Ga naar inhoud
GENEGEERD

Handmolen om granen e.d. mee te malen


Aanbevolen berichten

Mijn interesse in handmolens om bijvoorbeeld zelf meel/bloem te kunnen malen uit granen werd gewekt doordat het in deze thread al even werd aangestipt. Hoogste tijd dus om er een apart topic voor te maken in Survival Gears! :)

 

De handmolen die b.v. bij Liff.nl wordt verkocht is de "Wonder Junior Deluxe Hand Mill" van het merk WonderMill. Aan deze handmolen hangt een best prijskaartje, maar hij ziet er wel oerdegelijk uit. Uit een snelheidstest blijkt dat hij ongeveer 150 gram (1 1/4 cup) per minuut maalt. Dat is 80 omwentelingen. Lijkt mij een prima resultaat, dan heb je een halve kilo bloem in 3 a 4 minuutjes (plus meteen een goede fysieke workout voor je armspieren ;)).

 

Er zijn een hoop filmpjes en videoreviews van deze handmolen:

 

[video=youtube_share;5cL5TcX1q6Q]

 

En ook heel tof, je kan er ook

!

 

 

De prijs in de USA is $220 bij Amazon.com, in Engeland 200 pond, en bv in Nederland bij Liff.nl voor 269 euro.

 

Heb nog niet gezocht welke andere NL (web)shops hem leveren, maar ja dit topic gaat dan ook niet alleen over deze handmolen, ben juist ook benieuwd naar alternatieven. Weet je er eentje, of heb je er een waarvan je je ervaringen wilt delen, dan kan je het in dit topic posten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 90
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Werkt een oude hand koffiemolen hier ook voor?

 

Bloem is natuurlijk zeer fijn gemalen. De oude hand koffiemolens die ik ken zijn wat grover qua maling, dus ik denk het niet. Wat wel kan (lijkt mij) is met een vijzel, maar daar zal je een flinke tijd mee zoet zijn. Dus als je je een goede handmolen kan veroorloven, is dat tegen de tijd dat je het nodig hebt wel een enorme uitkomst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inprincipe kan het wel met een vijzel of steen op steen, je krijgt dan een grove vermaling zodat je zoiets als grof volkoren brood krijgt. Wat trouwens weer gezonder is doordat de hele korrel vermalen wordt.

Dit is het zelfde met rijst "bruine" rijst is voedzamer dan witte rijst. In witte rijst zit wel voedingsonderdelen maar minder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zit zelf te denken om deze aan te schaffen

 

Zeer robust en je kunt er zelfs mais mee malen (niet elke molen kan dat).

Is bovendien te gebruiken als vleeswolf (zelf gehakt maken)

 

Kosten : ca $ 25 bij Amazon.com

Door verzendkosten en douane kosten echter een totaal bedrag van € 101!!!!

 

Ben nog aan het dubben of ik dat ga doen of niet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog even doorgezocht, ook goede zoekwoorden zijn: moutmolen en schrootmolen (klinkt beetje raar, maar geeft wel goede resultaten).

 

En dan kom je op prijzen rond de 55 euro, dus gaat de goede kant op :)

 

Bijvoorbeeld:

http://www.levenvanhetland.nl/schrootmolens.htm

http://www.brouwmarkt.nl/moutmolengraanmolen-p-718.html

http://www.natuurlijkemolen.nl/NM/nl/dept_90.php

http://www.brouwwereld.nl/moutmolens/moutmolen-gietijzer-instelbaar-p-1410.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Let wel op dit zijn dus schrootmolens. Hiermee verschroot je het graan. Je mag het dus zo'n 3x door de molen halen voordat je een fatsoenlijk meel/bloem hebt om er iets mee te kunnen bakken. Als je dan 500gr wilt malen, ben je echt wel even bezig. Dit dag in dag uit doen, levert je wel flinke armspieren op. Geen idee of dit ook een gewenst bijproduct is? :)

 

Ik zou deze nemen.http://www.liff.nl/wonder-junior-deluxe-handmolen-zonder-stroom-meest-verschillende-malen-p-730.html?osCsid=h60bdojt27bllgfunov3ffh7e6

Hiermee maal je in 1x een zeer goed en fijn meel. Oerdegelijk en gewoon een goed product wat z'n geld waard is. Met preppen ga je niet voor een dubbeltje op de eerste rij zitten.

 

PA

Link naar reactie
Delen op andere sites

@prepass: Dank voor de uitleg over schrootmolens! Dan is een echt molen zoals die liff-link ongetwijfeld zijn geld dubbel en dwars waard, maar het blijft een hoop geld. Een prepper kan zich idd geen crap veroorloven (duurzaamheid is een belangrijk ingredient van zelfvoorzienendheid) maar prijsbewust preppen is wel verstandig want het wordt in no time een dure hobby. Zeker als ook de edelmetalen een rol mee gaan spelen, dan valt de prijs van een goeie graanmolen best mee (ongeveer 1 gouden tientje, of 9 zilveren 1oz Maple leafs ;))

 

Heb jij toevallig ervaring met zo'n graanmolen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Jester,

 

In mijn ogen is "preppen" geen hobby. Daarom is de prijs ondergeschikt aan kwaliteit.

En ja, ik heb ervaring met deze molen. Werkt zeer goed, en is redelijk licht te bedienen. De metalen schijven zijn ook handig om pinda's etc te maken. Kan je je eigen pindakaas maken. Of andere olie houdende noten/zaden etc te malen.

 

PA

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Een tijd geleden heb ik de Country Living Grain Mill aangeschaft.

http://countrylivinggrainmills.com/grain-mill.html (er zijn meerdere aanbieders van deze molen)

Net zoals de graanmolen van Diamant (Deens fabrikaat, erg duur en heel zwaar (gietijzer)), heeft deze een vliegwiel.

Waarom wilde ik er een met een vliegwiel? Wel, die is redelijk eenvoudig aan te sluiten op een ouderwetse hometrainer. Op een rommelmarkt heb ik voor 5 eurootjes zo'n oude hometrainer gekocht. Een poelie op het voorwiel gezet en met een v-snaar de fiets en graanmolen met elkaar verbonden.

Nu kan ik al fluitend fietsend de molen op de zwaarste stand zetten = heb ik binnen een mum van tijd en in één maal-sessie meel van de fijnste kwaliteit.

Hier enkele andere voorbeelden hoe de molen aan een hometrainer te verbinden

http://countrylivinggrainmills.com/grainmill1.html

De mijne lijkt het meest op (The 914 Mile-Per-Gallon-Machine)

Deze graanmolen is wel duurder dan de moutmolens die enkelen van jullie beschreven. Gezien het gemak waarmee ik nu mijn graan en mais maal, vond en vind ik deze investering z'n geld waard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo'n Kornkraft is best goed maar niet echt voor grote hoeveelheden. Ik heb ook de Mulino, deze werkt goed mbt de maling maar de snelheid laat zeer te wensen over. Hooguit voor een enkele keer malen per week. Ik de tijd gemeten op de fijnste maling: 20min voor 200-250gr. Leuk voor een paar keer maar niet wenselijk voor dagelijks gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klinkt wel erg leuk die molens.. maar lijkt mij nog behoorlijk lastig aan graan te komen of het zelf te verbouwen. Je hebt namelijk behoorlijke hoeveelheden nodig om er 'n beetje profijt van te hebben. Zijn jullie van plan dat ergens in te kopen?

Weet eerlijk gezegd ook echt niet hoelang meel (gewoon van een molen) houdbaar is, we hebben vroeger altijd zelf brood gebakken van boekweit, maïsmeel en soms ook rijstemeel.

Dat is ook wel weer zo dat kun je er waarschijnlijk ook mee malen dus het is niet alleen voor graan.

Nouja, als ik geld over heb (not) kan ik naar een maler gaan kijken :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ergens gehoord of gelezen dat graan goed geconditioneerd (donker en droog) levenslang houdbaar is. Hooguit wordt het tzt ietsje muf. Maar tegen die tijd verbouw ik hopelijk mijn eigen graag al :)

 

Kwam nog een aardig fimpje van iemand die meerdere molens achter elkaar vergelijkt. Geen gesproken commentaar ofzo, maar je ziet wel goed hoe de molens eruit zien, hoe je ze monteert en gebruikt en hoeveel inspanning het kost.

 

 

Ik ben er nog niet uit welke molen in ga kopen, de Wondermill maakt wel een goede kans :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben begonnen met de Farina van Kornkraft http://www.levenvanhetland.nl/farina.htm Inderdaad leuk voor kinderen om eens een keer te malen. Maar hoe we ook draaiden; het meel stroomde er niet bepaald uit. Jammer. Was wel goed om de armspieren te trainen. Ook andere handgraanmolens uitgeprobeerd. Edoch, om regelmatig grote(re) hoeveelheden graan te (moeten) malen, vond ik er geen een geschikt. Buitendien hielden de kinderen en jongelui het na een paar keer al voor gezien "dan maar geen heerlijke pannekoeken van vers gemalen meel", was hun instelling.

Dus op zoek gegaan naar een gebruiksvriendelijker oplossing met de vraag: "Stel dat je zelf je brood moet bakken en wekelijks enkele kilo's graan moet malen. Welke molen blijft dan gebruiksvriendelijk??"

Zodoende op de Country Living Grain Mill uitgekomen.

Ook de Fabula van Kornkraft in huis. Deze is leuk om tarwe te malen voor kleine hoeveelheden,voor bv. een saus. Maar voldoende meel voor pannekoeken en brood.... nee, daar vind ik deze niet geschikt voor.

Nu wordt het graan al fietsend snel gemalen. Makkelijk 1 kg binnen 15 minuten op de fijnste/zwaarste stand.

 

Rien, ik heb het complete set aangeschaft.

De pully in Nederland gekocht. De pully met v-snaar en bouten samen kwam op ca. 35,-- euro.

Er zijn verschillende duitse websites die graan aanbieden en (boven een bepaald bedrag) gratis verzenden naar Nederland. Bv.: http://www.newstartcenter.biz/online-shop/l,p0,-102751803,getreide.htm?sid=7fdb49797b6364b9a06eb2254381c830

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb trouwens nog even gekeken op Ebay Duitsland. Daar wordt ook veel tarwe, graan, haver, gerst rogge etc aangeboden (veel meer dan in Nederland).

Op http://www.ebay.de/itm/BIO-WEIZEN-Bioland-Getreide-25-kg-1-40-kg-/330487960782?pt=Nahrungsmittel_Spezialit%C3%A4ten&hash=item4cf29e14ce heb ik een interessante aanbieder gevonden van biologisch aangebouwde tarwe die ook naar de Nederland verstuurd.

Verzendkosten naar Nederland zijn relatief hoog (13 euro per 25 kg) maar de prijs van de tarwe is zeer interessant (35 euro per 25 kg). Wie weet is er een akkoordje te sluiten over de verzendkosten als je meer kilo's afneemt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast oliestel
Link naar reactie
Delen op andere sites

@08091981 Hmm, om eerlijk te zijn zou ik niet voor kippenvoer gaan. Ik ben nogal begaan met mijn lijf en zou eerder voor een 'bio' variant gaan. Hierbij spreekt men over ecologisch aangebouwd graan, zonder dat het genetisch gemotificeerd is of is behandeld met allerlei chemische bestrijdingsmiddelen en kunstmesten. Het is wel wat duurder, maar ik wil mijn gezin wel van gezond en kwalitatief hoogstaand voedsel voorzien, zeker nu ik nog de keuze heb.

Als de nood aan de man is zul je alles eten, maar nu kan er nog gekozen worden voor een ander alternatief :).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...