Ga naar inhoud
GENEGEERD

Drinken uit de Maas


Winchester 1893

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Hallo

 

Ik heb een vraag , ik woon vlakbij de rivier de Maas in Maastricht . Als je dat water uit de maas kookt kun je het dan drinken of moet het echt gefiltert worden ?

 

Ik heb op het moment 25 liter water in Barleduc pakken liggen en elke keer als ik naar de supermarkt ga koop ik er een paar pakken bij .

 

Gr H

 

Koken dood levende organismes als bacterien virussen protozoon parasieten maar bijv zware metalen blijven zitten waar ze zitten en dit geldt voor alle chemicalien. Dus wil je gezond blijven, ga vooral filteren als je maaswater wilt drinken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doet me denken aan een mopje die mijn vader vroeger vertelde :) Hij zei dan dat hij tijdens de oorlog in Arnhem onder de Rijnbrug iemand uit de Rijn zag drinken. Zegt ie tegen hem "Hé, dat moet je niet drinken, dat is vies water". De man zegt hierop terug "was sagst du?" waarop mijn vader dan antwoordde "Mit zwei händen drinken!"...

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Peerke

 

In geval van nood vroeg ik me af of het wel of niet schadelijk zou zijn :)

 

Oppervlaktewater is nooit echt schoon, wat @hhpp al zei.

Graaf dan naast de Maas een gat, wat volstroomt en dan heb je opkomend 'grond'water wat al een stuk schoner is.

Daarnaast zou ik filteren en koken blijven aanbevelen. Denk aan bv een Brita filter als eerste filter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb even doodleuk de Catadyn Pocket Filter gekocht. Flink wat geld, zeker voor een studentje als ik, maar nu kan ik wel bijna alles drinken waar water in zit :) Pas nog 750ml gefilterd uit een plas in de buurt. Niet echt schoon water maar zag er prima uit na het filteren. Alles opgedronken en geen klachten gekregen.

Als ik met de Catadyn water filter dan vind ik het niet nodig om ook nog te koken, zoals sommige mensen aanbevelen. En zeg nou zelf, wat valt er nou weer dood te koken na alles al uit het water te hebben gefilterd...

Mijn tip dus: koop een hele goeie dure waterfilter, maar dan zit je daarna wel goed!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@fragalot virussen komen niet door de Catadyn ;) Wat betreft die chemicaliën zou ik even na moeten kijken. Geen idee hoe het daar mee zit. En anders toch maar koken.

 

Virussen worden niet gefilterd door een keramisch (Katadyn) of holle vezel (Sawyer) filter, bacteriën wel. De kans dat je tegen een virus wat vrij in het water voorkomt aanloopt is echter zeer klein, zoals @fragalot opmerkt.

Ook blijft het opletten welke bron je pakt. Bv. botuline vergif geproduceerd door de bacterie Clostridium botulinum kun je niet op deze manier filteren en wordt je alsnog ziek van.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Virussen worden niet gefilterd door een keramisch (Katadyn) of holle vezel (Sawyer) filter, bacteriën wel. De kans dat je tegen een virus wat vrij in het water voorkomt aanloopt is echter zeer klein, zoals @fragalot opmerkt.

Ook blijft het opletten welke bron je pakt. Bv. botuline vergif geproduceerd door de bacterie Clostridium botulinum kun je niet op deze manier filteren en wordt je alsnog ziek van.

 

Thanks voor de tip Ray! Ik dacht echt dat de Catadyn ook virussen filterde maar als dat niet zo is heb je met deze tip misschien mijn leven gered :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sommige survilist duiken met hun filterpakketje direct in het meest smerige water, die ze kunnen vinden om hun speeltje te testen om te kijken of de fabrikant wel doet wat tie beloofd. Maar wat vaak vergeten dat er een disclaimer van de fabrikant staat, en sommige zaken niet zo maar te filteren zijn ondanks dat meest spannende filters

Lees de discussie even over uit water uit de stadsgrachten van Amsterdam, Alle marketing praatjes even doorprikken.

Je wilt niet onnodig ziek worden, dus waar je meer zekerheden kan inbouwen zou ik dat zeker niet nalaten.

 

Een van belangrijkste tips, begin altijd met een zo'n schoon mogelijke bron, en indien nodig zet er iets van een voorfilter voor zodat je belangrijkste filters niet al direct dichtslippen.

Veel in water opgeloste zaken zijn namelijk net zo groot als watermoleculen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Winchester 1893

 

Aangezien je toch bij Maastricht woont , zou ik eerder het water uit de Jeker nemen.

Het kleine riviertje dat in de Maas uitmondt, bij Maastricht ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Jeker )

Deze heeft zijn oorsprong veel dichter bij huis (totale lengte = 55 km).

 

De Maas zèlf ontspringt ergens diep in Frankrijk.

En je wilt niet weten hoeveel zware industrie deze in zijn verloop passeert.

(en wat er allemaal in geloosd wordt).

 

Niet dat dat bij de Jeker niet het geval is (zie het kopje 'Ecologie' in de Wikipedia-link),

maar uiteraard niet vergelijkbaar met de Maas, gezien de lengte daarvan.

 

Na koken en filtreren moet de Jeker betrouwbaar water kunnen leveren, naar mijn idee.

(betrouwbaarder dan de Maas in elk geval).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb al wat mooie plasjes dichtbij huis gevonden . lijkt me zo schoon dat je het bijna zo drinken kan . Tuurlijk wel eerst ff koken van te voren :)

 

https://jossarisfoto.wordpress.com/tag/herfstwandeling/

 

 

Iedereen bedankt voor de reacties , ik dacht dat de rivier de Maas redelijk schoon water had maar dat is dus niet zo . Dan kan ik veel beter water uit de vijver gebruiken hier op de Brunsummerhei . Is ook nog eens op loopafstand van mij thuis .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb al wat mooie plasjes dichtbij huis gevonden . lijkt me zo schoon dat je het bijna zo drinken kan . Tuurlijk wel eerst ff koken van te voren :)

 

https://jossarisfoto.wordpress.com/tag/herfstwandeling/

 

 

Iedereen bedankt voor de reacties , ik dacht dat de rivier de Maas redelijk schoon water had maar dat is dus niet zo . Dan kan ik veel beter water uit de vijver gebruiken hier op de Brunsummerhei . Is ook nog eens op loopafstand van mij thuis .

 

Gewoon een waterfilter aanschaffen, scheelt bakken met brandstof juist op het moment dat deze ook schaars is.

Tegen de tijd dat er geen water meer uit de leidingen komt, is de kans zeer groot dat het gas het ook niet meer doet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper
Gewoon een waterfilter aanschaffen, scheelt bakken met brandstof juist op het moment dat deze ook schaars is.

Tegen de tijd dat er geen water meer uit de leidingen komt, is de kans zeer groot dat het gas het ook niet meer doet.

 

Daarnaast smaakt het water dan ook beter dan gekookt water.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarnaast smaakt het water dan ook beter dan gekookt water.

 

Inderdaad, de smaak van gekookt water kan me ook niet echt bekoren. Gewoon (schoon) leidingwater valt wel mee, maar water uit sloot/plas/rivier koken wordt echt minder lekker vooral als je het even laat staan.

Bovendien slaan een hoop mineralen neer tijdens het koken en die hou je liever in het water.

 

Zoals met alles, blijft het gewoon het koppie gebruiken. Goede bron uitzoeken is stap één.

Als ik bv. weet dat ergens het Hanta virus voorkomt, zal ik meer maatregelen treffen dan alleen filteren door een keramisch of holle vezel filter.

In verreweg de meeste gevallen (en al helemaal op deze breedtegraad) volstaat een waterfilter.

 

Zelf heb ik na een goedkoop keramisch filtertje al weer heel lang plezier van de Sawyer Squeeze (grote broer van de mini).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...