Pagina 2 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 36
    Adventurer
    Ingeschreven
    Aug 2014
    Heb je hiervoor geen koningswater nodig? http://nl.wikipedia.org/wiki/Koningswater
    En ja ik zou adem, en oogbescherming dragen en handschoenen, minimaal.
    Bij voorkeur onder een afzuigkap in een lab...

Prepper goeroe
    Ingeschreven
    Jul 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Marc67NL Bekijk Berichten
    @vheeswijk, Ik zou graag je mening willen weten over dit proces, en de gevaren ervan.
    Het filmpje verraadt kennis en expertise. Als je het wilt nadoen moet je het filmpje een paar keer zien en de stappen goed documenteren. Soms valt er een niet verklaard woord zoals "Aqua Regia" (koningswater). Dat is het mengsel van zoutzuur en salpeterzuur (nitric acid). Volgens mij kun je dit ook in een garage doen dat goed geventileerd is of waarvan je de deur(en) hebt opengedaan. Hang niet met je neus vlak boven de zoutzuur (36%, hydrochloric acid) en de "Aqua Regia" (vorming van stikstof-oxiden). Als je een spatje zoutzuur of salpeterzuur op je huid krijgt, geen paniek en rustig naar de kraan lopen om goed af te spoelen afdrogen met handdoek en de huid behandelen met vette crŤme of vaseline. Salpeterzuur geeft gele vlekken op de huid die er gewoon uitgroeien. Textiel wordt aangevreten door salpeterzuur. Salpeterzuur is een stuk gemener dan zoutzuur.
    Volgens mij is dit goed te doen, maar de opbrengst is zoals forumleden al opmerkten zeer gering.
    Veiligheidsbril gebruiken!

Edit:
    O ja! Er wordt gebruik gemaakt van een plastic zeef en bak. Doen! Gebruik geen metalen zeef of bak want die lossen gewoon in zoutzuur op. Plastics (Polyethyleen, Polypropyleen) zijn zeer zuurbestendig!
    Laatst gewijzigd door vheeswijk; 29-04-15 om 19:08.

Peerke
    Guest
    En handschoenen [MENTION=473]vheeswijk[/MENTION]

Heb ooit salpeterzuur in handpalm gehad. Gelijk afgespoeld. Een paar uur later kon ik de gele huid er af trekken...

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2012
    Mijn vader is kunstenaar en maakt naast water- en olieverf schilderijen ook etsen. Om te kunnen etsen heb je zoutzuur nodig en hij had hier een badje voor staan op zijn atelier, zonder afzuiging, alleen een glasplaat die het afdekte met daarop een doodshoofd geschilderd. Eigenlijk klein wonder dat dit tijdens mijn jeugd nooit fout is gegaan, alhoewel het goed werd ingeprent er van af te blijven. Verteld werd dat mijn vinger direct zou oplossen als ik er aan kwam
    Iedere persoon op deze aarde heeft evenveel recht op alles wat de aarde te bieden heeft als iedere andere persoon.
    Ongeacht etniciteit, ongeacht locatie, ongeacht grenzen, ongeacht cultuur, ongeacht politiek, ongeacht maatschappelijke positie.
    Forumregels

Last (wo)man standing
    Ingeschreven
    Nov 2012
    Zien we niet iets over het hoofd?
    Waarom wil de gemiddelde prepper goud in huis?
    (Verstopt in de drempel, ahum).
    Omdat goud goud waard is als de pleuris uitgebroken is.
    En dat kun je nu voor vrijwel niets krijgen!
    Een kleine investering, tijd, en energie.
    En nog een mooie actie ook in het kader van hergebruik.

Dus hoezo "niet de moeite waard".
    Altijd nog beter dan te gaan zitten gamen.
    "Kennis geeft je macht over je omstandigheden". "Bij het overleven kun je niet zonder humor ". Mijn Moeder: "Heb je je verstand bij je?"
    "Of de wereld zoals wij die kennen nu wel of niet vergaat, kennis en genieten van overleven, geeft verdieping aan het 'gewone' leven".
    Arabisch spreekwoord: "Woorden zijn als water. Eenmaal in het zand, krijg je het niet snel terug".

*Disclaimer : Neem niets zomaar van mij aan. Zoek het ook zelf uit.*

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Jul 2013
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door phaelin Bekijk Berichten
    Ben een beetje aan het snuffelen geweest op het interweb en ik heb nog wel een aantal oude onderdelen liggen waar goud in of op zit.

Vraag is, is het slim om het eens te proberen. Onderstaand filmpje legt uit hoe. Maar... 't spul moet een aantal dagen in zoutzuur en koper chloride (CuCl2). Ik heb in m'n keukentje best goede ventilatie, en het is lekker weer dus ramen en duren kunnen open. Plus natuurlijk een extra ventilator etc..

Proberen? Of is het het slechtste idee van het jaar?
    Wat je voorstelt is niets nieuws. Er zijn bedrijven die dat doen op grote schaal, denk maar aan Umicore. Het is een beursgenoteerd bedrijf dat er zijn core business van maakt. Dat er geld mee te verdienen is, is duidelijk. Dat is de reden waarom we ons elektronisch afval ook nog gratis mogen inleveren in het containerpark. Anderzijds lijkt het me niet aangewezen om het zelf te gaan doen en daarvoor kosten te maken omdat de hoeveelheid afval die je hebt (of kan hebben) te klein is. Het idee dat jij hebt, had ik een aantal jaren geleden ook.

Ik loste het op een andere manier op. Lees even mee, misschien heb je er wat aan.

- Ik probeer elektronica zo lang mogelijk aan de gang te houden, daarvoor koop je dat spul uiteindelijk.
    - Als het spul onherstelbaar is demonteer ik de prints en inspecteer ik ze grondig op de aanwezigheid van goud. Die spullen gooi ik in een schoendoos en vergeet ze verder. Ook jacks van oortelefoons, printjes van andere apparaten, ... gaan in de doos.

Wat is mijn punt ? Tegen de huidige goudprijzen is het afval zo goed als waardeloos in kleine hoeveelheden. Het lijkt me te verwachten dat de goudprijzen binnen afzienbare tijd fors stijgen. Als dat geval is kan het plaatje er wel eens anders uit komen te zien.

PS. Ook afval van koper houd ik bij, al doe ik niet speciaal moeite om het te verzamelen. Ik heb al overwogen om blik om te smelten tot aluminiumblokken maar bij nader inzien is de waarde te laag om de energiekost te verantwoorden.
    Peace allemaal en fuck al de haters.
    _

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Dec 2012
    [MENTION=2429]lewieke[/MENTION] met blik bedoel je bierblikjes of colablikjes. Dan moet ik jou teleurstellen die dingen roesten . Dwz dat ze niet uit aluminium bestaan . Maar weldegilijk uit blik.
    Shelter Camping Vlaanderen
    De afwezigen hadden ongelijk .

Diehard Prepper
    Ingeschreven
    Jun 2014
    Volgens mij zie je inderdaad iets over het hoofd. Ik lees nergens iets over het restafval. Dus van het koningswater, zoutzuur en de rest wat nu verontreinigd is.

Er draait overigens een programma over op NG of discovery channel....
    Is de moeite niet waard inderdaad.
    Groet,

Wim
    www.petromax.nl

Last (wo)man standing
    Ingeschreven
    Nov 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Petroman Bekijk Berichten
    Volgens mij zie je inderdaad iets over het hoofd. Ik lees nergens iets over het restafval. Dus van het koningswater, zoutzuur en de rest wat nu verontreinigd is.

Er draait overigens een programma over op NG of discovery channel....
    Is de moeite niet waard inderdaad.
    Ik maak uit het filmpje op dat dat weer hergebruikt kan worden.
    Maar we zullen zien wat goud voor een rol gaat spelen in de toekomst.
    "Kennis geeft je macht over je omstandigheden". "Bij het overleven kun je niet zonder humor ". Mijn Moeder: "Heb je je verstand bij je?"
    "Of de wereld zoals wij die kennen nu wel of niet vergaat, kennis en genieten van overleven, geeft verdieping aan het 'gewone' leven".
    Arabisch spreekwoord: "Woorden zijn als water. Eenmaal in het zand, krijg je het niet snel terug".

*Disclaimer : Neem niets zomaar van mij aan. Zoek het ook zelf uit.*

Elementary prepper
    Ingeschreven
    Oct 2013
    Het meeste goud zit volgens mij in de oude pentium prosessors. Google daat maar eens op. Alleen die dingen zijn ook schaars

Vergelijkbare onderwerpen

1. Goud mining
    Door Kans in forum Geld, goud en zilver
    Reacties: 3
    Laatste Bericht: 04-09-14, 23:47
  2. [Review] Edelmetalen kopen bij HollandGold.nl
    Door MapleLeaf in forum Geld, goud en zilver
    Reacties: 2
    Laatste Bericht: 26-09-13, 17:54
  3. Diamanten en andere edelstenen vs goud en zilver
    Door mr T in forum Geld, goud en zilver
    Reacties: 12