Ga naar inhoud
GENEGEERD

Huis in Europa


Jesus

Aanbevolen berichten

Stel je koopt een huis in bijvoorbeeld Polen, of een ander relatief goedkoop land in Europa.

Je woont in Nederland en werkt hier, maar bezit dus wel een tweede woning in Europa,

dan zou je dit huis moeten aangeven in box 3.

 

Je kunt zelf al op je houten klompen aanvoelen dat de koste enorm zullen oplopen jaarlijks.

 

Hoe is dit voor de belastingdienst te handhaven, hoe kunnen ze weten dat je daar een woning hebt?

 

Ik zit vanzelfsprekend niet op politiek correcte antwoorden te wachten. Ik snap dat je het officieel

moet aangeven. Want naar mijn idee is dit alleen te achterhalen als je dit zelf aangeeft in box 3.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Stel je koopt een huis in bijvoorbeeld Polen, of een ander relatief goedkoop land in Europa.

Je woont in Nederland en werkt hier, maar bezit dus wel een tweede woning in Europa,

dan zou je dit huis moeten aangeven in box 3.

 

Je kunt zelf al op je houten klompen aanvoelen dat de koste enorm zullen oplopen jaarlijks.

 

Hoe is dit voor de belastingdienst te handhaven, hoe kunnen ze weten dat je daar een woning hebt?

 

Ik zit vanzelfsprekend niet op politiek correcte antwoorden te wachten. Ik snap dat je het officieel

moet aangeven. Want naar mijn idee is dit alleen te achterhalen als je dit zelf aangeeft in box 3.

 

Hoe de situatie in Nederland precies in elkaar zit, daar ben ik niet van op de hoogte. In Vlaanderen is het zo dat er belastingen geheven worden op het kadastraal inkomen. Bij ontbreken daarvan gebruik je de huurwaarde. Precies zo doe ik het in Hongarije maar omdat communiceren in het Hongaars voor de Vlaamse belastingdienst niet zo eenvoudig is en omdat ik ook niet graag belastingen betaal, heb ik weliswaar het pand aangegeven maar tegen een huurwaarde die in overeenstemming is met wat ik wil betalen. Met andere woorden ik heb er een slag in geslagen en die verantwoord door :

- te verwijzen naar het gemiddelde inkomen in Hongarije

- te vergelijken met andere (goedkope) panden

 

Als de belastingdienst niet akkoord gaat met de door mij opgegeven waarde moeten ze maar een procedure voeren of bewijzen dat het aangegeven bedrag niet klopt. Ze weten net zo goed als ikzelf dat dit onbegonnen werk is.

 

Veel hangt ook af van het land waar je iets wil kopen. Volgens mij zijn er binnekort koopjes te doen in de Krim. En de kans dat de EU daar belastingen zal kunnen heffen of informatie zal krijgen lijkt mij voor de eerstvolgende decennia minimaal.

 

Ik hou ook nog een slag om de arm. Als er inderdaad veel belastingen zouden worden geheven, dan wil ik het pand onderbrengen in een (Hongaarse) vennootschap. In dat geval wordt het voor de diensten moeilijk om nog het verband te bewijzen tussen mijzelf als natuurlijk persoon als rechtspersoon. Desnoods zijn er nog wel een paar andere oplossingen zoals schenken aan familieleden (kinderen, ...).

 

Laat ons stellen dat belastingontduiking niet toegelaten is maar belastingontwijking je verdomde plicht is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@lewieke, volgens mij vraagt topicstarter of het überhaupt in beeld komt wanneer je het niet meldt?! Althans zo lees ik dat tussen de regels door.

Jij hebt kenbaar gemaakt dat je een huis hebt.

 

Met de integratie van Europa, het koppelen van informaticasystemen, uitwisseling van informatie is het risico gewoon te groot. Als je het verzwijgt pleeg je fraude. Dat kan je duur te staan komen. Als je opgeeft dat je een buitenlands bezit hebt, is het aan jou om een redelijke maatstaf te voorzien waarop je belast wordt. Als je het aangeeft en je hebt een normaal inkomensniveau, dan kom je er volgens mij wel mee weg tegen een redelijke prijs. Ik alvast wel. Ik heb er ook voor gekozen om met enige gemoedsrust naar bed te kunnen in de wetenschap dat ik niet van mijn bed zal worden gelicht omwille van fiscale fraude. Die gemoedsrust mag me een paar euro kosten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Polen gelden nogal wat regels voor wie een huis mag kopen. Als huwelijkspartner van een Poolse heb je niet eens meteen eigendomsrecht.

Ik zou als ik jou was eerst wat landen goed vergelijken om uit te zoeken welk land voor jou praktisch haalbaar is.

 

http://www.bigos.nl/koop-van-onroerend-goed-in-polen/huis-kopen-in-polen-mogelijk/

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Jacob

 

Dat zou inderdaad heel goed kunnen, ikzelf heb namelijk veel interesse in een woning in het buitenland. Ik ben zelf een student en spaar zo hard als ik kan,

maar mocht ik in de toekomst box 3 kunnen ontwijken zou dat veel geld schelen.

 

@lewieke

 

Bedankt voor de bruikbare informatie. Hier heb ik wel wat aan, maar het liefst zou ik helemaal niks willen melden.

 

@Stuudje

 

Dankjewel, het was wel een voorbeeld in deze casus, maar ik ga zeker oriënteren. Bedankt in ieder geval!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Jacob

 

Dat zou inderdaad heel goed kunnen, ikzelf heb namelijk veel interesse in een woning in het buitenland. Ik ben zelf een student en spaar zo hard als ik kan,

maar mocht ik in de toekomst box 3 kunnen ontwijken zou dat veel geld schelen.

 

@lewieke

 

Bedankt voor de bruikbare informatie. Hier heb ik wel wat aan, maar het liefst zou ik helemaal niks willen melden.

 

@Stuudje

 

Dankjewel, het was wel een voorbeeld in deze casus, maar ik ga zeker oriënteren. Bedankt in ieder geval!

 

Er zijn wel meer dingen die ik zou willen. Als dat niet lukt kan je kiezen voor het meest haalbare. Bij fraude is er een realistische pakkans en grote boetes. Bij ontwijking is er nagenoeg geen risico en pakkans. Zie het als een spel dat je speelt. Met dat verschil dat je bij een spel kan verliezen. Zorg voor een goed plan, denk goed na, zorg dat je een en ander kan verantwoorden en je komt bijna overal mee weg. En anders geef ik je wel een keer les tegen een leuke prijs.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ow, je hebt nog tijd zat om je te oriënteren zie ik. Je moet je studie nog afmaken en je eerste huis in Nederland kopen...

Lees de topics over Hongarije, en Spanje. En lees over het leven in een yurt/ger. Misschien is je droom daarmee wat sneller te bereiken.

Eerst de focus maar op de studie. Wie weet kan je een baan in het buitenland zoeken daarmee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Đit is weer typisch Europa. In alle landen andere belastingtarieven, andere wetten, andere regels. ....Nee hoor, eerst moest die kut munt er komen. Niet dat ik voorstander ben van één groot Europa, maar om eerst alles gelijk te trekken en dan met de euro komen was logischer geweest. En koppelen van persoonsgegevens, nu hebben we de Roemenen en de Bulgaren die braaf een uitkering en huur subsidie ontvangen. Het is allemaal zo voorspelbaar achterlijk.....tweede huis? Niemand die dat voorlopig gaat registreren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@lewieke

 

Dat snap ik, het is ook voor mijn beeldvorming. Ik bezit tot op heden geen eigen koopwoning.

 

@Stuudje

 

Je kan niet vroeg genoeg beginnen met oriënteren!

 

Los de problemen op als ze er zijn. Het heeft weinig zin om tijd en energie te stoppen in een fata morgana. Het zal al een prestatie zijn als je een job vindt waarvan je kan leven en daarna een eerste woning. Als je dan net als ik 20 jaar lang 80uur per week werkt, dan kan je misschien denken aan een tweede woning.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Iewieke

 

Ik weet niet wat je precies bedoelt met een fata morgana? Hoe dan ook, ik bewonder het dat jij zolang zoveel hebt gewerkt. Ik moet je er alleen wel op attenderen dan ik niet gezegt heb dat ik niet een huis zou kunnen permiteren. Ik ben gewoon erg benieuwd hoe dit in de praktijk gaat met een koopwoning buiten Nederland.

 

Bedankt voor de bruikbare informatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Jesus, je huis komt als "bezitting" in box 3 maar belasting betaal je alleen als je vermogen hebt. Als je bijv. hier in NL een huis hebt (hypotheek) die bijv.30 jaar loopt, dan heb je dus een grote schuld aan de bank. En zolang je vermogen niet hoger is dan die schuld, betaal je geen belasting. Wij hebben dus een hypotheek in NL op ons huis van laten we zeggen 250k. Ons huis in Spanje staat op papier op 50k, dus de eerste 30 jaar tot je hypotheek (deels) is afgelost betaal ik geen vermogens belasting.

 

Dit is natuurlijk een voorbeeld maar iedere schuld mag je dus verminderen op je vermogen. Dus in NL moet je altijd ervoor zorgen dat je weinig vermogen hebt, desnoods kun je een lening afsluiten (ook op papier bij een familielid met centen). Overigens betaal je in NL pas vermogensbelasting als je meer dan 21.139€ per persoon bezit. En voor dit geld heb je in veel landen een behoorlijk stuk grond met een woning erop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In het oostelijk deel van Polen kun je nog steeds voor schappelijke prijzen een huis op de kop tikken. Als je niet opziet tegen een forse verbouwing en jezelf een paar financiële tegenvallers kunt veroorloven (en die zijn er altijd) zou dat een optie kunnen zijn. Persoonlijk zou ik daar niet snel voor kiezen. Je woont daar in een achtergebleven regio met slechte wegen, veel werkloosheid en veel armoede. Ook veel corruptie en zo mogelijk nog meer bureaucratie maar dat is in het hele land. Als Nederlander ben je daar een wandelende zak geld en dat betekent dat je voortdurend op je hoede moet zijn.

 

Alles bij elkaar genomen zou het Franse platteland voor mij een betere optie zijn maar dat is heel persoonlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...