Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 36
    Mankinds only hope
    Ingeschreven
    Oct 2012

Urban mining: Het terugwinnen van goud en andere edelmetalen.

Een ton kapotte mobieltjes, computers of ander elektronisch afval bevat zestig keer zoveel goud als een ton gouderts. Het goud in het elektronische afval is bovendien een stuk makkelijker te oogsten. Geschat wordt dat 30 tot 40% van de wereldvraag naar zeldzame metalen hiermee gedekt kan worden.

http://www.npo.nl/vpro-tegenlicht/29.../VPWON_1232879

Toef
    Guest
    Tijd geleden was er ook een serie waar ze uit van alles en nog wat zeldzame metalen haalde.
    Het was op discovery/history channel of op national geografic, met verbazing gezien hoeveel geld ze ermee verdienen.

Ik zou willen dat iemand even op de naam van de serie komt....... ik kan er niet opkomen

Mankinds only hope
    Ingeschreven
    Oct 2012
    In Amerika worden dat "scrappers" genoemd.

In de bovenstaande docu gaat het juist in het groot bij Umicore. Het mooie is dat er dan geen kleine jongetjes in Ghana fikkie lopen stoken met stroomdraad om bij het koper te komen. Uit mijn vorige computer heb ik ook wat goud gehaald, maar dat bracht helemaal niet veel op.

Banned
    Ingeschreven
    May 2012

Question Goud terugwinnen uit oude computeronderdelen

Ben een beetje aan het snuffelen geweest op het interweb en ik heb nog wel een aantal oude onderdelen liggen waar goud in of op zit.

Vraag is, is het slim om het eens te proberen. Onderstaand filmpje legt uit hoe. Maar... 't spul moet een aantal dagen in zoutzuur en koper chloride (CuCl2). Ik heb in m'n keukentje best goede ventilatie, en het is lekker weer dus ramen en duren kunnen open. Plus natuurlijk een extra ventilator etc..

Proberen? Of is het het slechtste idee van het jaar?

Prepper goeroe
    Ingeschreven
    Jan 2013
    Leuk om te proberen maar of het het waard is? Ik geloof dat er gemiddeld in 1000Kg electronisch afval iets van 30 gram goud zit, op zo kleine schaal is dat waarschijnlijk niet echt rendabel maar misschien wel leuk om (verantwoord) te proberen
    Prepper informatie nodig? PDF bestanden over elk denkbaar onderwerp beschikbaar, PM voor meer info.

Banned
    Ingeschreven
    May 2012
    Het zal niet veel opleveren nee. Plus dat ik wat dingen zal moeten gaan kopen ervoor dus... Maar als het zou werken en 'werkbaar' zou zijn kan ik me voorstellen om oude computers te gaan inzamelen die mensen wegdoen. Spul dat je wilt voor het goud eruit halen en de rest voor ze wegbrengen naar de juiste plek.

Prepper goeroe
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Dit soort dingen zijn alleen winstgevend te maken op grote schaal, waarbij je dan niet alleen voor 't goud gaat maar ook koper en ijzer enzo, echt helemaal opdelen dus, zodat je elke laatste gram kan verkopen.

Veel werk, smerig werk, gevaarlijk werk... voor lage opbrengsten. Niet de moeite waard denk ik zelf.

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2012
    Ik ben het eens met bovenstaande opmerkingen. Wat ik er van begrepen heb van meerdere YT filmpjes is dat de opbrengst inderdaad erg laag is. Het schijnt wel dat je soms de printplaten en dergelijke waarop edelmetalen zitten kunt inleveren / verkopen en dan ook iets er voor krijgt. Het scheelt je het "extraheren" van de metalen maar je krijgt natuurlijk minder ervoor. Of dit in NL ook gedaan wordt weet ik niet. Persoonlijk zou ik er niet aan beginnen tenzij je echt veel tijd over hebt cq heel gemotiveerd bent en aan een shitload van elektronica kunt komen (ook oude telefoons en zo).
    Iedere persoon op deze aarde heeft evenveel recht op alles wat de aarde te bieden heeft als iedere andere persoon.
    Ongeacht etniciteit, ongeacht locatie, ongeacht grenzen, ongeacht cultuur, ongeacht politiek, ongeacht maatschappelijke positie.
    Forumregels

Last (wo)man standing
    Ingeschreven
    Nov 2012
    [MENTION=473]vheeswijk[/MENTION], Ik zou graag je mening willen weten over dit proces, en de gevaren ervan.
    "Kennis geeft je macht over je omstandigheden". "Bij het overleven kun je niet zonder humor ". Mijn Moeder: "Heb je je verstand bij je?"
    "Of de wereld zoals wij die kennen nu wel of niet vergaat, kennis en genieten van overleven, geeft verdieping aan het 'gewone' leven".
    Arabisch spreekwoord: "Woorden zijn als water. Eenmaal in het zand, krijg je het niet snel terug".

*Disclaimer : Neem niets zomaar van mij aan. Zoek het ook zelf uit.*

Survivor
    Ingeschreven
    Oct 2014
    Zo'n 15-20 jaar geleden heb ik veel geheugenmodules verkocht aan een bedrijf in Koekange.
    Die vertelden dat ze ook het goud eruit haalden.

Volgens mij kreeg ik iets van 25 gulden per kilo.
    Het ging dan om modules voor 286 en 386 pc's.
    Vaak 256 KB, 1MB 2MB modules :-)

Maar als ik nu zie wat ze op Ebay voor 1 256kb module vragen was het dom om ze toen te verkopen :-)
    Alhoewel vragen nog geen krijgen is....

.

Vergelijkbare onderwerpen

1. Goud mining
    Door Kans in forum Geld, goud en zilver
    Reacties: 3
    Laatste Bericht: 05-09-14, 00:47
  2. [Review] Edelmetalen kopen bij HollandGold.nl
    Door MapleLeaf in forum Geld, goud en zilver
    Reacties: 2
    Laatste Bericht: 26-09-13, 18:54
  3. Diamanten en andere edelstenen vs goud en zilver