Ga naar inhoud
GENEGEERD

Eerste zelfgemaakte mes.


Jorisb

Aanbevolen berichten

Tijdens het lezen van alle topic's over de preppers die hun eigen messen maken begon het toch steeds meer te kriebelen om dit ook zelf te proberen. Omdat het voor mij een eerste poging was en ik totaal geen ervaring heb met metaal bewerken, besloten om geen dure materialen te kopen maar een stuk metaal te pakken wat op zolder in de weg lag:

image-2015-04-11-2-.jpg.dedd55790fa5a38be179d682aeba1257.jpg

 

Vervolgens met de cirkelzaag de grove vorm eruit gehaald (gehoorbescherming was geen overbodige luxe). Vooral de buren vonden dit heel leuk, maar die zijn wel wat gewend:o.

image-2015-04-11-1-.jpg.5a31915ff51388c8d6ff2f2d45aa2d33.jpg

 

Vervolgens met de vijl de schuin aflopende rand erop zetten. Hier is toch wel de meeste tijd in gaan zitten. Als beide kanten niet gelijk zijn loopt het snijvlak scheef en voel je iedere keer dat je het mes gebruik een soort hobbel. Dit was een rustig werkje waar je vooral niet te snel wilt gaan. Foto halverwege het vijlen:

image-2015-04-11-3-.jpg.bd46d352e4b99c2b622a43ca3aadd69d.jpg

 

En na het veilen:

image-2015-04-11-5-.jpg.03ca4567261aa64838cefacfaa392e5f.jpg.

 

Inmiddels was het ruim in de avond en daarom besloten de volgende dag verder te gaan met schuren. Omdat ik geen olie beschikbaar had, evenals een plek om een goed heet vuur te maken en dit een probeersel is, besloten om het mes niet te harden.

 

Schuren, schuren, en nog meer schuren. Het mes heeft een mooie mat glans gekregen maar door de manier waarop ik geschuurd heb is er geen duidelijke rand meer tussen de platte kant en de schuin aflopende kant van het lemmet. Het is nu een mooie ronding die afbuigt naar het snijvlak van het mes.

image-2015-04-11-6-.jpg.7c8e8e42bf89918b150c3c5cb2f3f987.jpg

 

Als laatste: het handvat erop. Gekozen voor een mooi stuk donker rood hout, maar door het opschuren is dit heel licht uit gevallen. Ik ben van plan het handvat nog veel verder te schuren tot dat het geen vierkant uiterlijk meer heeft. vervolgens een lak erop waardoor de diepe donker rode kleur weer naar boven komt.

image-2015-04-11-7-.jpg.2bf54ed35b9263d7d31b54a576349ee8.jpg

 

Het slijpen heb ik met de hand op de slijpsteen gedaan en naderhand afgewerkt met een zeer fijne steen. Het mes staat nu zo scherp, dat je met wat moeite de haren van je arm kan scheren.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Een goed eerst begin.

Als je de snede aftekent met een stift kan je makkelijk jouw snede schuren met de slijptol..zal je een pak werk schelen.

Heb je foto's van het handvat? Welk hout gebruik je?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor de snelle reacties. @tom666 ik had de snede ook afgetekend, maar ik merkte dat ik niet heel precies met de slijptol overweg kon dus besloten om te gaan veilen voordat ik de snede helemaal zou verpesten. Ik ga het de volgende keer wel zeker proberen. Welk hout het is durf ik zo niet te zeggen, zou ik even na moeten vragen.

@Communicator klopt, de foto's waren onnoemelijk groot uitgevallen (in ieder geval op mijn beeldscherm) en terwijl ik ze een voor aan aan het verkleinen was werd de rest verwijderd. Nu moet het kloppen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel tof voor een eerste mes, als je de smaak te pakken krijgt zou ik toch een set-up proberen te maken om je mes te harden,

nu zal je makkelijk je mes scherp kunnen krijgen, maar als het niet gehard is zal het helaas ook erg snel bot worden.

Mss in de toekomst eens proberen een mes te maken van een oude vijl, deze zijn zeer goedkoop te vinden en uitstekend geschikt om messen te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een goed eerst begin.

Als je de snede aftekent met een stift kan je makkelijk jouw snede schuren met de slijptol..zal je een pak werk schelen.

Heb je foto's van het handvat? Welk hout gebruik je?

 

lijkt wel hardhout, tenminste het heeft er een beetje van weg. maar ik zie ik iets verweerd hardhout geen mooie rode kleur, maar het lijkt op hardhout. das goed spul @Jorisb rot praktisch niet, is super sterk ( zul je wel gemerkt hebben met boren als het echt hardhout is ;) ) en heeft natuurlijk ook een mooie kleur. als je de kleur weer terug wilt kan je natuurlijk wachten totdat het weer gaat verweren maar een olie o.i.d. zou ook een optie zijn. bovendien kun je daarmee ook de diepte van de kleur nog iets beïnvloeden.

 

mooi eerste begin. heb zelf nog nooit een mes gemaakt maar het lijkt mij ook ooit nog eens leuk om een mes te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@chrisprep

 

hoe moet je een oude vijl vijlen dan? want dan heb je 2 oude vijlen, tenminste mijn vijlen mogen absoluut niet tegen elkaar aan liggen in mijn gereedschapskist. ik denk dat verwarmen tot ie gloeit en dan in water met ijsklontjes afblussen een iets beter idee is ( dat is dan mijn mening, het kan echt heel goed zijn dat ik het fout heb, in dat geval hoor ik het graag want een mes uit een oude vijl is een goed idee voor de rest )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik onderhoudsolie voor massief houten werkbladen. Maar ik denk dat je eigenlijk wel elke olie kan gebruiken. Ik heb ook wel eens olijfolie gebruikt.
@johnVonSchultz ik neem aan gekookte lijnolie want die droogt netjes op , rauwe lijnolie blijft nat namelijk . @Jorisb Knap wat je gedaan hebt zeker als je nog nooit zoiets gedaan hebt , ik vind het enkel jammer dat zoveel werk steekt in iets wat je niet echt als mes kunt gebruiken .

aangezien je een haakse slijper hebt , een kleine tip als je naar een kringloop winkel gaat kun je voor een paar cent oude keuken messen kopen , niet van die grote hoor want de meeste

zijn net als waar jij je mes van hebt gemaakt (alhoewel er soms mooie messen tussen kunnen zitten als je geluk hebt) maar van die oud boterham messen (liefst shefflied of iets dergelijks dat is goed staal )

deze kun je goed met je haakse slijper met (1mm dikke) doorslijpschijfjes en je lamellen schijf mooie vormen geven als voor een klein neck knife

maar ook oude bijlen kun je mooi een nieuwe vorm geven als een tomahawkje ed (oude bijlen zijn gesmeed en veelal van goed staal )

wat je ook kunt doen is een zaagblad kopen bij de Gamma of zo n daar een mesje van maken

hier een mooi voorbeeldje van wat men ervan maakt

http://www.m4040.com/Survival/10_Cent_Survival_Knife/10_Cent_Survival_Knife.htm

http://www.m4040.com/Survival/DollarSurvivalKnife/Dollar_Survival_Knife.htm

 

hieronder een kleine tomahawk welke ik een aantal jaren geleden nog eens gemaakt heb , het is stevig gebruikt maar het houd zich goed en werkt prima en was leuk om te maken

en een klein mesje wat nog niet af is , van een oud boterham mes om je een idee te geven

Je moet er wel op letten dat zowel bij de bijl als mesjes dat je het staal niet te warm laat worden dus koelen met water en niet te lang slijpen .

 

DSCF8728.JPG.2237b7222fc63de1e86143d1b2be6a5a.jpg

 

DSCF8730.JPG.2d6de504fcf64e2032088751db0e4c3a.jpg

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@carismo Wie weet... maar ik ga eerst een mes proberen die ik echt ga gebruiken.

@konijn het boren en vooral zagen ging eigenlijk vrij makkelijk, ik heb me twijfels of het hardhout is. Ook het schuren ging vrij makkelijk, tot er rook vanaf kwam en er een hard donker laagje op zat :rolleyes:. Zit aan de achterkant van het mes, gelukkig niet helemaal zwart geworden.

Bedankt voor de tip @Wafels. Als ik weer een weekend tijd heb ga ik zeker proberen nog een mes te maken, ik zal eens rondkijken in de kringloop winkel (loop er wel vaker naar binnen). Ik zit ook te denken om een neck knife te maken, alleen vraag ik me af hoe legaal het is om er ook daadwerkelijk mee rond te lopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Jorisb Houdt er rekening mee dat tropisch hardhout toxisch is en dat gelegeerd staal dat ook is !!! Dat als je dit soort materialen schuurt of slijpt dat je een stofmasker gebruikt

je longen zullen je daar zeker dankbaar voor zijn :cool: en het is niet het stof dat je ziet als je aan het schuren en slijpen bent maar het stof wat je niet ziet !! (mensen doen daar weleens

makkelijk over maar gezond is anders )

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@konijn

 

hoe moet je een oude vijl vijlen dan? want dan heb je 2 oude vijlen, tenminste mijn vijlen mogen absoluut niet tegen elkaar aan liggen in mijn gereedschapskist. ik denk dat verwarmen tot ie gloeit en dan in water met ijsklontjes afblussen een iets beter idee is ( dat is dan mijn mening, het kan echt heel goed zijn dat ik het fout heb, in dat geval hoor ik het graag want een mes uit een oude vijl is een goed idee voor de rest )

 

als je de vijl roodgloeiend verhit en gewoon laat afkoelen kan je ze bewerken,

als je mes klaar is wel weer harden

Link naar reactie
Delen op andere sites

@konijn wat @chrisprep zegt klopt maar beter is het nog om als je een bbq vuur gebruikt , om de vijl in de hete as te laten liggen en het geheel langzaam te laten afkoelen

dit werkt enkel maar bij oude vijlen als een Nicholson Oberg en molen vijl , dus langs de kringloop gaan en daar kijken of je een oude vijl van dit merk kunt vinden

.Moderne vijlen zijn van luchthardend staal en daar werkt deze manier niet bij dat moet anders gebeuren en is niet te doen thuis .

Verder nooit je vijl in water met ijsblokjes gooien !!! gereedschapsstaal wordt gehard door het kersen rood te stoken en eventueel kijken met een magneet of het nog magnetisch is

(is hij niet meer magnetisch dan heb je hem warm genoeg gemaakt ) daarna wordt de vijl in olie afgekoeld en absoluut niet in water . water en dan veelal als een brine dus met veel zout wordt /werd

gebruikt bij het harden van laag en ongelegeerd gelegeerd staal ( staal met iets koolstof erin) wat men vroeger deed net als bij onderdelen van steenslot wapens ed was onderdelen in een ijzer buis doen

met beenderen en leer ed erbij en dan die buis ''afgesloten'' in een vuur verhitten hierbij werd het leer en de beenderen omgezet in koolstof en bij verhitting kwam dit koolstof in de

oppervlakte van het ijzeren onderdeel . (dit heet oppervlakte harding (case hardening) en wordt nog wel gedaan maar met speciale poeders als '' kasenit'' (speciale zouten ) de oppervalakte

van het onderdeel wordt daardoor meer slijt vast

maar dit water harden wordt en werd nooit bij gereedschapsstaal gedaan net als bij een mes te maken (het staal wordt veel te bros en te hard, misschien bij een vuurslag want die zijn ook enorm bros )

Als je je mes gehard hebt ga je het ontladen dit doe je in of een bad met gesmolten lood of in een oven tussen de 200 en 600 graden Celsius meestal plm 250 C voor een bepaalde tijd

dit ontladen bepaald in feite de hardheid van je mes .

ik heb hier boven wat dingetjes geschreven maar als je Google gebruikt en op dit soort dingen zoekt vind je een hele hoop hoor en er is zelfs een video over hoe j van een vijl een bushcraft mes maakt

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Wafels

 

oke wist ik neit, fijn om te weten voor wanneer ik toch een mes ga maken.

ik wist dat ik het niet kon harden op dezelfde manier als dat ik een stukje zilverdraad hard ( ronddraaien waardoor er spanning in het materiaal komt ) ik had het van de manier waarop moderne samoerai zwaarden ( of het zo goed gespeld is weet ik niet, en ja die worden nog steeds custom gemaakt ) werden gehard, eerst gloeiend stoken en daarna in vloeibare stikstof ( vroeger werd het dan in zo'n ijskoud bergbeekje gedompeld ) bedankt voor de tips ( spaart weer een hoop ellende ;) )

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Wafels

 

eerst gloeiend stoken en daarna in vloeibare stikstof ( vroeger werd het dan in zo'n ijskoud bergbeekje gedompeld )

 

Dat is cryo hardening en die procedure moet minstens 3 keer herhaald worden, Heb deze techniek eens gezien op een docu van iemand dat titanium zwaarden maakte voor ongeslepen larp zwaarden waar ze 2 stuks op elkaar sloegen zonder dat er een deuk te zien was.

 

Heb al opgezocht of er bedrijven deze techniek toepassen om met m'n eigen ontwerp eens te experimenteren maar niet te vinden in de benelux...

Link naar reactie
Delen op andere sites

@konijn maakt niet hoor ik zeker ook niet alles (eerder maar een heel erg klein beetje :( ) maar je begint over een Katana zwaard ,maar dat is het neusje van de zalm een zwaard opgebouwd uit een paar duizend laagjes staal (wat ze damast staal noemen , telkens wordt een strip staal dubbelgevouwen en aan elkaar gelast in het smidsvuur ) , met een zachte taaie en elastisch kern

en een geharde snijkant . Zo'n zwaard werd als het gehard werd voorzien van een kleilaag op een speciale manier aangebracht zodat je die hard snijkant krijgt en elastische taaie kern

als je naar zo'n zwaard kijkt zie je wat ze noemen een Hamon , de scheidingslijn van hard naar zachter staal . dus ja je hebt gelijk dat men het in water harde maar doordat er een laagje klei rondzit

gaat dit veel langzamer . en die Japanse smeden waren zonder meer echte tovenaars wat betreft hun smeedkunst :cool:

hier heb je nog een mooie pdf over het Katana zwaard en het smeden ervan

https://www.forging.org/system/files/field_document/JapaneseSword.pdf @carismo in denk niet dat die japanse smeden dit cryo hardening gebruikte , men gebruikte wel koud water maar zoals ik hierboven aangaf het zwaard was bekleed met een klei laag

en ik heb wel titanium duikersmessen gezien maar scherp vind ik toch anders , wel enorm sterk en zeker roestvrij

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...