijzelf


Gast tom666

Aanbevolen berichten

Nu was het eens tijd om een mes voor mijzelf te maken.

Niet veel tralala maar gewoon to the point.

 

Vervaardigd uit het nu wel bekende Hardox 500 met mooi eiken handvat met metaalverkleuring in de eik.

 

De schede wordt geweven vastgezet en gegraveerd met de afbeelding van een bosuil en eik...

De reden daarvoor is omdat er s' avonds hierachter steeds een bosuil aan het roepen is naar een andere verder in het bos.

Ik heb hem al 1 keer kunnen spotten en hij zat in de eik tussen de vele andere soorten bomen hier achter.

Het is een pracht spektakel naar mijn mening en daar haalde ik de inspiratie.

 

 

Het handvat van het mes is zwaar in vorm geschuurd zodat het werkelijk '' vast '' in de hand ligt.

 

Verdere update volgt..

 

20150329_134458.jpg.cdb1f5f4370e7c03298f8061e5da9628.jpg

 

schede.jpg.8da9d53a3f8ceb68fcaad0e076c1c0ea.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@tom666 Opnieuw een fraai basic mes, met die rustieke uitstraling waar je patent op lijkt te hebben :-)

Waar ik eigenlijk wel benieuwd naar ben is hoe scherp dat Hardox 500 staal precies te slijpen is, en vooral ook hoe lang het die scherpte behoudt bij normaal gebruik.

Kun je er bijvoorbeeld het haar van je arm mee scheren op de huid, of misschien zelfs treetoppen (scheren boven de huid) ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi mes @tom666. Nu een vraag . Hoe weet jij dat het een bos uil is ?

 

Omdat ik het heb opgezocht op geluid via de vogelbescherming....https://www.youtube.com/watch?v=ru4ExqN7ZZw&gl=BE

 

@kwakster

 

Zo scherp zet ik mijn messen niet...totaal overbodig.

Het mes snijdt wat het moet en dat is voldoende...

Link naar reactie
Delen op andere sites

@kwakster ik kende dit staal dus ook niet en heb even google gebruikt (was nieuwsgierig ernaar :)) en het staal heeft een hardheid van 420 tot 475 Brinell ,wat overeenkomt met een hardheid van 47 HRC

en een gewoon mes zit tussen de 58 en 62 HRC dus Tom666's staal valt best wel mee , maar het schijnt enorm taai en slijtvast te zijn dus @tom666 ook goed voor grote messen

en waarschijnlijk bijltjes ook en inderdaad hard genoeg om het te kunnen slijpen . Scheerscherp zal er niet in zitten maar dat hoeft ook niet natuurlijk

http://www.tosec.nl/wiki/hardox/

http://www.technicon.nl/uploads/downloads/Eenheden-_en_hardheidtabel.pdf

@tom666 overigens weer een leuk mes wat je hebt gemaakt :cool:

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Wafels

Het is inderdaad heel erg taai om te bewerken maar het lukt. En zeer goed om de messen te maken die ik produceer....het no bullshit knife...

Eenmaal ik het mes scherp zet onderhoud ik het met een wetstaal wat zeer goed resultaat geeft voor een bushcraft mes .

Het is zeker hard genoeg om een bijltje van te maken.

 

Available dimensions

Hardox 500 is available in thicknesses of 4.0 – 80 mm. Hardox 500 Tuf is available in thicknesses of 4 – 65 mm.

Both grades are available in widths up to 3350 mm and lengths up to 14630 mm. More detailed information on dimensions is

provided in the dimension program at http://www.ssab.com.

Mechanical Properties

Thickness

mm

Hardness HBW

min - max 1)

Typical yield strength

MPa, not guaranteed

4 - 32 470 – 530 1250

(32) - 80 450 - 540 1250

1) Brinell hardness, HBW, according to EN ISO 6506-1, on a milled surface 0.5 – 3 mm below surface. At least one test specimen per heat and 40 tons.

The nominal material thickness will not deviate more than + 15 mm from that of the test specimen.

The plates are through-hardened to a minimum of 90 % of the guaranteed minimum surface hardness.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@tom666 slijpen kan je op twee manieren doen net zoals bij een scheermes waarbij je de snede wet en polijst of je slijpt je mes gewoon

met en slijpsteen en wet hem niet of weinig af waarbij de snede enigzins een kartel krijgt en ( overdreven ) zaagt /snijdt en soms is dit zelfs wel

erg praktisch , als je bijvoorbeeld touw snijdt dan is zo'n snede erg effectief ( niet bij een touw doorhakken want dan moet de snede vlijmscherp zijn)

dus ja jou messen zullen zeker hun werk doen dat geloof ik graag en een vlijmscherp mes zoals een scheermes blijft ook niet erg lang vlijmscherp als je

wat hout snijdt :)

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@tom666 slijpen kan je op twee manieren doen net zoals bij een scheermes waarbij je de snede wet en polijst of je slijpt je mes gewoon

met en slijpsteen en wet hem niet of weinig af waarbij de snede enigzins een kartel krijgt en ( overdreven ) zaagt /snijdt en soms is dit zelfs wel

erg praktisch , als je bijvoorbeeld touw snijdt dan is zo'n snede erg effectief ( niet bij een touw doorhakken want dan moet de snede vlijmscherp zijn)

dus ja jou messen zullen zeker hun werk doen dat geloof ik graag en een vlijmscherp mes zoals een scheermes blijft ook niet erg lang vlijmscherp als je

wat hout snijdt :)

gr will

 

Juist.

Nadat ik het mes scherp zet met een wetstaal haal ik de snede nog even langs de lederen riem .

Op deze manier voldoet het mes voor hetgeen ik het gebruik;

Zoals je ook al aangaf...eenmaal je met een mes een en ander snijd in de natuur laten we zeggen is de vlijmscherpheid er af maar nog steeds scherp genoeg om het ding te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@tom666 Erg gaaf die schede zo met die uit op die boom :cool: hoe heb je dat gedaan ? want ik vind het wel erg gaaf :rolleyes:

gr will

 

Op zich is het niet zo heel moeilijk.

Je zoekt een prent ,waar speelt geen rol en print die af of tekent die over;

Daarna maak je deze prent passend voor het stukje leer dat je wilt gaan bewerken.

Je maakt het leer lichtjes vochtig en legt de prent er over.

Dan teken je met balpen op het papier de contouren van de tekening en druk die zo in het leer.

Nadien bevochtig je het leer weer een beetje en ga je met een fijn maar zeer scherpe cutter die tekening in het leer gaan snijden. Niet te diep natuurlijk.

Nadien ga ik met een vormhout en lepel enz...contouren en schaduwen gaan hameren en lepelen naar eigen zin.

Als dit klaar is wrijf ik het leer in met Dye. Dit is een kleurproduct speciaal voor leer en kan je in diverse kleuren aankopen.

Als de dye droog is , meestal direct na het aanbrengen wrijf je die op met droge vod.

Op deze manier maak je deze soort tekeningen zoals ik dit doe.

Het vraagt beetje oefening maar met wat gezonde vaardigheid lukt het en krijg je een heel natuurlijke look.

Ik hou van deze soort afwerking omdat ze simpel is en er geen al te veel tutuut komt bij zien...gewoon straight to the point.

Maar dit is mijn mening...iemand anders vindt andere zaken mooi enz enz

 

Groet Tom

Link naar reactie
Delen op andere sites

@tom666 dank je voor je uitleg :cool: , moet ik toch ook eens proberen

gr will

 

De tools koop ik allemaal via ebay uk onder de noemer Leather carving tools .

de houten vormlepels koop ik in een tekenwinkel waar ze ook klei materiaal verkopen.

 

carving-tools.jpg.85b2520442a8185f7e1ac40228d758e7.jpg

 

klei.jpg.d6d2f86e84a78b035bb4e369c2518ed0.jpg

 

dye.jpg.f31d5adcd3eaef5cc2104b9ecf97505c.jpg

 

Dit is de tekening die de leidraad was voor de figuren

 

eik.jpg.ca0214f12cde412408a90d7bcc2cc458.jpg

 

bosuil.png.b8c2ee5c94d683a957a50edd47e0e348.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

@tom666 mooi, heel erg mooi. Heb je het handvat nog verder bewerkt of gelakt, of alleen in vorm geschuurd?

 

 

Handvat is in vorm geschuurd met veel geduld en nadien met antiek boenwas behandeld . Nu is het mooi glad en deels beschermd.

Na een tijdje gebruik kan dit opnieuw gedaan worden en blijft het handvat beschermd.

@Wafels

 

Tja je mag toch rekenen dat dit alles samen...mes , handvat en schede toch een dikke 10 - 12 uur werk is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...