Ga naar inhoud
GENEGEERD

Ben jij voorbereid op een SHTF


Gast lonely wolf

overleef jij?  

49 leden hebben gestemd

  1. 1. overleef jij?



Aanbevolen berichten

Gast lonely wolf

Aaan alle preppers

 

Als het zo ver is, SHTF is daar in welke vorm dan ook, ben jij voorbereid, kan jij het redden?

 

Deze vraag stel ik mezelf al een hele tijd, soms als ik mezelf lekker voel is het "Ja zeker!" soms als ij in een depri bui ben is het Laat mij met rust ! "

 

Een eerlijk antwoord van mij ........Ik weet het niet! Ik heb wat meer spullen en skils dan anderen maar of het mij zal helpen?........

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 58
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Aaan alle preppers

 

Als het zo ver is, SHTF is daar in welke vorm dan ook, ben jij voorbereid, kan jij het redden?

 

Deze vraag stel ik mezelf al een hele tijd, soms als ik mezelf lekker voel is het "Ja zeker!" soms als ij in een depri bui ben is het Laat mij met rust ! "

 

Een eerlijk antwoord van mij ........Ik weet het niet! Ik heb wat meer spullen en skils dan anderen maar of het mij zal helpen?........

 

Als pessimist en realist zeg ik, je houdt t wat langer vol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We houden ten huize Lewieke rekening met diverse scenario's. Zonder paniekerig te doen redden we het in de meeste situaties wel even. Een nucleair ongeval lijkt het moeilijkste. Een oorlog heb je niet onder controle. De rest krijgen we min of meer geregeld.

 

Een Bob hebben we niet klaarstaan. Wel een noodplan. Er liggen 2 rugzakken klaar en enkele laptoprugzakjes. In geval van nood willen we niet veel meenemen. Enkel het hoogst nodige. We hebben een half uur nodig om te pakken als het moet. Maar dan kunnen we ook nemen wat we nodig hebben. De belangrijkste dingen kunnen in twee laptoptassen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zit met dezelfde gedachtes. Morgen komt daarom mijn prepmaatje langs met zijn edc en bob. We gaan dan elkaars spullen bekijken en checken of we alles compleet hebben en of we niet te veel zooi in de tassen hebben gepropt. Tevens gaan we wat BOL-locaties bespreken om die zsm te bezoeken en voorbereidingen te treffen.

 

Dit geeft mij in ieder geval een geruster gevoel. Ben persoonlijk ook blij dat ik mijn maatje heb. Samen gaat het toch een stuk beter. En we vinden ook wel erg leuk om zo samen te preppen.

 

Zoals eerder al gezegd, zijn wij beter voorbereidt op een eventuele shtf als de gemiddelde Nederlander (of Belg natuurlijk). Dus probeer positief te blijven. Kop op! ;)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen idee, ik hoop het wel maar overleven van de eerste 'impact' wat dat dan ook mogen wezen, zal voor een groot deel van geluk afhangen. Vooral als het er heftig aan toe gaat. Neem de diverse films en series over welk soort SHTF dan ook, je ziet altijd de enkele overlevenden (logisch anders word het nogal snel saai), maar wie zegt dat preppers bij die groep gaan horen? Je kan nog zoveel preppen (tot aan landelijk caches verstoppen etc.) maar dan nog zal het maar weinig voorkomen dat je er echt gebruik van kan maken.

 

Eten en de meeste van mijn voorraden prep ik voor kleine verstoringen in het dagelijks leven, je kan moeilijk veel meenemen als je halsoverkop moet vertrekken. Als je van te voren calculeert dat je dit achterlaat scheelt je stress wanneer het echt zover is. Zelfde als een BOB, die kan heel handig zijn en je voorzien van allerlei gemakken die je kans op overleven kunnen verbeteren. Maar wat als je op dag 1 al moet vluchten van een groep losgeslagen plunderaars, die ook jouw tas wel willen? Dan is de BOB toch echt het eerste wat je afgooit om sneller te kunnen rennen. Een goede EDC is eigenlijk het enige waar je op zou moeten kunnen rekenen als het zover is, daar zal je het mee moeten doen.

 

Het allerbelangrijkste blijft toch dat wat in je hoofd zit, de ervaringen die je hebt opgedaan en de skills die je jezelf hebt aangeleerd. Zaken als psyche en hoe je brein werkt tijdens stresssituaties zijn van veel groter belang om te overleven dan hoe groot je voorraad wel niet is. Het nadeel hiervan is, is dat eigenlijk niemand hier zich echt kan voorbereiden op een SHTF, omdat we dat gewoon niet gewend zijn. Er gebeuren gelukkig niet zo veel SHTF incidenten hier.

 

Op jouw vraag of ik voorbereid ben? Qua skills en kennis die ik in mijn hoofd heb zitten vind ik van wel. Fysiek zeker nog niet maar daar word aan gewerkt. Mentaal, geen idee. Ik ben iemand die normaal gesproken heel erg logisch denkt. "Er is een probleem, wat kan ik hier aan doen en dit daarna uitvoeren" is hoe het meestal werkt :) Ook heb ik een sterk analytisch denkvermogen en kan hierdoor vaak heel snel problemen oplossen waar anderen veel meer tijd voor nodig hebben (een van de voordelen van Asperger in mijn geval). Ik hoop, en verwacht wel dat dit mij tijdens een SHTF voordelen kan bieden t.o.v. de sheeple. Maar ik heb nog nooit een ernstige crisis meegemaakt en heb daarom ook geen idee hoe mijn brein gaat reageren als er een echte SHTF komt. Dit probeer ik natuurlijk te voorkomen door veel na te denken over mogelijke situaties en dan vooraf te bedenken wat voor welke situatie de beste oplossing is om hiermee het brein te trainen zodat als het zover is je bepaalde dingen als reflex kan doen. Maar mijn brein kan net zo goed denken "joh bekijk t maar, dit hier is not happening :) ga maar weer lekker door met waar je mee bezig was" om vervolgens als een van de eersten ten onder te gaan :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

volgens mij is het grotendeels een kwestie van tijd, m.a.w. hoe lang duurt de shtf-situatie. wanneer raken je voorraden op en wanneer kun je de plunderaars niet langer buiten houden, wanneer raak je ernstig gewond/ernstig ziek? de gevolgen van een grootschalige stroomuitval van 24 uur zijn iets anders dan die van een grootschalige stroomuitval van 24 weken....enz, enz.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen idee. Dit is sterk afhankelijk van het type ramp.

Ik heb een voorraad eten en water, ben voorzien van een redelijke hoeveelheid brandstof voor de kachels. In minimale mate heb ik (draagbare) zonnepanelen om mijn op AA gestandaardiseerde uitrusting draaiende te houden.

Mijn BOL licht 250km bij mijn huis vandaan en ik heb voornamelijk theoretische kennis van survival en bushcraft.

En natuurlijk mijn survival/prepper mindset ^_^

 

Zou nu de pleuris uitbreken dan kan ik mij beter redden dan de gemiddelde nederlander. Totdat ze met knuppels voor de deur staan ^_^

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast lonely wolf

@houthe

Misschien is "wat in je hoofd zit" nog niet zo gekke gedachte. > ik ben nu 2x gescheiden en ben met niets weggegaan maar heb het wel steeds weer kunnen opbouwen. ben nu 58 jaar en reeds 10 jaar gelukkig getrouwd, gelukkig is mijn vrouw nu een "semi "prepper !

het aspect " mentaal" is hierin erg heel belangrijk, conclusie : Als je het niet aankan, zal je het zeker ook niet redden....

Maar de vraag rijst, "Ben je bereid om offers te brengen om te overleven?"

Ik zeg ja !

(ik heb weer zo'n gevoel dat ik een van de laatste overlevende zal zijn op dez aard! :o

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit mij aan met lewieke zijn gedachten . Ik zeg er nog bij als er een F16 of een Boeing 747 nu net op mijn dak valt ben ik er ook geweest van de eerste klap .

 

Daar zeg je wat. Toen ik pas de middelbare school verliet was er een feestje. Een van de jongens (Wim Delaere) die er was sliep even uit terwijl de rest van de familie al naar het werk was. Er is een MIG op zijn hoofd gevallen en de arme kerel was dood. http://www.standaard.be/cnt/dmf20120302_207 In vredestijd nog wel, dat gelooft geen mens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast lonely wolf

Da's zwaar kut (of pure pech), maar dat is een persoonlijke SHTF. Maar waar ik op doel is een SHTF in het algemeen dus waar iedereen het hele of halve land mee te maken heeft!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat kind en ik goede kans hebben. Ervaring met survival heb ik, veel kennis van planten. Maar bovenal doorzettingsvermogen en ervaring in stress situaties.

Wat natuurlijk even anders is dan een serieuze SHTF, maar toch. Ik weet dat mijn hoofd koel kan blijven en ik snel reageer. Nu hopen dat ik ook een kans krijg

om te reageren. In geval van oorlog of kernramp kun je niet voorzien hoe het gaat. Ook geval van MIG op hoofd lijkt me niet op te anticiperen..

We hebben een tas klaarstaan, maar dat is ook vanwege vele aardbevingen hier. Weer iets waar je je wel op kan voor bereiden, maar echte veiligheid heb je niet.

Als die zware klap komt, zoals ze hebben voorspeld, moet je maar hopen dat je niet onder het puin ligt. We hebben ons huis al preventief extra verstevigd. Maar

dan komt het risico van de dijken en aardbevingen.. Bootje ligt al in de achtertuin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een SHTF zoals stroomuitval of overstroming redden wij het prima. Water voorraad genoeg en met eten redden wij het ook wel. Bij een groter SHTF zoals een beurscrach of nucleair incident ben ik nog niet zo zeker hoe goed we het er van af brengen. De vraag is vooral hoe dicht bij huis de pleuris uit breekt, en hoe snel het aan onze deur staat. Bij een nucleair incident zal mijn BOL ook niet meer veilig zijn dus dan ligt het aan de wind welke kant we op gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Loney Wolf is het niet handiger deze vraag te stellen NA een serieuze SHTF?

 

Je kan je voorbereiden wat je wilt maar als er ergens een kink in de kabel komt van je voorbereidings/"preppers" keten dan is het over. In een gunstiger geval hou je het wat langer vol.

 

Komt een beetje overeen met je auto/autorijden. Wagen is tiptop in orde, altijd goed onderhouden en dagelijks gecontroleerd. Je houdt je ook netjes aan de snelheid etc etc en toch krijg je een dodelijk ongeluk...... Als je hier rekening mee houdt hoef je toch niet bezig te zijn met "kan jij het redden" ? Je doet wat je kan (en nog wat extra's) en probeert hiermee de meeste situaties te overleven.

Het hebben van spullen en skills zorgt ervoor dat je wat voorsprong hebt maar het is geen garantie dat je het gaat redden. Ik denk dat "preppers" moeten realiseren dat er geen garanties bestaan.....:D

Oja, spullen en skills is leuk......geestelijke/fysieke gesteld staat hier nog boven........

 

Aaan alle preppers

 

Als het zo ver is, SHTF is daar in welke vorm dan ook, ben jij voorbereid, kan jij het redden?

 

Deze vraag stel ik mezelf al een hele tijd, soms als ik mezelf lekker voel is het "Ja zeker!" soms als ij in een depri bui ben is het Laat mij met rust ! "

 

Een eerlijk antwoord van mij ........Ik weet het niet! Ik heb wat meer spullen en skils dan anderen maar of het mij zal helpen?........

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren heb ik de filmpes bekeken die in het draadje "prepper psychologie" staan bekeken. Hieruit maak ik op dat het belangrijk is in een SHTF situatie belangrijk is om in een SHTF situatie de situatie te accepteren, een plan te maken, actief blijven en positief te blijven. Dan zijn je overlevingskansen het grootst. Of ik dat kan blijkt dan wel weer :o

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar zeg je wat. Toen ik pas de middelbare school verliet was er een feestje. Een van de jongens (Wim Delaere) die er was sliep even uit terwijl de rest van de familie al naar het werk was. Er is een MIG op zijn hoofd gevallen en de arme kerel was dood. http://www.standaard.be/cnt/dmf20120302_207 In vredestijd nog wel, dat gelooft geen mens.

 

Ik herinner mij dat nog heel goed zelf . In die periode volgde ik een cursus topografie in oostende . Willem Vermanderen had toe een hit mijn zijn liedje waar in kwam ,, gezit ier theus op oew gemak valt daer nen vlieger op joen dak . Kwil maer zeggen dak bibber en beef maer dak content ben dak nog leef ,,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nu wel meer dan genoeg gear waarmee ik de meeste scenario,s wel overleef.

Maar mijn Bug out plan is nog niet helemaal op orde. En daar moet zeker verandering in komen.

Na dat ben ik voor nu klaar! behalve de kennis en de skills dan met name kaart lezen :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

ik heb het een beetje doorgelezen, volgens dat artikel ben ik dus een slechte prepper hahaha maarja het is voor sommige mensen altijd makkelijke op kritiek te hebben op iemand anders zijn plannen dan concreet met verbeterings voorstellen te komen.

 

Waarom ben ik een slechte prepper? Nou ik pas bijna alle 12 strategieen aan tijdens een SHTF.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen idee. Hangt er van af wat er gebeurt. Een beperkte periode zonder kraanwater, stroom en supermarkten zal ik waarschijnlijk wel overleven. Overstromingen en aardbevingen zijn hier niet aan de orde. Een burgeroorlog a la Joegoslavië is onvoorspelbaar en levensgevaarlijk voor iedereen dus daar valt geen zinnige voorspelling over te doen. Een atoomoorlog of dodelijk virus overleef ik waarschijnlijk niet en daar heb ik vrede mee. De apocalyptische wereld zal het zonder mij moeten doen. Het houdt een keer op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goh, ik weet het niet, zal afhangen van het scenario.

 

Water zou geen probleem mogen zijn, ik woon tussen Demer en Dijle, veel meanders, poelen en vijvers in de buurt. Verder een regenwaterput van 6000 liter en op mijn wei (500m van thuis) heb ik bovendien een put laten boren, staat nu een elektrische pomp op maar ik heb een handmatige liggen maar moet dat nog eens uittesten, weetniet of ze genoeg druk kan ontwikkelen om het water boven te halen. Heb ook 2 waterfilters.

 

Voeding (droog en blik) hebben we drie maanden in huis. Ik heb een serre en 20m² moestuin thuis. Op de wei beschik ik nog over 200m² maar dat kan steeds uitgebreid worden. Daar staan trouwens ook nog 20 relatief jonge fruitbomen en 6 oude walnotenbomen.

 

De EHBO set is uitgebreid en ik ben een cursus aan het volgen;

 

Energie dan: Heb 100 liter diesel in jerrycans. Heb 2 keer 40 liter gas om te koken. Voor volgende winter komt er nog een houtkachel bij, hout heb ik gratis.

 

En dat is het zowat...

 

Is dat genoeg? Neen, uiteraard niet, maar ik ben beter voorbereid dan de rest van de straat samen, daar ben ik zeker van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals de meeste hier zeggen, zolang het min of meer vrede blijft zal het wel lukken. Een paar weken of zelfs definitief geen elektriciteit, lastig maar niet onoverkomelijk. Geen water meer uit de kraan, lastig maar ben er op voorbereid. Winkels leeg, we kunnen een jaartje verder. Ondertussen tijd om me volledig op zelfvoorziening te concentreren enz...

 

Maar ik begin meer en meer ervan overtuigd te raken dat het niet zo zal verlopen, het zal eerder oorlog, burgeroorlog, revoluties zijn.

Uiteraard gecombineerd met een economische instorting (wat is oorzaak , wat is gevolg ?)

 

Zal het een economische instorting zijn die leidt tot oorlog, of zal het een oorlog zijn die tot volledige economische instorting leidt ?

 

En in dat scenario zijn er zoveel factoren die je niet in de hand hebt dat ik echt niet met zekerheid kan zeggen dat ik het ga overleven. Er zijn zoveel factoren die je totaal niet in de hand hebt en zult hebben. Je erop instellen tot je je enorm flexibel zult moeten zijn, je plannen en strategieën voorduren zult moeten aanpassen aan de situatie van dat moment.

 

Ben ik beter voorbereid als vele anderen ? Dat zeker, zijn er nog anderen die beter voorbereid zijn als ik ? Dat ook zeker.

 

Liefst van al zou ik ook blijven waar ik me op dit moment bevindt (mijn woning, met mijn preps en gereedschap) maar de huidige realiteit dwingt me ook in overweging te nemen dat vluchten noodzakelijk zou kunnen worden.

Wat ik echter ten alle tijden wil vermijden is in massa vluchtelingen kampen terecht te komen, dan ben je volgens mij een vogel voor de kat.

 

Het zou dus ook wel eens een situatie kunnen worden waartoe je verplicht wordt van permanent nomadisch te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...